Fakty i opinie

Mieszkańcy kontra samochody w historycznym centrum Gdańska

Najnowszy artukuł na ten temat

Od środy łagodniejsze przepisy parkingowe w Gdańsku

Zagrożenie dla pieszych, nadmierne stężenie spalin, niszczenie ulic i budynków - to tylko wycinek z listy skarg mieszkańców okolicy ul. Koziej i PiwnejMapka, którzy narzekają na samochodowy ruch w historycznym centrum miasta, znajdującym się na dodatek w Strefie Ograniczonej Dostępności. Miejscy urzędnicy tymczasem wyliczają szereg podjętych działań, przyznając, że choć problemy znają, to więcej zrobić się nie da i "istotnych zmian" w organizacji ruchu już nie przewidują.



Czy ruch w ścisłym centrum Gdańska jest dobrze zorganizowany?

tak, nie widzę rzeczy, które należałoby zmienić 6%
jest nieźle, ale w niektórych miejscach samochody wjeżdżają "na dziko" 12%
jest kiepsko, wielu kierowców nic sobie nie robi z zakazów 56%
nie podoba mi się to, że do ścisłego centrum nie mogą wjeżdżać wszystkie auta 26%
zakończona Łącznie głosów: 1355
Problem dotyczący mieszkańców centrum Gdańska opisał nam pan Waldemar. Jak relacjonuje nasz czytelnik, ul. Kozia jest obecnie jedyną drogą doprowadzającą ruch dostawców, mieszkańców i służb do dużej części historycznego centrum.

- Ponieważ ulica jest wąska, nie powinna być ustawowo dopuszczona do ruchu o takim natężeniu. Dziennie korzystają z niej setki pojazdów. Stąd też korki i frustracja mieszkańców, a nawet rękoczyny kierowców i przechodniów. Nasza kamienica przy Koziej pęka, odkąd zamknięto Piwną i wprowadzono tu ruch dwukierunkowy. Prosimy o interwencję od lat, ale miasto twierdzi, że nawierzchnia oraz grunt są stabilne, a organizacja ruchu jest prawidłowa. Tymczasem rozpada się ściana nośna budynku - mówi mężczyzna.
Od jednego z mieszkańców kamienicy przy ul. Piwnej 58 (której jedna ze ścian ustawiona jest od ul. Koziej) usłyszeliśmy, że dysponują oni ekspertyzą budowlaną, z której wynika, że ruch samochodów może wpływać na pogorszenie stanu budynku.

Parkingi w Trójmieście



Miejscy urzędnicy, których poprosiliśmy o komentarz w tej sprawie, przyznają, że problem, o którym mówi nasz czytelnik, jest im znany. W ciągu ostatnich pięciu lat do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wpłynęły cztery wnioski dotyczące ul. Koziej - ostatni w tym roku. Poprzednie dotyczyły:
  • w 2019 roku - ograniczenia ruchu pojazdów na ul. Koziej z powodu uszkodzeń kamienicy przy ul. Piwnej oraz zmiany oznakowania wjazdu do Strefy Ograniczonej Dostępności na ul. Św. Ducha, a także wyeliminowania wjazdu pojazdów powyżej 3,5 t.
  • w 2019 roku - zmiany oznakowania zaplecza kamienicy przy ul. Szerokiej posiadającej podwórze z wjazdem od ul. Koziej w celu zabezpieczenia przed zastawianiem wiat śmietnikowych.
  • w 2013 roku - pismo i interpelacja dotyczyły wprowadzenia ruchu jednokierunkowego na ul. Koziej

- Ul. Kozia znajduje się w strefie ograniczonej dostępności, do której wjazd reguluje zarządzenie prezydenta Gdańska z 29 maja 2020, zmieniające zarządzenie w sprawie wydawania i użytkowania Identyfikatorów GM, uprawniających do wjazdu do strefy ograniczonej dostępności na obszarze Głównego Miasta - mówi Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Są kontrole straży miejskiej i policji



Urzędniczka tłumaczy, że zarządzenie to ogranicza również możliwości wjazdu pojazdów zaopatrzenia i serwisu o dop. masie całkowitej do 3,5 t jedynie do godzin między 6 a 11.

graf. trojmiasto.pl
Z kolei kontrolę nad przestrzeganiem obowiązującego oznakowania i wjazdu do SOD sprawuje policja i Straż Miejska, która szczególnie w okresie letnim prowadzi kontrole już na wjazdach do SOD, czyli na ul. Św. Ducha, Szerokiej czy StraganiarskiejMapka.

- Ponadto każdego roku wprowadzane są koleje zmiany do wyżej wspomnianego zarządzenia, a także organizacji ruchu uszczelniające wjazd do tego obszaru. Jednocześnie wszelki transport pojazdami ciężarowymi, wynikający np. z prowadzonych budów czy remontów, wyznaczany jest przez ul. KołodziejskąMapka i Piwną z pominięciem ul. Koziej - tłumaczy Izabela Kozicka-Prus.

Mieszkańcy narzekają na ruch w centrum Gdańska.

Dodaje, że obecnie ul. Kozia znajduje się w strefie zamieszkania, a chodniki zabezpieczone są słupkami.

Historyczny układ ulic wyklucza alternatywne trasy



- Prowadzone były także analizy prowadzenia ruchu innymi ulicami lub wprowadzenia ruchu jednokierunkowego. Niestety z uwagi na zwartą zabudowę i historyczny układ ulic o bardzo wąskich jezdniach i fragmenty braku chodników, braku widoczności na skrzyżowaniach i zagrożenie dla pieszych (szczególnie na ul. MariackiejMapka) alternatywne trasy przejazdu nie zostały wyznaczone - mówi gdańska urzędniczka.
Obecnie - jak podsumowuje - "nie przewiduje się istotnych zmian" w organizacji ruchu na ul. Koziej.

Duży ruch pojazdów w okolicy to problem znany mieszkańcom od lat. Tak wyglądała sytuacja w 2017 roku podczas jednej z edycji Jarmarku św. Dominika.



Opinie (229) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Tereny Stoczniowe

    Tam wybudować parking a dla mieszkańców zrobić identyfikator, ktoś kto przyjeżdża doGdsnska turystycznie parking na terenach po byłej stoczni i basta dość budowania i straszenia ludzi o budowaniu parkingu na starowce

    • 0 0

  • A do kogo Wy macie pretensję?

    Sami jesteście winni. Dokonujcie właściwych wyborów to problemów nie będzie.

    • 0 0

  • Pod poprzednim artykułem o dzikim parkowaniu (1)

    pojawiło się nazwisko niejakiego Borawskiego z UM jako osoby, która wydała Straży Miejskiej nieformalny zakaz wystawiania mandatów i ogólnie egzekwowania prawa, które mogłoby być uciążliwe dla turystów. Głosy pochodziły od samych strażników, którzy mieli być karani m. in. zabraniem premii w razie wlepienia komuś mandatu. Czy moglibyście zweryfikować prawdziwość tych informacji?

    • 22 2

    • Policja chyba też ma podobny zakaz. Imprezy po nocach u krótkoterminowych - tylko wieczne pouczanie

      • 0 0

  • okazuje się, że nie każdy czy każda może być prezydentem (3)

    Uważam, że obecnie panuje w mieście marazm po śmierci Pawła Adamowicza.
    Dulkiewicz jest zajęta lansem ogólnopolskim, a bezwład w urzędzie wykorzystują różni nawiedzeni aktywiści do wprowadzania w życie swoich kontrowersyjnych koncepcji. Zarządzanie miastem, w każdej dziedzinie jest nieudolne.

    Miasto się nie rozwija. Kula się jakoś siłą rozpędu, ale będzie tylko gorzej.
    Myślę, że za 3 lata może się w Gdansku zmienić układ rządzący.

    • 17 6

    • Ty tak na serio

      Czy masz coś z głową? To głównie Adamowicz zaaprobował ten burdel. Wolne Miasyo w końcu...

      • 0 0

    • Niestety odnoszę takie samo wrażenie. Coraz więcej pomysłów z czapy.

      Mam nadzieję, że to przejściowy efekt koronawirusa. Bo trzymam kciuki za panią prezydent.

      • 0 1

    • Musi a nie może

      • 0 0

  • A ja myślę że nikt nie chce tego zakazu (1)

    Ludzie wolą wolną amerykankę a urzędnicy i służby tylko się dostosowują do oczekiwań społecznych. Chcemy udawać że coś robimy ale tak żeby nas te ograniczenia faktycznie nie dotykały. Czy to wyjazd na starówkę, czy odpowiedzialne zachowanie w czasie epidemi czy zachowanie za kierownicą. Udajemy bo tak nam łatwiej, ale chcemy móc po swojemu.

    • 8 2

    • Jasne

      Przepraszam, ale dostosowują sie do oczekiwań deweloperów i biznesmenów. Przykład: mieszkaniec pisze pismo z prośbą o pozwolenie na zrobienie dodatkowych drzwi- odrzucone. 3 miesięce później takie samo pisemko wpływa od biznesmena chcącego prowadzić w tym miejscu hostel - oczywiście zgoda...

      • 0 0

  • turyści, dostawcy, restauratorzy i inni przedsięborcy (1)

    narzekają na mieszkańców Głównego Miasta

    • 9 3

    • Hehe

      Czyli grupa pijusów lub oszustów ;)

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Brakuje parkingów w pobliżu centrum i dobrej komunikacji w samym centrum (19)

    Brakuje opcji - dojeżdżam w pobliże, parkuję bez problemu, a na miejsce docelowe dojeżdżam busem. Teraz albo w ogóle nie ma gdzie zaparkować, a jak tak, no szuka się najbliżej jak można, jeździ w kółko, w końcu coś się trafia i ruch dwa razy większy.

    • 94 83

    • Jak to nie ma gdzie zaparkować

      Są dwa parkingi obok starego miasta-city forum i Jana z Kolna. Gdzie kierowcy chcieliby wjeżdżać? Na wieżę bazyliki mariackiej?

      • 0 0

    • parking (11)

      jest na Jana z Kolna przy pętli autobusowej, stoi prawie pusty

      • 56 12

      • (10)

        Platny to i pusty. Spasiony leniuch w samochodzie nie zapłaci. Musi być za darmo, bo się należy....

        • 58 15

        • (7)

          A kiedy rowerzyści zaczną płacić za ścieżki rowerowe które powstały po rozebraniu linii kolejowych? Ludzie nie mają jak dojechać to muszą korzystać z auta

          • 10 11

          • a kiedy kierowcy zaczną płacić za jezdnie i parkingi? (1)

            • 3 2

            • Przecież płacą za parkingi

              • 3 1

          • kolejny wpis oszołoma mającego kompleksy (3)

            rowerzyści nigdy nie będą płacić za tworzenie dróg powstałych po rozebraniu linii kolejowych. Gminy, które przekształciły nieczynne linie kolejowe na drogi dla rowerów bardzo na tym zyskały: turyści rowerowi, którzy z nich korzystają, są ponad przeciętnie wykształceni, mają ponad przeciętne dochody i zostawiają w lokalnej gospodarce więcej pieniędzy niż przeciętni turyści. Budowa tras rowerowych w miejsce nieczynnych linii kolejowych cechuje się najwyższymi wskaźnikami opłacalności, podobnie jak i inne działania sprzyjające wzrostowi skali ruchu rowerowego w tych miejscowościach, gdzie takie działania są podejmowane.

            • 6 6

            • (2)

              Powiedz to ludziom wykluczonym komunikacyjnie. Potem zaś sprawdź co jest większą atrakcją turystyczną kolej wąskotorowa czy ścieżka rowerowa, zaś na koniec wytłumacz czemu owe ścieżki rowerowe sa wykorzystywane tylko w niektórych miesiącach. Tam gdzie kolej dojeżdża jest większa szansa na rozwój niż w przypadku jej braku. Budowa ścieżki rowerowej zaś prowadzi do wzrostu aut w miastach

              • 4 2

              • Kolej wąskotorowa na Żuławach też jeździ tylko w lecie (1)

                • 1 1

              • Na wiosne też i czasem na jesieni. Dzieki temu Nowy Dwór Gdański jest atrakcją turystyczną

                • 1 0

          • Macie jakiś kompleks rowerzystów?

            Szczujecie i szczujecie.

            • 12 8

        • (1)

          Wyprawszam sobie! Tam w staromiescie parkowanie powinno być dozwolone wszędzie.

          • 4 31

          • Rozwiązanie jest proste - parkuję 1km od centrum, albo dalej i przesiadam sie na miejski rower

            Wystarczy tylko dojechać do Wrocławia, zeby na ten rower wsiąść

            • 15 5

    • Masz forum po drugiej stronie ulicy.

      • 2 0

    • w samym centrum w Forum masz parking i jest tam taniej niż na terenie miasta (1)

      w czym twój ból ?
      tobie chodzi o gratisowe parkowanie, czy tak właściwie o co? ?

      • 15 1

      • chodzi mu o to , by nie kwestionować roli samochodów w mieście

        i nadal składać hołdy jego niekwestionowanym zaletom: zdolności do wożenia jaśnie pana pod sam dom na zasadzie prywatyzowania korzyści i uspołeczniania kosztów a także "bezrefleksyjne korzystanie z naturalnie przysługujących praw właścicielowi największego wynalazku w historii ludzkości, którym jest samochód prywatny".

        • 8 4

    • a parking przy forum, albo przy stoczni, albo przy Madisonie? poza tym powstaje nowy przy urz. miejskim (1)

      jeszcze mało?

      • 35 5

      • ale on by chciał na krzywy, a tam trzeba płacić

        • 15 6

    • daa

      kup sobie rower wygodniej

      • 6 7

  • parkować przy Forum albo na Jana z Kolna

    inaczej wam nóżki zarosną

    • 2 2

  • ulica grodzka i kamienice zdewastowane przez samochody na chodnikach dostawczaki i brak ograniczenia predkosci do 30 km

    kto na tym zapanuje

    • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Teraz jest tak droga opłata za parkowanie, (7)

    że ruch będzie coraz mniejszy, sama stawiam auto przed centrum dość daleko i na piechotę idę do miejsc, gdzie załatwiam sprawy.
    A kilka aut parkujących na chwilę, na dziko też niczego nie zmieni, coraz mniej będzie takich ,,odważnych", no- kurierzy to i tak muszą tymczasowo parkować.

    • 63 18

    • Dopóki SM nie będzie ich karać to nic się nei zmieni. (2)

      Niech dziennikarze spytają pana Borawskiego dlaczego Strażnicy Miejscy nie wypisują mandatów turystom. Na ul. Ogarnej jest zakaz ruchu. Dopuszczony jest wjazd tylko dla posiadaczy wykupionych identyfikatorów, czyli generalnie mieszkańców. Codziennie parkują tam osoby nieuprawnione. SM nic z tym nie robi. Wystarczyłby patrol z aparatem fotograficznym i po sprawie. Po tygodniu takiej akcji kierowcy by się nauczyli. O dziwo na tej ulicy stoją parkometry, więc można się domyślić o co chodzi. Normalnie parodia! Miasto z kartonu!

      • 3 1

      • Bo strażnicy są (1)

        Od tego, żeby ulicy jaśnie Pana pilnować 24h... pojadą, zrobią 20-30 samochodów, a nazajutrz jest to samo. Walka z wiatrakami. Nie ilość mandatów za 50 czy 100zł, ale wysokość grzywny ma odstraszyć! Nie rozumiem czemu za "niedostosowanie się do znaku drogowego B-1 zakaz ruchu" są widełki kwotowe 20-500zl- jak to rozgraniczyć? 50zl za wjazd Tico, a 400zł Audi A8??? powinno być krótko 300 lub 400 zł i 5 pkt.

        • 3 0

        • Gdyby wypisywali mandaty jak to dawniej bywało (fotka i mandat za wycieraczką),

          to momentalnie były porządek. A nie mają pilnować ulicy jaśnie Pana tylko przestrzegania przepisów i porządku w mieście.

          • 0 0

    • (3)

      Tak, ale w wielu miastach wprowadza się np. obowiązek korzystania przez dostawców, kurierów czy pocztę z rowerów cargo albo innych jednosladow w obrębie zabytkowych centrów miast. To się da zrobić, trzeba tylko chcieć. Wiem ze czasem duże auto jest potrzebne ale wiele rzeczy da się rozwozić czymś mniejszym.

      • 6 3

      • (2)

        Lol wyobrażasz sobie kuriera z 60 pączkami na rowerze ? Może przyczepke ma doczepic do roweru ? Zastanów się ....

        • 2 1

        • (1)

          Tak przyczepka to bardzo dobry pomysł. Weźmie więcej paczek.

          • 2 1

          • Nie paczek a pączków :)

            • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.