• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nadmierna prędkość miała spowodować wykolejenie tramwaju pod Zieleniakiem

Maciej Korolczuk
2 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wypadki tramwajowe przez fatalny stan torowisk?
  • Skutki ubiegłotygodniowego wypadku na skrzyżowaniu Podwala Grodzkiego z Wałami Piastowskimi i Błędnikiem.
  • Skutki ubiegłotygodniowego wypadku na skrzyżowaniu Podwala Grodzkiego z Wałami Piastowskimi i Błędnikiem.
  • Skutki ubiegłotygodniowego wypadku na skrzyżowaniu Podwala Grodzkiego z Wałami Piastowskimi i Błędnikiem.
  • Skutki ubiegłotygodniowego wypadku na skrzyżowaniu Podwala Grodzkiego z Wałami Piastowskimi i Błędnikiem.

Nadmierna prędkość tramwaju była najprawdopodobniej przyczyną wykolejenia się tramwaju na skrzyżowaniu Podwala Grodzkiego z Wałami Piastowskimi i Błędnikiem zobacz na mapie Gdańska. Według naszych informacji, motorniczy na ograniczeniu do 15 km/h mógł jechać nawet 50 km/h, bo chciał zdążyć przejechać przez skrzyżowanie w trakcie zmieniających się świateł. Okoliczności zdarzenia wciąż bada powołana miejska komisja, policja oraz prokuratura.



Czy twoim zdaniem motorniczowie i kierowcy autobusów w Gdańsku jeżdżą bezpiecznie?

Przypomnijmy. Do wypadku doszło we wtorek 20 lutego po południu. Jadący od strony dworca w kierunku Błędnika tramwaj na łuku i wzniesieniu wypadł z torów, uderzył w stojący na skrzyżowaniu samochód osobowy, a następnie przeciął kilkumetrowy pas zieleni i zatrzymał się na jezdni. W wypadku ucierpiały trzy osoby, a utrudnienia w ruchu potrwały kilka godzin.

Dzień po wypadku wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak powołał zespół ds. wyjaśnienia przyczyn wykolejenia tramwaju. Przewodniczącym komisji został Kazimierz Kuncewicz, kierownik Referatu Komunalnego Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego, sekretarzem - Jacek Tomaszewski, także z Referatu Komunalnego WGK, a członkami: Leszek Krawczyk, dyrektor ds. technicznych w spółce GAiT, Józef Nowicki, główny specjalista ds. utrzymania ruchu w GAiT, Sławomir Gąsiorowski, kierownik centrali ruchu ZTM, Grzegorz Skulimowski, z-ca kierownika centrali ruchu ZTM, Vasileios Prombonas, dyrektor biura utrzymania infrastruktury GZDiZ oraz Paweł Adrian, kierownik działu utrzymania infrastruktury tramwajowej i autobusowej GZDiZ.

  • Zarządzenie prezydenta Gdańska o powołaniu komisji ds. wyjaśnienia przyczyn wykolejenia tramwaju.


Prezydent postawił przed komisją dwa zadania. Po pierwsze ma ona wyjaśnić przyczynę wykolejenia tramwaju, a po drugie - przedstawić raport z dokonanych ustaleń i wniosków wynikających ze zdarzenia, by na ich podstawie zapobiegać podobnym przypadkom w przyszłości.

Nieoficjalnie: przyczyną wypadku - nadmierna prędkość



Motorniczy po wypadku przebywa na zwolnieniu lekarskim. To 63-letni pracownik GAiT, który prowadzi tramwaje od 9 lat.

  • Na rozjazdach tramwajowych obowiązuje bezwzględne ograniczenie prędkości do 15 km/h.
  • Motorniczy widząc zmieniające się światła przyśpieszył i znacznie przekroczył dopuszczalną prędkość. Na łuku tramwaj wypadł z torów, w wyniku czego trzy osoby zostały ranne.

Jak udało nam się nieoficjalnie ustalić, wstępnie komisja przyjęła, że przyczyną wykolejenia tramwaju mogła być nadmierna prędkość. Jak wynika z relacji świadków i obrazu pobranego z monitoringu - zarówno z czoła składu jadącego w kierunku Błędnika, jak i kamery na maszcie przy Zieleniaku - tramwaj na ograniczeniu do 15 km/h, bo tyle wynosi maksymalna dopuszczalna prędkość na rozjazdach, jechał zdecydowanie szybciej - według naszych informacji mogło to być nawet 50 km/h.

Ze wstępnej analizy wynika, że motorniczy przyśpieszył i nawet trzykrotnie przekroczył dozwoloną prędkość, bo dojeżdżając do skrzyżowania dojrzał na sygnalizatorze zmieniające się światło.

O tym, że tramwaj mógł jechać za szybko świadczą też skutki wypadku. Gdyby skład jechał z dopuszczalną prędkością, prawdopodobnie nie wypadłby z torów aż poza pas zieleni, który w tym miejscu ma kilka metrów szerokości.

Biegli mają ocenić też, w jaki sposób do wypadku przyczyniła się pęknięta szyna oporowa. To właśnie awaria infrastruktury, którą zarządza Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, była brana tuż po wypadku za jego prawdopodobną przyczynę. W tym przypadku także kluczowa jest jednak prędkość, z jaką poruszał się tramwaj. Przy dostosowaniu prędkości do obowiązującego ograniczenia - tramwaj nie wypadłby z torowiska aż na jezdnię.

  • Tuż przed wypadkiem na sygnalizatorze zmieniło się światło. To prawdopodobnie dlatego motorniczy gwałtownie przyspieszył, czym doprowadził do wykolejenia tramwaju.
  • Komisja przeanalizowała zapis z kamer monitoringu w pojeździe i na skrzyżowaniu pod Zieleniakiem.

Przewodniczący: nie potwierdzam, nie zaprzeczam



Chcieliśmy zweryfikować nasze ustalenia z przewodniczącym zespołu Kazimierzem Kuncewiczem. Ten jednak przyznał, że udzielanie informacji nie leży w zakresie jego kompetencji i odesłał nas do biura prasowego. Zapytany o nadmierną prędkość tramwaju powiedział tylko:

- Nie potwierdzam, nie zaprzeczam.
Równie lakonicznie wypowiada się w tej sprawie biuro prasowe, które pytaliśmy o ewentualne upublicznienie raportu komisji.

- Prace komisji trwają, jest analizowany materiał dowodowy, nie ma jeszcze ustaleń dotyczących możliwych przyczyn wykolejenia tramwaju. Kolejne posiedzenia komisji są zwoływane w zależności od potrzeb dokonywania analizy dostarczanych materiałów dowodowych. Po sporządzeniu raportu i poznaniu jego treści będziemy mogli określić, czy będzie on mógł być publikowany w trybie jawnym - odpowiedziała Alicja Bittner z biura prasowego.

Dochodzenie policji i prokuratury



Niezależnie od działań miejskiej komisji, przyczyny i okoliczności wypadku bada też gdańska policja i prokuratura Gdańsk-Śródmieście.

- Postępowanie prowadzone jest w kierunku sprowadzenia bezpośredniego niebezpieczeństwa katastrofy w ruchu lądowym. Taką kwalifikację podtrzymała też prokuratura. Za takie przestępstwo grozi do 8 lat pozbawienia wolności. Jeśli działanie sprawcy było nieumyślne, to wówczas podlega karze pozbawienia wolności do 3 lat - wyjaśnia Magdalena Ciska, rzecznik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Prokurator polecił m.in. zabezpieczenie monitoringu oraz przesłuchania świadków, co ma nastąpić w przyszłym tygodniu. Kluczowe w wyjaśnieniu okoliczności i przyczyn wypadku będą opinie powołanych biegłych. Ustalenia komisji powołanej przez miasto nie są dla nas wiążące, ale mogą być dołączone do sprawy, o ile prokurator prowadzący postępowanie podejmie taką decyzję.
W wypadku ucierpiały trzy osoby. Jedna z pasażerek ma uszkodzony kręgosłup. Wykolejony tramwaj został zabezpieczony przez policję i do czasu wyjaśnienia przyczyn wypadku stoi w zajezdni. Później ma zostać naprawiony i wrócić na tory.

Opinie (325) 5 zablokowanych

  • Tyle... (5)

    Kasy wydano ma nowe tramwaje, od groma na remonty torów, a na rozjazdach 15km/ h! Szok! Inną kwestią jest, kto 54 latka wysyła na kurs" woźnicy"? Wszak taki kurs sporo kosztuje, a okres przydatności do pracy krótki!

    • 3 19

    • (1)

      54 Latków do gazu??????

      • 0 0

      • Nie

        Upraszczasz sprawę! Każdy ma prawo się realizować zawodowo, jednak niekoniecznie za publiczne pieniądze. I dotyczy to też, a może przede wszystkim polityków wszelkiej maści!

        • 0 1

    • a kto mu zabroni (1)

      ty neptun z wodorostami ty się czasem zastanów co piszesz , i nie obrażaj ludzi

      • 4 1

      • Sam...

        Za to raczej nie płacił, tylko dostał skierowanie z PUP. A za to zapłacili podatnicy. Gdyby nie pchnięto go za"fajerę", to teraz miałby spokój, a miasto cały pojazd. Jak się tak szybko obrażasz, to na ch.j tu zaglądasz?

        • 0 5

    • Tyle...

      Minusów, jakby nieprawdę jakąś napisano! A prawda jest oczywista! Sam kurs z egzaminem to w tym czasie ponad 4000 zł. A do tego szkolenie na dany typ tramwaju, bo 9 lat temu pes w Gdańsku nie było. A po góra 11 latach emerytura. Fakty są oczywiste. Ale starsze osoby mają to tam, gdzie 10 przykazań u biskupa!

      • 0 7

  • Spora część kierowców komunikacji miejskiej (1)

    jeździ jakby wieźli worki z ziemniakami na pace.

    • 6 4

    • Bus

      To prosze podziekowac debila na drodze ktorzy zajezdzaja autobusom droge oraz dziura w jezdni. A jak jedziesz powoli to joby ze opozniony. Masakra

      • 0 0

  • 15 km/h (10)

    Dlaczego nikt nie naprawił tego rozjazdu wcześniej ? Te ograniczenie stoi tam już drugi rok ! W końcu doszło do tragedii......

    • 44 2

    • Kolego to Ty nie wiesz ze w Gdansku naprawa torow polega na wstawieniu 15 na godz i wtedy moze ktos przekroczy i zasponsoruje nowe krzyzaki itp a rozkład wymaga aby cisnac 50 na godz

      • 0 0

    • Kolego to Ty nie wiesz ze w Gdansku naprawa torow polega na wstawieniu 15 na godzine a potem sie szuka sponsora wsrod motorniczych a moze ktos przekroczy i zasponsoruje nowe krzyzaki itp

      • 1 0

    • (1)

      A rozklad ustawiony na 50 ! Zcze calej komisji dobrego samopoczucia ! Co trzeba zrobic zeby rozwalic ten chory uklad?

      • 4 0

      • Trzeba bomby.

        • 0 0

    • Czytanie ze zrozumieniem sie kłania... (2)

      "na ograniczeniu do 15 km/h, bo tyle wynosi maksymalna dopuszczalna prędkość na rozjazdach"

      Gdzie jest napisane,że on był uszkodzony?

      • 4 4

      • W budyniowie, na rozwalonych krzyżownicach (1)

        A w normalnych systemach tramwajowych nie ma takich ograniczeń.

        • 4 0

        • Nie do końca

          Np w Warszawie i innych miastach jest podobnie a to za sprawą stosowania w wysokorowkowych krzyżownic. Stosowane na wzór kolejowy krzyżownic głębokorowkowych eliminuje prawdopodobieństwo wykolejenia wagonu. Tak np robi się w Niemczech i jeżdżą po 50km/h

          • 1 0

    • rozjazd był OK dla większości tramwajów (2)

      jeździły tam Konstale, Dortmundy, Bombardiery... Ale Pesa ma inny profil koła i wyskakuje, więc postawili 15, żeby się nie wyróżniały.

      • 2 0

      • (1)

        Inny profil kola..trójkątny zapewne..co za bzdury..

        • 1 1

        • Oj nie znasz się chodziło o skrętność wózków jezdnych

          • 2 0

  • niech teraz zapłaci za wszystkie szkody z własnej kieszonki

    • 1 7

  • Kierowcy autobusów na Myśliwskiej też nie jeżdżą 30km/h (4)

    • 15 4

    • Predkosc

      Chcecie na czas, zeby na was czekac jak biegniecie ale ma byc 30km/h hehe dobre

      • 1 0

    • Fakt, bo jeżdżą 20..... (1)

      • 1 4

      • Chciałeś napisać 50...

        • 3 1

    • pieprz.... konfitura

      • 2 5

  • Możliwe całkiem możliweZibi (1)

    może i chciał przejechać przed czerwonym a może chciał nadrobić spóźnienie. Tramwaje te nowoczesne maja wyświetlacze z czasem dojazdu i czasem widzę na czerwono +1 minuta co może oznaczać ze ma opóźnienie minutę. Jechałem raz odnGalerii i na zakrętach jechał bardzo szybko . Czy tramwaje maja jakoś zapisywane parametry przejazdów ?

    • 0 1

    • plus na czerwono to plus

      Minusy to opóźnienia

      • 2 0

  • Regularne przekroczenia (1)

    Ja jeżdżę tramwajami praktycznie codziennie i otwarcie mogę powiedzieć, że często motorniczy pędzą, ostro hamują, a na światłach mówiących że ma stać jeżdżą regularnie. Już nie raz zwracałem osobisciebuwage motorniczemu, że chyba przepisów nie zna:/

    • 1 5

    • ty knucie rybi

      Jesteś może instruktorem jazdy, albo egzaminatorem? A może zdobycie karty rowerowej po kilkunastu podejściach upoważnia ośle do oceny pracy innych?

      • 1 1

  • teraz pisza ze predkosc (2)

    ale jak kiedyś zgłaszałam im mailowo ze motorniczy pedzie jak wariat az sie ludzie kurczowo trzymali bo prawie z torów wyleciał to sprawę zamietli pod dywan, nic sie nie stalo, przeanalizowaliśmy monitoring i motorniczy byl zarąbisty i jechal jak nalezy....jasne

    • 17 10

    • ty mała donosicielko

      Przez cały Boży Dzień pszczółka miła
      dzieciom swym miód z kwiat donosiła.
      Aż raz w krzaczkach zdeptana przez osła
      zdechła i więcej nic nie doniosła.
      Z tej bajki morał aż sam się prosi:
      " zawsze źle kończy ten kto donosi"

      • 3 0

    • konfident

      Co tatuś był pewnie w ORMO ?

      • 1 4

  • Jaka beka jak rzeka tyle darmozjadów do ustalenia głupiej przeczyny stało sie to stało boże było mineło ....

    • 4 0

  • Znowu wina motorowerów (1)

    I znowu 117 bedzie miał problem kogo ukarać

    • 2 0

    • Maniek idź spać

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane