• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Most Siennicki na trzy miesiące przed otwarciem

Maciej Naskręt
15 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Przęsła Mostu Siennickiego zabezpieczone są przed złomiarzami ogrodzeniem. Trwają tam prace remontowe na stalowym przęśle obiektu.
  • Wysokie rusztowania przy ul. Siennickiej umożliwiają renowację przydrożnych lamp oświetleniowych.
  • Rozpoczęto formowanie podłoża pod nową trasę tramwajową.
  • Widok na nasyp Mostu Siennickiego od strony ul. Głębokiej.
  • Prace przy sieciach podziemnych w ciągu ul. Siennickiej przy skrzyżowaniu z ul. Bajki.
  • Na nasypie do Mostu Siennickiego od strony ul. Długie Ogrody ruszyły prace przy odtwarzaniu nawierzchni torowiska i jezdni.
  • Dylatacja Mostu Siennickiego, a w zasadzie to, co z niej pozostało.
  • Na plac budowy docierają szyny. Każda z nich jest oznaczona m.in. nr serii.
  • Na wschodnim nasypie Mostu Siennickiego trwa rozbiórka dawnych murów oporowych. Gotowa za to jest sieć podziemna.
  • Prace na wysokości ul. Siennickiej 27 na Przeróbce.
  • Prace przy sieci podziemnej na skrzyżowaniu ul. Lenartowicza i ul. Siennickiej.
  • Prace na ul. Lenartowicza w rejonie pętli tramwajowej. W tym miejscu trwa układanie sieci podziemnych m.in. kanalizacji.
  • Ulica Lenartowicza na przeróbce. Ten odcinek trasy tramwajowej czeka na przebudowę do momentu, aż zakończą się prace na Moście Siennickim.

Sprawdziliśmy postęp prac przy remoncie 2,5-kilometrowej trasy tramwajowej na Długich Ogrodach i Przeróbce. Do końca roku ma zostać oddany do ruchu tramwajowego Most Siennicki, a samochody pojadą nim miesiąc później. Wykonawca rusza z odbudową rozebranej linii i dróg.



Zakres prac remontowych na Przeróbce. Zakres prac remontowych na Przeróbce.
Od czerwca tego roku trwa przebudowa linii tramwajowej wzdłuż ul. Siennickiej zobacz na mapie Gdańska i ul. Lenartowicza zobacz na mapie Gdańska na odcinku od ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska. Prace zleciła miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne. Wykonawcą jest firma Budimex, która inwestycję do września 2015 r. ma wykonać za kwotę 65,606 mln zł.

Postanowiliśmy sprawdzić jak wygląda postęp prac na budowie. Podkreślmy jednak, że toczą się one w dwóch etapach. Obecnie trwa pierwszy, który ma umożliwić szybszy dojazd tramwajem do pętli na przeróbce. Po jego zakończeniu ruszą prace w ciągu ul. Lenartowicza, która w tej chwili nie została jeszcze tknięta przez wykonawcę.

Można mówić, że zakończyły się już rozbiórki nawierzchni drogowej i torowej na całej budowie i tym samym ruszyły pierwsze prace przy odbudowie trasy tramwajowej.

Zobacz film z przebudowy linii tramwajowej na Przeróbce z lipca tego roku.

W ok. półmetrowym wykopie po dawnej linii tramwajowej w ul. Siennickiej przed mostem ułożona została geowłóknina i geosiatka - obie w nieco ponad 65 proc. Trwa też wykonanie warstwy odsączającej i warstwy wzmacniającej przyszłej linii tramwajowej w tamtym miejscu. Na tym odcinku ruszyły prace przy renowacji latarni. Mieszkańcy mogą też zauważyć składowisko szyn, po których pojadą tramwaje.

- Plany na najbliższe dni to wykonanie warstwy stabilizacji cementem w ul. Siennickiej od skrzyżowania z ul. Stary Dwór do wiaduktu drogowo-tramwajowego. W branży torowej trwać będzie nadal przygotowanie koryta pod torowisko - m.in. układanie warstwy stabilizującej, wzmacniającej, drenażu i tzw. korytowania - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki GIK.

Dalej będą też toczyć się prace przy kanalizacji deszczowej i sanitarnej oraz wodociągowej. Przewidziane są też demontaże i usuwanie kolizji energetycznych.

Mieszkańcy Przeróbki niejednokrotnie widują na ulicach wokół domów samochody z turystami - na obcych tablicach rejestracyjnych. To dowodzi, że drogowskazy informujące o objazdach na czas robót są ustawione niewłaściwie.

- W pracach konstrukcyjnych przewidziane jest wykonanie izolacji na stropie tunelu na wysokości stadionu żużlowego. Z kolei w tej chwili prowadzone są prace ślusarskie na Moście Siennickim - mówi rzecznik prasowy.

Zaawansowane są też prace przy realizacji kanalizacji deszczowej, na rożnych odcinkach gotowa jest ona w od 30 do 100 proc.

Wykonawca - firma Budimex - jest zmotywowany do otwarcia mostu do końca grudnia dla tramwajów. Motywuje go do tego fakt, że to właśnie on płacić będzie za każdy dzień zastępczej komunikacji miejskiej. Według planów samochody obiektem nad Martwą Wisła pojadą w styczniu, najpóźniej w lutym.

Na ile oceniasz infrastrukturę tramwajową w Gdańsku?

Plan budowy

W sumie zmodernizowana zostanie 2,5-kilometrowa linia tramwajowa wraz z pętlą na Przeróbce. Inwestycja zapewni nie tylko komfort podróży pasażerom komunikacji miejskiej, ale też... ciszę mieszkańcom Przeróbki, którzy dotychczas uskarżali się na hałas tramwajów. W tym celu wyłonione w zamówieniu biuro projektowe ma zaplanować wbudowanie urządzeń do skutecznego smarowania szyn na łukach.

Wszystkie przejazdy przez torowisko dla samochodów i pieszych zyskają nawierzchnię z gumowych płyt typu strail. Można je napotkać chociażby na skrzyżowaniu przed Zieleniakiem.

Na remontowanym odcinku projektanci muszą zaplanować zmianę konstrukcji przystanków. Wśród nich ma być jeden z pierwszych tego typu w Gdańsku przystanek autobusowo-tramwajowy, z możliwością wjazdu autobusów na torowisko tramwajowe. Taki przystanek powstanie przy ul. Głębokiej, w miejscu dotychczasowego przystanku, który zostanie poszerzony.

Prace przy przebudowie linii tramwajowej potrwają do września 2015 r.

Odwrócony ruch na pętli Przeróbka i przystanki wiedeńskie

Oprócz wymiany torowiska nowym rozwiązaniem będzie tzw. przystanek wiedeński, który pojawi się na ul. Lenartowicza przy istniejących przystankach. Stosuje się go w miejscach, gdzie między tramwajem a przystankiem jest jeszcze jezdnia. Wtedy tę ostatnią wynosi się do wysokości przystanku. Drogowe rozwiązanie zmusi kierowców także do jazdy z niewielką prędkością - poprawi bezpieczeństwo w ruchu.

Przebudowana zostanie też pętla tramwajowa na Przeróbce. Po zakończeniu robót zostanie odwrócony tam ruch tramwajowy, by pasażerowie odjeżdżali zawsze z tego samego przystanku bez względu na to, czy tramwaj przyjeżdża od strony Stogów, czy wyrusza z pętli. Obecnie podróż do centrum mieszkańców Przeróbki odbywa się z dwóch, oddalonych o ok. 100 metrów, przystanków.

Prace na Przeróbce i Długich Ogrodach prowadzone są w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej - etap III C, który współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007 - 2013. Koszt całkowity inwestycji wynosi 160 mln zł, a dofinansowanie wynosi 94 mln zł. Oprócz linii tramwajowej z tych funduszy powstaną dojazdy do przystanków PKM: Jasień zobacz na mapie Gdańska, Kiełpinek zobacz na mapie Gdańska i Brętowo zobacz na mapie Gdańska.

Opinie (65) 1 zablokowana

  • remont torowiska Przerobka Stogi raz a porzadnie

    ciekaw jestem czy po remoncie beda jezdzic pesy na liniach 3 i8 i dlaczego nie robia remontu kapitalnego torowiska na odcinku od przystankow tramwajowych Sucharskiego do Stogow Plazy w obydwu kierunkach.Przypomne ze jak robiono remont w dzielnicy Nowy Port to nie bylo mowy o tzw.liftingu torowiska tylko robiono calosc.Znajac zycie powiedza ze zabraklo pieniedzy to dlaczego na innych dzielnicach starczylo kasy a tu nie.Przeciez remont torowiska Przerobki i Stogow byl potrzebny od lat zrobic raz a porzadnie

    • 2 0

  • Mam nadzieję, że w kolejnych latach Gdańsk będzie się równie szybko rozwijać i modernizować jak w ostatnich 5-6. (6)

    • 38 10

    • nadzieję i ja mam ale nikłą

      obawiam sie, że jak się skończą pieniądze unijne w 2020 to zrobi się gorzej, pójdziemy w ślady chociażby Hiszpanii. A jak się PIS dorwie do władzy to jeszcze szybciej. Oni rządząc w czasie kiedy była hossa przespali ten czas zajmując sie ściganiem układów.

      • 0 0

    • (4)

      W skali kraju jesteśmy w ścisłej czołówce jezeli chodzi o inwestycje w infrastrukturę. Wina Tuska! Tfu! Wina Kopacz!

      • 11 7

      • zamydlili oczy (3)

        wystarczy z Gdańska wyjechać, żeby zobaczyć jak się "wiochy" pobudowały. w Gda dostajesz ochłapy. jak widać to niektórym wystarcza

        • 9 21

        • Jak jesteś dziecko, i ci fale RM, tfu, FM, przenikają czaszkę... (2)

          1.Włączaj tylko w czasie nabożeństw, nigdy po 1 w nocy ( zazwyczaj wtedy lecą takie hejty, że uszy puchną a z niektórymi Ojciec Prowadzący jest na Ty)
          2.Wyjdź z domu i się rozejrzyj
          3.Wiochy się pobudowały, ale Gdańsk też.

          • 6 8

          • (1)

            jeżeli zależy ci na posiadaniu opinii idioty, to skutecznie się starasz.

            • 5 5

            • Ty juź nie musisz.

              • 0 0

  • hu hu ha hu hu ha nasza zima zła (1)

    tyle mam do was biedni inwestorzy goniący za terminami, a później po zimie ....POOOOOPRAWKIIIIIII.....ale to już inna firma, żeby każdy zarobił, aby terminek się zgadzał hahahah POlandia

    • 0 0

    • cos slabo idzie ten remont !

      • 0 0

  • (1)

    Remont trwa już kilka miesięcy, a znaki nadal są źle postawione i auto za autem błądzą. Wjeżdżają na Przeróbkę Mostem Wantowym i GPS kieruje ich na Most Siennicki. Niestety brak znaków informujących o tym, że jadą źle.

    • 5 0

    • ej mieszkam tu 30 lat

      i sam nie trafiłem bez gps

      • 0 0

  • Wolna dzielnica Stogi! (7)

    Stogi z przeróbką walczą o autonomię, remont mostu ograniczył już dostępność dzielnicy. Mamy własne lotnictwo, żeglugę, przemysł ciężki, turystykę, a nawet króla Jana!

    Autonomia - Było by pięknie.

    • 88 17

    • popieram (1)

      wyjdźmy ze skladu gdańska, niech tam się buduje ta stolica kaszub w kierunku kartuz, a my utworzmy piękne miasto nadmorskie na wyspie Stogi. zlikwidujemy spalarnie i zbiorniki na ropę. port niech pozostanie. przy właściwie zaprojektowanej zabudowie to będzie najpiękniejsze miasto nadmorskie w Polsce. i postawmy na kulturę oświate i turystykę.

      • 11 5

      • Jestem za!

        Odciąć tę patologię za Stogów od cywilizowanej części miasta. Najlepiej murem odgrodzić. Tam nawet pętlę tramwajową potrafią ukraść. Oświaty i edukacji rzeczywiście potrzeba tam jak mało gdzie. Ale to wyzwanie na dziesiątki lat, nim na Stogach zagosczą europejskie obyczaje...

        • 0 1

    • (1)

      chyba macie króla JUL-JANA:D

      • 3 4

      • Raczej Luj-Jana...

        • 13 2

    • Szafną napefno w 65 proc!

      Zależy od jakości owych proc.

      • 2 2

    • droga wolna

      • 11 3

    • Król Jan :))))))))))))))))))))))))

      • 24 1

  • ciekawoska

    pytanie czy ogrodzeniejest metalowe?, sorry na zdjeciu widac, lece bye

    • 1 0

  • most siennicki (1)

    czy wreszcie zostanie doprowadzony do historycznego wyglądu, to był most zwodzony do czasów II wojny swiatowej, po którym jeździły tramwaje i samochody. Po wojnie most nie był już zwodzony ale wszystko nadal po nim jeździło. W latach 70 na stary most nałożono prowizorke w postaci kostrukcji saperskiej i tak sie to kula do dzisiaj, ciekawe jak daleko będzie szła naprawa tego zabytku... fajnie by było by choć jeden most w tym mieście został przywrócony do stanu pierwotnego i był znowu mostem zwodzonym.

    • 2 1

    • Ten wynalazek

      już nie wróci. Most Wantowy załatwił temat, a za chwilę nowy most kolejowy, który też stałą konstrukcją przegrodzi nomen omen Martwą Wisłę.

      • 2 0

  • Mieszkaniec Przeróbki

    a pisze nazwę swojej dzielnicy z małej litery. Wstyd redaktorku.
    Z mojej wiedzy wynika, że chodnik i ścieżka rowerowa na moście, nadal będą wąskie i kolizyjne. A zejście schodkami za mostem w kierunku przystani kajakowej klubu AZS-AWF służy wyłącznie menelstwu, choć oczyszczona i udrożniona, mogłaby ułatwić komunikację, choćby na czas remontu, bo chodnik został tam zwężony do maksimum.

    • 3 1

  • no nie

    z artykułu wynika, że mieszkańcy mieli fanaberię!! a prawda jest taka, że tam spaw na spawie w tych torach był, co chwila coś się wykolejało!! a jezdnia!! to był istny poligon dla czołgów a nie droga dla samochodów!!! w kilku programach motoryzacyjnych można było obejrzeć filmy z odpowiednimi komentarzami!!

    • 3 0

  • Torowisko na Długich Ogrodach?

    Długie Ogrody są wolne, od około 20 lat torowiska nie ma, skończył się intensywny pisk tramwajów, które zwłaszcza rano budziły całą okolicę skręcając z ul. Łąkowej w Elbląską, późniejszą Długie Ogrody. Ta część ulicy od Nowej Motławy do Bramy Żuławskiej to jeden wielki parking dla samochodów turystów i autokarów wycieczek. Zatem tam torowiska nie remontujemy, co sprawdzali dziennikarze???

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane