Fakty i opinie

stat

Pomysły na Motławę: najpierw nabrzeża, potem Targ Rybny


DługieRybackie Pobrzeże w Gdańsku mają zostać przebudowane. To będzie pierwszy krok w stronę zapowiadanej już dekadę temu rewitalizacji Targu Rybnego. Tymczasem na doraźną naprawę i wzmocnienie konstrukcji Długiego Pobrzeża oraz na wykonanie koncepcji docelowej przebudowy nabrzeży na przyszły rok zabezpieczono 5 mln zł.



Często spacerujesz w okolicy nabrzeży Motławy?

tak, bo to bardzo malownicza okolica, zwłaszcza jesienią 53%
tak, zwłaszcza podczas Jarmarku św. Dominika 5%
tak, lubię tę okolicę latem, gdy jest gwarno i wesoło 17%
rzadko 18%
praktycznie w ogóle tam nie bywam 7%
zakończona Łącznie głosów: 1388
Pochodzące z lat 70. XX w. nabrzeża Motławy, od Mostu Zielonego do ujścia Kanału Raduni (do Mostu Wapienniczego), stanowią główny ciąg spacerowy, ale też miejsce cumowania statków białej floty.

Nabrzeże wzdłuż Długiego Pobrzeża podzielone jest na odcinki, które podlegają Gdańskiemu Ośrodkowi Sportu (obniżenia nabrzeży przy Zielonej Bramie i Targu Rybnym, gdzie cumuje flota) oraz Skarbowi Państwa - Urzędowi Morskiemu w Gdyni (tzw. część "wysoka" nabrzeża w środkowej części).

Malownicza okolica aż prosi się jednak o gruntowny remont. W gdańskim magistracie usłyszeliśmy, że modernizację Długiego i Rybackiego Pobrzeża zaplanowano w dwóch perspektywach.

W perspektywie krótkoterminowej wykonany zostanie remont nabrzeża między Mostem Zielonym i Targiem Rybnym. Sfinansuje go firma Granaria, działająca w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego z miastem przy zabudowie północnego cypla Wyspy Spichrzów.

- Działania te nastąpią po zgromadzeniu dodatkowej dokumentacji i naprawie w 2020 roku fragmentu nawierzchni Długiego Pobrzeża, który zapadł się w maju 2019 r. na wysokości ul. Świętego Ducha, podczas wykonywania prac związanych z budową kładki na Wyspę Spichrzów - mówi Olimpia Schneider z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Co istotne, urzędnicy podkreślają, że doraźne ograniczenie skutków awarii na Długim Pobrzeżu przeprowadzono w najszybszym możliwym terminie tak, aby przywrócić możliwość bezpiecznej komunikacji wzdłuż nabrzeża.

- Natomiast z uwagi na to, że awaria nastąpiła na styku z drugą inwestycją, tj. budową kładki na Wyspę Spichrzów prowadzoną przez partnera prywatnego oraz dlatego, że nabrzeże jest budowlą hydrotechniczną o dużym nasileniu ruchu pieszego i wodnego, konieczne było zgromadzenie dodatkowej dokumentacji, która zostanie wykorzystana nie tylko podczas naprawy uszkodzonego fragmentu, ale także podczas remontu nabrzeża planowanego przez partnera prywatnego - wyjaśnia Olimpia Schneider.

W maju zapadł się fragment Długiego Pobrzeża na wysokości ul. Św. Ducha w Gdańsku.



W perspektywie długoterminowej: od 2016 r. Gdańsk pracuje nad przygotowaniem gruntownej przebudowy nabrzeży. W marcu 2017 r. zawarto umowę na wykonanie dokumentacji projektowej na kompleksową przebudowę Długiego i Rybackiego Pobrzeża.

- Wskutek zastrzeżeń, co do wykonania umowy przez wykonawcę, gmina miasta Gdańska po kilku miesiącach odstąpiła od umowy z przyczyn leżących po stronie wykonawcy. W 2020 r. planujemy ponowne zlecenie wykonania koncepcji dla docelowej przebudowy nabrzeży na odcinku od Mostu Zielonego do Mostu Wapienniczego - tłumaczy Olimpia Schneider.
Na doraźną naprawę i wzmocnienie konstrukcji Długiego Pobrzeża oraz na wykonanie koncepcji docelowej przebudowy nabrzeży, zabezpieczono na przyszły rok 5 mln zł.

Będzie kolejna ekspertyza techniczna



Przypomnijmy: W 2016 r. przeprowadzone zostały przez Gdański Ośrodek Sportu (wówczas jeszcze Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Gdańsku) doraźne naprawy dna wzdłuż nabrzeży, kiedy to wyrównano lokalne przegłębienia.

Kontrola nadzwyczajna stanu nabrzeży, będących w gestii GOS, została wykonana w listopadzie 2015 r., a  wnioski do raportu pokontrolnego powstały w marcu 2016 r.

Następnie, na zlecenie GOS, sporządzono opinię w zakresie oceny nośności nabrzeży Straganiarska - Wartka oraz Długie Pobrzeże (tj. obniżenie przy Zielonym Moście) wyznaczonej na podstawie faktycznych grubości grodzic ścianki szczelnej nabrzeży, w której określono proponowaną technologię naprawy, dopuszczającej bezpieczne użytkowanie na 3 lata od wykonania zasypu.

- Zasyp został wykonany w listopadzie 2016 r. Aktualnie GOS zlecił ponowne sporządzenie ekspertyzy technicznej stanu zasypu odciążającego konstrukcję ścianki szczelnej Długiego Pobrzeża w Gdańsku na odcinku Most Zielony - Wysokie Pobrzeże oraz Straganiarska - Wartka - mówi Olimpia Schneider.

Kiedy rewitalizacja Targu Rybnego?



Rewitalizacja samego Targu Rybnego (o której mówiło się już ponad dekadę temu) będzie mogła zostać przeprowadzona natomiast dopiero po przebudowie nabrzeży. Zdefiniowana zostanie wtedy m.in linia nabrzeża, co będzie uwzględnione w przyszłym konkursie architektonicznym dla tego miejsca.

Wszystko na temat przebudowy Targu Rybnego



- Biorąc pod uwagę duży zakres rzeczowy robót oraz bardzo wysokie koszty planowanej kompleksowej realizacji przebudowy nabrzeży oraz zagospodarowania samego Targu Rybnego, trudno wskazać możliwą datę rozpoczęcia realizacji inwestycji - wyjaśnia Olimpia Schneider.
Po wykonaniu koncepcji przebudowy, przeprowadzone zostaną analizy dotyczące ostatecznego zakresu przedsięwzięcia oraz jego etapów.

Opinie (95) ponad 20 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.