• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Najważniejsze inwestycje w trakcie prezydentury Pawła Adamowicza

Krzysztof Koprowski
16 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Paweł Adamowicz przyczynił się do budowy pierwszego i na razie jedynego w Polsce tunelu drogowego pod rzeką. Druga konstrukcja tego typu, w Świnoujściu, wciąż pozostaje w sferze planów. Paweł Adamowicz przyczynił się do budowy pierwszego i na razie jedynego w Polsce tunelu drogowego pod rzeką. Druga konstrukcja tego typu, w Świnoujściu, wciąż pozostaje w sferze planów.

Ponad 20-letnia prezydentura Pawła Adamowicza bogata była w inwestycje, które całkowicie zmieniły oblicze Gdańska. Przypominamy najważniejsze projekty infrastrukturalne oraz obiekty, które powstały w czasach jego urzędowania - zarówno realizowane i finansowane przez miasto, jak i władze wyższego szczebla, a także inwestorów prywatnych.



Tunel pod Martwą Wisłą oraz układ transportowy do portu



Trudno dzisiaj w to uwierzyć, ale 20 lat temu tereny portowe po wschodniej stronie Martwej Wisły (w tym Port Północny) były pozbawione wygodnego połączenia drogowego. Ciężki transport odbywał się zdegradowanym Mostem Siennickim zobacz na mapie Gdańska (wyremontowanym w 2015 r. wraz z torowiskiem tramwajowym na Przeróbce).

Dzisiaj ruch TIR-ów, który znacznie wzrósł na przestrzeni dwóch dekad (przede wszystkim za sprawą budowy terminalu kontenerowego), odbywa się niemal bezkolizyjnie Trasą Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska wraz z mostem wantowym im. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska (oddanym do użytku w 2001 r.) oraz Obwodnicą Południową zobacz na mapie Gdańska (2012 r.).

Powstał też pierwszy w Polsce podwodny tunel drogowy zobacz na mapie Gdańska (2016 r.), który pozwolił na wyprowadzenie ruchu ciężkiego pojazdów z rejonu ul. Marynarki Polskiej z pominięciem centrum Gdańska. Jego realizacja ułatwiła też dojazd do osiedli Dolnego Tarasu.

Swoją "cegiełkę" do rozwoju portu dołożyli też kolejarze, którzy w 2015 r. zastąpili wąskie gardło w postaci jednotorowego, wyeksploatowanego mostu kolejowego przez Martwą Wisłę nową, dwutorową konstrukcją zobacz na mapie Gdańska.



Zagłębie biurowców, galerie handlowe, rekordy wysokości


Dwie pierwsze kadencje Adamowicza przypadły na czas ogromnych trudności gospodarczych. W rekordowym 2002 r. bezrobocie rejestrowane w Gdańsku osiągnęło poziom ponad 13 proc., w województwie 22,4 proc., zaś w całej Polsce 20 proc.

Dzisiaj po przeorientowaniu gospodarki z przemysłu (w Gdańsku przede wszystkim ograniczona została produkcja stoczniowa) na rynek usług i handlu udało się zejść z poziomem bezrobocia w Gdańsku do poziomu zaledwie 2,9 proc. (dane za 2017 r.), a na rynku pojawiło się zjawisko praktycznie nieznane 20 lat temu, czyli znaczny udział obcokrajowców wśród osób zatrudnionych.

Na Przymorzu Małym i w Oliwie wyrosły trzy duże kompleksy biurowców: Arkońska Business Park, Olivia Business Centre oraz Alchemia. W ramach tego drugiego powstał też najwyższy budynek w Trójmieście - Olivia Star zobacz na mapie Gdańska o wysokości 156 metrów do dachu.

Inwestycje biurowe w Trójmieście



Ceremonia wmurowania kamienia węgielnego na budowie najwyższego budynku w Gdańsku: biurowca Olivia Star w kompleksie biurowym Olivia Business Centre przy al. Grunwaldzkiej Ceremonia wmurowania kamienia węgielnego na budowie najwyższego budynku w Gdańsku: biurowca Olivia Star w kompleksie biurowym Olivia Business Centre przy al. Grunwaldzkiej
Całkowitemu przeobrażeniu uległ handel. Typowe dla miast ulice handlowe zostały zastąpione galeriami handlowymi, wśród których należy wymienić m.in. Galerię Bałtycką (2007 r.) oraz Forum Gdańsk (2018 r.). Wzdłuż obwodnicy powstały też duże skupiska wielkopowierzchniowe handlu - przede wszystkim wokół Ikei (otwarcie w 1998 r.) oraz Designer Outlet Gdańsk (2005 r.).

Drogi rowerowe oraz komunikacja miejska


Paweł Adamowicz był pierwszym włodarzem w Polsce, który zaczął traktować ruch rowerowy nie tylko w kategorii rekreacji, ale codziennych dojazdów do pracy. To za jego rządów powstała w Gdańsku spójna sieć dróg rowerowych, a miasto zyskało tytuł Rowerowej Stolicy Polski.

Wycofanie z eksploatacji Ikarusów w 2009 r. Wycofanie z eksploatacji Ikarusów w 2009 r.
Warto tutaj przypomnieć też postać jego bliskiego współpracownika, Antoniego Szczyta (zginął podczas urlopu w 2010 r.), który był orędownikiem budowy tras rowerowych jako obligatoryjnego wyposażenia przy remoncie lub budowie nowych dróg dla kierowców aut.

Adamowicz starał się modernizować infrastrukturę tramwajową. W ciągu 20 lat wyremontowano niemal wszystkie torowiska i dodatkowo wprowadzono do służby na masową skalę tramwaje przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Wraz z modernizacją taboru tramwajowego spore nakłady finansowe szły również na wymianę taboru autobusowego. W 2009 r. Gdańsk zrezygnował z wysokopodłogowych Ikarusów, podczas gdy Katowice uczyniły to dopiero ubiegłym roku, zaś Lublin w 2017 r.

Nowe ikony architektoniczne Gdańsk


Za rządów Pawła Adamowicza powstały co najmniej trzy budynki użyteczności publicznej, które stały się nowymi, rozpoznawalnymi ikonami architektonicznymi Gdańska:


Warto odnotować także budowę hali widowiskowo-sportowej Ergo Arena zobacz na mapie Gdańska na granicy Gdańska i Sopotu (2010 r.) oraz Teatru Szekspirowskiego zobacz na mapie Gdańska (2014 r.).

Kalendarz imprez w Trójmieście



Rozwój infrastruktury rekreacyjnej


Choć przez wszystkie kadencje Adamowicza mówiło się o nieustannym "betonowaniu Gdańska", zmarły tragicznie prezydent przyczynił się do powstania największego w Gdańsku Parku Nadmorskiego im. Reagana zobacz na mapie Gdańska (2003 r.).

Jak sam zawsze podkreślał, była to jedna z inwestycji, za którą był w momencie powstania silnie krytykowany przez opozycyjnych polityków i właścicieli ogródków działkowych i - co zdecydowanie rzadziej się zdarzało - chwalony, gdy teren ten został zagospodarowany na ogólnodostępny park.

W ostatnich latach jego urzędowania rozpoczęto również odnowę zagospodarowania Parku Oruńskiego zobacz na mapie Gdańska oraz Parku Oliwskiego zobacz na mapie Gdańska.
Park Nadmorski w Gdańsku powstał w miejscu nieużytków i licznych ogródków działkowych. Park Nadmorski w Gdańsku powstał w miejscu nieużytków i licznych ogródków działkowych.


Pomorska Kolej Metropolitalna

Przystanek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Jasieniu. Przystanek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Jasieniu.
Pomorska Kolej Metropolitalna (2015 r.) nie była wprawdzie realizowana przez Miasto Gdańsk, lecz samorząd województwa. Udział Gdańska i jego dotychczasowego włodarza w lobbowaniu na rzecz jej realizacji oraz współpracy jest jednak nie do przecenienia. Gdańsk dołożył się również do budowy węzłów integracyjnych w obrębie przystanków.

Warto pamiętać, że początkowo miasto planowało w śladzie zdemontowanej po wojnie kolei kokoszkowskiej budowę tramwaju oraz drogi dla samochodów i rowerów. Ostatecznie częściowo wycofano się z tych planów (pozostawiono niewielkie rezerwy terenów), otwierając tym samym drogę do realizacji infrastruktury kolejowej.

Rozwój portu lotniczego im. Lecha Wałęsy

Gdańskie lotnisko jest obecnie trzecim portem lotniczym w kraju pod względem natężenia ruchu pasażerskiego. Gdańskie lotnisko jest obecnie trzecim portem lotniczym w kraju pod względem natężenia ruchu pasażerskiego.
W trakcie rządów Pawła Adamowicza port lotniczy rozrósł się z niewielkiego regionalnego lotniska do trzeciego pod względem natężenia ruchu pasażerskiego obiektu w Polsce.

Na początku pierwszej kadencji Adamowicza, rocznie korzystało z lotniska niespełna 250 tys. osób. W 2017 r. liczba ta urosła do ponad 4,6 mln zł.

W trakcie kadencji Adamowicza powstał także nowoczesny terminal oraz zmodernizowano system nadzoru nad ruchem lotniczym, zaś dojazd na lotnisko możliwy jest zarówno pociągiem, jak czteropasową Trasą Słowackiego.

Nowe osiedla mieszkaniowe na Południu

Południe to dzisiaj miejsce zamieszkania ponad 70 tys. mieszkańców. Południe to dzisiaj miejsce zamieszkania ponad 70 tys. mieszkańców.
W momencie, gdy Paweł Adamowicz zaczynał karierę na stanowisku prezydenta Gdańska w 1998 r. pojęcie dzielnic południowych istniało w świadomości niemal wyłącznie urbanistów, a miejsca zajmowane dzisiaj przez niezliczone osiedla były wykorzystywane jeszcze na potrzeby rolnictwa. Dzisiaj Południe zamieszkuje ponad 70 tys. osób, a z każdym rokiem przybywa kolejnych budynków.

Wprawdzie wciąż nie nadąża za tym infrastruktura komunikacyjna, choć przez dwie dekady prezydentury Pawła Adamowicza udało się wznowić przerwane w latach 80. prace nad budową Trasy W-Z i "dociągnąć" ją do obwodnicy (2011 r.) oraz zbudować pierwszą po przemianach ustrojowych zupełnie nową trasę tramwajową na Chełm (2006 r.), którą następnie wydłużono do ul. Świętokrzyskiej wraz z budową al. Havla zobacz na mapie Gdańska (2012 r.).

Czytaj też: Gdańsk Południe - dzielnice młodych ludzi

W trakcie budowy jest ul. Nowa Bulońska zobacz na mapie Gdańska z torowiskiem tramwajowym oraz węzłem przesiadkowym tramwaj-autobus w pobliżu skrzyżowania z ul. Warszawską i Jabłoniową.

Warto zwrócić uwagę, że Gdańsk wraz z rozwojem Południa zrealizował też kilkanaście zbiorników retencyjnych, które nie tylko mają chronić Gdańsk przed podtapianiem (praktyka ostatnich lat pokazuje, że potrzeba ich jeszcze więcej), ale również stanowią atrakcyjne miejsca do spędzenia wolnego czasu przez mieszkańców. To sytuacja wyjątkowa na tle innych nowych dzielnic w polskich miastach, które są niemal pozbawione terenów rekreacyjnych.

Czytaj też: Tak wyglądało (nie)dawno Trójmiasto

Opinie (671) ponad 20 zablokowanych

  • Refleksje (1)

    Dopiero teraz widać jakiego formatu był to prezydent, człowiek który się ciągle rozwijał w sensie rozwoju osobistego.
    Jak zobaczyłem tą listę inwestycji , którą zamieścił redaktor pomyślałem sobie , przecież niektóre z tych rzeczy chluby nie przynoszą - No ale błędów nie popełnia ten co nic nie robi.

    Dla mnie najważniejsze są inwestycje, które pozwoliły nam zostać miastem atrakcyjnym turystycznie -ECS , muzeum II wojny ( chodz uważam że za mało było o Polsce ) , lotnisko , stadion

    Wielka Lechia , która mogłaby grać na naszym stadionie to było marzenie p. Prezydenta - niestety została zawłaszczona przez złych ludzi, co bardzo przeżywał

    • 21 40

    • d**ilu - a czemu najwazniejsze inwestycje maja byc dla turystow???

      To jest wlasnie caly problem - Gdansk ma byc miastem przede wszystkim dla jego mieszkancow a nie dla turystow. Nie mowie ze dla turystow nic ale przeciez muzea i pomniki pracy nam nie daja!

      • 0 0

  • (3)

    Nawet jeśli niektóre inwestycje mniej udane, kontrowersyjne, ale przynajmniej było robione, miasto szło do przodu. Nie można przewidzieć jak by nasze miasto rozwinęło się pod skrzydłami innego prezydenta, dlatego doceńmy to co mamy, bo mogło być znacznie gorzej. W przeciągu ostatnich 20 lat miasto tak ewaluowało, że jest chętnie odwiedzane przez turystów, a z roku na rok jest ich coraz więcej. To znaczy, że miasto nie tkwi w stagnacji, ma swoje wady jak np. komunikacja zbiorowa, jednak na tle Polski wyglądamy naprawdę super. A maruderzy niech zamilkną, bo nie dadzą gwarancji, że inna władza dałaby nam więcej niż ś.p. Adamowicz.

    • 49 21

    • Czyli co? Udane były wszystkie a tylko niektóre mniej udane? (1)

      • 2 2

      • jak chyba w życiu u każdego człowieka ?!

        • 3 1

    • Misato prowadzi nie uczciwa polityke wzgledem swoich mieszkańców Szkodliwą zdrowotnie i nic w tym kierunku sie wielkiego nie robi!!! Umieralność na nowotwory olbrzymia ale w opracowaniach brak szkodliwość dużych zakądów przemysłowych np. Fosfory Gdańskie Rafineria. Radzę pójśc jako obywatel do wydziału ochrony środowiska i co utajnione dane dostęp tylko do części informacji o skażeniach!!!! Czemu??? A kto podpisał dalsze składowanie fosfogipsów radioaktywnych normy pzrekroczone nie o 10% tylko a od 1000% do 10 000% zależnie od pierwiastka!!!

      • 4 0

  • (18)

    Korki, beton, deweloperzy, nie zapłacone podatki, tragiczna komunikacja miejska czytaj złomy z niemiec, wieczne zaskoczenie zima śniegiem, biurowce w oliwie z ogranicziną ilością miejsc parkingowych wymieniać dalej

    • 95 94

    • (1)

      Nie podoba sie to won na swoja wioche skad przyjechales

      • 13 22

      • Ja się tu buraku urodziłem masz z tym problem mieszkańcu dzielnicy stogi

        • 23 7

    • (2)

      W Braniewie, Iławie, Lidzbarku Warmińskim itd nie ma korków i betonu, więc wybór jest prosty...

      • 14 13

      • To go dokonaj wyborco

        • 7 1

      • odstaw UG, Polibudę, zwolnij pokój innemu studentowi, idz pracować w swojej szarej dziurze, albo odrazu do Warszafki won, tam ludzie z takim mniemaniem to przyjaciele

        • 2 8

    • Widac że max gdzie wyjechałes to Brzeźno (5)

      Kazde miasto, nowoczesne, tak wygląda.
      Porównaj sobie malo nowoczesne jak Sosnowiec, Radom itp.
      W Gdansku masz wszystko. Każde duże miasto tak samo wygląda.
      Więc na następny urlop niebwydawaj na browarki i poduszke na parapet tylko gdzieś pojedź

      • 11 11

      • (4)

        nie kazde bo jezdze po swiecie wiesz tloku ze byly plany na skm do ujesciska ale ziemie na ta inwestycje sprzedano komu??? developerowi na osiedle nie wiedziales to idz do urzedu

        • 13 3

        • ile to sloikow w tym gd

          • 3 2

        • Gdybyś (2)

          Bardziej się zainteresował, to wiedzialbys iż Gdańsk zgłosił PKP, aby uwzglednili rozjazd na Orunii podczas rozbudowy istniejacej linii. Kolejka ma iść wiaduktem w ciągu ulicy Małomiejskiej, na pętli "Świetokrzyska" ma być przystanek, a rozważa się dwa warianty - jeden, że pójdzie stamtąd na Os. 4 pory roku a drugi, że przystanek końcowy będzie przy designer outlet center. Wpisz w google "skm na Gdańsk- Południe" a znajdziesz dwa artykuły prasowe z lipca 2018.

          • 2 6

          • To mi pokaz tłoku te plany bo ziemie już sprzedane lemingu

            • 6 0

          • To była czysto pod publiczkę robiona, nie poparta żadnymi projektami wrzutka wyborcza!

            Bądźmy poważni. Takie pomysły i zostać zrealizowane powinny powstać kilkanaście lat temu, kiedy ruszyła intensywna zabudowa południa. A teraz to tylko szukanie winnych za totalny chaos w projektowaniu miasta.

            • 5 0

    • Zamiana (1)

      Jeśli tak już zaczyna pan wymieniać to chętnie zobaczył bym Pana w roli prezydenta miasta i jak by pan sobie poradził? Podejrzewam że Gdańsk pozostał by zapewne zatrzymany w czasie i nic by się nie zmieniło za Pana rządów proszę nie brać tego do siebie ale każdy wymienia negatywne inwestycje ale każda ta inwestycja lub też nie ma plusy chociaż by takie ze Gdańsk stal się bardziej atrakcyjniejszy turystycznie i rozpoznawalny z świecie. Fakt może i komunikacja źle działa ale te pretensje to do ZTM i GAiT tam są podmioty odpowiedzialne za to a dodam jak mówi przysłowie nie odrazu Rzym zbudowali. Pozdrawiam

      • 2 9

      • Ztm to miejska spółka nie prywatna

        • 0 0

    • (1)

      jak Ci tak źle w Gdańsku to się wyprowadź.

      • 3 4

      • Dawno już to zrobiłem :)
        Teraz na Kaszuby na świeże powietrze i spokój w tym roku przeprowadzam się, ponieważ już Kolbudy dla mnie ciasne i hałaśliwe się zrobiły.

        Gdańsk to hałas, beton, syf i smród.
        Długą spokojnie przejść nie można bo pełno naganiaczy.
        Czas stania w korkach wydłuzył się dla mnie w ciągu 3 lat o 100%.
        Jescze trzy lata temu z Kolbud jechałem 30 min, a teraz godzinę z każdego kierunku do Wrzeszcza :)

        Pamiętacie Gdańsk czy Wrzeszcz z przed 30 lat?

        Można sobie powspominać wjeżdżając Grunwaldzką w A;.Niepodległości prawy pasem. Znajdują się tam te same wyboje co z przed 30 lat :)

        • 8 1

    • Dawid (2)

      To jezdzij komunikacja miejska nie wiem czy wiesz ale właśnie tym co wymieniłeś różnią się wielkie rozwijające aglomeracje miejskie od wsi, zawsze możesz wyjechać do Bartoszyc tam cisza i spokój

      • 0 4

      • Jaka komunikacja miejska? Ta która musisz się przesiąść po 3 razy aby przejechać z jednego kranca miasta na drugi? No tak tym się różnią rozwijającą aglomeracje że nakładają nacisk na komunikacje miejska ale w Gdańsku mają to gdzieś

        • 6 0

      • Jedyne co może napisac prostak umysłowy to wyprowadź się żadnych argumentów

        • 1 0

  • Jak ktoś przyjechał do Gdańska kilka lat temu to faktycznie ma niewiele do powiedzenia... (19)

    Ja mieszkam w Gdańsku ponad 40 lat i widzę jak się wszystko zmienia. Postęp jest ogromny i wiele polskich miast mogłoby brać z nas przykład. Oczywiście zawsze się znajdzie grupa hejterów, którym coś się nie podoba. Szkoda tylko, że najwięcej do powiedzenia mają nie ci co tu mieszkają od dziesiątek lat tylko osoby, które tu przyjechały niedawno...Smutne ale prawdziwe...
    Gdańsk jest cudownym miastem i cieszę, się, że jestem jego mieszkańcem.

    • 115 34

    • (3)

      Każde miasto się rozwija na kredyt uni i nie ma w tym wielkich zasług

      • 11 12

      • (2)

        Tylko nie każde miasto potrafi to wykorzystać...

        • 18 7

        • (1)

          Zwlaszcza zadluzajac spolki spoleczki

          • 10 6

          • miejskie

            ...

            • 1 2

    • (4)

      Gdyby nasze miasto rozwijało się tak bez pożyczek to można wychwalać prezydenta a tak to może trzeba to brać na chłodno

      • 11 7

      • (3)

        Znasz miasto, która się tak rozwija? Nie ma takiego miasta. Tak samo czy znasz osobę, która normalnie pracuje i kupuje mieszkanie za gotówkę bez kredytu? Jest to niemożliwe.

        • 14 11

        • To ile budyń zostawił po sobie wtedy kredytów?

          • 3 1

        • ja mam mieszkanie bez kredytu

          cześć!
          raczej wmówiono ludziom, że inaczej nie można. Oraz przebudowano strukturę cen...

          • 0 1

        • Pytanie, na co się te długi zaciąga i czy inwestycja gwarantuje przyszłe zyski, które pozwolą spłacić kredyt.

          I spójrz sobie na ten wielki, piękny stadion. Twoim zdaniem to jest rozwój?

          • 2 1

    • (3)

      Betonowanie na rozkaz dewelopera to nie rozwój.

      • 13 6

      • (2)

        Rozumiem, że w twoim mniemaniu powinniśmy budować z drewna?

        • 5 8

        • Zresztą co ja mówię, po co drewno marnować, lepiej krzyże stawiać na pustych polach prawda?

          • 3 5

        • Nie powinniśmy wymagać od deweloperów zachowania.pewnych standardów, zw

          • 1 1

    • ja tu mieszkam od zawsze. bylejakość i dziadostwo.

      • 8 7

    • (2)

      Ja wrocilem do gdanska po kilku latach i tak... Postep ogromny. Doskoczylo kilka galerii... Szkoda tylko ze handlowych. Powiekszyla sie siec komunikacji miejskiej... Szkoda tylko ze gait nie potrafi jej obsluzyc.(ciagle awarie.. Plona 3 autobusy na miesiac). Jedyne co europejskie to chyba ceny i korki.

      • 8 5

      • (1)

        Mówisz, że galerie ale szkoda, że handlowe a wszystkie muzea, które powstały to co? ECS, M2W, itp? Najlepiej mówić wybiórczo to co się chce powiedzieć...

        • 2 4

        • Powstały, ale to bardziej takie monumentalmuzea

          • 1 1

    • chwała mu za to (1)

      Przyjechałam 5 lat temu z Łodzi i od p prezydenta dostałam list powitalny i widzę jak było jak przyjechałam i jak jest teraz to brakło by listy by opisać co powstało za prezydenta i też ogromnej pracy samorządowców pewnie popwłniał błędy pewnie trzeba było coś za coś żeby Gdańsk szedł do przodu będziemy musieli wybrać prezydenta niech będzie z Wszystko dla Gdańska nie z PO i żadnej innej partii

      • 3 3

      • Słoma wystaje

        • 0 2

  • (3)

    najważniejsza inwestycja to rozbudowa uniwersyteckiego centrum medycznego i to centrum powinno nosic jego nazwisko gdyż słuzy wszystkim bez wyjątku

    • 55 12

    • (2)

      Nie służył mnie wyrzucił przepraszam sprzedał razem z kamienica i wyrzucił na ulice

      • 6 6

      • Jak nie placiles.czynszu to co sie dziwisz (1)

        • 9 6

        • Pewnie myślał, że po prostu i od tak "mu się należy".

          • 2 2

  • Nie czas na kontrowersyjne tematy takie jak inwestycje

    • 19 7

  • zamiast dabrowszczaków nadac nazwe Adamowicza (5)

    Mozna chlopa lubic lub nie. Ale fakt jest taki ze gdyby nie on to miasto by nie bylo najbardziej rozwijajacym sie miejscem w Polsce zaraz po stolicy.

    • 41 32

    • za krótka ulica.

      • 3 1

    • Zgadzam sie.

      Prezydent Gdańszczan.i skonczylaby sie dekomunizacja z Kaczyzmem w tle!

      • 1 1

    • Lecha Kaczyńskiego też się należy

      Niech Dąbrowszczaków zmienia na Lecha Kaczyńskiego a niech nową bulońską nazwą Aleją Pawła Adamowicza

      • 2 2

    • Zamala ulica dla takiego nazwiska

      • 0 0

    • nie - ok niech ma ulicę, ale nie tam- bo to będzie polityczny krok- doskonale wiesz o co chodzi- robicie to specjalnie

      zamiast Kaczyńskiego damy Adamowicza i pokażemy PIS-owi- przykre że w ten sposób wykorzystujecie śmierć Adamowicza do politycznej rozgrywki

      • 0 0

  • Akurat zamiast zagłębia biurowców można było wymienić coś innego, bo to nie jest przynosząca chlubę inwestycja (4)

    Raczej na odwrót, bo zatkała kompletnie Oliwę i Przymorze.

    • 33 30

    • i Wrzeszcz tez zatkany

      • 4 2

    • Ciesz się że to nie gdynia

      Centrum handlowe pod lasem (Riviera), a działki z samowolki budowlanymi przy głównej ulicy (Redlowo).

      • 1 1

    • akurat to zagłębie biurowców ma idealny dostęp do komunikacji miejskiej (1)

      • 6 4

      • No ma, ale co z tego? Chyba większość pracowników jeździ samochodami

        skoro się tak wszystko tam zatyka.

        • 5 1

  • most w Sobieszewie. czy rzadziło PO czy PiS Adamowicz zawsze do przodu! (1)

    • 42 8

    • Gdyby nie pieniądze przekazane przez pis to mostu by nie było bo to rzad przeznaczył kasę na jego budowę nie miasto Gdańsk

      • 7 0

  • najlepszą miarą rozwoju Gdańska

    jest liczba przyjezdnych. Silna i rosnąca gospodarka miasta przyciąga pracowników z Mazur czy kujawsko-pomorskiego.

    • 39 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane