Fakty i opinie

Mieszkańcy kontra samochody w historycznym centrum Gdańska

Najnowszy artukuł na ten temat

Napisem na chodniku "zakazał" kierowcom postoju

Zagrożenie dla pieszych, nadmierne stężenie spalin, niszczenie ulic i budynków - to tylko wycinek z listy skarg mieszkańców okolicy ul. Koziej i PiwnejMapka, którzy narzekają na samochodowy ruch w historycznym centrum miasta, znajdującym się na dodatek w Strefie Ograniczonej Dostępności. Miejscy urzędnicy tymczasem wyliczają szereg podjętych działań, przyznając, że choć problemy znają, to więcej zrobić się nie da i "istotnych zmian" w organizacji ruchu już nie przewidują.



Czy ruch w ścisłym centrum Gdańska jest dobrze zorganizowany?

tak, nie widzę rzeczy, które należałoby zmienić 6%
jest nieźle, ale w niektórych miejscach samochody wjeżdżają "na dziko" 12%
jest kiepsko, wielu kierowców nic sobie nie robi z zakazów 56%
nie podoba mi się to, że do ścisłego centrum nie mogą wjeżdżać wszystkie auta 26%
zakończona Łącznie głosów: 1355
Problem dotyczący mieszkańców centrum Gdańska opisał nam pan Waldemar. Jak relacjonuje nasz czytelnik, ul. Kozia jest obecnie jedyną drogą doprowadzającą ruch dostawców, mieszkańców i służb do dużej części historycznego centrum.

- Ponieważ ulica jest wąska, nie powinna być ustawowo dopuszczona do ruchu o takim natężeniu. Dziennie korzystają z niej setki pojazdów. Stąd też korki i frustracja mieszkańców, a nawet rękoczyny kierowców i przechodniów. Nasza kamienica przy Koziej pęka, odkąd zamknięto Piwną i wprowadzono tu ruch dwukierunkowy. Prosimy o interwencję od lat, ale miasto twierdzi, że nawierzchnia oraz grunt są stabilne, a organizacja ruchu jest prawidłowa. Tymczasem rozpada się ściana nośna budynku - mówi mężczyzna.
Od jednego z mieszkańców kamienicy przy ul. Piwnej 58 (której jedna ze ścian ustawiona jest od ul. Koziej) usłyszeliśmy, że dysponują oni ekspertyzą budowlaną, z której wynika, że ruch samochodów może wpływać na pogorszenie stanu budynku.

Parkingi w Trójmieście



Miejscy urzędnicy, których poprosiliśmy o komentarz w tej sprawie, przyznają, że problem, o którym mówi nasz czytelnik, jest im znany. W ciągu ostatnich pięciu lat do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wpłynęły cztery wnioski dotyczące ul. Koziej - ostatni w tym roku. Poprzednie dotyczyły:
  • w 2019 roku - ograniczenia ruchu pojazdów na ul. Koziej z powodu uszkodzeń kamienicy przy ul. Piwnej oraz zmiany oznakowania wjazdu do Strefy Ograniczonej Dostępności na ul. Św. Ducha, a także wyeliminowania wjazdu pojazdów powyżej 3,5 t.
  • w 2019 roku - zmiany oznakowania zaplecza kamienicy przy ul. Szerokiej posiadającej podwórze z wjazdem od ul. Koziej w celu zabezpieczenia przed zastawianiem wiat śmietnikowych.
  • w 2013 roku - pismo i interpelacja dotyczyły wprowadzenia ruchu jednokierunkowego na ul. Koziej

- Ul. Kozia znajduje się w strefie ograniczonej dostępności, do której wjazd reguluje zarządzenie prezydenta Gdańska z 29 maja 2020, zmieniające zarządzenie w sprawie wydawania i użytkowania Identyfikatorów GM, uprawniających do wjazdu do strefy ograniczonej dostępności na obszarze Głównego Miasta - mówi Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Są kontrole straży miejskiej i policji



Urzędniczka tłumaczy, że zarządzenie to ogranicza również możliwości wjazdu pojazdów zaopatrzenia i serwisu o dop. masie całkowitej do 3,5 t jedynie do godzin między 6 a 11.

graf. trojmiasto.pl
Z kolei kontrolę nad przestrzeganiem obowiązującego oznakowania i wjazdu do SOD sprawuje policja i Straż Miejska, która szczególnie w okresie letnim prowadzi kontrole już na wjazdach do SOD, czyli na ul. Św. Ducha, Szerokiej czy StraganiarskiejMapka.

- Ponadto każdego roku wprowadzane są koleje zmiany do wyżej wspomnianego zarządzenia, a także organizacji ruchu uszczelniające wjazd do tego obszaru. Jednocześnie wszelki transport pojazdami ciężarowymi, wynikający np. z prowadzonych budów czy remontów, wyznaczany jest przez ul. KołodziejskąMapka i Piwną z pominięciem ul. Koziej - tłumaczy Izabela Kozicka-Prus.

Mieszkańcy narzekają na ruch w centrum Gdańska.

Dodaje, że obecnie ul. Kozia znajduje się w strefie zamieszkania, a chodniki zabezpieczone są słupkami.

Historyczny układ ulic wyklucza alternatywne trasy



- Prowadzone były także analizy prowadzenia ruchu innymi ulicami lub wprowadzenia ruchu jednokierunkowego. Niestety z uwagi na zwartą zabudowę i historyczny układ ulic o bardzo wąskich jezdniach i fragmenty braku chodników, braku widoczności na skrzyżowaniach i zagrożenie dla pieszych (szczególnie na ul. MariackiejMapka) alternatywne trasy przejazdu nie zostały wyznaczone - mówi gdańska urzędniczka.
Obecnie - jak podsumowuje - "nie przewiduje się istotnych zmian" w organizacji ruchu na ul. Koziej.

Duży ruch pojazdów w okolicy to problem znany mieszkańcom od lat. Tak wyglądała sytuacja w 2017 roku podczas jednej z edycji Jarmarku św. Dominika.



Rowery na sprzedaż w Trójmieście

Opinie (229) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Tereny Stoczniowe

    Tam wybudować parking a dla mieszkańców zrobić identyfikator, ktoś kto przyjeżdża doGdsnska turystycznie parking na terenach po byłej stoczni i basta dość budowania i straszenia ludzi o budowaniu parkingu na starowce

    • 0 0

  • A do kogo Wy macie pretensję?

    Sami jesteście winni. Dokonujcie właściwych wyborów to problemów nie będzie.

    • 0 0

  • Pod poprzednim artykułem o dzikim parkowaniu (1)

    pojawiło się nazwisko niejakiego Borawskiego z UM jako osoby, która wydała Straży Miejskiej nieformalny zakaz wystawiania mandatów i ogólnie egzekwowania prawa, które mogłoby być uciążliwe dla turystów. Głosy pochodziły od samych strażników, którzy mieli być karani m. in. zabraniem premii w razie wlepienia komuś mandatu. Czy moglibyście zweryfikować prawdziwość tych informacji?

    • 22 2

    • Policja chyba też ma podobny zakaz. Imprezy po nocach u krótkoterminowych - tylko wieczne pouczanie

      • 0 0

  • okazuje się, że nie każdy czy każda może być prezydentem (3)

    Uważam, że obecnie panuje w mieście marazm po śmierci Pawła Adamowicza.
    Dulkiewicz jest zajęta lansem ogólnopolskim, a bezwład w urzędzie wykorzystują różni nawiedzeni aktywiści do wprowadzania w życie swoich kontrowersyjnych koncepcji. Zarządzanie miastem, w każdej dziedzinie jest nieudolne.

    Miasto się nie rozwija. Kula się jakoś siłą rozpędu, ale będzie tylko gorzej.
    Myślę, że za 3 lata może się w Gdansku zmienić układ rządzący.

    • 17 6

    • Ty tak na serio

      Czy masz coś z głową? To głównie Adamowicz zaaprobował ten burdel. Wolne Miasyo w końcu...

      • 0 0

    • Niestety odnoszę takie samo wrażenie. Coraz więcej pomysłów z czapy.

      Mam nadzieję, że to przejściowy efekt koronawirusa. Bo trzymam kciuki za panią prezydent.

      • 0 1

    • Musi a nie może

      • 0 0

  • A ja myślę że nikt nie chce tego zakazu (1)

    Ludzie wolą wolną amerykankę a urzędnicy i służby tylko się dostosowują do oczekiwań społecznych. Chcemy udawać że coś robimy ale tak żeby nas te ograniczenia faktycznie nie dotykały. Czy to wyjazd na starówkę, czy odpowiedzialne zachowanie w czasie epidemi czy zachowanie za kierownicą. Udajemy bo tak nam łatwiej, ale chcemy móc po swojemu.

    • 8 2

    • Jasne

      Przepraszam, ale dostosowują sie do oczekiwań deweloperów i biznesmenów. Przykład: mieszkaniec pisze pismo z prośbą o pozwolenie na zrobienie dodatkowych drzwi- odrzucone. 3 miesięce później takie samo pisemko wpływa od biznesmena chcącego prowadzić w tym miejscu hostel - oczywiście zgoda...

      • 0 0

  • turyści, dostawcy, restauratorzy i inni przedsięborcy (1)

    narzekają na mieszkańców Głównego Miasta

    • 9 3

    • Hehe

      Czyli grupa pijusów lub oszustów ;)

      • 0 0

  • parkować przy Forum albo na Jana z Kolna

    inaczej wam nóżki zarosną

    • 2 2

  • ulica grodzka i kamienice zdewastowane przez samochody na chodnikach dostawczaki i brak ograniczenia predkosci do 30 km

    kto na tym zapanuje

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.