• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Najstarsze niskopodłogowe tramwaje przejdą modernizację

Krzysztof Koprowski
19 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (94)
Tramwaj Konstal 114Na o numerze taborowym 1502 został zmodernizowany w 2017 r. bez wymiany ścian czołowych z myślą o docelowym pozostawieniu jako pojazd historyczny. Tramwaj Konstal 114Na o numerze taborowym 1502 został zmodernizowany w 2017 r. bez wymiany ścian czołowych z myślą o docelowym pozostawieniu jako pojazd historyczny.

Gdańsk ponownie zmodernizuje dwa częściowo niskopodłogowe tramwaje wprowadzone do eksploatacji ponad ćwierć wieku temu. Zakres robót obejmuje m.in. całkowitą wymianę instalacji elektrycznej, naprawę poszycia, dostawę i montaż tablic informacyjnych, monitoringu oraz szereg prac konserwacyjnych. Pojazdy na tory wrócą w przyszłym roku.



Czy rozróżniasz modele tramwajów w Gdańsku?

Tramwaje Konstal 114Na to pojazdy wyjątkowe zarówno dla Gdańska, jak i transportu publicznego w Polsce. Dla Gdańska były to pierwsze współczesne pojazdy szynowe z obniżoną podłogą w środkowym członie. Do liniowej eksploatacji zostały wprowadzone w 1997 r.

W ujęciu ogólnopolskim 114Na są natomiast rozwinięciem pierwszego polskiego niskopodłogowego tramwaju Konstal 112N, wyprodukowanego dwa lata wcześniej dla Warszawy przez chorzowski zakład (obecnie właścicielem fabryki jest francuski Alstom).

Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności
  • Konstal 114Na nr tab. 1501 po ostatniej modernizacji zyskał także nowy wygląd zewnętrzny.
  • Kokpit motorniczego po modernizacji pojazdu o numerze taborowym 1501 w 2013 r.

Czy tym razem uda się zmniejszyć awaryjność pojazdów?



Niestety innowacyjność zastosowanych ćwierć wieku temu rozwiązań nie idzie w parze z ich bezawaryjnością. Pojazdy były już modernizowane w 2013 r. (wóz o numerze taborowym 1501 - zmiany objęły także wygląd zewnętrzny) oraz w 2017 r. (nr taborowy 1502 - zachowano oryginalny wygląd zewnętrzny), jednak wciąż często spotkać je można w zajezdni zamiast na trasie.

Rozkład jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Teraz zakres przetargu ogłoszonego przez miejską spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje na modernizację obu pojazdów przewiduje m.in.:
  • całkowitą wymianę instalacji elektrycznej,
  • montaż, wymianie piasecznic i luster zewnętrznych,
  • montaż zestawów urządzeń i aparatów elektrycznych niezbędnych do zmiany napędów trakcyjnych i układu sterowania,
  • naprawę, wymianę i konserwację części mechanicznych,
  • czyszczenie i konserwację podwozia,
  • wymianę uszkodzonych lub skorodowanych części poszycia,
  • wykonanie instalacji teletechnicznej.

Ponadto planowana jest instalacja nowych tablic elektronicznych systemu informacji pasażerskiej, systemu monitoringu oraz zliczania pasażerów. Tramwaje będą również wyposażone w porty ładowania USB oraz klimatyzację, zaś w kabinie motorniczego pojawi się defibrylator AED.

Coraz więcej defibrylatorów w Trójmieście. Gdzie je znaleźć? Coraz więcej defibrylatorów w Trójmieście. Gdzie je znaleźć?

12 miesięcy na modernizację obu tramwajów



Na wykonanie prac w obu tramwajach przewiduje się 12 miesięcy od momentu zawarcia umowy z wykonawcą robót. O jego wyborze zdecydują kryteria: najniższej ceny (70 proc.) oraz udzielonej gwarancji (30 proc.; minimum trzy lata).

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (94) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • pieniądze wywalone w błoto (6)

    ale czego sie spodziewac po tym samorzadzie

    • 24 24

    • A jaki masz lepszy pomysł?

      Może kupno nowych? Tylko ciekawe skąd pieniądze.

      • 10 6

    • To zupełnie jak z twoja edukacją :)

      • 7 5

    • Pieniądze w błoto

      To były pylony w Ostrołęce, wybory, stępka i mnóstwo innych.

      • 7 8

    • Mieszkania też nie remontowałeś od 25 lat ?

      • 8 4

    • POkemony juz ci odpowiedziały :) Dzbany modernizacja starego złomu nie bedzie za darmo!! (1)

      A zamiast reanimacji tego szrotu powinni kupowac autobusy!!

      • 4 4

      • Autobusy??? Chyba cie pogięło

        • 3 3

  • Opinia wyróżniona

    Dobry Pomysł modernizować teraz w czasie kryzysu a nie kupować nowe (6)

    Wolę tak niż abym miały wzrastać jeszcze bardziej bilety bo kupuje się nowe składy

    • 56 24

    • (2)

      Bilety i tak podwyższą

      • 16 2

      • A sprawdź cenę energii elektrycznej? (1)

        • 7 7

        • A co jest tanie

          • 3 4

    • Nowe

      Nigdy nie były kupione i długo nie będą lepiej miliony Euro na chore systemy fala wydawać..

      • 10 8

    • Modernizacja nie jest za darmo POkemony tylko za grube miliony opłacalność żadna ,ale okazja by firemki sie wzbogaciły prywatne. (1)

      • 6 5

      • Modernizacja tramwaju to wciąż mniej, jak 1 mln zł za sztukę, zakup nowego tramwaju to okolice 10 mln zł

        I to nie jest tak, jak z samochodem, że kupisz z salonu i przez pierwsze 5 lat tylko olej wymieniasz. Tutaj serwis na bieżąco też pochłonie ogromne kwoty

        • 0 0

  • Wam to się już w głowie poprzewracało (2)

    To za wysoko, to za gorąco, to za wygodnie, 3 min spóźnienia, itd. Jeździły Ikarusy i nikt nie narzekał. Teraz kawa za słodka, za zimna, za mocna, za słaba i tak na okrągło przez cały dzień, tydzień, rok.

    • 35 17

    • Komentarz (1)

      Roku normalnie... Panie dawniej to się na Bosaka chodziło O!!

      • 5 6

      • Teraz masz buty i ciągle narzekasz

        • 7 2

  • No jak skąd pieniądze (3)

    Pieniądze z systemu fala ...niech wywala na tramwaj chociaż a nie na system który i tak padnie

    • 75 17

    • Fala będzie świetna (1)

      Przestańcie krytykować bezpodstawnie,

      • 5 17

      • Co będzie takiego świetnego w fali?

        Obowiązek dwukrotnego kasowania biletów miesięcznych podczas każdego przejazdu czy droższe bilety? Fala nie przynosi żadnych korzyści nam, pasażerom.

        • 15 4

    • reanimacja tego tramwajowego złomu to tajk jakby syrenke modernizowac kasa wywalona w błoto

      • 4 8

  • (17)

    Zmodernizować to powinni wszystkie Pesy, żeby było więcej miejsc siedzących. Skoro z Łostowic do Wrzeszcza jedzie się godzinę wycieczkiwo, a do Oliwy 1.5, to lepiej siedzieć niż stać.

    • 148 33

    • Jasne....i najlepiej niech (6)

      zrobią przedziały i bufet WARS. A tak w ogóle to kiedy ostatni raz jechałeś tramwajem. jak musisz już pisac to popatrz w rozkład jazdy i zobacz ile gdzie sie jedzie.

      • 29 34

      • przy takich czasach "przelotow" (1)

        To rowniez toalety...

        • 34 7

        • głos rozsądku

          • 8 2

      • Pesa Swing to najgorszy szrot (1)

        źle się w nich stoi, źle się w nich siedzi i są głośne. Każdy inny tramwaj w Gait jest lepszy, włącznie z opisywanymi konstalami.

        • 23 10

        • Jazzy są zdecydowanie gorsze, z mniejszą liczbą miejsc siedzących i sztywnymi wózkami szlifującymi tory.

          • 16 4

      • Ludzie to nie bydło (1)

        nie ma usprawiedliwienia dla bydłowozów, kiedy 30 lat temu produkowano tramwaje i lepiej doświetlone i posiadające wiele więcej miejsc siedzących niż w wieku XXI. I to przy zdecydowanie mniejszym przeładowaniu niż, powiedzmy za Jaruzelskiego.

        • 16 5

        • Swing- dramat

          Ukraina zamawia juz wersje z 2x taka iloscia krzesel, a np Krakow 3x tyle. A do tego mnostwo niewykorzystanej przestrzeni. Taka multipla wsrod tramwajow, mam nadzieje ze kiedys je opchna gdzies na wschod

          • 0 0

    • (1)

      Zapraszam do pociągów Regio w czasie porannego i popołudniowego szczytu:) szczególnie nowe składy- wygodniejsze dla siedzacych- jednocześnie są tragiczne dla osób stojących.

      • 4 6

      • Miejsca do stania jest wystarczająco

        Tłok jest tylko w kilku kursach dziennie więc lepiej że jest więcej siedzeń. No a poza tym co chcesz w tych pociągach? To jest pociąg a nie autobus, nie musisz kurczowo się trzymać poręczy całą trasę. Nie ma słupków na środku więc jest łatwiej się przemieszczać. Przecież on jedzie płynnie i jak stabilnie stoisz to bez trzymania nic się nie stanie. Nagłe hamowanie też praktycznie się nie zdarza.

        • 7 6

    • Z Łostowic do Wrzeszcza (Miszewskiego) jedziesz 33 minuty - ponad 20 przystanków (1)

      • 12 0

      • No i...?

        • 1 1

    • Godzinę jedzie się do Jelitkowa

      Całą trasę. Jak Ci wyszło 1,5h do Oliwy?

      • 20 1

    • bydłowozom wszystko należy zmienić (1)

      cały układ wnętrz, siedzenia nawet te, które są, są zwyczajnie niewygodne lub problematyczne

      • 6 8

      • A do tego przystanki ustawione dokladnie na odwrot w stosunku do kierunku jazdy

        • 0 0

    • Do Oliwy z Łostowic jedzie się tramwajem około 50 minut. To dużo, ale pisanie o półtoragodzinnej wyprawie przez miasto mija się mocno z prawdą.

      • 14 0

    • Nie modernizowac tylko likwidować ten tramwajowy złom za jeden tramwaj mozna kupic kilka autobusów

      • 5 13

    • Przecież to właśnie robią

      • 0 1

  • I zrobią je jak ulepszone n8c które się wiecznie sypią po tej moderyznizacji (1)

    • 12 3

    • Nie martw się FourIBe sobie poradzi Sasza tu, Wania tam i jakoś będzie.

      • 1 0

  • Hamulce (1)

    Jak zostaną hamulce szczękowe to bezsensowna modernizacje. Dalej nie będzie stawał na spadku

    • 15 2

    • Na samą myśl o szczękowych czuje ten zapach :D Nie szło tym jeździć 9 godzinna brygadę na linii 5

      • 1 0

  • (6)

    Ten tabor do naprawy, oczywiście.
    Natomiast Pani Ola, samorządowiec z krwi i kości, przewidziała ten ruch już kilka lat wcześniej i właśnie dlatego postanowiła zakupić rydwan.
    Rydwan będzie ciągnięty w zaprzęgu przez znanego i sympatyzującego z pewntmi PO-litykami, "konia Romana".
    Będzie woził przez dwanaście miesięcy pasażerów w zamian za snop siana, derkę, miejsce w stajni i kawałek wybiegu po którym będzie hasał w wolnym czasie który spędzi w gronie "serdecznych" przyjaciół

    • 27 8

    • Ługinie, skończ pitolić o tym rydwanie i o innych "a za peło" (2)

      to Twoi mocodawcy rżną nas na cenach ropy, gazu i energii elektrycznej. Ja rozumiem, że cieszysz się z tego - w końcu z okradanych Polaków masz drugą wypłatę - ale mało kto jest na tyle ślepy, żeby w Twoje bajki wierzyć

      • 8 10

      • Ale w Gdańsku cały czas jest "za peło" (1)

        Więc o co ci chodzi, to jest portal trojmiasto, a nie polskapeel.

        • 6 3

        • Nie wiedziałem, że trójmiasto to autonomiczna enklawa

          I nie obowiązują tu spekulanckie stawki za energię

          • 2 1

    • człowieku, niestety na tym (2)

      portalu szybko usuwają słowa nawet trochę obraźliwe, nawet gdy, jak w twoim przypadku, były by całkowicie usprawiedliwione i uzasadnione. więc nie przeczytasz co o tobie myślę. Poza tym, czy słyszałeś o czymś takim jak pozycje kosztów w planie budżetowym? Są tam "przypisane "pieniądze na różne cele, min na kulturę i tu mamy ten twój rydwan, czy tez na komunikacje miejska i tu masz remont środków transportu. Tych pieniędzy, jak w rządzie pis, nie przerzuca sie miedzy zadaniami.....

      • 4 5

      • Będzie

        jak z baranami, przystankami, bramami, BO itd itp.

        • 0 2

      • Jego rydwan był kupiony za 15k w 2015 roku, nawet nie "za Oli"

        Ale Ługin zrobił sobie z niego symbol. Jego nie interesuje prawda, a chamski, bezmyślny hejt

        • 0 0

  • (2)

    Pamiętam, jak pierwszy raz jechałem takim tramwajem z Głównego do Wrzeszcza. Jak na małolata z Nowego Portu(przyzwyczajonego do kultowych Konstali) byłem nimi mega zajarany. Do tego zastanawiałem się, czemu pasażerowie na tamtej linii są jakby schludniejsi, nawet nie pili piwa zza pazuchy:)

    Mimo to, Konstal jest na zawsze w naszych sercach:)

    • 29 6

    • Konstal zawsze w sercu

      105 to był najlepszy tramwaj, choć wycofanie go było słuszne.

      • 8 0

    • NP

      bezdomni ze schroniska nie jeżdżą daleko.

      • 2 0

  • Przetarg

    Nie wymieniono w przetargu w pełni funkcjonalnego fotela motorniczego. W najnowszych Duo fotel lata 80te

    • 14 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane