Fakty i opinie

stat

Najważniejsze inwestycje w trakcie prezydentury Pawła Adamowicza

Paweł Adamowicz przyczynił się do budowy pierwszego i na razie jedynego w Polsce tunelu drogowego pod rzeką. Druga konstrukcja tego typu, w Świnoujściu, wciąż pozostaje w sferze planów.
Paweł Adamowicz przyczynił się do budowy pierwszego i na razie jedynego w Polsce tunelu drogowego pod rzeką. Druga konstrukcja tego typu, w Świnoujściu, wciąż pozostaje w sferze planów. fot. Krzysztof Mystkowski/KFP

Ponad 20-letnia prezydentura Pawła Adamowicza bogata była w inwestycje, które całkowicie zmieniły oblicze Gdańska. Przypominamy najważniejsze projekty infrastrukturalne oraz obiekty, które powstały w czasach jego urzędowania - zarówno realizowane i finansowane przez miasto, jak i władze wyższego szczebla, a także inwestorów prywatnych.



Tunel pod Martwą Wisłą oraz układ transportowy do portu



Trudno dzisiaj w to uwierzyć, ale 20 lat temu tereny portowe po wschodniej stronie Martwej Wisły (w tym Port Północny) były pozbawione wygodnego połączenia drogowego. Ciężki transport odbywał się zdegradowanym Mostem Siennickim zobacz na mapie Gdańska (wyremontowanym w 2015 r. wraz z torowiskiem tramwajowym na Przeróbce).

Dzisiaj ruch TIR-ów, który znacznie wzrósł na przestrzeni dwóch dekad (przede wszystkim za sprawą budowy terminalu kontenerowego), odbywa się niemal bezkolizyjnie Trasą Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska wraz z mostem wantowym im. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska (oddanym do użytku w 2001 r.) oraz Obwodnicą Południową zobacz na mapie Gdańska (2012 r.).

Powstał też pierwszy w Polsce podwodny tunel drogowy zobacz na mapie Gdańska (2016 r.), który pozwolił na wyprowadzenie ruchu ciężkiego pojazdów z rejonu ul. Marynarki Polskiej z pominięciem centrum Gdańska. Jego realizacja ułatwiła też dojazd do osiedli Dolnego Tarasu.

Swoją "cegiełkę" do rozwoju portu dołożyli też kolejarze, którzy w 2015 r. zastąpili wąskie gardło w postaci jednotorowego, wyeksploatowanego mostu kolejowego przez Martwą Wisłę nową, dwutorową konstrukcją zobacz na mapie Gdańska.



Zagłębie biurowców, galerie handlowe, rekordy wysokości


Dwie pierwsze kadencje Adamowicza przypadły na czas ogromnych trudności gospodarczych. W rekordowym 2002 r. bezrobocie rejestrowane w Gdańsku osiągnęło poziom ponad 13 proc., w województwie 22,4 proc., zaś w całej Polsce 20 proc.

Dzisiaj po przeorientowaniu gospodarki z przemysłu (w Gdańsku przede wszystkim ograniczona została produkcja stoczniowa) na rynek usług i handlu udało się zejść z poziomem bezrobocia w Gdańsku do poziomu zaledwie 2,9 proc. (dane za 2017 r.), a na rynku pojawiło się zjawisko praktycznie nieznane 20 lat temu, czyli znaczny udział obcokrajowców wśród osób zatrudnionych.

Na Przymorzu Małym i w Oliwie wyrosły trzy duże kompleksy biurowców: Arkońska Business Park, Olivia Business Centre oraz Alchemia. W ramach tego drugiego powstał też najwyższy budynek w Trójmieście - Olivia Star zobacz na mapie Gdańska o wysokości 156 metrów do dachu.

Inwestycje biurowe w Trójmieście



Ceremonia wmurowania kamienia węgielnego na budowie najwyższego budynku w Gdańsku: biurowca Olivia Star w kompleksie biurowym Olivia Business Centre przy al. Grunwaldzkiej
Ceremonia wmurowania kamienia węgielnego na budowie najwyższego budynku w Gdańsku: biurowca Olivia Star w kompleksie biurowym Olivia Business Centre przy al. Grunwaldzkiej fot. Maciej Kosycarz/KFP
Całkowitemu przeobrażeniu uległ handel. Typowe dla miast ulice handlowe zostały zastąpione galeriami handlowymi, wśród których należy wymienić m.in. Galerię Bałtycką (2007 r.) oraz Forum Gdańsk (2018 r.). Wzdłuż obwodnicy powstały też duże skupiska wielkopowierzchniowe handlu - przede wszystkim wokół Ikei (otwarcie w 1998 r.) oraz Designer Outlet Gdańsk (2005 r.).

Drogi rowerowe oraz komunikacja miejska


Paweł Adamowicz był pierwszym włodarzem w Polsce, który zaczął traktować ruch rowerowy nie tylko w kategorii rekreacji, ale codziennych dojazdów do pracy. To za jego rządów powstała w Gdańsku spójna sieć dróg rowerowych, a miasto zyskało tytuł Rowerowej Stolicy Polski.

Wycofanie z eksploatacji Ikarusów w 2009 r.
Wycofanie z eksploatacji Ikarusów w 2009 r. fot. Maciej Kosycarz/KFP
Warto tutaj przypomnieć też postać jego bliskiego współpracownika, Antoniego Szczyta (zginął podczas urlopu w 2010 r.), który był orędownikiem budowy tras rowerowych jako obligatoryjnego wyposażenia przy remoncie lub budowie nowych dróg dla kierowców aut.

Adamowicz starał się modernizować infrastrukturę tramwajową. W ciągu 20 lat wyremontowano niemal wszystkie torowiska i dodatkowo wprowadzono do służby na masową skalę tramwaje przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Wraz z modernizacją taboru tramwajowego spore nakłady finansowe szły również na wymianę taboru autobusowego. W 2009 r. Gdańsk zrezygnował z wysokopodłogowych Ikarusów, podczas gdy Katowice uczyniły to dopiero ubiegłym roku, zaś Lublin w 2017 r.

Nowe ikony architektoniczne Gdańsk


Za rządów Pawła Adamowicza powstały co najmniej trzy budynki użyteczności publicznej, które stały się nowymi, rozpoznawalnymi ikonami architektonicznymi Gdańska:


Warto odnotować także budowę hali widowiskowo-sportowej Ergo Arena zobacz na mapie Gdańska na granicy Gdańska i Sopotu (2010 r.) oraz Teatru Szekspirowskiego zobacz na mapie Gdańska (2014 r.).

Kalendarz imprez w Trójmieście



Rozwój infrastruktury rekreacyjnej


Choć przez wszystkie kadencje Adamowicza mówiło się o nieustannym "betonowaniu Gdańska", zmarły tragicznie prezydent przyczynił się do powstania największego w Gdańsku Parku Nadmorskiego im. Reagana zobacz na mapie Gdańska (2003 r.).

Jak sam zawsze podkreślał, była to jedna z inwestycji, za którą był w momencie powstania silnie krytykowany przez opozycyjnych polityków i właścicieli ogródków działkowych i - co zdecydowanie rzadziej się zdarzało - chwalony, gdy teren ten został zagospodarowany na ogólnodostępny park.

W ostatnich latach jego urzędowania rozpoczęto również odnowę zagospodarowania Parku Oruńskiego zobacz na mapie Gdańska oraz Parku Oliwskiego zobacz na mapie Gdańska.
Park Nadmorski w Gdańsku powstał w miejscu nieużytków i licznych ogródków działkowych.
Park Nadmorski w Gdańsku powstał w miejscu nieużytków i licznych ogródków działkowych. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl


Pomorska Kolej Metropolitalna

Przystanek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Jasieniu.
Przystanek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Jasieniu. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
Pomorska Kolej Metropolitalna (2015 r.) nie była wprawdzie realizowana przez Miasto Gdańsk, lecz samorząd województwa. Udział Gdańska i jego dotychczasowego włodarza w lobbowaniu na rzecz jej realizacji oraz współpracy jest jednak nie do przecenienia. Gdańsk dołożył się również do budowy węzłów integracyjnych w obrębie przystanków.

Warto pamiętać, że początkowo miasto planowało w śladzie zdemontowanej po wojnie kolei kokoszkowskiej budowę tramwaju oraz drogi dla samochodów i rowerów. Ostatecznie częściowo wycofano się z tych planów (pozostawiono niewielkie rezerwy terenów), otwierając tym samym drogę do realizacji infrastruktury kolejowej.

Rozwój portu lotniczego im. Lecha Wałęsy

Gdańskie lotnisko jest obecnie trzecim portem lotniczym w kraju pod względem natężenia ruchu pasażerskiego.
Gdańskie lotnisko jest obecnie trzecim portem lotniczym w kraju pod względem natężenia ruchu pasażerskiego. fot. Maciej Czarniak/Trojmiasto.pl
W trakcie rządów Pawła Adamowicza port lotniczy rozrósł się z niewielkiego regionalnego lotniska do trzeciego pod względem natężenia ruchu pasażerskiego obiektu w Polsce.

Na początku pierwszej kadencji Adamowicza, rocznie korzystało z lotniska niespełna 250 tys. osób. W 2017 r. liczba ta urosła do ponad 4,6 mln zł.

W trakcie kadencji Adamowicza powstał także nowoczesny terminal oraz zmodernizowano system nadzoru nad ruchem lotniczym, zaś dojazd na lotnisko możliwy jest zarówno pociągiem, jak czteropasową Trasą Słowackiego.

Nowe osiedla mieszkaniowe na Południu

Południe to dzisiaj miejsce zamieszkania ponad 70 tys. mieszkańców.
Południe to dzisiaj miejsce zamieszkania ponad 70 tys. mieszkańców. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
W momencie, gdy Paweł Adamowicz zaczynał karierę na stanowisku prezydenta Gdańska w 1998 r. pojęcie dzielnic południowych istniało w świadomości niemal wyłącznie urbanistów, a miejsca zajmowane dzisiaj przez niezliczone osiedla były wykorzystywane jeszcze na potrzeby rolnictwa. Dzisiaj Południe zamieszkuje ponad 70 tys. osób, a z każdym rokiem przybywa kolejnych budynków.

Wprawdzie wciąż nie nadąża za tym infrastruktura komunikacyjna, choć przez dwie dekady prezydentury Pawła Adamowicza udało się wznowić przerwane w latach 80. prace nad budową Trasy W-Z i "dociągnąć" ją do obwodnicy (2011 r.) oraz zbudować pierwszą po przemianach ustrojowych zupełnie nową trasę tramwajową na Chełm (2006 r.), którą następnie wydłużono do ul. Świętokrzyskiej wraz z budową al. Havla zobacz na mapie Gdańska (2012 r.).

Czytaj też: Gdańsk Południe - dzielnice młodych ludzi

W trakcie budowy jest ul. Nowa Bulońska zobacz na mapie Gdańska z torowiskiem tramwajowym oraz węzłem przesiadkowym tramwaj-autobus w pobliżu skrzyżowania z ul. Warszawską i Jabłoniową.

Warto zwrócić uwagę, że Gdańsk wraz z rozwojem Południa zrealizował też kilkanaście zbiorników retencyjnych, które nie tylko mają chronić Gdańsk przed podtapianiem (praktyka ostatnich lat pokazuje, że potrzeba ich jeszcze więcej), ale również stanowią atrakcyjne miejsca do spędzenia wolnego czasu przez mieszkańców. To sytuacja wyjątkowa na tle innych nowych dzielnic w polskich miastach, które są niemal pozbawione terenów rekreacyjnych.

Czytaj też: Tak wyglądało (nie)dawno Trójmiasto

Opinie (671) ponad 20 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.