• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo: 500 tys. zł kar dla użytkowników

Arnold Szymczewski
26 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Używanie własnej blokady do unieruchomienia roweru Mevo jest zabronione i grozi karą 300 zł. Używanie własnej blokady do unieruchomienia roweru Mevo jest zabronione i grozi karą 300 zł.

Nieprawidłowe używanie rowerów Mevo wiąże się z nakładaniem opłat dodatkowych przez operatora. Do tej pory było 1600 takich przypadków. Łączna kwota kar przekracza 500 tys. zł.



Nie 600 tys. a 500 tys. zł nałożył opłat dodatkowych operator Nextbike na użytkowników roweru metropolitalnego. Niestety z naszej winy przekazaliśmy niezweryfikowane wewnętrznie informacje - mówi dyrektor ds. komunikacji Nextbike Polska - Aleksandra Myczkowska - Utrata.

Często widujesz rowery Mevo wykorzystywane niezgodnie z regulaminem?

Im dłużej działa system Mevo, tym, co zrozumiałe, częściej pojawiają się przykłady nieprawidłowego użytkowania rowerów metropolitalnych. Przede wszystkim chodzi o pozostawianie jednośladów poza stacjami. Zdarzają się jednak także inne sytuacje, takie jak przypinanie rowerów własną blokadą, podróżowanie w dwie osoby czy zwrot roweru w strefie niedozwolonej.

To wszystko przekłada się na gorsze funkcjonowanie całego systemu wypożyczania elektrycznych rowerów.

- Każda osoba, która widzi, że rowery są niszczone lub wykorzystywane niezgodnie z regulaminem może to zgłosić korzystając z numeru widocznego na każdym z rowerów. Dodatkowo użytkownicy systemów mają możliwość przesłania zgłoszenia poprzez aplikację mobilną, w której można załączyć również zdjęcie. Dostępne są także kanały w mediach społecznościowych. Im szybciej dotrze do nas wiadomość o uszkodzonym rowerze, tym szybciej może on trafić do serwisu i wrócić na ulicę w pełni sprawny - mówi Paulina Wójcicka, Nextbike Polska.
Rower Mevo "zaparkowany" na drodze rowerowej w Oliwie. Takie zachowanie użytkowników jest karane grzywną 300 zł. Rower Mevo "zaparkowany" na drodze rowerowej w Oliwie. Takie zachowanie użytkowników jest karane grzywną 300 zł.

1600 opłat dodatkowych na ponad 500 tys. zł



Od startu systemu roweru metropolitalnego Mevo minęły już ponad trzy miesiące. W tym czasie operator nałożył na użytkowników ponad 1600 kar (czyli tzw. opłat dodatkowych), które wyniosły 500 tys. zł.

Do najczęstszych przewinień można zaliczyć:

  • zwrot roweru w strefie niedozwolonej, do 10 km od stacji (990 razy) - 450 zł.
  • zwrot roweru poza funkcjonowaniem systemu (269 razy) - od 50 do 1000 zł.
  • niedozwolony zwrot roweru w miejscu trudno dostępnym (191 razy) - 300 zł

Co ważne, od każdej kary można się odwołać, co użytkownicy Mevo czynią. Najprawdopodobniej właśnie dlatego Nextbike Polska nie podaje informacji, ile pieniędzy z tytułu kar udało się już ściągnąć.

- Jeżeli użytkownik nie zgadza się z naliczonymi opłatami może złożyć reklamację. Każda taka sytuacja jest rozpatrywana indywidualnie, pod uwagę brane jest stanowisko użytkownika oraz dane pochodzące z systemu informatycznego - mówi Paulina Wójcicka. - Reklamacje i skargi użytkowników rozpatrywane są w trybie przewidzianym w regulaminie w terminie 14 dni od daty jej otrzymania lub uzupełnienia, a w sprawach szczególnie skomplikowanych - w terminie do 30 dni. Nie podajemy informacji o stanie windykacji i ściąganiu opłat od użytkowników.
Niektórzy na Mevo zarabiają. Jeśli użytkownik przyprowadzi porzucony rower do stacji, jego konto zostaje zasilone kwotą dwóch złotych. W ten sposób nagrodzono już 36,6 tys. kont, co łatwo policzyć, na sumę 73,2 tys. zł.

Wykorzystanie Mevo do celów komercyjnych



Zdarzają się też sytuacje, w których rowery Mevo wykorzystywane są komercyjnie, m.in. przez kurierów Uber Eats. Czy takie działanie jest legalne?

Jeżeli użytkownik korzysta z roweru zgodnie z regulaminem operator nie nałoży na niego kary nawet jeśli wykorzystuje rower do celów komercyjnych. Jeżeli użytkownik korzysta z roweru zgodnie z regulaminem operator nie nałoży na niego kary nawet jeśli wykorzystuje rower do celów komercyjnych.
- Jeżeli użytkownik korzysta z roweru zgodnie z regulaminem, operator nie nakłada kar i nie nalicza opłat dodatkowych osobom, które wykorzystają jednoślady do działań komercyjnych - kończy Paulina Wójcicka.
Operat zwraca także szczególną uwagę by nie wprowadzać i nie zostawiać rowerów Mevo na plaży - takie działanie może kosztować użytkownika od 450 do 1400 zł.

Kiedy pojawią się nowe rowery?



W systemie od początku jego funkcjonowania zarejestrowało się ponad 118 tys. użytkowników, którzy wypożyczyli rower 933 tys. razy. Drugi i zarazem ostatni etap dostawy rowerów ma zostać zrealizowany do połowy sierpnia. Dziś w 14 gminach dostępne są 1684 rowery, docelowo ma być ich 4080.

Opinie (311) ponad 20 zablokowanych

  • Rowerem po chodniku w śródmieściu - nielegalne

    Po kilku incydentach zagrażających bezpieczeństwu mojego dziecka na spacerze w śródmieściu Gdyni, gdzie rozpędzie Mevo na chodniku beztrosko wjeżdżało w tłum - zgłosiłam sprawę na Policję. Okazuje się ze jazda rowerem po chodniku w Śródmieściu jest nielegalna i można dostać mandat.na podstawie zgłoszeń komendant wyślę patrole na ulice .

    • 1 1

  • hehe

    W d*pach wam się poprzewracało, zasuwać z buta, a nie elektrycznymi jeździcie padalce.

    • 1 2

  • Prawda

    U mnie np pod klatką stała nie było jak przejść. Człowiek wział i wypiepszył to na śmietnik. Tak samo jest z Hulanogami i Skuterami. Stoją gdzie popadnie. Wyporzyczyłem Hulajnoge, to na starcie zeżarło 6 zł co się okazało, że musiałem ją pchać 300 metrów dalej bo niestety ale nie działała elektrycznie. Po dodarciu na wyznaczony teren okazało się, że musze znów wracać 300 metrów tam gdzie brałem hulajnogę. Zeżarło mi blisko 120 zł za wypożyczenie Hulajnogi gdzie trwało to 15 minut. Mimo telefonów itp nie potrafili wytłumaczyć dlaczego tyle. Smród i hańba i złodziejstwo. Większośc hulajnóg rozwlaone, rowery to potrafgią stać bez kół. Ale my podatnicy musimy płacić za to bo przecież nasz kochany "Układ Gdański" Musi się nażrec pieniedzy,m a kochana nasza Kochanka Adamowicza dulkiewicz ma wszystko gdzies i dalej leci z systemem ukladu gdanskiego. Miały być rowery za darmo są płatne. Nie ma. dodatkowa komunikacja miejska miala byc w tym przypadku tramwaje nie ma, poprawic jakosc komunikacji miejskiej nie ma. ulice dziurawe nie ma komu a pieniedzy jest mase

    • 0 1

  • po co

    Ja jestem niezależny, mam swój rower.A napęd ładuje chlebem gdzie chcę.

    • 0 1

  • Błędy Aplikacji

    Aplikacja Mevo nie dziala najlepiej. Chcialem uruchomic postój i rower zostal automatycznie zwrocony. jako ze bylo to miejsce niedozwolone operator pobral z mojego konta 3 zl. ta sytuacje mialem juz 2 razy. Na maila do dzis nie dostalem odpowiedzi. Puki wasza apka wywala błedy podczas postoju promonuje nie pobierac dodatkowych opłat, bo jest ewidentne oszukiwanie klienta.

    • 0 1

  • 4000 rowerow?

    Niedawno czytałem że ma być nawet 13000?

    • 0 1

  • Szaleni uzytkownicy na chodnikach (3)

    Najgorsi są użytkownicy rowerów którzy nie znają przepisów ani nie myślą logicznie.Notorycznie rozpędzeni użytkownicy Mevo którzy nie potrafią zapanować nad rowerami pruja radośnie po chodniku nic sobie nie robiąc z pieszych.Ostatnio przestałam juz im schodzić z drogi, jeszcze trochę i zacznę spychac z chodnika.

    • 2 1

    • Tak się nie robi. (2)

      Wpierw zachęcasz ustępując, a później kiedy się nauczą, że można po chodniku chcesz ich spychać. Cóż za perfidia.

      • 0 1

      • Chodnik (1)

        Jest dla pieszych i jeśli nie będzie to respektowane to w niedługim czasie nie będzie można przejść spokojnie.
        I jeszcze jedno. Dlaczego żadne służby (choćby SM) nie reagują na dzwonienie i bezczelność rowerzystów jadących po chodniku???

        • 0 0

        • Wolę jechać po chodniku i nawet zapłacić mandat

          niż być przejechaną rzez samochód. Co prawda ja jeżdżę wolno i szanuję pierwszeństwo pieszych na chodniku, bo nie lubię na nikogo wpadać, ani się przewracać, więc nigdy nie miałam kolizji z pieszym. Natomiast po ulicy zwyczajnie boję się jeździć. Z resztą ilu pieszych włazi na ścieżki rowerowe? Babki z wózkami z dziećmi, bo na ścieżce wygodniej, samochody parkujące na ścieżkach, inteligentni inaczej rodzice uczące malutkie dziecko jazdy na rowerku na ścieżce itd. d**ile są wszędzie.

          • 0 1

  • Mi się podoba. (2)

    Kilka razy zdarzyło mi się pomylić i zamiast postoju zwróciłam rower poza strefą, naliczono mi 100 zł opłat, ale zadzwoniłam na infolinię i jak zobaczyli, że to była pomyłka (to było wiadome, bo od razu wypożyczyłam rower ponownie) to mi to od razu anulowali. Na początku bardzo długo czekało się na połączenie, ale teraz bardzo szybko odbierają. Czasem oczywiście roweru nie ma, ale no trudno, na razie jest ich za mało, ciężko o to winić operatora, po prostu jednemu się uda innemu nie. Usterki są, zgłaszałam już 3 razy, następnego dnia na stacji były naładowane, sprawne rowery. Także robią co mogą. Jak będzie więcej rowerów to super.
    Na marginesie te 3 zł to nie żadna kara, tylko po prostu opłata za zwrot roweru poza stacją, to nie złamanie regulaminu, a możliwa opcja. Najbardziej szwankuje sama aplikacja, bo widok dostępnych rowerów nie zgadza się ze stanem faktycznym, najczęściej pokazuje zero rowerów, a na stacji są dostępne. Mam nadzieję, że to naprawią. Idealnie nie jest, ale tragedii nie ma.

    • 5 4

    • Dostępność rowerów na stacjach (1)

      Często są rowery, ale są one np rozładowane lub uszkodzone i nie można ich wypożyczyć. Wczoraj miałem taki przykład koło Galerii Morena, że idę obok dwóch stacji i jest 0, a stoją 3 rowery, ale ani na jednej, ani na drugiej nie dało się ich wypożyczyć.

      Ogólnie system jest oki, ale ilość rowerów przestała rosnąć i obawiam się, że 20 sierpnia to nie dojdą do obiecanych 4800 rowerów. Nic lipiec pokarze :).

      • 2 0

      • Myślę, że z czasem większość rzeczy dopracują. Ja w sumie też nie traktuję tego jak coś koniecznego, jest rower to jadę nim, jak nie ma to wsiadam w SKMkę, albo idę na piechotę.

        • 0 1

  • Aha, na pewno bym im zaplacil..kpina jakas..

    • 0 1

  • Opinia wyróżniona

    Bzdurna kara 3 zł bo odstawi się poza stacja która i tak nic nie zmienia (1)

    Stacje powinny automatycznie ładować rowery. Mogliby zrobić stacje z przewodami do ładowania rowerów. Nie widzę sensu ładowania baterii przez pracowników jeżdżącymi trującym dieslem. Gdzie sens i logika?

    • 26 9

    • Jest logika

      Pracownik nie musi jeździć po całym mieście gdzie są rozstawione rowery. Jeśli są na stacji skraca to czas ładowania. Szybciej i więcej rowerów jest już naładowanych

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane