• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa Mostu Siennickiego opóźniona? Projekt droższy niż oczekiwano

Krzysztof Koprowski
28 lutego 2024, godz. 11:00 
Opinie (94)
Most oddany do użytku został w 1912 r. Od 1927 r. kursują po nim tramwaje. Most przechodził liczne modernizacje, skutkujące m.in. zmianą wyglądu i przebudową na przeprawę stałą (niezwodzoną). Most oddany do użytku został w 1912 r. Od 1927 r. kursują po nim tramwaje. Most przechodził liczne modernizacje, skutkujące m.in. zmianą wyglądu i przebudową na przeprawę stałą (niezwodzoną).

Komplikuje się przebudowa Mostu SiennickiegoMapka nad Martwą Wisłą. Najpierw zerwano umowę z projektantem, a teraz w nowym przetargu wpłynęły oferty znacznie przekraczające budżet przeznaczony na ten cel. Jeżeli dojdzie do podpisania umowy, rozpoczęcie robót budowlanych w oparciu o gotowy projekt będzie mogło nastąpić najwcześniej w 2025 r.



W jaki sposób dokonać remontu Mostu Siennickiego?

Stan liczącego ponad sto lat Mostu Siennickiego od kilku lat budzi niepokój. Wszystko za sprawą stanu technicznego przyczółków, które osuwają się ku Martwej Wiśle.

W ekspertyzie wykonanej na zlecenie urzędników w 2020 r. stan przyczółków określono jako "przedawaryjny", a zaobserwowane przemieszczanie opisano jako "sprawę bardzo poważną".

Namacalnym dowodem, że coś niedobrego dzieje się z mostem, były także zakleszczone dylatacje i spękania nawierzchni. Dodatkowo w obrębie murów oporowych pojawiły są szczeliny.


Most Siennicki to jeden z dwóch mostów na Przeróbkę i Stogi. Most Siennicki to jeden z dwóch mostów na Przeróbkę i Stogi.

Trzy oferty w przetargu na przygotowanie projektu



W sierpniu 2021 r. ogłoszono przetarg na przygotowanie projektu przebudowy mostu, a zwłaszcza wzmocnienie konstrukcji. Dokumentacja miała być gotowa w 2022 r., jednak umowa została zerwana przez miasto ze względu na "brak postępów w pracach projektowych".

W lutym tego roku ogłoszono kolejny przetarg na opracowanie materiałów niezbędnych w kolejnym etapie do ogłoszenia przetargu na roboty budowlane. Wpłynęły trzy propozycje:
  • M3M z Gdańska na kwotę 752 000 zł
  • CertusVia z Warszawy na kwotę 1 168 500 zł
  • Europrojekt Gdańsk na kwotę 2 654 000 zł

Wszyscy oferenci zadeklarowali przedłużenie minimalnego trzyletniego okresu rękojmi na dokumentację o dwa lata. To oznacza, że jedynym kryterium wyboru będzie najniższa cena.


Przyczółki, czyli skrajne elementy mostu w pobliżu styku wody z lądem, osuwają się ku rzece. Przyczółki, czyli skrajne elementy mostu w pobliżu styku wody z lądem, osuwają się ku rzece.

Oferty znacznie powyżej planowanego budżetu



Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, która koordynuje przedsięwzięcie ze strony miasta, poinformowała jednocześnie, że tzw. budżet celowy jest znacznie poniżej propozycji cenowych oferentów i wynosi 480 tys. zł.

Obecnie trwa analiza złożonych ofert pod kątem formalno-prawnym. Nie wiadomo jeszcze, czy uda się wygospodarować w budżecie miasta brakującą kwotę. Niewykluczone jest rozpisanie kolejnego postępowania przetargowego.

Warto nadmienić, że wykonawca wyłoniony w przetargu 3 lata temu - Trab Mosty Projektowanie z Gdyni - deklarował przygotowanie dokumentacji za kwotę ok. 258 tys. zł.

Historia budowy tramwaju na Stogi przez Most Siennicki Historia budowy tramwaju na Stogi przez Most Siennicki

Most Siennicki w latach 30. XX w. jako konstrukcja zwodzona. Most Siennicki w latach 30. XX w. jako konstrukcja zwodzona.

Konserwator zabytków domaga się ochrony przyczółków



W toku (nieukończonych) prac projektowych w sprawę przebudowy Mostu Siennickiego zaangażował się poprzedni Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków, Igor Strzok. W październiku 2021 r. do wojewódzkiej ewidencji zabytków wpisał filary i... przyczółki mostu.

Wcześniej Miejski Konserwator Zabytków, Janusz Tarnacki, wnioskował o zachowanie pozostałości historycznego wyglądu mostu, lecz dopuszczał rozbiórkę przyczółków celem ich zastąpienia nową konstrukcją stylizowaną na historyczną (czego nie dopuszcza już PWKZ).

Urząd Wojewódzkiego Konserwatora sugerował ponadto wprowadzenie historyzujących słupów trakcyjnych, barier oraz przywrócenia kamiennego oblicowania przyczółków.

  • Protokół ze spotkania roboczego z marca 2022 r.
  • Wytyczne (fragment) miejskiego konserwatora zabytków/BAM z kwietnia 2021 r.
Dariusz Chmielewski, nowy wojewódzki konserwator zabytków, zaczyna pracę Dariusz Chmielewski, nowy wojewódzki konserwator zabytków, zaczyna pracę

Gotowy projekt najwcześniej w przyszłym roku



Nowy wykonawca na przygotowanie dokumentacji wraz z pełnym uzgodnieniem (w tym także z nowym wojewódzkim konserwatorem) będzie miał 52 tygodnie (okrągły rok) od momentu podpisania umowy.

Quiz Mosty i kładki Trójmiasta Średni wynik 58%

Mosty i kładki Trójmiasta

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (94) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (5)

    to ten, co go niedawno remontowano bardzo długo? fajnie

    • 26 3

    • A znasz zakres remontu czy też na Podlasiu o tym nie napisano? (4)

      Otóż remontowano jedynie przęsła i część jezdną mostu,przyczółków nie ruszano....

      • 2 7

      • (1)

        I rozpisano ten przetarg ze świadomością że tak będzie - czyli marnowanie naszych pieniędzy.

        • 5 0

        • kto miał zarobić ten zarobił

          • 1 0

      • Jak wrócisz do Olsztyna to sieci może znajdziesz (1)

        że remont kosztował kilka baniek, trwał chyba z rok i był robiony kilka lat temu, ten remont w kontekście tego co ma się mostem stać ma sens jak remont wiaduktu przy Bramie Żuławskiej, który będzie za chwilę rozwalany. Ale tutaj w UM nikt nie wie co to planowanie czegokolwiek, niech w końcu zamówią wielbłąda do swojego rydwanu.

        • 5 1

        • Jakiś zakompleksiony, nietolerancyjny, dzielący ludzi europejczyk tu się wypowiada...

          • 0 1

  • maszyna do tunelu już by kończyła wszelkie miejskie przewierty....... (8)

    ale wyzłomowali jedyne 80 milionów.

    • 21 4

    • Chcieli ją sprzedać ale nie było chętnych na zakup. Pozostało więc zezłomować. 80 milionów to mniej więcej tyle ile (6)

      kulawy ,Sasin i Morawiecki wywalili w błoto na wybory kopertowe które się nie odbyły :))))))))))))))

      • 6 5

      • (4)

        To cóż dopiero powiedzieć o chęci wywalenia w powietrze dotychczas zainwestowanych 400 sasinów w celu likwiacji cpk, barani łbie!

        • 2 5

        • Niegospodarność - czyli pensje dla Horały i jego kolegów z grupy na które podatnik wywalił 2,7 mld to sprawa dla Prokuratora. (1)

          PiS wywalił 2,7 miliarda a nie wbili jeszcze nawet łopaty. Inwestycja na którą łożono od 6 lat i której jeszcze nie widać a która ma kosztować pół biliona złotych wymaga analizy. Ale myślę że lepiej ją zamknąć i sprawiedliwie osądzić Horałę i jego kolegów z grupy :))))))))))))))))))))))))))

          • 2 6

          • Polska rzeczywistość partyjna

            Do Horały? Za co? Zdaje się, że do DT & ska, którzy uparli się zaorać projekt, bo jest pisowski.

            • 3 1

        • Zainwestowanych gdzie i w co? (1)

          Bo słychać tylko,że w kościól,promocję i indywidualne konta Horały i s-ka.A co sądzisz o elektrowni Ostrołęka....? Tu coś postawili,potem wyburzyli i prze*******ili 1,7 mld.

          • 1 2

          • Kto uwalił rozbudowę Ostrołęki?

            • 0 0

      • Chyba na złom od oczątku

        W Gdańsku są co najmniej 4 tunele spore do wydrążenia i mogli by ją wykorzystać do tego, ale ją zezłomowali. Ale czego oczekiwać po urzędnikach, którzy przez xx lat mówią o potrzebie nowej linii tramwajowej, nowego tunelu itp a nie są w stanie wskazać przez ten czas nawet lokalizacji dokładnej planowanej. Żeby było śmieszniej wyprzedają rezerwy terenowe albo działki np bezpośrednio nad inwestycją - tunel pod Motławą - które można było wykonać tańszymi metodami wcześniej. Obudzą się za kilka lat jak wszystko będzie zabudowane i tylko TBS będzie można wykorzystać do tego, co kosztuje kilka razy więcej.

        • 1 0

    • Wszelkie ,tzn jakie?

      Wymień choć jeden. Poza tym po tylu latach konserwacja tarczy i utrzymanie jej w gotowości do pracy przekroczyła by jej wartość księgową.

      • 0 3

  • Po Fali nie maja na remonty (3)

    Projekt absurdalny

    • 30 4

    • Dokładnie. (2)

      Tam by się przydał tunel. Zastąpił by most zwodzony umożliwiając wyższym jednostkom dostęp do tej częsci martwej Wisły.

      • 2 2

      • Nie wymagaj od niedorozwojow z zdiz i u.m myslenia.oni u prywaciarza po tygodniu by dostali kopa w d.. buahaaa (1)

        • 3 0

        • Ile oni zarabiają?

          Chyba pod 30 tys brutto....

          • 0 0

  • Musi być drożej. Kto normalny ogłaszając przetarg w sierpniu 2021 mógł przewidzieć inflację na poziomie 10-20% rocznie? (2)

    Przypominam że aktualny prezes NBP z nadania PiS Adam Glapiński zakładał inflację w latach 2021-2024 na poziomie 2-5 % :)))))) Niestety na skutek polityki Rządu Mateusza Morawieckiego mieliśmy taką gigantyczną inflację że remont mostu siennickiego musi być droższy niż zakładano bo żaden wykonawca nie będzie do tego dokładał z własnej kieszeni :))))))

    • 15 15

    • a tym bardziej że z 1 roku zapewne zrobi się 2 lata na projekt

      ekspertyzy techniczne, badania, a co gorsza uzgodnienie u konserwatora
      rok to za mało, więc trzeba się zabezpieczyć

      • 0 0

    • Jakbyś umiał słuchać i czytać ze zrozumieniem

      to wiedziałbyś co mówił i to że akurat spykło się to z obecną sytuacją, czego teraz specjaliści z PO nie chcą przyznać...

      • 0 2

  • (1)

    Trzeba raczej i tak zrobić. Polski hak oraz po drugiej stronie mostu majo być przecie bloki. O pardon, Apartmenta.

    • 16 3

    • Dlaczego piszesz jak niedorozwinięty?? Chcesz być dowcipny,czy żeczywiście masz odchyłki????

      • 0 0

  • W Gdańsku za obecnej władzy wszystko jest nad wyraz drogie . (2)

    Wyjątkowe miasto, ale z bardzo drogą władzą.

    • 38 6

    • Ale to nie dlatego że w Gdańsku. Przypominam że to Rząd PiS określił minimalną pensję w 2024 na poziomie 4400 :))) (1)

      • 2 6

      • A prezydętka wyrzuciła w błoto 30 baniek na palmiarnię bez palmy, kilkanaście baniek na zebrę nad tunelem, wyrzucła kasę na zwężani dróg, antyzatoki, rydwany, owce, i inne festyny, nie wspominając że nic nie miała przeciw zawłaszczaniu miejskiej ziemi przez kościół.

        • 9 1

  • pytanie (1)

    Dlaczego nie rozpisano przetargu w formacie zaprojektuj i wybuduj?

    • 15 1

    • Chcą to odwlec najdłużej jak się da

      Najwyżej się most zamknie

      • 3 1

  • Opinia wyróżniona

    (3)

    Jak budowano 100 lat temu gdy nie było konserwatorów zabytków ? I gdy nie było jakiejś super technologii ? A gdyby nie wojna to większość by stała do dziś.

    • 105 5

    • Oni mowiom, że w tamtych czasach źle budowali bo za giensto. Ciekawe czy byli na wyspie spichrzow ostatnio...

      • 10 3

    • Gdyby był wtedy konserwator to miasto wyglądało by zupełnie inaczej

      bo nigdy nie pozwolił by na niwelację umocnień wokół miasta, a teraz to była by to prawdziwa atrakcja gdyby całe miasto było otoczone fosami i bastionami jak kiedyś.

      • 10 1

    • 100 lat temu

      nie było konserwatora zabytków ponieważ nie było zabytków. Logiczne.

      • 0 0

  • Strzok widzę klasycznie: z miasta zrobić skansen, mieszkańcom utrudnić życie. (5)

    • 55 11

    • Na szczęście Wojewódzki Konserwator Zabytków z nadania PiS Igor Strzok już stoi w kolejce po zasiłek dla bezrobotnych :))) (2)

      • 14 6

      • Widzę, że stałeś za nim:)

        • 4 5

      • o naiwności!

        na pewno go tam nie spotkasz...

        • 3 0

    • Pasjami uwielbiam ten wasz peowski ideologiczny bełkot:)

      • 7 6

    • Na szczęście

      Peowski konserwator zabytków naprawi błędy poprzednika.

      • 1 2

  • ojtam ojtam (5)

    co to jest milion w te czy we w te. Przy obu mevo i fali to jakieś drobne na ciasteczka. Prawda pani prezydentko?

    • 49 7

    • Zapomniałeś naPiSać o złotym rydwanie czyli służbowym aucie za 150 tysięcy. Według ciebie Prezydent Miasta ma jeździć (4)

      na rowerze? Szkoda że nie bolą cię setki miliardów które przez 8 lat wywalił w błoto kulawy i jego kolesie z grupy :))))))

      • 3 13

      • Trzydzieści baniek na palmiarnię bez palmy. Kilkanaście baniek na zebrę nad tunelem. Nawet przy okazji owiec próbowali kraść. A prezydent miasta niech jeździ rowerem, skoro tak bardzo promuje ten środek transportu. Szczególnie zimą, bo to podobno nie problem.

        • 14 2

      • Za te dziury w ulicach (1)

        powinna jezdzic polonezem

        • 8 0

        • z trzema kołami

          • 0 0

      • Prezydent miasta ma jezdzic komunikacją by się odkleić. Setki miliardów kulawego tak smao bolą jak setki milionów Oli.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane