• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miejskie firmy zmienią wizerunek. Nowe logo i identyfikacja

Katarzyna Moritz
4 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Wszystkie miejskie spółki i jednostki do końca roku zyskają jednolitą identyfikację.
  • Wszystkie miejskie spółki i jednostki do końca roku zyskają jednolitą identyfikację.
  • Wszystkie miejskie spółki i jednostki do końca roku zyskają jednolitą identyfikację.
  • Wszystkie miejskie spółki i jednostki do końca roku zyskają jednolitą identyfikację.
  • Tak zmodyfikowano herb Gdańska.

Gdańsk postanowił zrobić porządek z systemem identyfikacji w około 40 firmach i jednostkach zależnych od miasta. Za ponad 110 tys. zł, do końca roku zyskają one nową identyfikację wizualną, a w niektórych przypadkach nawet zmianę nazwy.



Podoba ci się nowe oznakowanie miejskich firm?

Samych miejskich spółek w Gdańsku jest 25, a ponad 35 to jednostki pomocnicze czy organizacyjne miasta. Każda z nich ma inne logo i znak graficzny. Miasto postanowiło to zmienić w większości ok. 40 firm, o czym napisaliśmy już w marcu tego roku. Prac nie zlecono jednak drogim grafikom z korporacji. Postanowiono wykorzystać potencjał specjalistów i studentów z gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych.

- Nasz zespół badawczy zajął się nową identyfikacją ponad rok temu. To, co obecnie jest, to często groch z kapustą. Widać, że wiele znaków graficznych powstało przed laty spontanicznie, robili je amatorzy - analizuje prof. Sławomir Witkowski, dziekan Wydziału Grafiki w ASP.
Gdy bliżej przyjrzymy się logotypowi np. Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, to w zasadzie jest to mało ciekawe uproszczenie herbu Gdańska. Znak ten nie przekazuje żadnej informacji związanej z działalnością firmy. Nieco lepiej jest, gdy patrzymy na logo ZKM, w którym wkomponowano tzw. uskrzydlone koło, od lat symbol transportu np. kolejowego.

Co obecnie zaproponowano?

- Chcemy, by było widać, że dana jednostka jest związana z Gdańskiem i kto jest w tej strukturze nadrzędny, dlatego jest główny motyw, który buduje nam początek znaczeniowy i znaki zależne - tłumaczy dr Adam Świerżewski z pracowni plakatu i form reklamowych ASP.
Głównym motywem został historyczny herb wielki Gdańska, od wieków symbol miasta. Witkowski podkreśla, że "mieszkańcy się z nim identyfikują, znają i daje im poczucie przynależności".

Nie jest on jednak dokładną kopią, lecz został dostosowany do współczesności. Ma symboliczną, uproszczoną formę graficzną, podobną do godła Politechniki Gdańskiej. Zobaczymy więc białe gdańskie lwy trzymające tarczę z herbem, na czerwonym tle. Ten znak w formie prostokąta będą miały wszystkie gdańskie firmy, jednak przy nim będzie dodatkowy prostokąt, w różnych kolorach - w zależności od działalności danej jednostki, w którym będzie wpisana nazwa firmy.

I tak firmy związane z transportem (ZDiZ, ZKM, ZTM) będą miały prostokąt w kolorze groszkowym, jednostki związane z infrastrukturą i inwestycjami (Biuro Rozwoju Gdańska, Gdańskie Melioracje czy Zakład Utylizacyjny) będą miały kolor grafitowy. Te związane ze zdrowiem i sprawami społecznymi - kolor turkusowy, z edukacją, sportem i rekreacją - zielony, a z rozwojem gospodarczym - niebieski.

Nowe logo pojawi się nie tylko w dokumentach czy na stronie internetowej, ale też na samochodach służbowych. Nowe logo pojawi się nie tylko w dokumentach czy na stronie internetowej, ale też na samochodach służbowych.
Jednak w trakcie prac zespołu z ASP okazało się, że budowanie marki to coś więcej, dlatego też podjęto decyzję o zmianie nazw niektórych jednostek. Miejski Ogród Zoologiczny "Wybrzeża" będzie nosił nazwę Gdański Ogród Zoologiczny, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Gdańsku - Gdański Ośrodek Sportu, a Powiatowy Urząd Pracy - Gdański Urząd Pracy.

ASP za prace związane z nową identyfikacją zażyczyło sobie 15 tys. zł. W ramach tego przygotowano gotowy pakiet podstawowej identyfikacji, czyli znak graficzny w odpowiednich wersjach plików, kolorystyce, zasady jego stosowania, projekty tablic elewacyjnych, projekty zmian w witrynach internetowych czy prezentacji PP.

Planuje się, że miejskie spółki i jednostki wprowadzą zmiany identyfikacji do końca roku. W przypadku zmian nazwy będzie się to niekiedy wiązać też ze zmianą w KRS czy uchwałą Rady Miasta. Koszt zmian zostanie pokryty z miejskiego budżetu i szacowany jest na 110 tys. zł.

Miejsca

Opinie (137) 2 zablokowane

  • ładnie, tak nowocześnie. (20)

    • 67 52

    • ael tylko po to żeby zmarnować publiczne pieniądze na kochanke kolegi

      sopocianki muszą sobie jakoś radzić

      • 0 0

    • (11)

      Kurcze, ładnie, cena też w miarę rynkowa. Nie mam się do czego przyczepić, a tak strasznie chciałem jak zobaczyłem tytuł artykułu...

      • 20 3

      • Może do tego - (6)

        że pracownicy np. biblioteki miejskiej od lat zarabiają grosze, bo na ich pensje kasy nie ma, a na bzdury - owszem, jest?

        • 14 11

        • Jak chcą dużo zarabiać niech idą do prywatnej firmy (5)

          Chyba nie poszli do biblioteki by się dorobić fortuny

          • 11 6

          • no tak, biblioteki są przereklamowane

            już byli tacy co tak twierdzili (nie dalej jak 77 lat temu..

            • 0 0

          • Fortuny nie, (3)

            Ale jak wykształceni i kompetentni ludzie. Na całym świecie to jest dobrze płatny zawód, tylko nie w naszej kochanej Polsce. Wstyd.

            • 11 3

            • (2)

              Bibliotekarka? Do układania książek na półkach wystarcza odpowiednik szkoły średniej, a nie wyższe studia, jak w Polsce.

              • 3 5

              • Trzeba być istotą żeby sądzić iż praca w bibliotece polega na układaniu książek. (1)

                • 6 0

              • Miało być idiotą

                • 5 0

      • to Peugeot teraz bedzie? (2)

        • 5 1

        • PO-eu-scheisse

          • 1 3

        • Godlo Politechniki juz zrypali

          kto ma patent w miescie na tego lwa Peugeota?

          • 7 1

      • Doczytaj artykuł.

        • 3 7

    • Kwestia gustu... Peugeot (1)

      Dla mnie zupęłnie jak peugeot... Czyli zupełnie nijak do gdańkich lwów.

      • 14 4

      • to psy. a zamist korony trzy kupki, czyli faktyczny obraz Gdanska....?...

        • 3 1

    • Słabe, bardzo słabe.

      I te nawiązania do Wolnego Miasta. Czy przedwojenny herb politechniki nie był podobny?

      • 1 2

    • ciekawe logo ! (3)

      wyglada troche jak Skandynawski design. Czyste, proste i dobrze dobrane kolory.

      • 8 9

      • Pokolenie Atari. :) Graficznie jak dla mnie nawiazuje (2)

        do River Ride....

        • 1 2

        • A i zestawienie czerwonego z niebieskim jak (1)

          tabliczki z nazwami ulic w Warszawie...

          • 1 0

          • Korona w herbie zbyt mała, aż bolą oczy....

            • 1 0

  • - wszystko fajnie, tylko tylko czemu to takie brzydkie?!!!

    • 4 1

  • Ochyda

    Co oni zrobili z tych biednych lwów, jakieś transformersy.

    • 5 1

  • Peugeot

    Peugeot tarcza ^^^ ++ peugeot

    • 2 0

  • No cóż.

    Ładne to nie jest ...

    • 6 2

  • Ta akcja daje asumpt do pogłębionych rozważań

    o wyższości biologicznej produkcji siarkowodoru nad biciem piany z wody.

    • 0 0

  • Nie rozumiem, czemu w dzisiejszych czasach koniecznie trzeba mieć jakieś logo. Przecież miasto ma herb i flagę.

    • 2 1

  • A mi się podoba uproszczenie nazwy

    Zawsze wkurzało mnie Powiatowy lub Miejski ......... w Gdańsku.
    Gdański ..... będzie nie tylko prościej ale krócej.

    • 2 1

  • Niewykorzystany potencjal (1)

    Bardzo dobry pomysl z wykorzystaniem potencjalu uczelni wyzszej, ale identyfikacja wizualna wyglada jakby projektowali ja studenci na zaliczenie ;). Za ta kwote na pewno sa to najlepsze projekty jakie mozna było zrobic. Szkoda, ze beda obecne w przestrzeni publicznej przez co najmniej kilka lat.

    • 13 7

    • Sorry ale kwota nie jest wygórowana.

      • 0 0

  • Na mieszkanie nie starczy.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane