- 1 Pozostałości baterii mającej bronić portu (22 opinie)
- 2 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (119 opinii)
- 3 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (75 opinii)
- 4 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (22 opinie)
- 5 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (334 opinie)
- 6 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (64 opinie)
Przebudowa Mostu Siennickiego opóźniona? Projekt droższy niż oczekiwano
Komplikuje się przebudowa Mostu Siennickiego nad Martwą Wisłą. Najpierw zerwano umowę z projektantem, a teraz w nowym przetargu wpłynęły oferty znacznie przekraczające budżet przeznaczony na ten cel. Jeżeli dojdzie do podpisania umowy, rozpoczęcie robót budowlanych w oparciu o gotowy projekt będzie mogło nastąpić najwcześniej w 2025 r.
W ekspertyzie wykonanej na zlecenie urzędników w 2020 r. stan przyczółków określono jako "przedawaryjny", a zaobserwowane przemieszczanie opisano jako "sprawę bardzo poważną".
Namacalnym dowodem, że coś niedobrego dzieje się z mostem, były także zakleszczone dylatacje i spękania nawierzchni. Dodatkowo w obrębie murów oporowych pojawiły są szczeliny.
Trzy oferty w przetargu na przygotowanie projektu
W sierpniu 2021 r. ogłoszono przetarg na przygotowanie projektu przebudowy mostu, a zwłaszcza wzmocnienie konstrukcji. Dokumentacja miała być gotowa w 2022 r., jednak umowa została zerwana przez miasto ze względu na "brak postępów w pracach projektowych".
W lutym tego roku ogłoszono kolejny przetarg na opracowanie materiałów niezbędnych w kolejnym etapie do ogłoszenia przetargu na roboty budowlane. Wpłynęły trzy propozycje:
- M3M z Gdańska na kwotę 752 000 zł
- CertusVia z Warszawy na kwotę 1 168 500 zł
- Europrojekt Gdańsk na kwotę 2 654 000 zł
Wszyscy oferenci zadeklarowali przedłużenie minimalnego trzyletniego okresu rękojmi na dokumentację o dwa lata. To oznacza, że jedynym kryterium wyboru będzie najniższa cena.
Oferty znacznie powyżej planowanego budżetu
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, która koordynuje przedsięwzięcie ze strony miasta, poinformowała jednocześnie, że tzw. budżet celowy jest znacznie poniżej propozycji cenowych oferentów i wynosi 480 tys. zł.
Obecnie trwa analiza złożonych ofert pod kątem formalno-prawnym. Nie wiadomo jeszcze, czy uda się wygospodarować w budżecie miasta brakującą kwotę. Niewykluczone jest rozpisanie kolejnego postępowania przetargowego.
Warto nadmienić, że wykonawca wyłoniony w przetargu 3 lata temu - Trab Mosty Projektowanie z Gdyni - deklarował przygotowanie dokumentacji za kwotę ok. 258 tys. zł.
Historia budowy tramwaju na Stogi przez Most Siennicki
Konserwator zabytków domaga się ochrony przyczółków
W toku (nieukończonych) prac projektowych w sprawę przebudowy Mostu Siennickiego zaangażował się poprzedni Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków, Igor Strzok. W październiku 2021 r. do wojewódzkiej ewidencji zabytków wpisał filary i... przyczółki mostu.
Wcześniej Miejski Konserwator Zabytków, Janusz Tarnacki, wnioskował o zachowanie pozostałości historycznego wyglądu mostu, lecz dopuszczał rozbiórkę przyczółków celem ich zastąpienia nową konstrukcją stylizowaną na historyczną (czego nie dopuszcza już PWKZ).
Urząd Wojewódzkiego Konserwatora sugerował ponadto wprowadzenie historyzujących słupów trakcyjnych, barier oraz przywrócenia kamiennego oblicowania przyczółków.
Dariusz Chmielewski, nowy wojewódzki konserwator zabytków, zaczyna pracę
Gotowy projekt najwcześniej w przyszłym roku
Nowy wykonawca na przygotowanie dokumentacji wraz z pełnym uzgodnieniem (w tym także z nowym wojewódzkim konserwatorem) będzie miał 52 tygodnie (okrągły rok) od momentu podpisania umowy.
Mosty i kładki Trójmiasta
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie wybrane
-
2024-02-28 12:28
Postawić nowy most (3)
Most jest w niebezpieczeństwie i trzeba go szybko wyremontować. Wiem, że aspekty historyczne są istotne, ale bezpieczeństwo jest istotniejsze i dlatego ten konkretny most remontowałbym, budując go od podstaw. Rozebrać stary i postawić nowy, może być stylizowany, ale nowy
- 104 9
-
2024-02-29 07:26
A jak ludzie mają dojeżdżać na przeróbkę i stogi przez co najmniej rok? (1)
Na około przez tunel jeździć? Starą siódemka? Tramwaje do stogow zlikwidować na rok? Puknij się w głowę
- 0 3
-
2024-02-29 09:41
Jeździć na przeróbkę, aż się zawali,
potem zobaczymy.
- 0 0
-
2024-02-28 13:12
Sensowny pomysł.
- 8 1
-
2024-02-28 11:16
(3)
Jak budowano 100 lat temu gdy nie było konserwatorów zabytków ? I gdy nie było jakiejś super technologii ? A gdyby nie wojna to większość by stała do dziś.
- 105 5
-
2024-02-29 09:42
100 lat temu
nie było konserwatora zabytków ponieważ nie było zabytków. Logiczne.
- 0 0
-
2024-02-28 14:22
Gdyby był wtedy konserwator to miasto wyglądało by zupełnie inaczej
bo nigdy nie pozwolił by na niwelację umocnień wokół miasta, a teraz to była by to prawdziwa atrakcja gdyby całe miasto było otoczone fosami i bastionami jak kiedyś.
- 10 1
-
2024-02-28 11:29
Oni mowiom, że w tamtych czasach źle budowali bo za giensto. Ciekawe czy byli na wyspie spichrzow ostatnio...
- 10 3
-
2024-02-28 13:43
Remont mostu (3)
Trzeba dokonać normalnego, dobrego remontu a nie filozofować i udawać jakieś poszukiwania wykonania prac remontowych. Rozumiem że dziś w Polsce jest brak zwykłych, normalnych robotników w minionych 8 latach nie szkolono
nikogo w Polsce .- 34 5
-
2024-02-28 17:28
(2)
lewaku nie łzyj. likwidacja szkół zawodowych nastapiła wczesniej niz 8 lat temu. do zbierania szparagów u niemca nie potrzeba zadnej szkoły.
- 6 11
-
2024-02-29 07:04
Nie jestem ..
... lewakiem ale normalnym człowiekiem Polski. Urodziłem się w Gdańsku 75 lat temu. I wiem co i jak się działo
w Polsce. Niestety w ostatnich 8 latach władze nic nie robili dla obywateli Polski. Organizowali jedynie zarobki
dla swoich ludzi , którzy nie posiadali umiejętności wykonywania pracy, jedyne co ich interesowało to pieniądze
jakie dostawali od tamtych władz.- 4 1
-
2024-02-28 19:42
Za czasów pierwszych lewaków szkolnictwo zawodowe istniało.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.