• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mało pasażerów w komunikacji. ZTM stracił 5 mln zł w miesiąc

Szymon Zięba
15 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Często zdarza się, że puste tramwaje są również w godzinach szczytu. Nagranie z piątku, 13.11.2020

Niemal 5 mln zł mniej wpłynęło do kasy ZTM ze sprzedaży biletów w październiku tego roku w porównaniu do października 2019 roku. Przedstawiciele organizatora przewozów szacują straty, które spowodowała pandemia koronawirusa. Zapowiadają jednak, że w najbliższym czasie cięć w liczbie kursów autobusów i tramwajów nie będzie.



Tramwaje/autobusy w twojej okolicy w ostatnich tygodniach:

Przypomnijmy: zgodnie z obostrzeniami wprowadzonymi przez rząd w tramwajach i autobusach może podróżować jednocześnie tyle osób, ile wynosi 30 proc. liczby wszystkich miejsc siedzących i stojących, przy czym zajęta może być jedynie połowa miejsc siedzących. W związku z tym nadal obowiązuje zakaz zajmowania oznaczonych siedzisk.

Choć miejsc w pojazdach komunikacji miejskiej jest mniej, zamknięcie szkółniektórych gałęzi gospodarki, zalecenie pracy zdalnej oraz ograniczenia w funkcjonowaniu gastronomii wpłynęły znacząco na liczbę pasażerów, którzy na co dzień korzystają z komunikacji miejskiej.

Czytelnicy regularnie informują nas o pustych autobusach i tramwajach - nawet w godzinach szczytu. Przedstawiciele ZTM nie potrafią jednak w tej chwili wskazać, ile osób średnio korzysta z komunikacji miejskiej od wprowadzenia jesiennych obostrzeń.

- Strefa czerwona funkcjonuje dopiero od niespełna miesiąca. To za krótki okres, by móc ocenić pełną skalę spadku liczby pasażerów, spowodowaną najnowszymi restrykcjami rządowymi - tłumaczy Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM.
Warto jednak zaznaczyć, że organizator przewozów do oceny obłożenia składów wykorzystuje też m.in. bramki zliczające. Na tej podstawie można stwierdzić, że sytuacje przekroczenia limitu wynoszącego 30 proc. pojemności pojazdu zdarzają się wyłącznie incydentalnie i są przez ZTM systematycznie korygowane za pomocą choćby tzw. kursów bisowych (zdublowanych) lub przez oddelegowanie na te trasy bardziej pojemnych pojazdów.

Październik 2020 i 2019. Wpływy o prawie 5 mln zł niższe



- Nie dysponujemy "bankiem" wolnych pojazdów do wykorzystania w dowolnym momencie. Tego typu czynności są realizowane głównie poprzez przesunięcia pojazdów między liniami. Optymalizujemy przydział taboru, aby zapewnić pasażerom możliwie najlepsze warunki podróży - podkreśla Zygmunt Gołąb.

ZTM Trójmiasto - rozkłady



Zmniejszenie liczby pasażerów przekłada się jednak na straty ZTM. W październiku tego roku wpływy z biletów wyniosły 5 mln 692 tys. 867 zł. W analogicznym miesiącu rok wcześniej organizator przewozów sprzedał bilety na kwotę 10 mln 164 tys. 574 zł.

Cięć w kursach na razie nie będzie



W tym miejscu należy podkreślić, że 1 kwietnia tego roku podniesiono ceny biletów, więc nominalna wartość sprzedaży jest jeszcze niższa. Mimo to ZTM nie zamierza w najbliższym czasie ciąć kolejnych kursów.

- W trosce o komfort i bezpieczeństwo pasażerów nie chcemy ograniczać liczby kursów autobusów i tramwajów i póki co nie prowadzimy prac w tym kierunku, wręcz przeciwnie: dodajemy kursy bisowe tam, gdzie istnieje taka potrzeba (linia 186 od soboty, 14.11.2020 r., kurs bisowy o godz. 05:27) czy też dokonujemy zmian taborowych (linia autobusowa 132 od poniedziałku, 16.11.2020 r., na porannych kursach obsługiwana taborem przegubowym) - podsumowuje Zygmunt Gołąb.

Opinie (303) ponad 10 zablokowanych

  • niedługo (5)

    czas na bilety w cenie po ...5 zł !

    • 15 4

    • (3)

      Przy inflacji fundowanej nam przez Pis to może być nawet 6zł

      • 3 4

      • (2)

        Ta inflacja ratuje nam gospodarkę.

        • 3 8

        • (1)

          taaa kolejny specjalista. Rosnące ceny i Euro po 5zł to ratowanie gospodarki

          • 4 2

          • Nie. Wpompowanie milionów w padające gospodarstwa w pomoc. One dzięki temu przetrwają i nie ma krachu. Oczywiście ma to też minusy.

            • 0 0

    • Nie dla wszystkich, dzieciaki i emeryci za darmo.

      • 1 0

  • Nic dziwnego (3)

    Ludzie nie mają pracy to nie mają gdzie jezdzic ,sa tez ludzie którzy panicznie boją się wirusa więc nie jeżdżą,sa tez ludzie którzy nie mają na bilet bo nie maja pracy to za co mają sobie kupic A kolejna sprawa to horendalna cena biletu 3.80/4.40 To prawie 5zl pojedź gdzieś w dwie strony masz 8/9zl . To stanowczo za duzo

    • 34 1

    • Zgadza sie

      Ponad to zkm, ztm ma wspierać obywateli a nie na nich zarabiać. Mieszkaniec ma mniej, to i ceny winno sie do niego dopasować, w końcu ma to być komunikacja publiczna, a nie prywatna dla wybrańców.

      • 9 0

    • A i tak komercyjna cena takiego biletu musialaby wynosic ze 30 zl, zeby ten biznes mial szanse na rentownosc. (1)

      • 0 4

      • Ciekawe że jak jadę samochodem to wynosi to mniej. Jak auto pali 6 litrów na sto to jest ok. 15 km na litrze. Czyli za cenę biletu mam 15 kilometrów autem, wygodnie i najkrótszą drogą. Mieszkam na Pieckach i te 10- 15 km to w każdą stronę mam istotne miejsca.

        • 0 0

  • Podziękujta Morawieckiemu! (2)

    • 13 16

    • To jego wina, że jest pandemia! Specjalnie sprowadził wirusa do Polski. (1)

      • 5 3

      • Morawiecki podjal decyzje o zamknieciu lub ograniczeniu niektorych galezi polskiej gospodarki.

        Kto inny mialby ponosic za te decyzje odpowiedzialnosc finansowa, jesli nie wlasnie Morawiecki?

        • 1 1

  • ZTM stracił? chyba nie zarobił a to różnica (3)

    jeśli stracił to są winni, łapać ich!

    • 18 3

    • Koszty nie zmalały, a przychody niższe.

      Jeśli koszty przewyższają przychody, to mamy stratę. Takiej informacji jednak w artykule brakuje.

      • 1 0

    • różnicę muszą pokryć mieszkańcy

      • 2 1

    • Winny jest Morawiecki, to jego decyzja, choc w jakims stopniu uzasadniona, spowodowala te strate.

      • 0 2

  • dzieki za pensje

    a pensje stoją w miejscu a roboty sporo....
    niech władza miasta sobie zmniejszy pensje....

    • 16 3

  • Po co oddali w przetargach (1)

    wszystkie rentowne linie teraz im się kasa nie zgadza ha ha ha

    • 6 5

    • oddali linie i za nie mniej płacą więc mniejsza strata

      • 3 0

  • Za to wiem kto na tym wszystkim zarobi. Pan Bill Gates, Soros, Musk i ich kolesie.

    • 7 4

  • połowa pasażerów z maskami pod nosem albo pod brodą (1)

    komunikaty nic nie dają, jak się zwróci takim uwagę to zaraz lecą wyzwiska

    • 11 8

    • A mimo to nie potykasz sie na ulicy o trupy, wiec chyba cos z ta epidemia nie tak?

      • 4 1

  • "Karma" wraca? (1)

    Zostałam niesłusznie ukarany przez ZTM mandatem , bilet miałam wykupiony , fakturę i paragon oraz kartę miejską przy sobie. Ale nie powiedzieli , gdy kupowałam pierwszy raz nabicie karty, że przed pierwszym użyciem należy ją aktywować . Więc bilet kupiony, 110 zł zapłacone ale karta nie "kliknięta" przed pierwszym użyciem . Pan kontroler nie okazał się ludzki i mimo tego, że bilet miesięczny wykupiony, to ZTM nałożyły karę 280 zl. Nie przyjęli mojej prosby- odwołania, tłumaczyłam, że nikt mnie nie poinformował, okazałam fakturę, paragon. Na nic, karę zapłaciłam. Czyli podsumujmy: ja, nowicjusz w stolicy, dla ktorego każdy grosz potrzebny na chleb, wr wrześniu nie dość, że kupiłam bilet za 110 zł, to jeszcze zapłaciłam karę 280 zl. Ja straciłam 280 zł, zakłady straciły 5 000 000 zł. Karma wraca?

    • 20 1

    • Większej bzdury nie czytałem

      • 2 2

  • Mały

    Uber i Bolt mają takie niskie ceny, że większość się przesiadła. Dla klientów dobrze, ale dla kierowców słabo.

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane