Fakty i opinie

Najciekawsze projekty zrealizowane z BO w Gdyni

Najnowszy artukuł na ten temat

Ponad 40 tys. głosów w BO. Problemy z systemem ostatniego dnia

Dzięki BO udało się m.in. wyremontować samolot będący symbolem Babich Dołów.
Dzięki BO udało się m.in. wyremontować samolot będący symbolem Babich Dołów. fot. Trojmiasto.pl

Dziś ostatni dzień głosowania w kolejnej edycji Budżetu Obywatelskiego w Gdyni. Z tej okazji przypominamy najciekawsze zrealizowane projekty z poprzednich lat.



Głosowanie na BO w Gdyni potrwa do końca poniedziałku. Do wyboru jest 268 projektów dzielnicowych oraz 13 projektów miejskich. Łączna pula tegorocznego BO w Gdyni to 10,6 mln zł.

My z tej okazji przypominamy najciekawsze projekty, jakie pojawiły się w ostatnich latach.

2014 rok: Pasy rowerowe na ul. StryjskiejMapka



W tej edycji najciekawsze i najbardziej rewolucyjne projekty dotyczyły organizacji ruchu na ul. Stryjskiej. Pojawiły się tam pasy rowerowe, umożliwiające przejazd odcinkiem ulicy położonym na wiadukcie. Okazały się przydatne dla wielu rowerzystów, poprawiając bezpieczeństwo i nie wpływając w większy sposób na ruch samochodowy.

Kierowcy muszą jedynie uważać w miejscu, gdzie rowerzyści skręcają w prawo ze Stryjskiej na al. Zwycięstwa. Autorem był pracujący obecnie w ZDiZ Jakub Furkal, działający wtedy w stowarzyszeniu Rowerowa Gdynia.

2015 rok: Początek zmian na pl. GórnośląskimMapka w Orłowie



Dwa miesiące w 2017 roku trwało porządkowanie skweru na pl. Górnośląskim w Orłowie. Za 185 tys. zł uregulowano skarpy, zlikwidowano stopnie i wytyczono ścieżki. Inicjatywa zyskała poparcie 290 mieszkańców Orłowa, którzy w listopadzie 2015 roku brali udział w głosowaniu w ramach Budżetu Obywatelskiego.

Dlaczego wszystko trwało tak długo? Urzędnicy tłumaczyli, że to z powodu złożoności pomysłu konieczny był dłuższy czas przeznaczony na konsultacje i spotkania m.in. z Towarzystwem Przyjaciół Orłowa.

Dwa lata później dzięki BO kontynuowano zapoczątkowane zmiany.

2016 rok: rewitalizacja "Górki" przy ul. EjsmondaMapka



Projekt zakładał rewitalizację tzw. Górki, czyli legendarnej trybuny stadionu Arki przy ul. Ejsmonda (jest oficjalnie uznana za obiekt historyczny objęty ochroną), polegająca na regulacji wód opadowych z lasu w kierunku kortów poprzez wykonanie tzw. faszyn.

Regulacja boków trybuny miała zapobiec dalszemu osuwaniu się ziemi, zagrażającej obeliskowi z tablicą pamiątkową znajdującemu się u jej podnóża. Oprócz tego pojawiła się tam wystawa stała na ogrodzeniu obiektu od strony ul. Ejsmonda, przedstawiająca 18 zdjęć z historii piłkarzy gdyńskiej Arki.

2017 rok: remont samolotu Bies na Babich DołachMapka



Zobacz powrót samolotu TS-8 Bies na miejsce w Babich Dołach



Dzięki zwycięstwu w głosowaniu samolot najpierw został umyty, a później zbadali go eksperci z Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 1 w Łodzi. Po sporządzeniu opisu stanu technicznego w lipcu samolot ruszył na lawecie w drogę do Wojskowych Zakładów Lotniczych w Łodzi, gdzie przeszedł remont. Istniała szansa, że wróci pod koniec sierpnia, ale remont przedłużył się do jesieni.

Wypiaskowany i odmalowany w październiku 2018 roku został ponownie ustawiony na cokole przy ul. Ikara. Wieczorami samolot jest podświetlany.

2018 rok: naziemne przejście dla pieszych przez ul. ŚląskąMapka



Przejście dla pieszych przez ul. Śląską, na skrzyżowaniu z ul. Podolską i Nowogrodzką, powstało tuż obok tunelu, którym piesi musieli chodzić do tej pory. Jego wyznaczenie było jednym z projektów zgłoszonych do Budżetu Obywatelskiego przez społeczników ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.

Projekt zyskał aprobatę ponad pół tysiąca mieszkańców, a prace wyceniono na niemal 220 tys. zł. Zakończyły się w styczniu 2020 roku. W ich ramach wykonano nie tylko przejście, ale też przebudowano kanalizację deszczową, zamontowano nowe oświetlenie i sygnalizację.

2019 rok: Parki kieszonkowe w dzielnicach



Trwa realizacja parków kieszonkowych w dzielnicach. Pieniądze pochodzą z puli projektów miejskich. Na jego realizację we wszystkich dzielnicach przewidziano 1 mln zł, zaś w przetargu dla Dąbrowy pierwszego, który powstaje, najkorzystniejsza oferta cenowa wyniosła ok. 93 tys. zł (najdroższa oferta w przetargu - ok. 120 tys. zł).

W ramach tego samego projektu do wiosny 2021 r. realizowane z Budżetu Obywatelskiego urządzone zostaną tereny zieleni w kolejnych ośmiu lokalizacjach:
  1. Chylonia w sąsiedztwie "Wymiennikowni" (ul. Świecka),
  2. Wzgórze Św. Maksymiliana przy Bibliotece Wzgórze (ul. Świętojańska 141-143 i Bpa Dominika),
  3. Działki Leśne (ul. Nowogrodzka),
  4. Grabówek (ul. Kapitańska),
  5. Leszczynki (ul. Morska, w sąsiedztwie ul. Zakręt do Oksywia),
  6. Pogórze (ul. B. Steyera),
  7. Pustki Cisowskie-Demptowo tuż obok pętli autobusowej (ul. Sakowicza),
  8. Wielki Kack (ul. Starodworcowa).

Opinie (202) 5 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • nie głosuję bo to przewalanie pieniędzy (30)

    kiedyś głosowałem, ale potem zacząłem czytać dokładniej projekty i kosztorysy

    zdecydowanie nie będę wspierał marnotrawstwa

    • 67 29

    • racja, lepiej idź do biedronki kup piwo i takie tam (11)

      • 11 9

      • piwo pod biedronką jest zdecydowanie mniej szkodliwe niż dzieci (9)

        którym namieszanow głowach, dano milion na farbę i wmówiono, ze zmienią świat.

        • 6 8

        • hunwejbini (6)

          to nie pomysł dzisiejszych czasów - ale zawsze równie skuteczni.

          • 3 7

          • generalnie w historii powtarzane są te same tricki żeby utrzymać władzę (5)

            cesarz wskazuje kozłą ofiarnego, tłum się na niego rzuca i problem miliardowego długu przestaje być zagrożeniem dla władzy :)

            energia tych, którzy mają jej z racji młodego wieku i braku odpowiedzialności za rodzinę za dużo, jest skierowana na malowanie ulic farbami. szumu wokół tego tyle, że już nie ma miejsca na dyskusje, dlaczego np. gdynia systematycznie traci dystans do gdańska, a gdańsk zamienia się w bangkok - w tym najgorszym znaczeniu. zróbcie sobie ogródek deszczowy, obywatele :)

            • 5 7

            • (1)

              Bangkok? Niezłe zakrzywienie czasoprzestrzeni.

              • 4 0

              • spożywasz dopalacze, albo intersujesz się fizyką

                wszystko jedno - wypowiadasz się nie na temat. nie zrozumiałeś porównania do bangkoku? wystarczy zapytać.

                • 2 1

            • (2)

              Skoro Gdańsk dąży ku samozagładzie a Gdynia nie nadąża w tym samobójczym biegu, to chyba dobrze dla gdynian? ;P

              • 3 2

              • gdynia owszem, dąży do całkowitej marginalizacji

                gdańsk natomiast, jako elegancka agencja towarzyska będzie się rozwijał. wytknięcie błędu logicznego ci nie wyszło, bo go nie było :)

                • 2 6

              • nadąża, nadąża...

                tylko każde na swój, autorski sposób...

                • 0 0

        • (1)

          A może któreś z nich zmieni. Skąd wiesz. Czemu od razu spisywać na straty.

          • 5 1

          • na pewno nie to, które nauczy się numerów

            z farbą.
            To tak jak oczekiwać, że świat (na lepsze) zmieni Pawka Morozow...

            • 2 4

      • Mądrzej kupić piwo w biedronce niż hamak za ćwierć miliona złotych.

        • 2 1

    • Z całym szacunkiem, ale chyba nie zdajesz sobie sprawy z tego ile kosztują porządne materiały i wynagrodzenie pracowników (14)

      Praca koparki, zieleń, nasadzenia. To wszystko nie najniższym kosztem, żeby było trwałe. Przewalanie pieniędzy? Zaplanuj kiedyś sam jakiś projekt, wyceń go, zdasz sobie sprawę z tego, że to są duże powierzchnie i duże pieniądze.

      • 9 4

      • to ja się wtrącę, jako przedsiębiorca, który niejeden poważny projekt wykonał (8)

        nigdy nie pozwoliłbym sobie na zatrudnienia tysiąca urzędników w firmie i nigdy nie biorę podwykonawców, podwykonawców , podwykonawców bo to jest gwarancja spie*rzonej roboty.

        ale znam jeden urząd który tak działa.

        • 5 8

        • A to już urząd ma się zmienieć w przedsiębiorstwo budowlane, zakład utrzymania zieleni czy firmę IT? (6)

          Niedorzeczne. Sami w firmie sadzicie i wypalacie tą wypijaną kawę?

          • 7 3

          • bardzo chciałbym wiedzieć jedną rzecz (4)

            skoro urząd miasta gdynia nie jest firmą budowlaną, it i nie pali trawy, to czym zajmuje się te 1000 urzędników tam zatrudnionych?

            bo ja teraz wykorzystuję swój prywatny czas na dyskusję, a Ty? przerwa na kawę? Ineresanci czekają!

            • 3 7

            • A wniosek o pomoc z tarczy (3)

              Bo ponoć przedsiębiorcy czasu nie maja i robią 24/7 już napisałeś?

              • 6 2

              • pracuję w IT akurat, kryzys mnie nie dotknął (2)

                racjonalnie gospodaruję swoim czasem, pracuję 5/7, 8/24 jeśli cię to interesuje. jeden dzień w tygodniu poświęcam na odpoczynek od programowania, np. po to, zeby się pobawić na forum :)

                a teraz w rewanżu, napisz jak tam w urzędzie, bo brać kasę za siedzenie na forum, to musi być spełnienie marzeń :)

                • 0 5

              • Czyli nie jesteś przedsiębiorcą, a optymalizujesz podatki (1)

                I nie masz jak zatrudniać tych wykonawców i podwykonawców, bo od tego jest właśnie Twój zleceniodawca.

                Na trójmiasto.pl wszyscy są programistami, wszyscy oponenci pracują w urzędzie, a w zależności od wpisu zmienia się miejsce zamieszkania o te 20+ km. Przy okazji, "programista HTML" to nie programista, Python nie wystarczy, a i Docker by się przydał.

                • 4 1

              • dlaczego nie jestes uczciwy?

                ja napisalem o sobie, ty nie chcesz sie zrewanzowac. Czy ucziwosc nie jest elementem etyki urzedniczej?

                Niespecjalnie mnie interesuje html i wiekszosc uzytkownikow portalu, bo nie siedze tu codziennie. Ty najwyrazniej tak. Czy to jest praca?

                • 1 3

          • nie,

            ale znać się na robocie tych podmiotów, którym zleca się robotę i którymi się "zarządza".
            A najczęściej tak nie jest i nadzór i egzekucja zobowiązań jest problematyczna...
            "Pan będzie zadowolony..." ma bardzo krótkie nogi... a urzędnik szybko zostaje zakładnikiem wykonawcy.

            • 0 0

        • To UM Gdynia

          • 1 2

      • z całym takim samym szacunkiem

        proszę o wyjaśnienie jak taki sam lub bardzo podobny kosz na śmieci w jednym projekcie może być za

        500

        a w drugim za

        5000

        nie przekonuje mnie wyliczanie koparek, nasadzeń czy czegokolwiek, jeśli to wszystko jest na takiej zasadzie jak worki Poczty Polskiej za 150PLN (cena w realu 70 groszy do 5 PLN)

        a tak to własnie wygląda

        nie ma odpowiedzialności ani ludzi przygotowujących te projekty, ani tym bardziej urzędników UM

        • 3 1

      • ostatnio wygrał jakis projekt parku kkieszonkowego za 120 tysięcy

        wtedy napisałem, ze te 10x2 metry to ja przy takim planie mogę zrobić za max kilkanaście tysięcy - tak sobie 'palnąłem' bo nie jestem specjalistą

        ale potwierdził to wtedy ktoś, kto ogrodami zajmuje się profesjonalnie na co dzień

        więc ten teges... powierzchnie, koparki i nasadzenia...

        :o)

        • 1 2

      • ekonomista (1)

        Znam takiego , który twierdził ,że coś jest warte tyle ile ktoś chce za to zapłacić (choć mówił on o tym w kontekście sprzedawanego majątku narodowego, ale działa to w dwie strony , jest okazja trzeba wyciągnąć kasę).
        Przykład z 2009 roku. Likwidowane są stocznie- program szkoleń dla stoczniowców tracących pracę- ceny szkoleń w instytucjach tym się zajmujących wzrosły kilkukrotnie -stracili obywatele bo płaciło za to państwo i była okazja dla dobrze poinformowanych wyciągnąć ile się da.

        • 3 1

        • Boja

          I senator Misiak, główny beneficjent działań mających pomóc stoczniowcom...
          zmienić się w psich fryzjerów... Do dzisiaj bryluje w kręgach żyjących ze stania pomiędzy pracownikiem a pracobiorcą...

          • 0 0

      • Z szacunkiem ale ty chyba bujasz w obłokach. jakie zarąbiste ceny za zieleń i koparkę przecież jest przetarg i co wygrywa wujcio szeryfa za tzn mam tylko młotek za 1zł a reszta to co się odnajdzie po drodze takie są realia w Gdyni

        • 0 0

    • (1)

      Lepiej nic nie robić.

      • 2 3

      • ja robię - ale faktycznie

        spróbuj i ty, a nie udawaj jedynie, ze coś robisz wspierając kosztowne projekty z kosmosu

        wiesz co to był/jest 'czyn społeczny'?

        • 0 0

    • Dokładnie tak. W kosztorysach niektóre pozycje są niebotycznie drogie np. w projekcie wiaty do karmienia i przewijania niemowląt na bulwarze: fotelik do karmienia dziecka za 1000 zł i kosz na śmieci za 2200. Sorki , ale nie będę głosowała za projektem wartym aż 63400zł. Z jakiego cennego kruszcu to ma być wykonane ;) ?

      • 1 0

  • Swietny park kieszonkowy, (6)

    Ma 2 metry kwadratowe, jest obok chodnika z dwoch stron i jeszcze jest przeciety na pol kolejnym chodnikiem. W przyszlym roku proponuje ten rozlegly park przeciąc na pol z drugiej strony, a za dwa lata wylac betonem do konca, a za trzy sprzedac deweloperowi.

    • 54 11

    • (3)

      buduje się park kieszonkowy jednoczesnie kompletnie betonując przestrzeń przed Uniwersytetem Morskim.

      • 15 7

      • (2)

        Plac do wypoczynku zamiast parkingu przed Uniwersytetem Morskim to jest betonowanie?!

        • 7 2

        • Tam trawy jest 20% reszta to beton (1)

          • 1 1

          • Pomijając, że nieprawda

            To ile trawy jest na miejscu parkingowym? Oczywiście takim legalnym.

            • 0 0

    • (1)

      Pas dla rowerów na ul.Stryjskiej koło stacji benzynowej spowodował tylko większe korki bo zminimalizowano lewoskręt.

      • 2 8

      • Jak sam napisałeś on jest dla rowerów. Skoro został wybrany, to znaczy, że mieszkańcy preferują rowery ponad powodujących korki.

        • 1 2

  • Zamiast robić kolejną drogę rowerową wyrównajcie chodniki i załatajcie dziury w jezdni (27)

    • 54 23

    • Na problemy kierowców i skutki usuwania ich nawyków parkingowych jest inny budżet (23)

      O kilka rzędów wielkości większy. Już można by mieć te resztki honoru i nie zgłaszać projektów o budowę miejsc parkingowych i innych tego typu.

      • 11 5

      • bo budżet obywatelski nie służy rozwiązywaniu jakichkolwiek ważnych rzeczy (21)

        tylko skupieniu uwagi ludzi na pierdołach i zrobieniu sobie tanio piaru, jak to robi Łucyk, wykorzystując naiwność tych idealistów którzy na niego pracują.

        • 5 7

        • Są ludzie, których wyobraźnia po prostu nie kończy się na asfalcie (20)

          • 6 1

          • moja skupia się na wychowaniu dzieci, rodzinie i zarobieniu na nią (16)

            rzeczywistość (trudne słowo) wymaga do tego asfaltu. stan ad 2020.

            • 3 7

            • Raczej ad 1950 (13)

              • 5 3

              • tak, 1950 było więcej rowerów niż samochodów i życie było do d* (12)

                • 0 6

              • No i udowodniłeś kompetny brak wiedzy (11)

                To były lata "triumfu" samochodu w USA. Gdzie zaorano komunikację miejską, zaczęto budować autostradowe wjazdy do miast degenerujące całe dzielnice i wykluczono jakiekolwiek alternatywy. Poziom życia wielu ludzi dramatycznie spadł, innych się nie poprawił - bo utknęli w korkach. Teraz olbrzymimi kosztami po dekadach to powoli odkręcają. Europa Zachodnia transportu zbiorowego nie zaorała, więc się szybciej podniosła. A my radośnie powtórzyliśmy te wszystkie błędy, jak już procesy były znane (z racji komuny zaczęliśmy kilkadziesiąt lat później). I wielkim kosztem będziemy odkręcać.

                • 5 5

              • może ty mieszkasz w usa - to by tłumaczyło dlaczego kompletnie (4)

                nie rozumiesz realiów życia w Polsce (Gdynia leży w Polsce).

                doskonale wiem, jak było w Polsce w 1950.

                • 3 7

              • Realia są takie (3)

                że dla kierowców będzie tylko gorzej, bo miasta nie są z gumy. Przygotuj się, będzie mniej bolało.

                • 7 0

              • o mnie się nie musisz martwić jestem przygotowany na kolejną (2)

                bolszewicką rewolucję. zapłacą za nią - jak zwykle - ci którzy ją wywołali

                • 0 5

              • Toć Ty wielki programista jesteś, fizycznie jeździsz do firmy? (1)

                Jakaś dziwna to firma.

                • 3 1

              • skad ci przyszlo do głowy że jestem programistą?

                • 1 0

              • do USA i ich błędów to nam bardzo daleko (5)

                tym bardziej do UE.
                Niczego nie będziemy odkręcać, bo nic się nie nakręciło... Jak dróg, lub ogólnie,j możliwości komunikacji nie było, tak nie ma. Jeśli coś będziemy odkręcać, to dewastację sieci kolejowej, dokonaną przez samorządy. Pomorskie jest w tym prymusem.
                My to ledwie na poziomie "sławojki" jesteśmy i co tu "optymalizować"? Prowadzone działania są fragmentaryczne i pozbawione cech planowego działania. Dodatkowo podlane chorą demagogią, usiłującą nas przekonać, że jesteśmy w "epoce postindustrialnej".
                No chyba, że taki jest plan...
                Przyczyna jest prosta, brak kasy, brak motywacji, brak kompetencji.

                • 1 7

              • Daleko? (4)

                Jedyny kraj UE, gdzie można parkować na chodnikach.
                W XX wieku realizuje projekty drogowe w centralnych dzielnicach miasta jak nowa Słowackiego i Węzeł Wzgórze
                Kolej poniżej Intercity zaorana do samego gruntu
                Jedyna nowa linia jest niedokończona i jeżdżą po niej spalinówki (!)
                Większa liczba samochodów per capita w metropoliach niż dowolnym wielkościowym odpowiedniku w kraju rozwiniętym
                Budżet infrastrukturalny w części drogowej przytłaczający inne pozycje

                • 6 0

              • (1)

                W takim razie najlepiej wszystko zaorać i wstawić trawniki, zieleń miejską, mini parki z 3 ławkami. I na to ma pójść do 2021 18 mln zł ?

                • 0 5

              • Nie wszystko.

                Prawdopodobnie ulice Barcelony i komunikacja miejska Berlina to są wzory do naśladowania.

                • 3 0

              • (1)

                "projekty drogowe w centralnych dzielnicach"
                a gdzie mają być realizowane? Od kiedy Słowackiego czy Wzgórze to centrum? Co to jest za skala, zwykła droga miejska... Jak chcesz "to" porównać do amerykańskich high i freeway? Jak chcesz to porównać do europejskich projektów komunikacyjnych np. skandynawskich?
                Znaj proporcjum, mociumpanie i nie dorabiaj ideologii do rzeczy niezbędnych, jakimi są systemy komunikacyjne. Samochodowe również...
                Mają one jednak jedną wadę - są kosztowne - jakiekolwiek by one nie były. Marszałek tylko wypatruje pretekstu aby uwalić PKM i pozbyć się balastu. Czy przypadkiem jest "zapomnienie" o zapewnieniu finansowania S6 przez poprzednią ekipę? Gdzie środki na odkręcanie kolejowej zapaści? Czy to nie magistrat ośwaidczył, że Gdynia nie jest zainteresowana "czerwoną"?
                Rowerem to zastąpisz?
                Którego nie mogę do pociagu zabrać? I którym nie mogę estakady przejechać?
                Odpowiedź jest prosta: "król jest nagi" i nie stać nas na jakąkolwiek sprawną komunikację a ludzie muszą sobie radzić. Tak jak pozostawiony sobie samym "interior" województwa, odcięty od pociągów i autobusów, który zalał sprowadzanymi "szrotami" resztki dróg...
                A magistrat Gdyni stroi sobie potiomkinowską wioskę w "centrum"...

                • 1 3

              • Częścią Węzła Wzgórze są takie ulice jak Władysława IV czy Świętojańska

                Jak to nie jest centrum, to Ty Gdyni nawet na mapie nie widziałeś. Wrzeszcz pełni rolę centrum od dawna, chyba nie zamierzasz utrzymywać, że Główne Miasto jest czymś więcej niż centrum historycznym. Nigdzie w Skandynawii nikt by nie wpadła na pomysł budowy drogi z przejściami podziemnymi i ekranami w takich miejscach. Te drogi nic nie mają wspólnego ze standardem normalnej europejskiej drogi miejskiej. Co Gdynię obchodzą drogi krajowe? Miasto nie ma w sprawie takich nic do gadania.

                • 1 1

            • ale co to ma do BO (1)

              • 7 0

              • bardzo dużo

                BO do demokacji ma się jak samochodzik zabawka dla dziecka do samochodu pracującego na budowie domu

                • 0 8

          • (2)

            Są ludzie, których jest celem pozbawić miejsc pracy w centrum Gdyni, robią to konsekwentnie. Dążą do zbudowania otwartego domu starców w mieście. Kto potrzebuje ławeczek, mini parków i toru do gry w Boule ?

            • 1 8

            • Mieszkańcy (1)

              Jeśli uważasz, że nie wpuszczanie samochodów wszędzie gdzie się da zmniejsza liczbę miejsc pracy - polecam w zasadzie dowolne miasto zachodnie, nie musi być Amsterdam czy Kopenhaga

              • 6 1

              • Po pierwsze średnia wieku mieszkańców zachodniej Europy jest wyższa niż w Polsce. Oni właśnie bardziej potrzebują tego typu rozwiązań. Po drugie mamy inne przyzwyczajenia, inne możliwości czasowe i ekonomiczne. Ulica Świętojańska umiera - liczyliście ile jest otwartych sklepów ? Zrobiliście cokolwiek żeby coś z tym zrobić ? Jak zaczniecie zamykać kolejne ulice upadnie cały mały biznes i usługi. Jawnie kłamiecie że prowadzicie rozmowy z mieszkańcami o zmianach. Wasze konsultacje polegają na tym, że sobie rozmawiacie z innymi radnymi - członkami "ruchów miejskich" . Jaka część aktywnych osób płacących podatki w tym mieście jest za drastycznym podniesieniem opłat parkingowych, likwidacji dalszych parkingów, rozszerzeniem stref płatnego parkowania. Skończmy udawać.... Dla mnie jest jedno przesłanie w klimatycznym Centrum Gdyni - nie chcemy handlu, biznesu i usług. Przekażcie tą informację wszystkim zainteresowanym, żeby powoli szukali sobie innego miejsca na prowadzenie działalności gospodarczej.

                • 0 9

      • dziwne - bo BO zwykle zajmują się tym właśnie czym UM nie

        a co należy do ich obowiązków w ramach tych 'dużo większych budżetów'

        poza tym czytaj ze zrozumieniem - chodnik to nie parking ani droga dla 'lobby samochodowego'

        • 3 0

    • w 3miescie nie ma dróg dla rowerów. To jak kolejną?

      Zajrzyj sobie do przepisów co to droga dla rowerów

      • 8 1

    • zamiast to pisać, kup rower i zacznij jeździć, bo miażdzyca już blisko mózgu proszę człowieka (1)

      • 6 5

      • ile masz lat?

        • 3 5

  • Pomnik Dudy (7)

    Uważam że w ramach budżetu obywatelskiego powinien być projekt wykonanie pomniku dla Dudy

    • 31 16

    • Jestem ZA (3)

      Najlepiej po jednym w każdej dzielnicy... a obok koniecznie krzyż.

      • 6 1

      • (1)

        A co z pomnikami Pana Prezesa, najważniejszego w państwie?

        • 5 1

        • to powinno być coś z rodeo, kotami, sasinem i najlepiej jakby Polscy Katoliccy Górale to wyrzeźcili w sośnie albo innym Polskim drzewie.

          • 5 1

      • podoba mi się pomysł z krzyżem.

        a gdyby tak zrobić, że figura prałata jankowskiego niesie ten krzyż, wiecie w takiej umęczonej pozie, że widać że krzyż jest ciężki i patrząc na takie dzieło sztuki można poczuć jak katolik musi cierpieć pod nawałą lewackich oskarżeń. radio maryja mogłoby zorganizować zbiórkę na taki pomnik, nie pamiętam ale chyba już kiedyś coś zbierali na gdańsk, to mają doświadczenie i sprawnie by poszło.

        • 6 0

    • i to jest słuszna koncepcja

      • 5 0

    • popieram pomnik dudy to byłby świetny pomysł na promocję miasta

      z całego świata zjeżdżaliby się ludzie żeby zrobić sobie zdjęcie i pooglądać. na świecie jest kilka pomników które ludzie chętnie odwiedzają, statua wolności, jezus w rio, budda w kambodży, transformer w tokio, u nas mógłby być duda np w kuckach czy innej charakterystycznej pozie.

      • 5 1

    • jestem za serio

      bo Pan Prezydent na to po prostu zasługuje

      • 1 0