- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (221 opinii)
- 2 Pod prąd uciekał przed policją (255 opinii)
- 3 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (779 opinii)
- 4 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (75 opinii)
- 5 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (108 opinii)
- 6 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (162 opinie)
Most Siennicki osuwa się do Martwej Wisły. Projekt przebudowy będzie dopiero w 2025 roku
Dopiero na początku przyszłego roku ma być gotowa uzupełniona dokumentacja projektowa przebudowy Mostu Siennickiego. Dotychczasowa umowa z projektantem została rozwiązana, ale miasto właśnie ogłosiło kolejny przetarg na opracowanie projektu. Modernizacja mostu jest konieczna, bo jego przyczółki oparte na drewnianych palach są w bardzo złym stanie i osuwają się do Martwej Wisły.
W efekcie, po wojnie, aż do roku 1989 między Długimi Ogrodami a Przeróbką funkcjonowała tylko przeprawa tymczasowa.
Po otwarciu nowego mostu w 1989 roku oparte na drewnianych palach przyczółki zaczęły się przemieszczać w kierunku rzeki. Namacalnym dowodem, że coś niedobrego dzieje się z mostem były zakleszczone dylatacje i spękania nawierzchni. Stateczność mostu z każdym rokiem była coraz słabsza.
Przyczółki chylą się ku rzece
W roku 2015 wykonano remont nawierzchni. Jak czytamy w ekspertyzie technicznej sporządzonej na zlecenie Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przez Konsultacyjne Biuro Projektowe, już wówczas stan techniczny przyczółków mostu określono jako bardzo zły, stwierdzono też duże przemieszczenia poziome, które obecnie są powstrzymywane przez konstrukcję przęsła pracującą jako rozpora.
- Nie dokonano wówczas krytycznej oceny sytuacji i rozebrano zakleszczone dylatacje wraz ze ściankami żwirowymi, tym samym umożliwiając przyczółkom dalszy ruch w kierunku rzeki. Na konstrukcji jezdni i w połączeniach z murami oporowymi widoczne są gołym okiem szczeliny i spękania. Analizy numeryczne wskazują, iż w przypadku braku przęsła jako rozpory i degradacji układu kozłowego pod nasypem dojdzie do osunięcia się przyczółków do rzeki - napisali eksperci.
Mimo złej kondycji przyczółków, most nie został wyłączony z eksploatacji, ale wprowadzono ograniczenie ruchu ciężkich pojazdów (z wyłączeniem komunikacji miejskiej) oraz ograniczenie prędkości tramwajów do 30 km/h.
Umowa na projekt rozwiązana
W sierpniu 2021 roku ogłoszono przetarg na przygotowanie projektu przebudowy mostu. Dokumentacja miała być gotowa w 2022 roku, ale prac nie udało się dokończyć, bo miasto zerwało umowę z wykonawcą.
- W związku z brakiem postępów prac projektowych, a co za tym idzie - brakiem możliwości uzyskania kompletnej dokumentacji, odstąpiono od umowy - mówi Aneta Niezgoda z DRMG. - Przedłożona przez biuro projektowe dokumentacja nie spełnia wymagań określonych dla tego rodzaju projektów i nie została przez nas zaakceptowana. Wykonawca wielokrotnie był wzywany do przedłożenia kompletnego opracowania, jednak wezwania te pozostały bez odpowiedzi.
Dokumentacja ma być gotowa na początku 2025 roku
W środę pojawiła się szansa, że projekt zostanie uzupełniony, a most doczeka się modernizacji, która zapewni mu bezpieczną eksploatację. DRMG ogłosiła bowiem przetarg na opracowanie brakującej dokumentacji projektowej. Jak wyjaśniają urzędnicy, zasadniczym celem realizacji zadania jest zatrzymanie procesu degradacji mostu, poprzez przebudowę jego konstrukcji.
- W związku z włączeniem istniejących przyczółków i filarów do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków, niezbędne jest ustalenie z pomorskim wojewódzkim konserwatorem zabytków zakresu dopuszczalnych ze stanowiska konserwatorskiego działań w zakresie przebudowy obiektu - podkreślają urzędnicy.
Prace nad projektem mają potrwać maksymalnie rok od podpisania umowy. Przed trzema laty przebudowę mostu wyceniono na ok. 20 mln zł. Z uwagi na inflację i wzrost kosztów pracy oraz wynagrodzeń, planowana przebudowa prawdopodobnie będzie kosztować jednak kilka milionów więcej.
Przewrócona łódź i pływający koziołek - życie wokół mostu na Przeróbce
Miejsca
Opinie wybrane
-
2024-02-08 07:23
Pamietam most tymczasowy (19)
służył ponad 40 lat i kolejne 100 by jeszcze posłużył. Ale nie po to tunel zbudowano by teraz most naprawiac.
- 52 87
-
2024-02-08 16:50
W latach 70 polozono most na moscie i to byl most
Tymczasowy . Potem na remont zbudowano saperski dla aut obok ...a kilka tramwajow jezdzilo ze Stogow do Przerobki i z powrotem..
- 8 1
-
2024-02-08 07:38
Jaki most tymaczasowy? (17)
To cały czas jest ten sam most od jego powstania,remontowany tylko. Tu nie ma żadnego nowego mostu. Nowy to był asfalt,betonowe pobocze.
- 32 5
-
2024-02-08 22:10
obok byl tymczasowy most saperski
- 5 0
-
2024-02-08 17:12
Jest nowy zupełnie inny od 1989
wcześniej były podesty o mniejszej nośności do 16 ton max, po 1989 do 30 ton jest
- 0 1
-
2024-02-08 07:47
(14)
Ciągle ten sam most ? No popatrz a historia mówi co innego: "W latach 1986-89 został rozebrany i zbudowany na nowo, węższy, ale o nośności zwiększonej do 30 ton; oddany do użytku 31 sierpnia 1989"
- 21 11
-
2024-02-08 09:01
Historia rzecze,ze Bierut,Stalin to nasi bohaterowie (1)
- 3 5
-
2024-02-08 19:41
A Jarosław Kaczyński
Przebywał w hali, wcale nie spał.
- 3 5
-
2024-02-08 09:00
Kto to jest historia? (1)
Gdzie mieszka?
- 4 2
-
2024-02-09 08:44
Historia to jest imię dziewczynki która ma siostrę ...tradycję to się taka narodziła w Gdańsku dziewczynka o imieniu tradycja....:)
- 3 0
-
2024-02-08 08:44
Nowa to jest góra, ale najważniejze jest to na czym jest posadowiony (1)
" W związku z włączeniem istniejących przyczółków i filarów do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków... "
Naprawdę myślisz, że do ewidencji zabytków włączyli filary i przyczółki z lat 1986 -1989 ?- 4 1
-
2024-02-08 08:54
Dziury w drogach
wpisać jako dobro narodowe do ewidencji zabytków.
- 14 1
-
2024-02-08 08:29
To nie jest nowy most,to jest most wyremontowany. (6)
Nowy most ma nowe podpory,nowe posadowienie,nowe fundamenty. Nowy to jest "Most Jana Pawła II" łączący wylot z Gdańska z Trasą Sucharskiego.
- 28 0
-
2024-02-08 19:41
Nie lubię Jana Pawła II (5)
- 3 16
-
2024-02-09 08:05
(4)
A kogo lubisz, towarzyszu.
- 8 1
-
2024-02-09 08:17
(2)
Towarzysza Włodzimierza Eliasza Lenina
- 3 1
-
2024-02-09 08:59
Eliasz to po ojcu,Eliaszowicz
- 0 0
-
2024-02-09 08:24
No tak, bolszewik z dziada pradziada.
- 7 0
-
2024-02-09 08:16
Włodzimierza Eliasza Lenina.
- 4 2
-
2024-02-08 08:28
Most tak, ale przyczółki nie
- 18 0
-
2024-02-08 12:02
Jaki był sens remontu w 2015? (12)
Kto podjął decyzję, ile to kosztowało? Trzeba było wtedy przesunąć więcej środków i zrobić remont generalny. Tylko proszę nie pisać, że nie było pieniędzy - były na ECS, stadion i teatr szekspirowski - to rozumiem, że tym bardziej były na jedyne połączenie Przeróbki i Stogów linią tramwajową.
- 246 15
-
2024-02-09 13:38
rydwan (1)
Rydwan, rydwan za 130 tysiecy xDDDD A brud na podwórkach, dzikie wysypiska, stare chodniki jakie były, takie są.
- 1 0
-
2024-02-11 21:48
a ile kosztował miecz dla wybitnego mieszkańca torunia
- 0 0
-
2024-02-09 11:26
I geniusz teraz...
...napisał i szkoda że go wtedy nie zapytali to by im podpowiedział
- 0 0
-
2024-02-09 08:23
GosPOdarka miejskimi pieniędzmi.
ZaPOmiałeś wymienić bardzo ważną inwestycje dla miasta, w POstaci obskrobywania bastionów. Szczególnie te błotniste alejki, nic niewidzące lunety i oczywiście grożnie wyglądające armaty.
- 5 0
-
2024-02-09 08:13
nie zadawaj retorycznych pytań
ktoś musiał kase wziąć
- 0 0
-
2024-02-09 08:09
Gdańsk
oddziela się od Gdańska...
- 2 0
-
2024-02-08 19:51
Nie ma kasy na remonty. Jest kasa na Ukrainę.
- 18 9
-
2024-02-08 17:10
to się nie nadaje do remontu
kiedyś jedna firma robiła ekspertyzę jeszcze Adamowiczowi i jasno napisali, że pod obciążeniem może się nawet zawalić i olali to. On był kilka razy razy remontowany, ostatni raz na poważnie gdy wymieniano cały podest w 1989 roku (remonty 1949, 1954, 1964, 1975, 1989, 2014). Tam trzeba go zburzyć i zbudować nowy.
- 18 1
-
2024-02-08 15:04
(3)
Trzeba go rozebrać i zbudować nowy. To żaden zabytek technologiczny czy architekturalny. Próby ratowania tego mostu to jak pudrowanie trupa. Nic nie dadzą.
- 33 5
-
2024-02-09 08:44
wszystkowiedzące dzbany (1)
A jakie Ty masz kompetencje, żeby oceniać wartości architektoniczne i artystyczne tego obiektu, że nie wspomnę o wartości historycznej?! Ogarnijcie się ludzie!
Obiekt jest wpisany do rejestru zabytków nieruchomych dzbanie! Zainteresuj się jego powyższymi walorami oraz statusem prawnym, zanim zaczniesz coś skrobać "znawco".- 5 5
-
2024-02-09 11:27
Popieram
- 0 2
-
2024-02-08 15:28
Z tego, co można przeczytać w artykule to daje niekończące się źródło zarobku dla wykonawców
realizujących projekty zlecone przez - w najlepszym wypadku - niekompetentnych urzędników. Ile takich miejsc, gdzie coś się kosmetycznie remontuje, żeby później rozwalić albo wyremontować drugi raz. I tylko infrastruktura jakoś nie staje się od tego lepsza, a miasto ładniejsze.
- 41 0
-
2024-02-08 07:43
Pic nad wodą (9)
Nie ma większego kitu jak ograniczenie do 30 km/ godz. Zamiast znaku ograniczającego prędkość na samym moście wprowadzono strefę 30 obejmującą cały podjazd i całą dzielnicę Przeróbka. W efekcie oprócz samochodów nauki jazdy, na które inni trąbią ,nikt tego nie przestrzega. Ani tramwaje, ani policja nie mówiąc o śpieszących się do pracy. Wystarczy popatrzeć przez 5 minut. Zresztą tu nigdy nie było radaru tylko od czasu do czasu akcja"trzeźwy poranek"
- 189 17
-
2024-02-08 17:03
Ograniczenie to PIC, bo mało kto tam tyle jeździ i na pewno nie tramwaje. A co do ograniczenia, to ono i tak obowiązywało ja terenie Przeróbki od dawna. Teraz w związku z ograniczeniem prędkości przed mostem, strefę nieco przesunięto. Mogli wstawić znak B33, ale to by nic nie zmieniło, bo za mostem zmieniał on by się w strefę 30. Zatem rozsądniej było przesunąć. A jak chcesz pokonać Martwą Wisłę szybciej, to zapraszam na most wantowy.
- 4 1
-
2024-02-08 16:53
oj przestrzega, przestrzega
Bo Policja łapie przy ulicy Stary Dwór tych którzy przekraczają prędkość.
- 0 2
-
2024-02-08 10:47
W czym problem?
Zwolnij do 30 km/h, wszyscy za tobą też zwolnią, a ograniczenie przestanie być picem na wodę, który cię boli. To nie wstyd jechać powoli przez centrum dzielnicy, zap%^&& umie każdy głupi.
- 16 10
-
2024-02-08 08:06
Postawić na moście progi zwalniające (4)
I już będzie 30km/h.
- 5 19
-
2024-02-08 08:46
najlepiej te kwadratowe
przez które wygodniej przejeżdża się 70km/h niż 20 km/h (bo mniej trzęsie samochodem, tylko zawieszenie teoretycznie obrywa), wtedy wszyscy jeszcze przyspieszą:)
- 9 0
-
2024-02-08 08:39
Most trzeba zamknac
- 16 0
-
2024-02-08 08:17
Most Siennicki osuwa sie do Martwej Wisly. (1)
Dziennikarz ostrzega i chwała mu za to. Progi zwalniające pomogą jak kadzidło zmarłemu.
- 39 1
-
2024-02-12 07:33
zawsze pomagają, bo kierowcy myślą lędźwiami
- 0 0
-
2024-02-08 07:49
Musi
powstać prawdziwie nowy most,nowy most to są nowe pale nowe posadowienie na fundamentach i podporach. Na przedluzeniu ul.Zimnej zainstalować most pontonowy taki jak przez lata był w Soboeszewie i połączyć Stogi z Rudnikami.
- 25 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.