• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miliard złotych na dalekobieżne tory w Trójmieście. Przetargi w kwietniu

Maciej Naskręt
6 marca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Wciąż nie wiadomo, kiedy dojedziemy pociągiem do stolicy w 2 godz. i 43 min. Wciąż nie wiadomo, kiedy dojedziemy pociągiem do stolicy w 2 godz. i 43 min.

Modernizacja linii kolejowej z Gdyni do Warszawy wreszcie wchodzi na teren Trójmiasta. W kwietniu ruszają pierwsze przetargi, których efekty będą widoczne także u nas.



Cztery przejścia podziemne pod torami kolejowymi powstaną między Gdańskiem a Pruszczem Gdańskim. Cztery przejścia podziemne pod torami kolejowymi powstaną między Gdańskiem a Pruszczem Gdańskim.
Do tej pory w Trójmieście spółka PKP Linie Kolejowe wydała ok. 160 mln zł na remont stacji (ale nie dworca) Gdynia Główna Osobowa. Wymieniono automatykę, zwrotnice, część torów i komputerowe urządzenia, sterujące ruchem. Efekt? Przez Gdynię pociągi jeżdżą z prędkością 60 km/h, wcześniej mogły rozpędzać się do 40 km/h.

Teraz jednak kolejarze szykują się do znacznie większych inwestycji, wartych w sumie ok. 1 mld zł! Przetargi zostaną rozpisane w kwietniu.

Modernizacja 38 km dalekobieżnych torów kolejowych na terenie Trójmiasta została podzielona na dwa etapy. Koszt modernizacji każdego z odcinków wynosi ok. 500 mln. złotych. - Część pieniędzy na inwestycję będzie pochodzić z funduszu Unii Europejskiej - wyjaśnia Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdańsku.

Pierwszy etap obejmuje przebudowę magistrali z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Oliwa. Na tym odcinku, oprócz wymiany torowiska (w tym także wykonania podtorza oraz odwodnienia terenu), powstaną liczne, nowe obiekty inżynierskie.

Co najbardziej przeszkadza ci w polskich kolejach?

Nowy tunel pieszo-rowerowy zostanie wybudowany przy ul. Podmiejskiej, na granicy Gdańska i Radunicy zobacz na mapie Gdańska. Zastąpi on kompletnie zużytą kładkę.

- Podziemne przejścia dla pieszych pojawią się również na gdańskiej Oruni, na ul. Ukośnej zobacz na mapie Gdańska, ul. Gościnnej (stacja Gdańsk-Orunia) zobacz na mapie Gdańska oraz ul. Rejtana zobacz na mapie Gdańska - wyjaśnia Ireneusz Krzywicki z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK, nadzorujący projekt modernizacji magistrali na terenie Gdańska.

Wzdłuż modernizowanej magistrali na Oruni staną ekrany akustyczne, powstaną także nowe przejazdy kolejowe.

Drugi etap prac obejmie tory od stacji w Oliwie do Gdyni Chyloni. Co zmieni się na tym odcinku, poza modernizacją samego torowiska? Zniknie istniejące, stalowo-drewniane przejście nad torami w Orłowie, a w jego miejsce pojawi się nowa kładka dla pieszych, wyposażona w windy, ułatwiające poruszanie się niepełnosprawnym.

Z kolei w Sopocie peron dla pociągów dalekobieżnych zyska jeszcze jedno przejście podziemne. - Przedłużony zostanie o kilkanaście metrów tunel od ul. Chopina, który dziś służy wyłącznie pasażerom kolejki SKM - wyjaśnia Andrzej Tomorowicz z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK, nadzorujący projekt modernizacji linii kolejowej na terenie Sopotu i Gdyni.

Oba etapy zakładają przebudowę wszystkich trójmiejskich peronów, przy których zatrzymują się pociągi dalekobieżne, z wyjątkiem tego w Gdańsku Głównym. Budowlańcy podwyższą je do wysokości 76 cm. Wybudują oni także zadaszenia na peronach we Wrzeszczu, Orłowie i Gdyni Głównej.

Przebudowa Trójmiejskiej magistrali pociągów dalekobieżnych, a także budowa licznych obiektów inżynierskich potrwa do 2013 r. Inwestycja nie obejmuje modernizacji torowisk, po których na co dzień poruszają się kolejki SKM.

Modernizacja magistrali E-65 z Gdyni do Warszawy

Długość: ok. 350 km
Całkowity koszt modernizacji: 1,385 mld euro
Źródła finansowania: Fundusz Spójności (84 proc. ), budżet państwa (16 proc.)
Planowany (po modernizacji) czas przejazdu z Gdyni do Warszawy: 2 godz. 43 minuty

Opinie (151) 10 zablokowanych

  • zwycięzca przetargu znany

    Przetarg wygra MTM i przestawi się na prace torowe

    • 4 0

  • tunele na Żuławach

    gratulacje,

    jak najwięcej tuneli w depresji, a kładki tylko na wyżynach

    • 8 1

  • A co z przejazdem kolejowym przy ul. Dworcowej na Oruni? Czyżby miał być zlikwidowany? (1)

    • 2 1

    • oni wszystko likwidują, a mało w zamian ludziom dają

      brak przejazdu na ul. Dworcowej
      brak przejazdu na ul. Sandomierskiej - tu to nawet o przejsciu dla ludzi zapomnieli :/

      • 0 0

  • "Wybudują oni także zadaszenia na peronach we Wrzeszczu, Orłowie i Gdyni Głównej."

    Hmm. Z tego co pamiętam planowana przebudowa dworca we Wrzeszczu miała mieć wspólną koncepcję dla peronów dalekobieżnych i SKM (dla całego dworca). Gdy teraz czytam, że budowlańcy zadaszą sobie peron dalekobieżny, zastanawiam się czy przypadkiem znowu się nie dogadali?

    • 6 1

  • Czy nie lepiej byłoby w zamian (1)

    "Zniknie istniejące, stalowo-drewniane przejście nad torami w Orłowie, a w jego miejsce pojawi się nowa kładka dla pieszych, wyposażona w windy, ułatwiające poruszanie się niepełnosprawnym"

    wybudować(przejście podziemne) TUNEL?
    Zwłaszcza, że musi objąć go także przejście pod nowo planowaną Trasą Różową i parkingiem. Pewnie władze Gdyni razem z PKP już przygotowują studium wykonalności dla tego przedsięwzięcia w ślad za nim należy już przystąpić do prac nad projektem planu zagospodarowania przestrzennego dla nowoczesnej funkcjonalnej stacji właśnie w tym miejscu jak i w Chyloni.

    W wypadku Orłowa mogą być kontrowersje dotyczące terenu, na którym usytuowany miałby zostać taki mini węzeł z parkingiem i innymi funkcjami, ale to w dzisiejszych czasach jest niezbędne.

    • 4 1

    • PKP Orłowo

      musi być prestiżowe i luksusowe jak cała dzielnica

      • 1 1

  • jasne...cuda to w kosciele...

    predzej powstanie elektrownia atomowa w zarnowcu niz w pkp poprawi sie jakosc uslug,opieki nad taborem i bezpieczenstwo podrozy..juz o czasie podrozy niewspomne...przeciez nawet gdyby dac im najnowoczesniejszy tabor jaki jest mozliwy to niewiedzieliby co znim zrobic pomijam kwestie ze niebyloby gdzie nim sie poruszac bo nasze torowiska , dworce i obsluga znaja sprzet tak antyczny ze bez wiekszych problemow mogliby parowozami jezdzic i nie zauwazyliby roznicy

    • 5 0

  • czemu w ankiecie nie ma opcji 'wszystkie wymienione' ??? (1)

    wtedy odpowiedz bylaby prosta...

    • 4 0

    • jak dla mnie - brakuje podpunktu dotyczacego absurdalnie wysokich cen biletow.

      • 2 0

  • remonty tak, ale mała architektura fatalna !

    Wyremontowane już perony w okolicach Warszawy - to potworki architektoniczne rodem z PRL. Zadaszenia z blachy falistej, wiatrołapy z betonu, latarnie betonowe widać , że projektanci PKP lubią styl Gierka. Zapominają jednak ,że ma to służyć przez kolejnych kilkanaście lat !!!

    Szkoda , że UE to akceptuje.

    • 3 0

  • Gdańsk -> Bydgoszcz -> Poznań (1)

    Remont linii z Gdyni do Poznania jest przewidziany po roku 2013 albo i jeszcze później.

    Przejazd z Gdańska do Bydgoszczy trwał mniej niż 2 godziny jeszcze jakieś 8 lat temu. Teraz jest to 2:20-2:30. Natomiast z Bydgoszczy do Gdańska jedzie się godzinę... dłużej tj. 3:30 do nawet 4h! Przy odledłości ~160km nie jest trudno określić średnią prędkość - 40-50km/h. Kiedy jedzie się w piątek popołudniu do Bydgoszczy z Gdyni to czasem lepiej i wygodniej wsiąść w Arrivę i jechać trasą przez Kościerzynę. Jednotorowy, niezelektryfikowany szlak, ale za to lepsze widoki i mniejszy syf w wagonie. Czas przejazdu porównywalny.

    • 6 0

    • Jak zaczynałem studia w Troruniu, to jadąc z gańska do Torunia przez Bydgoszcz, w Bydgoszczy było się po około 1:50-2:10 minut.

      Jeszcze 2 lata temu ! Teraz poniżej 3 nie schodzą, masakra ;/

      • 0 0

  • Założe sie że stylowy peron w Sopocie dla SKM będzie się rożnić od pronu PKP....

    bo nikt nie pomyśli o jednakowej konwencji ...

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane