• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rower Mevo wystartował. Jak go wypożyczyć i ile to kosztuje?

Arnold Szymczewski
26 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe

We wtorek 26 marca wystartował System Roweru Metropolitalnego Mevo. Do Trójmiasta trafiło na razie 1058 z 3353 rowerów wspomaganych elektrycznie. Podpowiadamy, ile kosztuje jazda tym rowerem i jak go wypożyczyć.



Czy będziesz używał roweru Mevo?

Po wielu miesiącach oczekiwania, we wtorek zaczął działać system wypożyczania miejskich rowerów pod nazwą Mevo. Docelowo będzie on największym w Europie systemem rowerów publicznych wspomaganych elektrycznie. Złoży się na niego 4080 sztuk jednośladów dostępnych na Pomorzu.

Na razie w Gdańsku do wypożyczenia jest 667, a w całym Trójmieście 1058 rowerów. Docelowo jednośladów będzie w Trójmieście 3353, czyli 86 proc. całej floty.

  • Do Trójmiasta w pierwszej "fali" trafiło 900 rowerów.
  • W czternastu gminach ustawionych jest 660 stacji Mevo.
  • Rower możemy odblokować m.in. za pomocą telefonu i zeskanowania kodu QR.

Rejestracja w systemie Mevo



Do systemu zarejestrować możemy się za pomocą strony internetowej lub przez aplikację. W formularzu należy podać takie dane, jak: imię, nazwisko, adres, pesel, numer telefonu oraz maila.

Aplikację na telefon najlepiej pobrać za pomocą strony internetowej www.rowermevo.pl. Zarówno w sklepie Google Play, jak i Appstore nie jest ona wyświetlana na pierwszym miejscu i możemy mieć niewielki problem z jej znalezieniem.

Po wypełnieniu formularza, na nasz adres mailowy przyjdą dwie wiadomości od nadawcy bok@rowermevo.pl Pierwsza z linkiem aktywacyjnym do konta - mamy 24 godziny na aktywację. Druga wiadomość zawiera dane do logowania w systemie Mevo, są to numer telefonu i kod PIN.

Swoje indywidualne konto w systemie Mevo musimy doładować za pomocą: przelewu internetowego, rejestracji karty płatniczej lub systemu Blik.

Jeśli w aplikacji lub na stronie internetowej nie wybierzemy żadnego z proponowanych abonamentów, rower będziemy mogli wypożyczyć jedynie w opcji "opłata minutowa" tj. 10 gr za każdą minutę.

  • Po przelaniu pieniędzy będą one widoczne na naszym koncie.
  • Do wybory mamy siedem rodzajów abonamentów.
  • Po zakupie abonamentu widzimy go w liście poniżej stanu konta.
Cennik roweru Mevo

  • 10 zł miesięcznie za 90 minut codziennego użytkowania
  • 100 zł za roczny abonament (90 minut dziennie)
  • 150 zł za roczny abonament (120 minut dziennie)
  • 10 gr za każdą minutę (bez abonamentu)
  • 5 gr za każdą minutę po wyczerpaniu czasu abonamentowego


Warto w tym miejscu dodać, że bateria w rowerze Mevo ma wystarczyć na pokonanie 60 km.

Warto przyjrzeć się cennikowi i pomyśleć, który abonament będzie dla nas najkorzystniejszy. Warto przyjrzeć się cennikowi i pomyśleć, który abonament będzie dla nas najkorzystniejszy.

Jak wypożyczyć i zwrócić rower Mevo?



Sposób znany wszystkim, którzy korzystają z samochodów na minuty, to zeskanowanie z pojazdu kodu QR w celu wypożyczenia go. W przypadku roweru Mevo jest dokładnie tak samo. Po włączeniu mobilnej aplikacji wyświetli nam się mapa z dostępnymi jednośladami, rower możemy zarezerwować na 15 minut (pierwsze 5 minut jest za darmo, ale każda kolejna minuta odciągana jest od naszego abonamentu) lub podejść do niego i zeskanować wspomniany kod QR, który jest umieszczony w tylnej części pojazdu. W przypadku, kiedy z jakiegoś powodu nie uda nam się zeskanować kodu, możemy w aplikacji wpisać numer roweru widoczny nad kodem QR. System automatycznie zwolni blokadę w rowerze, który będzie już gotowy do jazdy. Rower możemy także wypożyczyć za pomocą karty zbliżeniowej (po dodaniu jej do konta użytkownika, przykładając do czytnika w rowerze) lub kontaktując się z całodobowym Biurem Obsługi Klienta pod numerem 58 350 20 20.

Warto pamiętać o tym, żeby po zakończeniu jazdy odstawić rower w jednej ze stacji i ręcznie zaciągnąć blokadę - tylko ten sposób kończy nasz wynajem w systemie. Odstawienie roweru poza stacją skutkuje dodatkową opłatą 3 zł. Jeśli stacja jest przepełniona, w celu uniknięcia dodatkowej opłaty, należy odstawić rower najbliżej jak to tylko możliwe. Jeśli odstawimy jednoślad w odległości 10 km od najbliższej stacji, ale poza obszarem funkcjonowania Mevo, zapłacimy dodatkowo 50 zł.

- W przypadku ogromnie przepełnionych stacji, w sytuacjach, kiedy rowerów bedzie tak dużo, że GPS nie będzie już ich "przypisywał" do stacji będziemy interweniować z relokantami - mówi Dominik Makurat, Specjalista ds. promocji projektu System Roweru Metropolitalnego.

Opłaty dodatkowe w rowerze Mevo



Miejsca i obszary zaznaczone są na mapach kolorem czerwonym, w których nie możemy poruszać się rowerem Mevo, są to m.in.: zbiorniki wodne, brzeg morski, plaże i wydmy (wyjątkiem do poruszania się rowerem w strefie niedozwolonej, są drogi utwardzone). Warto dodać, że zwrot roweru w strefie niedozwolonej, to koszt w zależności odległości od najbliższej stacji od 450 do 1400 zł.

Rowerów nie można zostawiać w strefie oznaczonej kolorem czerwonym. Rowerów nie można zostawiać w strefie oznaczonej kolorem czerwonym.
Lista opłat dodatkowych jest długa. Oprócz tych już wspomnianych, znajdziemy również: transport roweru komunikacją miejską 50 zł, zwrot roweru w obszarze innym niż obszar funkcjonowania systemu Mevo 100 zł, przekroczenie 12 godzin wypożyczenia w zależności od taryfy od 200 do 300 zł, i w końcu kradzież, utrata lub zniszczenie roweru 12 tys. zł.

Zarabiaj z Mevo



Mimo, że koszt miesięcznego abonamentu jest niski, to na rowerze Mevo możemy jeszcze zarobić. W jaki sposób? Operator przewidział premiowany zwrot roweru do stacji Mevo, który został wypożyczony poza nią. Oznacza to, że gdy zauważymy rower poza stacją, możemy go wypożyczyć i zawieźć do najbliższej stacji Mevo. Każdorazowe odstawienie roweru na swoje miejsce, zasili nasze konto kwotą 2 zł. Łatwo więc policzyć, że jeśli w ciągu miesiąca, pięć razy wykonamy premiowany zwrot roweru, abonament wyjdzie nam na zero.

W związku z dużym zainteresowaniem rowerem metropolitalnym, utworzyliśmy specjalny adres mailowy mevo@trojmiasto.pl Zachęcamy do przesyłania waszych obiekcji i pochwał dotyczących funkcjonowania roweru oraz aplikacji mobilnej. Informacje dotyczące funkcjonowania roweru i aplikacji udziela Biuro Obsługi Klienta bok@rowermevo.pl

Opinie (1426) ponad 50 zablokowanych

  • Strach się logować (2)

    Jak nie mogli sobie poradzić pół roku z aplikacją to jaka mam pewność zabezpieczenia moich danych-żadnej!

    • 54 4

    • słusznie

      jedno co jest pewne że d**ile którzy się zarejestowali to pierwszej wody naiwniacy

      • 0 0

    • Zrezygnowałam z rejestrowania się. Po co im mój PESEL? Chcą kredyt wziąć na moje dane?

      • 0 0

  • Co ma (5)

    wpisac cudzoziemiec w procesie rejestracji w rubryce PESEL ? przeciez on nie ma pojecia co to jest pesel.

    • 51 3

    • (2)

      Co ważne - z MEVO bez przeszkód będą mogli korzystać także obcokrajowcy mieszkający w metropolii, podanie nr pesel wymagane jest tylko w przypadku, gdy użytkownik rejestruje się w polskojęzycznej wersji systemu, a są jeszcze: anglo-, niemiecko- i rosyjskojęzyczne wersje.

      • 3 1

      • w innych (1)

        wersjach jezykowych w rubryce PESEL jest gwiazdka czyli obowiazkowe pole do wypelnienia.

        • 2 1

        • W innych wersjach językowych nie ma nawet rubryki pesel, chyba, że podasz kraj zamieszkania Poland, wtedy pojawia się rubryka - trochę niedopatrzenie.

          • 1 1

    • w rubryce? ty musisz się udać (jako cudzoziemiec) osobiście do obsługi

      • 0 1

    • ma pojęcie.

      W całej europie i nie tylko jest pesel i wszyscy go mają.

      • 0 0

  • Przewał za 19 mln zł. (10)

    1. Chińskie rowery kupione w Niemczech
    2. po co elektryczne to zaprzeczenie idei - prąd do nich z brudnych polskich elektrowni.
    3. chodz o to zeby były drogie - podobno 5000 z ł za sztukę.

    • 45 36

    • przejedz się rowerem i przewietrz głowę, powinno pomoc

      • 17 8

    • trzeba bylo stanac do przetargu jak taki madry jestes (2)

      5tys rowerów do tego dochodzi koszt utrzymania ich oraz systemu przez 6.5roku.
      Nie wiem czy to aż tak drogo. ja bym polemizował.

      • 10 6

      • (1)

        Idea przetargu na elektryczne jest bez sensu, więc jak stawać w przetargu?

        • 4 2

        • a widzisz więc trzeba było rozpisać własny przetarg ;)

          • 4 1

    • o wiele droższe ponad 12.000

      • 2 0

    • Chiński badziew

      za 2tys kupiony w Niemczech. W chinach pewnie po trzy stówy - KTO na tym zarobił?

      • 6 3

    • Psychiatra. (1)

      Jesteś paranoikiem.

      • 0 4

      • Lekarzu lecz się sam

        • 0 0

    • Elektryczne żeby było wspomaganie

      Może lepiej byłoby zrobić rowery na paliwo, jak samochody??? Poza tym część prądu w Polsce pochodzi z OZE (co prawda bardzo mało, ale pochodzi)

      • 1 0

    • nie wiesz jak cię okradają?

      rower może jest warty 5 tys zł, ale na fakturce jest 12 tys. z czego połowę zapłaciły miasta...
      czy już wiesz jak się robi biznes z gminami?

      • 1 0

  • (5)

    zwrot roweru w strefie niedozwolonej, to koszt w zależności odległości od najbliższej stacji od 450 do 1400 zł.

    Oliwa zaznaczona na czerwono?

    • 35 7

    • (1)

      i o to chodzi zeby golic frajerow ktorzy nie znaja topografii miasta.

      • 11 3

      • w apce widać, gdzie są bazy w czym problem

        • 6 5

    • Jaka Oliwa na czerwono? Wyłączony jest teren Parku Oliwskiego, teren cmentarza.

      • 5 1

    • To nie Oliwą zaznaczona na czerwono lecz lasy oliwski. Po lesie jeździć ale nie zostawiać rowerów krzakach. Howgh!

      • 0 1

    • wiesz dlaczego?

      Bo Oliwa to menelnia i tam to się rowerów nie zostawia!

      • 0 0

  • I już 2 złote wróciły :D (2)

    Człowiek Cebula to the rescue!

    • 29 4

    • (1)

      a więc to ty !

      • 10 0

      • też biegłeś do tego roweru ?

        • 18 0

  • (1)

    "Operator przewidział premiowany zwrot roweru do stacji Mevo, który został wypożyczony poza nią. Oznacza to, że gdy zauważymy rower poza stacją, możemy go wypożyczyć i zawieźć do najbliższej stacji Mevo"
    Autor nie przeczytał dokładnie cennika i pisze. Mnie to nie dziwi, bo on jest od pisania, nie od myślenia.
    Wypożyczenia roweru stojącego poza stacją, to +2zł na konto. Oddanie roweru poza stacją, to -3zł z konta.

    • 10 15

    • No I?

      ..

      • 2 0

  • 10 zł za rejestracje to jakiś żart (9)

    • 34 17

    • dej mie hajsu a będzie najsu

      • 3 1

    • Kasa (1)

      Wystarczy ze 100 tys się zapisze a będzie więcej bo ile turystów te 100 tys ludzi za sama rejestracje zapłaci 1 milion zl

      • 4 2

      • I dobrze. Niech mają kasę na inwestycje. Gorzej

        jak będzie tanio i darmo. To oznacza kij....znę jak publiczna służba zdrowia.
        Dużo zdrowia życzę.

        • 5 3

    • prawda? że śmieszna kwota, stówa powinna być jak nic

      • 6 2

    • (2)

      przecież ta kasa idzie na abo albo na minuty

      • 14 2

      • przecież to nieważne, grunt żeby ponarzekać (1)

        A że fakty są inne i ta dycha jest do wykorzystania to nieważne, tym gorzej dla faktów

        • 11 2

        • Znajdź mi geniuszu miejsce gdzie jest to napisane.

          • 0 0

    • Nawet nie tyle co żart

      Ale chociaż żeby było bezpośrednio napisane bo się tyle nastresowalem że abonament psu w d*pe

      • 2 0

    • nie znasz się na żartach

      to nie żart, to ordynarna kradzież, lubisz być okradany to korzystaj z usług MEVO

      • 1 0

  • nie będę korzystał, nie mam roweru, ale lubie jeździć a raczej ciężko kręcić. mam rower rehabilitacyjny (1)

    pedałuję codziennie po 2 godziny patrząc jak moja laska ćwiczy tricepsy

    • 13 11

    • jesli mozna spytac

      czy dochodzisz w czasie takiego seansu?

      • 5 0

  • Do autorów regulaminu i autora artykułu (25)

    Strefa niedozwolona, w której nie możemy poruszać się rowerem to na mapie połowa obszaru Trójmiasta od ul. Kartuskiej na północ.
    Zbiorniki wodne, brzeg morski, plaże i wydmy to pikuś przy Trójmiejskim Parku Krajobrazowym.
    Czy to oznacza, że po drogach szutrowych nie bedzie można przejeżdzać przez TPK tym rowerem? Wielu mieszkańcom górnego tarasu pozostanie jedynie Spacerowa i Słowackiego? Byłby to jakiś żart.
    Poprosimy o wyjaśnienie.

    • 70 10

    • To jest rower miejski mający być alternatywą dla autobusu czy samochodu (5)

      Na wycieczkę po lesie proponuję własny sprzęt czyścić z błota!

      • 17 14

      • Nie chodzi o wycieczki tylko o połączenia górnego tarasu z centrum (2)

        Zamiast samochodu.

        • 19 1

        • Czy tymi drogami o które pytasz można jeździć samochodem? (1)

          • 2 9

          • Żartujesz?

            • 3 0

      • (1)

        a jak chcesz dojechac na matarnie albo na osowe? jefyna opcja to przez las

        • 12 0

        • nie ma krótszej drogi z Osowej do Oliwy
          niż gruntowa Kościerska

          alternatywa to Spacerowa, naokoło, asfalt, korek, smród,
          a i tak zakazana

          • 5 0

    • (3)

      W strefie niedozwolonej można jeździć ale tylko po utwardzonej nawierzchni.
      Wszystko jest w regulaminie.

      • 4 5

      • Nie wszystko, (2)

        Jak rozumieć utwardzoną nawierzchnię ? Według prawa drogowego? Szlaki rowerowe w TKP , nawet zmodernizowane, wg definicji tego prawa są nadal drogami gruntowymi, nieutwardzonymi. Jeżdzę takimi drogami do pracy i prywatny rower na tym nie cierpi.

        Trzeba będzie zabetonować albo zaasfalować TPK, żeby połączyć dzielnice rowerem miejskim?

        • 19 3

        • Nic dziwnego, że nie rozumiesz

          Nawet spacje przed przecinkiem stawiasz

          • 4 23

        • Niestety tak, wg. prawa drogowego. Poruszyłem tą kwestię na profilu MGGS, nawet nie raczyli odpowiedzieć "spadaj na drzewo".

          • 3 0

    • (7)

      Według odpowiedzi udzielonych na fb przez operatora (albo i dział PR), nie można jeździć po drogach gruntowych w rozumieniu prawa o ruchu drogowym, które są w strefie niedozwolonej.

      • 1 0

      • No to słabo (6)

        Bo z takiej Osowej da się wyjechać jedynie Spacerową, wyjazd przez Owczarnię całkowicie odpada.

        Z roweru metropolitalnego zrobił się rower dzielnicowy.

        • 28 1

        • potrzebny drugi tunel pod Pachołkiem (3)

          • 5 3

          • (2)

            ale dla rowerow bedzie tam pewnie zakaz

            • 1 1

            • To była ironia (1)

              Drugi tunel - tylko dla rowerów który byłby tak samo potrzebny jak ten pierwszy - dla samochodów.
              Natomiast porządna ścieżka czy wręcz droga rowerowa Osowa-Oliwa i Osowa-Gdynia powinna być

              • 6 2

              • Dokładnie, o tych ścieżkach do Gdyni i Oliwy ciągle tylko się mówi. I tyle.

                • 1 0

        • Może w końcu ta sytuacja wymusi na rządzących poważne potraktowanie roweru jako środka komunikacji i budowę odpowiedniej infrastruktury do komunikacji, a nie rekreacji.

          • 12 4

        • Można przez Reja

          Zakładając, że operator się nie do*przy i nie dowali Ci kary. No i oczywiście nakładając drogi.

          • 0 0

    • (1)

      Spacerową nie można

      • 0 2

      • Ależ można Spacerową - w końcu to droga utwardzona.

        • 1 0

    • (1)

      Strefa niedozwolona dotyczy tylko odstawienia rower, a nie jazdy, czytac ze zrozumieniem !!

      • 5 9

      • Niezupelnie

        30. Strefa Niedozwolona – należy przez to rozumieć miejsca/obszary, w których Klient nie może poruszać się Rowerem MEVO.
        Dozwolone jest jednak poruszanie się Rowerem MEVO po Strefie Niedozwolonej, ale wyłącznie po drogach utwardzonych w niej się znajdujących.

        • 9 0

    • Nie rozumiem, przeciez możesz przejechać przez TPK (1)

      • 0 2

      • Pod warunkiem, że nie będzie przeszkadzać, że jadąc do Gdańska trafisz do Sopotu

        Trasa w całości utwardzona w TPK, to przez Reja do Sopotu.

        • 1 0

    • ten rower waży 40kg i ma cienkie oponki - po drodze gruntowej w ogóle nie dałbyś rady jechać, a nawet jak jesteś super specjalistą, to przebiłbyś oponę na pierwszym kamieniu.

      • 0 0

  • Dalej kiepska lokalizacja (3)

    Skasowało 3 zł za odstawienie roweru w stacji. Zresztą na mapce można zobaczyć masę rowerów na zielono, rzekomo poza stacją wg znacznika, a zlokalizowane na mapie nie dalej niż kilka metrów od stacji

    • 31 3

    • Tak testowali, miesiącami. A i tak ch*j.

      • 15 1

    • To ja bym wziął podostawiał te rowery niby poza strefą i zgarniał 2 zł za każdego (1)

      • 6 2

      • Za pozostawienie nie w stacji - 3 zł. potem oddasz +2 = -1. Teraz wiem czemu nasza gospodarka tak wygląda ;-) Jak każdy chce przycwaniaczyć i jeszcze nie wie jak i zdziwiony że stracił.

        • 17 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane