• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

NIK o płatnym parkowaniu

am
12 czerwca 2002 (artykuł sprzed 22 lat) 
- W Gdańsku płatne parkowanie się sprawdza. To najlepszy system wymuszenia rotacji i pozyskania pieniędzy na remonty jaki znam - powiedział "Głosowi" dyrektor Wydziału Infrastruktury Antoni Szczyt. I dodał, że nie zgadza się z opinią NIK sugerującą nieskuteczność systemu.

Wprawdzie Gdańska kontrola NIK dotycząca skuteczności systemu płatnego parkowania nie objęła, ale przeprowadzona w 26 innych miastach wykazała mankamenty tego systemu. Zdaniem wiceprezesa NIK Krzysztofa Szwedowskiego system płatnego parkowania nie przyniósł oczekiwanych korzyści, gdyż nie zwiększyła się rotacyjność miejsc parkingowych, nie poprawiło się bezpieczeństwo na drogach, nie było przewidywanych korzyści finansowych. Oprócz tego z ponad 113 mln uzyskanych z tytułu płatnego parkowania, tylko 30 trafiło do budżetów miast, z czego 21 mln przeznaczono na modernizację dróg, a resztę sfinansowano, np. monitoring dla policji czy festyny. Z tą opinią nie zgadza się zwolennik i obrońca systemu płatnego parkowania dyr. Antoni Szczyt.

- W Gdańsku kasa co do złotówki idzie na remonty - zapewnia Szczyt.

Od lutego 1993 roku z tytułu płatnego parkowania na specjalne konto miasta wpłynęło 1 mln 120 tys. 800 zł. Tę kwotę przeznaczyliśmy na konkretne cele: remont chodników, przejść dla pieszych, zieleńce.

Zdaniem dyrektora, gdyby u nas przeprowadzono podobną kontrolę, wykazałaby ona, że wszystko funkcjonuje poprawnie, zwłaszcza że od stycznia br. nie współpracujemy z prywatnym operatorem, ale opiekę nad tą strefą przejął zakład komunalny. Przypomnijmy, że w 1993 roku Gdańsk podpisał umowę z firmą Galaxy Group. Gdańsk zdecydował się na tę współpracę - jak tłumaczą urzędnicy - z prozaicznego powodu jakim był brak pieniędzy. Galaxy zamontowało we Wrzeszczu i Śródmieściu 300 parkomatów oraz parkometrów i przez siedem lat zarządzało strefą płatnego parkowania. W efekcie na konto tej firmy trafiało 77 procent zysków. Zdaniem A. Szczyta na konto miasta wpłynęło ponad 3 mln zł z przeznaczeniem na remonty dróg. Od stycznia br. strefą płatnego parkowania zajmuje się Zakład Dróg i Zieleni. Za 1 mln 400 tys. miasto zamontowało 70 nowych parkomatów w centrum. Dotychczasowe zyski wyniosły 340 tys. zł. Dyr. Szczyt nie zgadza się też, że taki system nie przynosi oczekiwanych korzyści.

- Zwiększa rotacyjność, daje zyski finansowe dla miasta - argumentuje. - Poza tym wszystkie europejskie miasta na tym bazują. Ten system jest dobry i potrzebny, tylko mieszkańcy powinni zrozumieć, że jest to w ich interesie, po to by zapewnić im miejsce postoju pod sklepem czy pod domem.

Kierowcy nie do końca są zgodni, że płatne parkowanie oparte na parkomatach jest im niezbędne. Spora grupa zamiast wzbogacać miasto parkując we Wrzeszczu czy Śródmieściu woli załatwiać sprawy poza miastem korzystając z parkingów przy hipermarketach. Mają bowiem gwarancję darmowego postoju w pobliżu miejsca, gdzie załatwiają wiele spraw. "Głos" wychodząc na przeciw kierowcom i lokalnym kupcom zaproponował, aby skrócić godziny płatnego parkownia w piątki i soboty. Pomysł spodobał się radnym różnych opcji. W przygotowaniu jest też uchwała zmieniająca obowiązujące zapisy. Jej warunki nie podobają się jednak A. Szczytowi, który nic bardziej intratnego od systemu płatnego parkowania nie widzi i nie przystaje nawet na małe korekty.

Kontrola NIK stwierdziła, że we wszystkich sprawdzanych miastach system pobierania opłat za parkowanie został wprowadzony z naruszeniam prawa. Z kolei w 11 miastach, w tym w Sopocie, opłaty pobierały nieuprawnione do tego organy. Sekretrz miasta Wojciech Zemła stwierdził, że jest to sprawa przedawniona, bo dotyczy lat 1993-94. Rada Sopotu podjęła wówczas stosowną uchwałę wprowadzającą strefy płatne na mocy porozumienia z wojewodą gdańskim jako zarządcą dróg i nikt tej uchwały nie uchylił.

- To historyczna sprawa i trudno coś z tym zrobić - powiedział W. Zemła.
Głos Wybrzeżaam

Opinie (49)

  • DAreck...

    ...zrozum, ja nie mówię, że sytuacja jest idealna. Trzeba budować nowe parkingi. Ale te nowe parkingi będą miały prywatnych inwestorów i na pewno będą płatne. Co sugerujesz? Żeby podnieść opłatę w parkomatach? Przecież to dodatkowo rozjuszyłoby wszystkich, którym "się należy".

    A co do autobusu - przecież to chyba oczywiste, jakie korzyści to przyniesie. A może to pytanie podchwytliwe, bo przyznam, że nie rozumiem?

    • 0 0

  • A, no widzisz...

    .. żeby zwolnić trochę miejsc należałoby podnieść (ja wiem, że to rozjuszyłoby tych, którym 'się należy') opłaty, albo przynajmniej usprawnić system ich pobierania - bo przyznasz, że płacą nieliczni.

    A co do autobusu - to widzę głównie argumenty 'przeciw' - jak choćby czekanie na przystanku, długa jazda, itd. I gdyby chociaż było to za darmo... ale czekam na Twoje argumenty, może czegoś nie dostrzegam... ;-)

    • 0 0

  • Tee krytykant, spadaj z mojego miejsca..

    Napewno krytykant przyjeżdża do pracki i sam zajmuje całe dni miejsca pod jakimś sklepem i jeszcze śmie narzekać na parkujących klientów, którym te miejsca są przeznaczone przecież... Nie stać nie na kupno identyfikatora Kr(e)ytykanciku ?

    • 0 0

  • TE

    TE, BEDŁY, I PO CO TU PISZETA TAKIE HUNCWOTY,

    s**** MI SIE CHCE JAK TO CZYTOM

    • 0 0

  • Hehehe....

    ....ja nawet nie mam samochodu, dowcipnisiu. Z tym, że czasem mnie ktoś podwozi i wiem, jak sprawa wygląda.

    Aha, DAreck, zgadzam się z punktem pierwszym. W punkcie drugim: przecież nie chodzi o to, żebyś ty miał wygodnie, ale żeby miasto trochę odciążyć. Poza tym tramwaj (choć może nie autobus) szybciej przebije się przez korki i sam załatwisz wszystko szybciej. A przy okazji, z racji tego, że mamy właściwie w 3mieście jedną główną ulicę (w milionowej aglomeracji, to całkiem zabawne, nie?) nie zakorkujesz innych kierowców, którzy nie przyjechali do centrum, tylko przez nie przejeżdżają, aby załatwić coś gdzie indziej. I tyle. Wiem, że jest obwodnica, ale nie we wszystkich przypadkach to się opłaca. Czasem trzeba niestety wjechać na Al.Niepodległości/Grunwaldzką/Al.Zwycięstwa...

    • 0 0

  • Tee krytykant, ty pieszy biedaczku

    Jak nie masz auta, to co się tak denerwujesz na parkujących -kłamczuszku jeden. Jeśli nie masz auta to się nie miąchaj.

    • 0 0

  • Krytykant

    W sumie to jednak masz rację. Postaram się mniej parkować w centrum (chociaż nie zawsze mogę). Sorry, poniosło mnie. Ale wiesz jak jest na nocnej zmianie. Tyra człowiek z tym młotkiem całą noc, potem wraca uświniony nad ranem i wpada na chwilę do sąsiada na internet, to pisze różne bzdury. Jeszcze raz przepraszam.

    • 0 0

  • "należy"

    • 0 0

  • miałem na mysli to, że to sprawą spółdzielni jest gdze będą parkować mieszkańcy. Jak budowali te budynki we Wrzeszczu to wiara nie miała jeszcze tak dużo samochodów. Teraz w większości meszkają tam emeryci i sytuacja jest podobna. A co do "należy" miałem na mysli prawne należy. Tak jak kupujesz grunt - to należy ci się dojazd do tego gruntu. Jeśli mi się nie "należy" - to ten który wprowadził te opłaty powinien dac chociaż prawo wykupu miejsca parkingowego.

    • 0 0

  • Gal nie pisał poprzedniej opinii napewno,

    zrobil to ktos mocno poirytowany tym iż nie ma racji, nie ma auta a stara się świrować jakby miał. Był to IMHO krytykant, który pisze sam do siebie już teraz... Czyżby rozdwojenie jaźni ? :-)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane