• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo 2.0. Nextbike przywrócony do dialogu konkurencyjnego

MKo
3 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Rowery Mevo na ulicach Trójmiasta mają się pojawić jesienią 2021 r. Rowery Mevo na ulicach Trójmiasta mają się pojawić jesienią 2021 r.

Krajowa Izba Odwoławcza przywróciła firmę Nextbike Polska do dialogu konkurencyjnego dotyczącego roweru metropolitalnego Mevo. Spółka została wykluczona z rozmów w czerwcu tego roku w związku z nienależytym wykonaniem pierwszego projektu Mevo. Decyzja o włączeniu Nextbike Polska SA do dialogu oznacza wydłużenie procedury przetargowej o kilka tygodni. System ma być uruchomiony jesienią przyszłego roku.



Czy rower Mevo ma jeszcze szansę, by okazać się sukcesem?

Operatorem roweru metropolitalnego Mevo od marca do października 2019 r. była spółka NB Tricity, spółka celowa założona przez Nextbike Polska. W całości należała ona do Nextbike Polska i powołana została wyłącznie do realizacji projektu Mevo.

Warto dodać, że Nextbike Polska na piśmie deklarował, że to spółka-matka w 90 proc. wykona umowę z OMGGS - formalnie jako podwykonawca swojej spółki-córki. Później - już w trakcie realizacji projektu Mevo - Nextbike Polska dwukrotnie zmieniał prezesów zarządu. Pogorszyła się też jego sytuacja finansowa. Podczas gdy w maju 2018 r., kiedy rozstrzygany był przetarg na Mevo, akcje Nextbike'a warte były 130 zł, to w październiku ub. roku jedna akcja była warta 14 zł. Po wypowiedzeniu umowy przez OMGGS firma została sprzedana niemieckiemu funduszowi inwestycyjnemu.

Rowery Mevo na ulicach Gdańska do obsługi Jarmarku



Bezpośrednim powodem wypowiedzenia umowy był formalny wniosek NB Tricity o poparcie planu restrukturyzacji spółki oraz brak należytego wykonania umowy.

- Mimo próśb o wspólne ustalenie zasad restrukturyzacji prezes Nextbike Polska przesłał nam wówczas formalną propozycję, wobec której musieliśmy zagłosować "za" lub "przeciw". Przed podjęciem decyzji otrzymaliśmy wgląd w sytuację finansową spółki i wnioskowaliśmy o dialog z Alior Bankiem, który finansował większość kredytów spółki. Po rzetelnej analizie sytuacji, w trosce o publiczne środki, wraz z prezydentami i burmistrzami podjęliśmy decyzję o wypowiedzeniu umowy. Dzięki temu zachowaliśmy 30 milionów zł przeznaczonych na drugi etap Mevo, odzyskaliśmy 4,02 mln zł gwarancji bankowej. Otrzymaliśmy też pisemną deklarację prezesa Nextbike Polska, iż abonenci otrzymają zwrot środków. Niestety deklaracja ta do dziś nie została zrealizowana - mówi Michał Glaser, prezes zarządu OMGGS.
Z rowerów Mevo mieszkańcy mogli cieszyć się tylko kilka miesięcy. Z rowerów Mevo mieszkańcy mogli cieszyć się tylko kilka miesięcy.

Obszar wyklucza Nextbike'a



W maju został ogłoszony dialog konkurencyjny dot. nowego Mevo. Wśród uczestników, którzy zgłosili się do udziału, była także spółka Nextbike Polska. W czerwcu tego roku komisja przetargowa złożona z przedstawicieli OMGGS, oficerów rowerowych z Gdyni, Gdańska, Sopotu i Tczewa, specjalistów ds. zamówień publicznych i prawników zdecydowała o wykluczeniu Nextbike Polska z postępowania przetargowego dot. Mevo 2.0. Powodem było nienależyte wykonanie projektu Mevo 1.0, którego spółka była 90-proc. podwykonawcą.

Spółka Nextbike Polska nie zgodziła się z tą decyzją i odwołała do Krajowej Izby Odwoławczej, która zdecydowała o unieważnieniu wykluczenia. Oznacza to, że Nextbike Polska zostaje włączony do rozmów w dialogu konkurencyjnym na takich samych zasadach jak pozostali uczestnicy.

- Byliśmy gotowi na zaproszenie wykonawców do składania ofert we wrześniu i rozstrzygnięcie przetargu. Decyzja KIO spowodowała wydłużenie procedury o kilka tygodni. W tej chwili najbardziej realnym scenariuszem uruchomienia nowego Mevo jest jesień przyszłego roku. Obecnie pracujemy nad uruchomieniem systemu nie tylko w 14 gminach. Kolejne, jak: Wejherowo, Kosakowo, Kolbudy i gmina wiejska Pruszcz Gdański zgłaszają chęć dołączenia do projektu - dodaje Michał Glaser.
Jacek Karnowski, prezydent Sopotu i wiceprezes Rady Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS), ocenia, że w polskim prawie zamówień publicznych jest luka, która nie pozwala wykluczyć wykonawcy, którego spółka córka nie poradziła sobie z projektem.

- Decyzja KIO jest dla nas rozczarowująca. Oznacza, że wykonawca, który de facto nie podołał wykonaniu Mevo, ma teraz dołączyć do dialogu - mówi Karnowski.
W ramach przygotowania systemu Mevo 2.0 odbyły się m.in. warsztaty z mieszkańcami. W ramach przygotowania systemu Mevo 2.0 odbyły się m.in. warsztaty z mieszkańcami.

Rowery jesienią 2021 r.



W dotychczasowym postępowaniu brały udział dwie firmy: konsorcjum BikeU i Freebike oraz firma Marfina (Movienta) z podwykonawcą Geovelo. Decyzja KIO o konieczności zaproszenia trzeciej firmy oznacza, że przeprowadzona zostanie nowa runda rozmów z Nextbike Polska.

Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie ostatecznych warunków zamówienia publicznego, co nastąpi prawdopodobnie późną jesienią. Wcześniej odbędzie się też kolejna tura rozmów z mieszkańcami dot. Mevo 2.0. Po ogłoszeniu ostatecznego opisu zamówienia zaproszone firmy będą miały przynajmniej 10 dni na złożenie ofert.

Przetarg na Mevo 2.0 ma zostać ogłoszony jesienią lub na przełomie roku. To oznacza, że rowery - już obsługiwane przez nowego operatora - na ulicach Trójmiasta i pozostałych pomorskich gmin pojawią się najwcześniej po wakacjach 2021 r.
MKo

Opinie (215) ponad 20 zablokowanych

  • Co za firma! Raz się nie wywiązali, pieniędzy nie oddali, a teraz znów przez nich będzie kolejne opóźnienie. Nextbike, a niech was wreszcie coś trafi porządnie i się odczepicie od Mevo.

    • 0 1

  • Tym nie powinno zajmować się miasto! (1)

    Samochody na wynajem mają się dobrze, hulajnogi na minuty świetnie. Czy dlatego, że zajmuje się nimi miasto? Wręcz przeciwnie! Dzieje się tak dlatego, że zrobiły to prywatne firmy, które liczą pieniądze i starają się aby to było zarazem sensowne dla klientów i rentowne. A miasto potrafi tylko topić miliony w słomianych inwestycjach. Urzędnicy powinni zajmować się administrowaniem a nie zabawami w biznesmenów za nie swoje pieniądze!

    • 5 1

    • miasto ma problem z korkami

      więc miasto próbuje takich rozwiązań, które nie mają być wcale rentowne, tak jak rentowne nie są skm, zkm, ztm; a to że miasto dało się wydymać cwaniakom z nextbike i teraz kio umożliwia nextbike jakikolwiek udział w rowerze miejskim... to już jest kabaret za nasze pieniądze

      • 0 1

  • Po dwóch latach (9)

    To te rowery będą się nadawać na złom.

    • 281 9

    • Już nie przesadzajmy (3)

      Jeśli były składowane pod dachem, to najwyżej łańcuchy(mogły zacząć korodować od wilgoci w powietrzu) i baterie będą wymagać uwagi. Guma spokojnie wytrzyma dużo dłużej, a pozostałe istotne elementy są dostatecznie zakonserwowane smarem. Rower to nie statek kosmiczny, możesz ruskiego składaka po 30 latach w szopie wyciągnąć, i jeśli dętki trzymają powietrze, będzie jeździć. Jeśli nie trzymają, dętki/opony to nieduży koszt.

      • 6 9

      • trolle (1)

        w życiu roweru nie miały, to dislajki będą :P

        • 4 2

        • no na to wygląda

          • 0 0

      • koszt części może i nieduży

        ale najdroższa roboczogodzina

        • 1 0

    • (3)

      one się od razu na złom nadawały

      • 42 12

      • Bo je niszczyliście (2)

        Jeżdżąc po 3 osoby

        • 22 5

        • Czyli potwierdzasz że były słabe. Dziękuje.

          • 1 0

        • To swoją droga, ale te rowery były naprawdę słabej jakości.

          • 13 2

    • dokładnie, chyba tylko w pl taki cyrk, masakracja

      • 5 0

  • I znowu to samo. (15)

    Już z pierwszego przetargu Nextbike był wykluczony, ale KIO zmusiła miasto do dopuszczenia ich...

    • 275 5

    • Jak wygra Next to nie przeleje ani grosza na mevo 2.0

      Oni nadal nie oddali ludziom wpłaconych pieniędzy!

      • 1 1

    • słowo klucz (4)

      "...w polskim prawie zamówień publicznych jest luka, która nie pozwala wykluczyć wykonawcy, którego spółka córka nie poradziła sobie z projektem." Prawo w tym kraju zostało tak stworzone aby robić wały a zwykłego Kowalskiego ciągnąć za kieszeń.Czekamy na następne rozdanie ,oczywiście wśród "swoich"

      • 43 1

      • Kazdy przetarg mozna ustawic (3)

        Pytanie czy organizator jest uczciwy czy nie

        • 14 2

        • on dostaje wytyczne jakie zapisy mają się pojawić w przetargu żeby spełniał je tylko ten jeden

          • 0 2

        • Jak widzisz, nie każdy (1)

          I znowu wygra Nextbike, a pomyje będą się lały na organizatora przetargu, jak ostatnio.

          • 13 4

          • Może wygrać tylko firma państwowa lub związana bo musi się dać coś skręcić bo inaczej to nie miało by sensu, żeby co, żeby jakiś prywaciarz się dorobił? Powariowaliście czy co.

            • 0 2

    • (7)

      Idealnie pasuje do naszego rządu, nie ważne jak się przejechali na kimś, stołek trzeba utrzymać.
      Chociaż minister zdrowia jednak odszedł po jakiś 500 milionach złotych z przekrętów.

      • 35 27

      • Ja myślę, że powinno się im dać drugą szansę (6)

        Wtedy znowu będzie klapa to za rok coś innego wymyślimy

        • 3 19

        • tak samo jak wyborcy PiS odrzucili PZPRowego Piotrowicza (4)

          to mu Nasza Partia zaraz dała inne odpowiedzialne stanowisko!

          • 19 7

          • Świadomy wyborca (3)

            Lepszy jeden komuch niż całe stado w PO.

            • 6 12

            • (1)

              Chyba niepoczytalny.

              • 2 3

              • specjaliści od prywatyzacji za darmo, darmozjady od 2,5mln na PR spalarni, 8mln zdefraudowano przy ECS

                parki rozrywki na paletach, kloaka w Motławie, teraz Wisła, zadłużenie Gdańska, wszechobecne korki... będzie co sprzątać po lewakach :/

                • 2 1

            • Piłeś? Nie pis(z)

              • 3 6

        • to nie będzie druga tylko trzecia klapa Nexta w Trójmieście

          1sopocki Trójmiejski Rower Publiczny
          2mevo

          ty chcesz trzeci raz, a ja pytam - po co?

          • 7 1

    • Tak

      • 0 0

  • Taki hejt na Nextbike ale to wlasnie oni maja najwieksze doswiadczenie w tym projekcie. (14)

    To sa publiczne pieniadze wiec nie oczekujcie ze beda wydawane dobrze. Moj szwagier pracuje w Nextbike jako Dyrektor i oni maja spore zarobki i premie.

    Janusz

    • 24 157

    • Zarobki

      A ile ma Twój szwagier

      • 0 0

    • Jasne ze nextbike jest ok (5)

      Wystarczyło brać udział w pierwszym rozdaniu a nie wystawiać spółkę córkę i robić przekręt. Odpowiedzialni decydenci ale i sama firma nextbike. Oczywiście winnego brak jak w Czajce. Specjaliści Z PO

      • 8 7

      • Co ty masz do PO ? Mevo dzialalo swietnie. (2)

        Ogromna popularnosc. Bylo kilka problemow ale teraz zostana wyeliminowane.

        Janusz

        • 1 15

        • To może niech najpierw zwrócą ludziom kasę ... (1)

          • 11 1

          • Niestety nie możemy wam oddać pieniędzy bo one się nam po prostu należały

            • 4 1

      • (1)

        Odmowna decyzja o budowie drugiej oczyszczalni po drugiej stronie Wisly w Warszawie w 2005. Teraz sprawdzmy kto wtedy rzadzil Warszawa... Lech Kaczynski!

        • 12 3

        • Tak tylko przypomnę jakie Kaczyński miał podejście do infrastruktury...

          Cenną radę dla rowerzystów miała też zastępczyni prezydenta Kaczyńskiego Dorota Safjan. Gdy ci protestowali, że nowa ścieżka rowerowa przy rondzie Zesłańców Syberyjskich prowadzi po schodach, zaleciła: "Jesteście młodzi, możecie 10 metrów znieść rower". Rowerzyści wręczyli wiceprezydent Safjan dyplom uznania "za innowacyjne podejście do problemu dróg rowerowych".

          • 15 1

    • (5)

      Powiedzmy sobie prawdę że nextbike 1.0 działał wspaniale i był bardzo popularny.

      Nie wiem dlaczego tę firmę zaszczuli

      • 3 25

      • to ni emiało prawa działać na zasadach zaakceptowanych przez obydwie strony (3)

        Jedna strona udawała, że ich zamówienie jest realne a drug że je wykona.
        Tyle rowerów na tylu stacjach z dowożeniem akumulatorów ????
        Rozsądni ludzie pukali się w głowę ale nie obszar i nie nextbike, pieniądze były publiczne wieć można było się bawić i udawać.

        • 24 2

        • Chwilę zanim wszystko padło, system działał. (2)

          Więc tak, da się.

          • 1 8

          • jasne, działało (1)

            Koncentracja rowerów w kilku newralgicznych punktach, mała dostępność - ale ok, pewnie częśc klientów mogła korzystać. Tylko że w tle były ogromne koszty tego działania które były trzymane w tajemnicy.
            Gdy rzeba było zacząć płacić zaległe zobowiązania wobec podwykonawców, pracowników i kontrahentów - coś co siłą bezwładności ksiegowej i obietnicami zostało odwleczone w czasie na 2-3 miesiące. Jak już czas się skończył i kasa była pusta to trzeba było zgasić światło bo wiadomo było że biznes sie nie spina ekonomicznie a to jest podstawa działania. Abonament za 10 PLN plus jakieś nezne dopłaty przy tym sposobie działania i skali - to nie miało prawa sie utrzymać na wodzie

            • 4 3

            • Za każdym razem, jak zwycięzca samorządowego przetargu coś skopie, jest płacz, że za małe kary.

              No to widać, co się dzieje, kiedy kary są konkretne :)

              A w ostatnim miesiącu działania systemu wcale nie było tak źle, nigdy nie miałem problemu ze znalezieniem wolnego i naładowanego roweru.

              • 1 1

      • wspaniale? źle przeliczyli i zbankrutowali..

        • 2 1

    • ooo pan chyba z Nextbike :)

      • 8 1

  • Ten rower od samego początku był skazany na porażkę. (5)

    Każdy kto ma kalkulator łatwo mógł sobie policzyć że to nie wypali. Elektryczne rowery w abonamencie 10 zł /mc.

    • 107 11

    • Kazdy taki głupek jak ty musi sie chwalic głupotą rowej miejski powinien byc nawet bezpłatnie (1)

      Bo nie poto powstaje by przynosić zyski tylko by zmienić komunikacje w mieście. Oplata miała być niewielka ,tylko dlatego by ludzie bardziej dbali o rowery ich nie blokowali.

      • 0 1

      • I ile chcesz do tego dopłacać? Do 4000 (docelowo) rowerów?

        30 mln złotych? W sytuacji gdy do wspólnego biletu brakowało 60?
        Tak trudno jest zrozumieć że bez stacji ładowania to nie ma szans na powodzenie? Ludzie którzy chwalą ten projekt nigdy niczego sami nie zorganizowali i brak im wyobraźni.

        • 1 0

    • dziwne, w Warszawie jakoś działa, a tam 25min jest za darmo, wystarczy co 25min oddawać rower i brać nowy i można jeździć za darmo, panie ekonomisto XD

      • 2 6

    • Plus dotacja której tu nie uwzględniasz, więcej wyliczenie nic nie warte.
      Ale nawet z dotacją przy takiej popularności było ciężko.

      • 4 0

    • Tak samo nie miał szans wypalić, jak komunikacja miejska albo poczta.

      Wiadomo było, że trzeba będzie do tego dopłacać, ale i tak miasto wychodzi na plus, bo do miejsc parkingowych dopłaca więcej.

      I gdyby rowery były na czas, a Nextbike nie musiał płacić kar, rower by nie upadł.

      • 15 8

  • Warszawka ma rowery

    które sprawnie funkcjonują. Nie żadne rowery elektryczne, zwykłe. Parking dla rowerów z kolei nakazuje umieszczenie roweru w specjalnej stacyjce, więc jest i porządek i nie ma aż takiego problemu z ładowaniem rowerów. Niech rowerami zajmie się jakaś firma z doświadczeniem a nie marzyciele

    • 1 2

  • w przetargu powinien być wymagany kapitał zakładowy kilka mln

    a nie 5 tysi i zero odpowiedzialności

    • 1 1

  • nie było zadnej konsultacji z mieszkancami przyszli tylko pseudo rowerowi aktywisci i ich kolesie

    Brodacz udający rowerzyste który jest szkodnikiem idei rowerów w mieście , oficer rowerowy i inni ich kolesie

    • 0 2

  • (2)

    Gdzie jest 9,7 miliona, które dostał next bike za bubel mevo? Gdzie jest raport o stanie technicznym rowerów z mevo i jakie koszty serwisu będą?? Jedna wielka amatorka.
    A udział next bike w tym przetargu to solu iecie w twarz podatnikom...
    Po Sopocie i Gdańsku nextbike powinien dostać bana na 3city.

    • 5 2

    • (1)

      Nextbike dostał 9,7 mln?! rozumiem że pensje pracowników obsługi i serwisu, części, wynajem hali, ładowania baterii, podwykonawcy, podatki, zusy i full innych to było zero przez prawie cały rok . Jak można być takim januszem ekonomi? Nextbike dołożył do tego "biznesu" to jest pewne

      • 0 1

      • Jeżeli dołożył do tego interesu

        to po kiego pcha się znowu w ten biznes? Pralnia pieniędzy?

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane