• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kradzież trzystu młotków z autobusów

Szymon Zięba
10 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Tylko w 2018 roku GAiT zakupił 315 sztuk młotków, by uzupełnić braki w autobusach. Żaden z brakujących młotków nie został użyty do wybicia szyby w wyjściu awaryjnym. Tylko w 2018 roku GAiT zakupił 315 sztuk młotków, by uzupełnić braki w autobusach. Żaden z brakujących młotków nie został użyty do wybicia szyby w wyjściu awaryjnym.

Młotki do rozbijania szyb w awaryjnych sytuacjach znajdują się niemal w każdym pojeździe komunikacji miejskiej. Bywa jednak, że są mocno przytwierdzone, np. opaskami zaciskowymi. - To nie uniemożliwia skorzystania z nich, ale odstrasza chuliganów, którzy chcieliby je ukraść. A to zdarza się nagminnie - przekonują pracownicy GAiT.



Opaska ma zabezpieczyć młotek przed kradzieżą. Zdaniem naszego czytelnika może też utrudnić zerwanie młotka w sytuacji kryzysowej.

 Opaska ma zabezpieczyć młotek przed kradzieżą. Zdaniem naszego czytelnika może też utrudnić zerwanie młotka w sytuacji kryzysowej.
O sposobie mocowania młotków do rozbijania wyjść awaryjnych poinformował nas czytelnik. Do maila dołączył zdjęcie, na którym widać młotek zamocowany na plastikowej opasce.

Krzysztof Wojtkiewicz, przedstawiciel Gdańskich Autobusów i Tramwajów zaznacza, że nie wszystkie młotki są mocowane w taki sposób.

- Na przykład w najnowszych autobusach młotki uwiązane są do stalowej linki - mówi Krzysztof Wojtkiewicz.
Co ciekawe, przepisy nie regulują obecności tych urządzeń w autobusach, jednak w praktyce wszystkie pojazdy GAiT takie młotki posiadają, w pobliżu każdego wyjścia awaryjnego.

Ponad trzysta skradzionych młotków



- Niestety, młotki te są często przedmiotem kradzieży. W ubiegłym roku kupiliśmy 315 sztuk młotków, by uzupełnić braki w autobusach. Żaden z brakujących młotków nie został użyty do wybicia szyby w wyjściu awaryjnym. Na szczęście nie było takiej potrzeby - zaznacza Krzysztof Wojtkiewicz.

Czy zdarzyło ci się, że autobus albo tramwaj, którym jechałeś, został awaryjnie zatrzymany?

Warto zaznaczyć, że taki przedmiot kosztuje od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych.

Co ważne - jak zapewnia przedstawiciel GAiT - niezależnie od autobusu i sposobu mocowania, potwierdza się, że każdy młotek można w razie potrzeby zdjąć i wykorzystać do zbicia szyby w wyjściu awaryjnym.

- Zabezpieczenie młotka plastikową opaską nie uniemożliwia jego wykorzystania. Zniechęca natomiast do kradzieży, poprzez jej utrudnienie. Aby oderwać młotek od mocowania, trzeba nim nieco mocniej szarpnąć, co z pewnością przykułoby uwagę współpasażerów lub kierowcy - twierdzi nasz rozmówca.
Warto pamiętać, że młotka można użyć tylko i wyłącznie wtedy, gdy nastąpi konieczność opuszczenia pojazdu, a nie da się tego zrobić drzwiami. Wyjścia awaryjne można również "sforsować" bez użycia młotka: ich konstrukcja zakłada bowiem możliwość wyważenia za pomocą uderzenia innym przedmiotem lub wypchnięcia nogą.

Rozkład jazdy komunikacji miejskiej



- Jeżeli dojdzie do nieuzasadnionego zbicia szyby a sprawca zostanie ujęty, ponosi on koszt naprawy. Fakturę wystawia GAiT. Sprawca może zapłacić dobrowolnie albo sprawa kierowana jest do sądu - podsumowuje Krzysztof Wojtkiewicz.

Gdańsk rozbudowuje flotę



Mieszkańcy Gdańska jeżdżą dziś autobusami, których średni wiek to 10 lat. Dużo bardziej wiekowe są tramwaje, tu bowiem mowa o średniej 28 lat. I choć Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM, opowiada, że od 2012 r. w taborze GAiT jeździ aż 40 nowych składów Pesa Swing i Pesa Jazz Duo, to przyznaje, że nadal również funkcjonuje 12 składów tramwajów typu Konstal 105Na, pochodzących z lat 80.

Ostatecznie rok 2020 spółka zamierza zakończyć z taborem tramwajowym, którego średni wiek będzie o blisko połowę niższy niż obecnie. Od początku przyszłego roku, po dostarczeniu do Gdańska 48 nowych dzierżawionych Mercedesów Citaro, prawie połowa floty autobusowej GAiT będzie młodsza niż dwa lata.

Nowe autobusy dotarły do Gdańska

Miejsca

Opinie (185) ponad 10 zablokowanych

  • Naród się zbroi (6)

    Przeciwko niemieckim separatystą

    • 11 18

    • Chyba separatystom. Nie pisze się jestem separatystom tylko jestem separatystą. (5)

      Polak patriota, a swojego języka nie zna. Spało się w szkole?

      • 14 1

      • Hate speech, jak morzesz

        ZluZuj trochę

        • 0 0

      • (3)

        W szkole nie byłem, bo z braku miejsc w szkołach, oczywiście przez Platformę, a nie reformę, wyjechałem za granicę do Anglji za radą pana wice ministra, ale nie zapomniałem, z kąd jestem

        • 5 8

        • (2)

          Skąd !!!!!!!!!

          • 2 0

          • Skont

            • 0 0

          • jezde

            • 0 0

  • Młotki kradną młotki.

    • 3 0

  • A gdybym był młotkowym,to co byś powiedziała ...

    • 2 0

  • Za takie mocowanie młotka dowód rejestracyjny zostanie zatrzymany

    • 0 0

  • Do deb*ili z Olszynki. (1)

    Najwięcej DE*BILI którzy kradną młotki i rozbijają wiaty przystankowe to patole z Olszynki.Wysiadają i uciekają na przystankach Brama Nizinna.Deb*ile - za to że kradniecie młotki i rozbijacie wiaty,później nie płaczcie że bilety idą w górę.

    • 6 0

    • Przecież to pasożyty.Pasażerowie na gapę całe życie,od poczęcia,bo starki ciągną socejal.

      • 0 0

  • Rozwiązanie

    Młoteczki za szybkę do gablotki a za każde nieuzasadnione zbicie szkiełka, mandacik.

    • 1 0

  • No cóż....młotek dla młotka! I tyle...

    • 1 0

  • Gdyby komunikacja była bezpłatna w Gdańsku to by nie kradli,aze bilety bardzo drogie to sobie straty rekompensują :)

    ,a co niby mają kraść w autobusie jak nie młotki :) nic innego z nich nie da się zabrać

    • 0 2

  • a co na to kamery

    czemu nie identyfikuje sie sprawców na podstawie zapisu obrazu z kamer monitorujących pojazdy? a może to tylko atrapy?

    • 3 1

  • 300 młotków ? (1)

    Ciekawe kto to policzył ?
    300 młotków 17 autobusów.
    tak liczycie jak w jakimś kryminale .

    • 1 3

    • to pytanie mądralo? Ile wyjść awaryjnych ma autobus o liczbie miejsc 60?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane