• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miliony na projekt linii kolejowej do Obłuża i Kosakowa

Maciej Naskręt
8 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Przystanek na Oksywiu od lat świeci pustkami. Po 2020 r. może się to zmienić. Przystanek na Oksywiu od lat świeci pustkami. Po 2020 r. może się to zmienić.

We wtorek władze województwa pomorskiego i spółki PKP PLK podpisały umowę na dofinansowanie projektu przebudowy linii kolejowej w kierunku północnych dzielnic Gdyni oraz Kosakowa. Dokumentacja ma powstać do końca 2020 r.



Czy kolej na północ Gdyni odkorkuje drogi?

Unijne wsparcie będzie pochodzić ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Na opracowanie dokumentacji dla gdyńskiego odcinka zarezerwowano 3,2 mln zł.

Przygotowanie projektu obejmuje:

  1. wykonanie szczegółowej inwentaryzacji linii,
  2. opracowane studium wykonalności, uwzględniającego zakres i koszty robót zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie standardami,
  3. karta informacyjna przedsięwzięcia lub raport ochrony środowiska
  4. program funkcjonalno-użytkowy.


- Wydaje się, że projekt trasy kolejowej na północ Gdyni zostanie wykonany z uwzględnieniem elektryfikacji. Szczegółowe założenia poznamy po opracowaniu dokumentacji - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa.
Gdynia na razie nie partycypuje w kosztach przygotowania tego przedsięwzięcia. Dotąd nie padła też jasna deklaracja ze strony władz miasta np. w sprawie realizacji węzłów przesiadkowych na linii do Obłuża.

30 lat bez kolei na północ Gdyni



Pociągi pasażerskie zjechały ze wspomnianych linii w latach 90. ubiegłego wieku. Temat wznowienia kursów na północ Gdyni powraca zawsze przy okazji korków na estakadzie Kwiatkowskiego. W 2016 r. miłośnicy kolei udowodnili, że już teraz można dojechać szynobusem do Oksywia. Głos w tej sprawie zabrała wiceprezydent Gdyni, Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Kolejarze z PLK widzą potrzebę rozbudowy linii do północnych dzielnic Gdyni. Oczywiście w tym momencie nie można stwierdzić z całą stanowczością, że ta inwestycja zostanie zrealizowana.

Linia na północy Gdyni, która wymaga rewitalizacji. Linia na północy Gdyni, która wymaga rewitalizacji.

Północ Gdyni "dusi się" w korkach



Łączna liczba mieszkańców obszaru położonego w bezpośrednim zasięgu oddziaływania Trasy Kwiatkowskiego to ok. 70 tysięcy. W tej liczbie zawierają się mieszkańcy m.in. Obłuża, Pogórza, Oksywia, Babich Dołów i szybko rozrastającej się gminy Kosakowo.

Wzrastająca z roku na rok liczba samochodów sprawia, że sceny, jakie obecnie widzimy na estakadzie przy okazji remontów za kilka lat mogą zagościć tam na stałe. Kolej jest jedyną alternatywą a wykorzystanie istniejącej trasy przez Chylonię jest bez wątpienia lepsze niż próby stworzenia nowej linii przez port.

Projekty także dla linii na Pomorzu



Warto nadmienić, że we wtorek zostały też podpisane umowy na dofinansowanie projektów dla innych tras kolejowych na Pomorzu:

  1. linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy - Sierakowice (rewitalizacja i ewentualna elektryfikacja),
  2. linii kolejowej nr 213 na odcinku Reda - Hel,
  3. linii kolejowej nr 229 na odcinku Lębork - Nowa Wieś Lęborska (rewitalizacja i elektryfikacja),
  4. linii kolejowej nr 211 na odcinku Lipusz - Kościerzyna,
  5. linii kolejowej nr 212 na odcinku Lipusz - Bytów.


Łączna wartość sześciu projektów, w tym tego dla Gdyni, to prawie 17,5 mln zł. Dofinansowanie unijne wyniesie ponad 12 mln zł.

Miejsca

Opinie (335) 7 zablokowanych

  • Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa promuje małe mieściny i wsie, kosztem (1)

    70.tys. Północnych dzielnic Gdyni, wiec najpierw będą Sierakowice. Wielkie plany marszałka z małomiasteczkowego miejsca urodzenia.

    • 5 0

    • Ryszard Świlski, po latach aroganckiego ignorowania potrzeb komunikacyjnych interioru województwa

      Dostał żółta kartkę za swe dotychczasowe działania a raczej ich brak.
      W ten sposób usiłuje wkraść się w łaski elektoratu bo następne wybory nie tak daleko a on na emeryturę na pewno nie zdąży się zmigrować.

      • 1 1

  • Potrzebne opłaty za wjazd samochodów z silnikami spalinowymi do centrum miast? (3)

    Widać w jaki sposób PKM zmieniło krajobraz Gdańska i zwiększyło o blisko 15 tys. liczbę mieszkańców i na dodatek ułatwiła komunikację, choć błędem pozostaje brak przystanku węzłowego na Zaspie.

    Dziwię się, że przy podpisywaniu umów nie uwzględniono przecież bardzo oczekiwanej i planowanej linii Kolei nie tylko na Oksywie oraz Gdynia-Kosakowo, ale także by wykorzystać m.in. tory łączące niegdyś Gdańsk Osowę z b.Polifarbem, a przecież rozwijane są i będą Kacze Buki oraz ich przedłużenia na Gdy-Dąbrowę - i w ten sposób utworzyć nową linię. Ta zrewitalizowana linia mogłaby pozytywnie wpłynąć na rozwój Gdyni i komfort życia mieszkańców oraz dogęścić tamte rejony, o ca 10 tys. nowych mieszkańców. Zwłaszcza, że obiegałaby prawie całą Gdynię Zachód
    Poczynając - Gdynia Kacze Buki - Dąbrowa Rdestowa (przy Zielonym Zakątku), Gdynia Dąbrowa Góra Donas, Gdynia Dąbrowa Łanowa oraz Gdynia Wiczlino Działkowa. oczywiście wymagałoby to większych analiz którędy w ostateczności mogła by pojechać taka kolej. Skoro są w tym UE środki na projekt to niegospodarnością marszałka jest, że nie będzie to przedmiotem jeszcze innych analiz w tej perspektywie skoro są pieniądze ?

    Skoro to wszystko jest pod znakiem zapytania to wcale się nie dziwię , że "Gdynia na razie nie partycypuje w kosztach przygotowania tego przedsięwzięcia. Dotąd nie padła też jasna deklaracja ze strony władz miasta np. w sprawie realizacji węzłów przesiadkowych"

    Może więc lepiej niech Gdynia dalej sprzyja nowym trendem z zakresu smart mobility i tzw. koncepcji MaaS (Mobility-as-a-Service), czyli mobilności jako kompleksowej usługi. Bo koncepcja ta opiera się na umożliwieniu mieszkańcowi wykorzystywania różnych środków transportu (zarówno publicznych, jak też prywatnych) przy wykorzystaniu jednego konta (można je wykorzystywać, stosując różne urządzenia i środki). Takie koncepcje są testowane niedawno w Birmingham i Manchesterze, a nie gruszki na wierzbie gdy tu nawet wierzby brak.

    • 8 5

    • z jednym się zgodzę

      Wierzby brak.
      Czyli sprawnej, niekonfliktowej i efektywnej kosztowo sieci komunikacyjnej oraz prostej i jednej taryfy z niej korzystania. Czyli wspólnego biletu. A przede wszystkim, pomysłu jak tę przyjemość finansować.
      Na pewno nie z jednego konta pasażera, które jedynie ułatwia wyskakiwanie z kasy za konstelację przewoźników i ich mniej lub bardziej ścisłe związki z administracją.

      • 1 1

    • podobnie jak na Zaspie tak i na Wzgórzu brak centrum przesiadkowego to wielbłąd (1)

      zamiast tego buduje się przystanek Gdańsk-Intel na Firodze

      • 3 0

      • Interesiki, ot cała prawda,

        a suweren płaci i niech płacze, że popiera POPiS

        • 2 1

  • ...A linia SKM do Nowego Portu? (2)

    • 9 0

    • Bedzie gdy wygramy nastepne Euro

      a ono się szybko nie zanosi :))

      • 2 1

    • nie ma chętnych do odbudowy

      deweloper się nie kwapi więc miasto zarzuciło ten pomysł

      • 3 1

  • Skm

    Zawsze dookoła portu. Most tunel nprzy kapitanacie

    • 4 0

  • Kto "partycypuje" w tym zamówieniu - dokumentacja 3,2mln i 2 lata ???

    • 6 0

  • Rum (5)

    Wszystko fajnie ale jak nie powstanie tunel na hutniczej koło Vistulu to Rumia zostanie całkowicie odcięta jak będzie trzeba zamykać przejazd co 15min

    • 40 6

    • to nie wszystko, bo potem trzeba jeszcze pokonać Pucką

      i pogodzić sie z ruchem towarowym...

      • 0 1

    • (1)

      Tunel, albo wiadukt i koniecznie poszerzyc Hutnicza do 4 pasow.

      • 8 2

      • Rezerwa terenu służy jako parking.

        Zabrać z niego TIR-y, niekoniecznie na tory. W ogóle to wstyd, że tyle lat mogli zbudować wiadukt kolejowy nad obniżoną ul. Hutniczą (potocznie tunel drogowy), a tylko w 2011 r. wyremontowali... przejazd kolejowy.

        • 5 1

    • Koło Vistuli ;)

      • 5 0

    • Rumia ma skm

      • 13 1

  • projekt (1)

    Moim zdaniem powinna powstac nowa nitka ktora odbijalaby w strone portu pomiedzy Gdynia stocznia a Grabowek Ciekawym rozwiazaniem byloby puszczenie jej odrebna estakada tak jak to ma miejsce przy lotnisku i powinna biec az do Rewy uwzgledniajac przystanek przy lotnisku na Babich dolach Kosakowo Mosty Rewa Przy takim projekcie mozna mowic o perspektywicznym mysleniu na kolejna dekade Czyz nie ciekawa bylaby trasa skm z Koscierzyny do Rewy przez port lotniczy w Rebiechowie Sopot port morski lotnisko na babich dolach i Rewa Mam nadzieje ze ktos przeczyta moj artykul i zastanowi sie nad perspektywa ktora ulatwi zycie wszystkim pomorzanom

    • 11 1

    • taka "nitka" istnieje

      Są nimi torowiska rozrządowe wzdłuż Wiśniewskiego.
      Istnieje do nich łącznica, która nie koliduje z Pucka i Hutniczą.

      • 1 0

  • koreczek-Gdynia

    Dojedzam do tej części Gdyni do pracy, korki sa straszne w tygodniu jak i weekend Nikt absolutnie niczego nie zmienil przez okres 5 lat jak tu jeżdżę Dacie wiarę w to ? Przybywa aut, wydłużają sie korki, powstaja nowe osiedla a droga jak jest tak byla..
    Dziwi mnie ze developerzy ktorzy swoje inwestycje planuja tutaj nie wspieraja inicjatywy rozbudowy w koncu to tez ich interes
    Od lat Opener -tyle kasy na promocje Gdyni a nawet zlotowki Gdynia nie wylozy na to by
    rozbudowac droge

    • 9 1

  • Port kładka

    Nie lepiej I taniej byłoby polozyc most/kladke laczaca oksywie z centrum . Okretow w porcie I tak nie ma od kilku dekad, a nawet gdyby mozna zbudowac most zwodzony. Btw Od lat widac ze biurokracji korupcji nie da sie zachamowac w Gdyni. Tylko realizacja glupawych projektow infobox , kolejka na kamienna gore, remont muszli, moze czas cos w koncu dobrego zrobic dla mieszkancow na lata , wsluchac sie w ich potrzeby , a nie tylko zlecac smieszne projekty swoim kolesiom zeby kase z budrzetu wyciagnac i wysprzedac wszystkie parki delewoperom.

    • 9 0

  • Przez Chylonie? Bezsensu! (6)

    Kolej ma być szybka, a nie ma być wycieczką po pierdziszewach gdyńskich.

    • 38 32

    • Mieszkańcy dzielnic Kępy Oksywskiej też pracują na Chyloni. (1)

      Czy mają zawsze jeździć 163, 197 i 198?

      • 1 1

      • przystanek moze być przy Puckiej

        500m od przystanku Chylonia.
        Przesiadka łatwa i szybka pod warunkiem odpowiedniej infrastruktury. Chodzi o to aby nie wpuszaczać intensywnego ruchu kolejowego na przejazdy z Hutnicza i Pucką.

        • 1 0

    • (3)

      A ty skad jestes, swiatowcu? Z wejherowa, czy leborka?

      • 8 2

      • Podróż do pracy - nie powinny być wycieczką objazdową. (2)

        Tym bardziej, że istnieje dogodniejsza alternatywa dojazdu do centrum.

        • 7 3

        • Czyki jaka? (1)

          • 1 2

          • Masz na mapie. Tory są wystarczy rewitalizacja.

            • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane