• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Najstarsze niskopodłogowe tramwaje przejdą modernizację

Krzysztof Koprowski
19 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (94)
Tramwaj Konstal 114Na o numerze taborowym 1502 został zmodernizowany w 2017 r. bez wymiany ścian czołowych z myślą o docelowym pozostawieniu jako pojazd historyczny. Tramwaj Konstal 114Na o numerze taborowym 1502 został zmodernizowany w 2017 r. bez wymiany ścian czołowych z myślą o docelowym pozostawieniu jako pojazd historyczny.

Gdańsk ponownie zmodernizuje dwa częściowo niskopodłogowe tramwaje wprowadzone do eksploatacji ponad ćwierć wieku temu. Zakres robót obejmuje m.in. całkowitą wymianę instalacji elektrycznej, naprawę poszycia, dostawę i montaż tablic informacyjnych, monitoringu oraz szereg prac konserwacyjnych. Pojazdy na tory wrócą w przyszłym roku.



Czy rozróżniasz modele tramwajów w Gdańsku?

Tramwaje Konstal 114Na to pojazdy wyjątkowe zarówno dla Gdańska, jak i transportu publicznego w Polsce. Dla Gdańska były to pierwsze współczesne pojazdy szynowe z obniżoną podłogą w środkowym członie. Do liniowej eksploatacji zostały wprowadzone w 1997 r.

W ujęciu ogólnopolskim 114Na są natomiast rozwinięciem pierwszego polskiego niskopodłogowego tramwaju Konstal 112N, wyprodukowanego dwa lata wcześniej dla Warszawy przez chorzowski zakład (obecnie właścicielem fabryki jest francuski Alstom).

Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności
  • Konstal 114Na nr tab. 1501 po ostatniej modernizacji zyskał także nowy wygląd zewnętrzny.
  • Kokpit motorniczego po modernizacji pojazdu o numerze taborowym 1501 w 2013 r.

Czy tym razem uda się zmniejszyć awaryjność pojazdów?



Niestety innowacyjność zastosowanych ćwierć wieku temu rozwiązań nie idzie w parze z ich bezawaryjnością. Pojazdy były już modernizowane w 2013 r. (wóz o numerze taborowym 1501 - zmiany objęły także wygląd zewnętrzny) oraz w 2017 r. (nr taborowy 1502 - zachowano oryginalny wygląd zewnętrzny), jednak wciąż często spotkać je można w zajezdni zamiast na trasie.

Rozkład jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Teraz zakres przetargu ogłoszonego przez miejską spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje na modernizację obu pojazdów przewiduje m.in.:
  • całkowitą wymianę instalacji elektrycznej,
  • montaż, wymianie piasecznic i luster zewnętrznych,
  • montaż zestawów urządzeń i aparatów elektrycznych niezbędnych do zmiany napędów trakcyjnych i układu sterowania,
  • naprawę, wymianę i konserwację części mechanicznych,
  • czyszczenie i konserwację podwozia,
  • wymianę uszkodzonych lub skorodowanych części poszycia,
  • wykonanie instalacji teletechnicznej.

Ponadto planowana jest instalacja nowych tablic elektronicznych systemu informacji pasażerskiej, systemu monitoringu oraz zliczania pasażerów. Tramwaje będą również wyposażone w porty ładowania USB oraz klimatyzację, zaś w kabinie motorniczego pojawi się defibrylator AED.

Coraz więcej defibrylatorów w Trójmieście. Gdzie je znaleźć? Coraz więcej defibrylatorów w Trójmieście. Gdzie je znaleźć?

12 miesięcy na modernizację obu tramwajów



Na wykonanie prac w obu tramwajach przewiduje się 12 miesięcy od momentu zawarcia umowy z wykonawcą robót. O jego wyborze zdecydują kryteria: najniższej ceny (70 proc.) oraz udzielonej gwarancji (30 proc.; minimum trzy lata).

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (94) 4 zablokowane

  • (2)

    Nie można tego zrobić w tańszy sposób, na przykład odkupić stary tabor EN-57 od przewozów regionalnych, wymienić wózki na takie by pasowały do rozstawu szyn i puścić zmodernizowanych składów do obsługi linii tramwajowej?
    Przecież EN-57 są o wiele bardziej pojemne, zmieszczą dużo więcej pasażerów w godzinach szczytu niż nie jeden tramwaj Pessy, czy autobus przegubowy.
    Czy ktoś nad tym się zastanawiał?
    Delikatny lifting informacji pasażerskiej i przemalowanie z zewnątrz na barwy GAiT powinno całkowicie rozwiązać problem.

    • 0 7

    • Wojtyła kieruje ciuchcią

      Ciuch ciuch

      • 1 0

    • o matko i córko

      to jak mi się rodzina powiększy to sobie kupię autobus i dopasuję nadwozie ikarusa do podwozia seicento

      • 0 0

  • Pięknie sunie, wśród tych traw niekoszonych ...

    • 0 0

  • mam nadzieję, że te rupiecie trafią na linie do Łostowic a nie na Stogi jako atrakcja turystyczna (1)

    do Łostowic tramwaje odjeżdżają spod Dworca Głównego co 1 lub 2 minuty a na Stogi jak często? linie 8 i 9 w kierunku centrum już przy Bramie Żuławskiej są zatłoczone

    • 10 1

    • Bo to mieszkańcy stogów to patologia

      I muszą jechać w tłoku by nie dewastować tramwaju bo gdyby jechali luzem zostawialiby po sobie mele i tagi na siedzeniach a tak nie mają na to przestrzeni taka prawda

      • 1 4

  • Rampa

    ciekawe czy będą rampy najazdowe ???
    właśnie nie ma słowa na ten temat i gdzie ta dostępność plus i przestrzeganie podstawowych norm ?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane