• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa Mostu Siennickiego opóźniona? Projekt droższy niż oczekiwano

Krzysztof Koprowski
28 lutego 2024, godz. 11:00 
Opinie (94)
Most oddany do użytku został w 1912 r. Od 1927 r. kursują po nim tramwaje. Most przechodził liczne modernizacje, skutkujące m.in. zmianą wyglądu i przebudową na przeprawę stałą (niezwodzoną). Most oddany do użytku został w 1912 r. Od 1927 r. kursują po nim tramwaje. Most przechodził liczne modernizacje, skutkujące m.in. zmianą wyglądu i przebudową na przeprawę stałą (niezwodzoną).

Komplikuje się przebudowa Mostu SiennickiegoMapka nad Martwą Wisłą. Najpierw zerwano umowę z projektantem, a teraz w nowym przetargu wpłynęły oferty znacznie przekraczające budżet przeznaczony na ten cel. Jeżeli dojdzie do podpisania umowy, rozpoczęcie robót budowlanych w oparciu o gotowy projekt będzie mogło nastąpić najwcześniej w 2025 r.



W jaki sposób dokonać remontu Mostu Siennickiego?

Stan liczącego ponad sto lat Mostu Siennickiego od kilku lat budzi niepokój. Wszystko za sprawą stanu technicznego przyczółków, które osuwają się ku Martwej Wiśle.

W ekspertyzie wykonanej na zlecenie urzędników w 2020 r. stan przyczółków określono jako "przedawaryjny", a zaobserwowane przemieszczanie opisano jako "sprawę bardzo poważną".

Namacalnym dowodem, że coś niedobrego dzieje się z mostem, były także zakleszczone dylatacje i spękania nawierzchni. Dodatkowo w obrębie murów oporowych pojawiły są szczeliny.


Most Siennicki to jeden z dwóch mostów na Przeróbkę i Stogi. Most Siennicki to jeden z dwóch mostów na Przeróbkę i Stogi.

Trzy oferty w przetargu na przygotowanie projektu



W sierpniu 2021 r. ogłoszono przetarg na przygotowanie projektu przebudowy mostu, a zwłaszcza wzmocnienie konstrukcji. Dokumentacja miała być gotowa w 2022 r., jednak umowa została zerwana przez miasto ze względu na "brak postępów w pracach projektowych".

W lutym tego roku ogłoszono kolejny przetarg na opracowanie materiałów niezbędnych w kolejnym etapie do ogłoszenia przetargu na roboty budowlane. Wpłynęły trzy propozycje:
  • M3M z Gdańska na kwotę 752 000 zł
  • CertusVia z Warszawy na kwotę 1 168 500 zł
  • Europrojekt Gdańsk na kwotę 2 654 000 zł

Wszyscy oferenci zadeklarowali przedłużenie minimalnego trzyletniego okresu rękojmi na dokumentację o dwa lata. To oznacza, że jedynym kryterium wyboru będzie najniższa cena.


Przyczółki, czyli skrajne elementy mostu w pobliżu styku wody z lądem, osuwają się ku rzece. Przyczółki, czyli skrajne elementy mostu w pobliżu styku wody z lądem, osuwają się ku rzece.

Oferty znacznie powyżej planowanego budżetu



Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, która koordynuje przedsięwzięcie ze strony miasta, poinformowała jednocześnie, że tzw. budżet celowy jest znacznie poniżej propozycji cenowych oferentów i wynosi 480 tys. zł.

Obecnie trwa analiza złożonych ofert pod kątem formalno-prawnym. Nie wiadomo jeszcze, czy uda się wygospodarować w budżecie miasta brakującą kwotę. Niewykluczone jest rozpisanie kolejnego postępowania przetargowego.

Warto nadmienić, że wykonawca wyłoniony w przetargu 3 lata temu - Trab Mosty Projektowanie z Gdyni - deklarował przygotowanie dokumentacji za kwotę ok. 258 tys. zł.

Historia budowy tramwaju na Stogi przez Most Siennicki Historia budowy tramwaju na Stogi przez Most Siennicki

Most Siennicki w latach 30. XX w. jako konstrukcja zwodzona. Most Siennicki w latach 30. XX w. jako konstrukcja zwodzona.

Konserwator zabytków domaga się ochrony przyczółków



W toku (nieukończonych) prac projektowych w sprawę przebudowy Mostu Siennickiego zaangażował się poprzedni Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków, Igor Strzok. W październiku 2021 r. do wojewódzkiej ewidencji zabytków wpisał filary i... przyczółki mostu.

Wcześniej Miejski Konserwator Zabytków, Janusz Tarnacki, wnioskował o zachowanie pozostałości historycznego wyglądu mostu, lecz dopuszczał rozbiórkę przyczółków celem ich zastąpienia nową konstrukcją stylizowaną na historyczną (czego nie dopuszcza już PWKZ).

Urząd Wojewódzkiego Konserwatora sugerował ponadto wprowadzenie historyzujących słupów trakcyjnych, barier oraz przywrócenia kamiennego oblicowania przyczółków.

  • Protokół ze spotkania roboczego z marca 2022 r.
  • Wytyczne (fragment) miejskiego konserwatora zabytków/BAM z kwietnia 2021 r.
Dariusz Chmielewski, nowy wojewódzki konserwator zabytków, zaczyna pracę Dariusz Chmielewski, nowy wojewódzki konserwator zabytków, zaczyna pracę

Gotowy projekt najwcześniej w przyszłym roku



Nowy wykonawca na przygotowanie dokumentacji wraz z pełnym uzgodnieniem (w tym także z nowym wojewódzkim konserwatorem) będzie miał 52 tygodnie (okrągły rok) od momentu podpisania umowy.

Quiz Mosty i kładki Trójmiasta Średni wynik 58%

Mosty i kładki Trójmiasta

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (94) 2 zablokowane

  • czas odciac sie od zabytkowego mostu!,chyba ze do furmanek wrocimy i tramwajow konnych!

    • 2 5

  • Duża rozbieżność cenowa

    Od 750 tys do 2600 tys ! Duże rozbieżności ale ostrzegam co tanio to w rezultacie drogo i nie chodzi tu tylko o pieniądze.

    • 6 1

  • Darmozjady z zdiz-odbudowac w przedwojennym stanie! (1)

    • 4 1

    • to by musieli Niemcy odbudowywać

      • 2 0

  • Ten most powinien być zwodzony jak pierwotny z przed wojny. (3)

    • 17 13

    • Tramwaje powinny być wodne.

      • 1 1

    • Tylko w jakim celu? (1)

      Żeby żaglówki wpływały... w sumie nigdzie, bo zaraz dalej jest kolejny most?
      To nie Sobieszewo, gdzie ruch jest niewielki, dodatkową komplikacją jest linia tramwajowa.

      • 3 1

      • W takim celu, że za grubą kasę nabrzeża niedawno były od strony Litewskiej całe remontowane

        i pogłębiany tor wodny ma być, chyba że zrobili to z podatków pro bono pod deweloperskie kundle i klikę z nimi związaną. Z wantowym też się nie popisali i zrobili go za nisko, ale czego spodziewać się po kolekcjonerze mieszkań.

        • 1 0

  • (1)

    Ten most się szybciej zawali niż go wyremontują

    • 15 0

    • Dokładnie o tym myślę.

      Dwa razy dziennie przejeżdżając po nim, zastanawiam się, kiedy on się zawali i czy akurat wtedy ja na nim będę...
      A ten konserwator, to jakaś porażka. Wygląd ważniejszy, niż bezpieczeństwo.

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Postawić nowy most (3)

    Most jest w niebezpieczeństwie i trzeba go szybko wyremontować. Wiem, że aspekty historyczne są istotne, ale bezpieczeństwo jest istotniejsze i dlatego ten konkretny most remontowałbym, budując go od podstaw. Rozebrać stary i postawić nowy, może być stylizowany, ale nowy

    • 105 9

    • Sensowny pomysł.

      • 8 1

    • A jak ludzie mają dojeżdżać na przeróbkę i stogi przez co najmniej rok? (1)

      Na około przez tunel jeździć? Starą siódemka? Tramwaje do stogow zlikwidować na rok? Puknij się w głowę

      • 0 3

      • Jeździć na przeróbkę, aż się zawali,

        potem zobaczymy.

        • 0 0

  • (1)

    Można przesunąć w czasie budowę przejścia naziemnego przy dworcu . Bendą pieniądze na projekt. Most jest ważniejszy .

    • 25 1

    • Nie można, hotelarz czeka na to

      • 1 2

  • Jak tam dalny z zdiz przetarg juz ustawiony? (1)

    • 7 0

    • no raczej

      :)

      • 0 0

  • Nie ma co tam chronić i robić jakiś półśrodków

    To się nadaje do rozbiórki i żeby było śmieszniej miasto o tym wiedziało przed poprzednim remontem, w który wpakowali kilka baniek. To powinni wyburzyć i zbudować nowy most obok od strony Petrobaltic.

    Swoją drogą ciekawe jaki wpływ na to ma budowa kartonu, który jakiś deweloper stawia przy samym moście i zasłania nim widok na Wisłę wjeżdżając od strony centrum.

    • 11 1

  • Od lat jest tylko" reanimowany " jak dojdzie do katastrofy kto będzie winny? Zaniedbać tak ważny element infrastruktury nie prawdopodobne!

    • 12 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane