• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie płaćmy mandatów, to może też podatków?

Michał Sielski
12 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Radny walczy o fotoradary na Grunwaldzkiej w Oliwie

Skoro kierowcy lamentują, że sieć radarów i samochodów z fotoradarami to zamach na ich kieszenie, to może przestańmy też płacić podatki, robić przeglądy samochodów i jeździć w dzień z zapalonymi światłami? Jak anarchia, to na całego.



Internauci przekazują sobie zdjęcia samochodów Inspekcji Transportu Drogowego, by ostrzec innych. Tu na Estakadzie Kwiatkowskiego w Gdyni. A może by tak po prostu... przestrzegać przepisów? Internauci przekazują sobie zdjęcia samochodów Inspekcji Transportu Drogowego, by ostrzec innych. Tu na Estakadzie Kwiatkowskiego w Gdyni. A może by tak po prostu... przestrzegać przepisów?
Drogi kierowco, reanimowałeś kiedyś człowieka? Ja tak i niestety nie udało się go uratować. Zabił go kierowca, który jechał za szybko. Gdy usłyszał, że około 20-letni chłopak nie żyje, padł na kolana i wył jak maltretowane zwierzę. Zabił go przez własną głupotę. Spieszył się. Nie wiem, czy został za to skazany, czy siedział w więzieniu, czy jeździ teraz wolniej. Wiem jednak, że musi z tym żyć - i to jest fakt.

Ja też się często spieszę - przecież w Polsce praktycznie nie ma autostrad, a pozostałe drogi są w fatalnym stanie. Też przekraczam więc dozwoloną prędkość, co jest czasami skrajnie nieodpowiedzialne, bo pal licho moje życie i zdrowie, ale mogę przecież zrobić krzywdę komuś innemu. Efekt - ostatni mandat to 8 punktów i 300 zł. Nagranie przez jadący za mną samochód policyjny nie pozostawia złudzeń: zasłużyłem - i to jest fakt.

Przekraczasz dozwoloną prędkość?

Według danych policji 43 proc. wypadków w Polsce zdarza się z powodu nadmiernej prędkości. Oczywiście nie jest to jedyna przyczyna, bo od samego przyspieszenia samochody się nie zderzają i nie wjeżdżają w pieszych na przejściach. Ale droga hamowania przy dwukrotnym przekroczeniu prędkości zwiększa się trzykrotnie. Tak, tak, to nie pomyłka. Przy 50 km/h wynosi ona 26 m, przy 100 km/h to już 77,8 m - i to również jest fakt.

Podobno z faktami się nie dyskutuje, więc sprawdźmy odczucia. Częsty zarzut przeciwników coraz większej kontroli kierowców jest taki, że fotoradary umieszczone są w kuriozalnych miejscach, które wcale nie są niebezpieczne. To prawda, już nie są. W 2008 r. zbadano ponad 60 proc. miejsc, w których stały fotoradary, czyli w sumie 743 w całej Polsce. Ilość wypadków spadła tam o 17,2 proc., ucierpiało w nich 23,8 proc. mniej osób, było o 21,6 proc. mniej zabitych - to dla tych, którzy ciągle powtarzają, że nikt nie udowodnił tego, że instalacja fotoradarów poprawia bezpieczeństwo.

Kolejny zarzut - nieoznakowane samochody z fotoradarami nie wpływają na poprawę bezpieczeństwa. Co więcej, samochody Inspekcji Transportu Drogowego nawet nie zatrzymują kierowców, tylko wysyłają do domu mandaty - co również ma być dowodem, potwierdzającym tezę o zerowym wpływie na prewencję. Ale czy na pewno? Karniści od lat powtarzają, że nic nie wpływa tak na ograniczenie przestępstw i wykroczeń, jak nieuchronność kary. A nieoznakowane samochody z fotoradarami właśnie tę nieuchronność stwarzają. Są doskonałą bronią na tych, którym - tak jak i mnie - zdarza się przyspieszać tuż po minięciu radaru. Bo teoretycznie mogą być wszędzie.

A może znaki z ograniczeniami są postawione w kuriozalnych miejscach, w których stoją tylko po to, by łapać Bogu ducha winnych kierowców, łupić ich kieszenie i załatać w ten sposób dziurę budżetową. Nie twierdzę, że takich miejsc nie ma. Pewnie się zdarzają, ale skoro prawo jest złe, to trzeba je zmienić, a nie łamać. Podobnie z przepisami. Bo idąc tym tokiem rozumowania, równie dobrze można nie zapinać pasów (przecież to moje życie), nie zapalać świateł w dzień (przecież mam biały samochód, widać go z daleka), a może też nie płacić podatków (bo za wysokie i niesprawiedliwe), a kwiaty dla żony wyrywać z miejskiego klombu. Absurd? Oczywiście.

Żebyśmy się dobrze zrozumieli - doskonale rozumiem oburzenie hipokryzją obecnego rządu. Tekst Donalda Tuska, że tylko facet bez prawa jazdy może stawiać fotoradary, pamiętają przecież wszyscy. Tylko że hipokryzja (dla mnie to synonim słowa "polityka") nie zmienia faktu, że polskie drogi są dużo bardziej niebezpieczne niż te w innych europejskich krajach (w 2012 r. doszło do 36,5 tys. wypadków, zginęło 3,5 tys. osób, a 45 tys. zostało rannych). I brak autostrad jest takim samym usprawiedliwianiem jak okradanie pracodawcy, "bo na zachodzie za to samo płacą więcej".

Skoro już chcemy być takimi Europejczykami, to wprowadźmy przepisy innych krajów. Np. te z Norwegii, gdzie za przekroczenie prędkości o ponad 30 km/h traci się prawo jazdy na kilka miesięcy. A może przetransponujmy do nas wzorce szwajcarskie: za przekroczenie prędkości o 40-80 km/h w stosunku do ograniczenia, w zależności od typu drogi, sąd ma obowiązek ukarać kierowcę co najmniej rocznym pobytem w więzieniu. Tak, tak: obowiązek, bo wcześniej nie musiał, a tylko mógł. Drakońskie prawo? Drogi w Szwajcarii są jednymi z najbezpieczniejszych na świecie. Niech każdy sam sobie odpowie czy tylko z powodu sieci autostrad - których w innych krajach też nie brakuje.

Projekt Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zakłada kilka nowelizacji prawa. M.in. odbieranie prawa jazdy za podwójne przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym, zainstalowanie kolejnych 160 fotoradarów oraz zwiększenie liczby policjantów i radiowozów z wideorejestratorami.

Opinie (538) ponad 20 zablokowanych

  • Jaki związek mają przeglądy samochodu z płaceniem podatków (26)

    (...) "anarchia na całego" - żenada na całego te kilka linijek z worda.

    • 551 174

    • trojmiasio.pl zaczana kroczyć drogą WP (2)

      czyli szukanie na siłę sensacji, głupie artykuły i jeszcze głupsze tytuły.

      • 112 37

      • WP?

        Ja rozumiem, że artykuł Ci się nie podoba, ale porównywanie do WP jest lekko kuriozalne. Jakieś 80% artykułów w WP jest mniej lub bardziej skróconą wersją artykułów w innych miejscach. Czasem nawet zapominają usunąć znak wodny z fotek...

        • 13 6

      • nie zgadzam się, trojmiasto.pl trzyma poziom

        to jest felieton i może odstawać od jakości reszty serwisu, ale nie porównywałbym całego portalu do tandetnej wp

        Tamtego już nawet czytać się nie da.

        • 3 7

    • Jakby nie było to i jedno i drugie jest obowiązkowe

      • 33 9

    • Słowa mojego dziadka w dniu zdania prawa jazdy: (2)

      Ci co mają mało w majtkach, odbijać kompleksy muszą w samochodzie na drodze.

      Jedno zdanie, a wpływa na mnie bardziej jak wsiadam za kółko niż straszenie mandatami, punktami karnymi, fotoradarami, czy ITD.

      • 61 11

      • chodziło o pampersy

        dziadkowi chodziło o pampersy

        • 19 10

      • Dziadek homo rozumiem czy bi ewentualnie, posprawdzał co inni mają i porównał z samochodami

        Nic do homo nie mam, ale bym sie nie chwalił

        • 4 29

    • A czego się spodziewacie?

      Jaka płaca taka praca... ;)

      • 5 14

    • Jak przeczytałem ten nagłówek odpuściłem już całą resztę felietonu. (3)

      • 20 33

      • to i tak dużo jak na ciebie (1)

        nie spociłeś się?

        • 32 15

        • dobrze, że /egon szybkie łącze /zdążył skomentować mój wpis na pierwszej : )

          • 6 8

      • prawdziwy

        ynteligent z ciebie, "brawo", co będziesz potem z taką "ynteligencją" robił? odśnieżał chodniki?

        • 15 3

    • dobry tekst ! (3)

      dawno nie czytałem na trojmiasto.pl równie dobrego tekstu !!

      a komentarz "ci co mają mało w majtkach, odbijać kompleksy muszą w samochodzie na drodze." pomorze nam uświadomić kto najbardziej będzie hejtować...

      hahahaha;))))

      • 44 17

      • ??? (2)

        Pomorze to chyba z dużej literki "się pisze" panie Śmieszku!

        • 12 14

        • jak poprawiasz, to rób to poprawnie... (1)

          Po pierwsze, pisze się z "wielkiej" litery a nie dużej.
          Po drugie, z treści wynika że nie chodzi tutaj o krainę geograficzną Pomorze, które zawsze piszemy wielką literą (nazwa własna), lecz chodzi tutaj o słowo "pomoże". Analogia do dwóch innych słów "morze" i "może", które w wymowie brzmią identycznie a oznaczają zupełnie co innego.

          • 8 7

          • To zabłysnąłeś...;D

            • 9 5

    • mają

      większość tej opłaty stacje kontroli oddają do budżetu państwa

      • 8 0

    • niestety nie rozumiesz (5)

      a tekst jest na poziomie takim że gimnazjalista zrozumie. Przeczytałem to i zupełnie inaczej widocznie to zrozumiałem.
      Autor ma na myśli że skoro nie przestrzegasz podstawowych reguł np. przestrzegania ograniczenia prędkość - czyli nie stosujesz się do ogólnych społecznych norm, to (zgryźliwie) po co przestrzegasz pozostałych np. możesz nie włączać świateł, zapinać pasów itd.
      Mi się marzy aby było tak jak w Szwecji, tam każdy wie że przekroczenie prędkości jest czymś złym a no i policja też potrafi niezłe za to mandaty dowalić.

      • 40 3

      • No cóż nie wszyscy są w stanie zrozumieć czytany tekst a odsetek wtórnego analfabetyzmu (czyli problemów z podstawami matematyki i zrozumieniu czytanego tekstu) w Polsce jest bardzo wysoki

        • 24 0

      • Internet trafił pod strzechy.

        • 12 1

      • Czemu nie przestrzega się podstawowych reguł np. przestrzegania ograniczenia prędkość? (2)

        Bo te ograniczenia są DEBILNE i IDIOTYCZNE w wielu miejscach. W wychwalanej przez kolegę Szwecji lub Norwegii - jak jedziesz ponad ograniczenie prędkosci to jadac normalnym samochodem naprawde mozesz nim wypasc z drogi. Ja mam takie subiektywne zdanie ze u nas ograniczenie tworzy się dla bandy idiotów którzy jeżdżą taczkami - wszystko po to zeby inna banda idiotów mogła na tym zarabiać.

        • 7 8

        • nie do końca (1)

          bo są w Szwecji naprawdę super trasy z długimi prostymi gdzie spokojnie można jechać i 140km/h a ograniczenie jest np. do 90km/h. Czy Szwedzi też są debilami?

          • 6 0

          • Nie wiem po co w mieście jechać szybciej niż te 50 i tak wszyscy spotkają się na czerwonym ;)

            • 5 0

    • anarchia na całego

      jak nie widzisz związku to cofnij się do podstawówki, nie obrażając podstawówki. Ja też reanimowałem człowieka tylko topielca i wiem co znaczą wyrzuty sumienia sprawcy.

      • 6 2

    • Ktos musie za te stadiony zaplacic i to własny wy braany bedziecie placic mandatami!!

      Ale ciemnota myslała ze stadiony i euro bedzie zadarmoche !!A było to odrazu pewne ze Tusk podniesie podatki albo wprowadzinowe i kase wyciagnie na stadiony i na ich utrzymanie!

      • 9 7

    • fajny parking

      A tak wogóle to te święte krowy moga tam parkować przecież to pas awaryjny a nie parking. Im trzeba wrypać 1000zł mandat i 25 pkt za załe parkowanie. Jak pod blokiem zimą nie będzie miejsca to tam zaparkuję i zobaczę co mi zrobią

      • 0 0

  • Wzruszające!!! Artykuł pisany na zamówienie popierający kampanię wymierzoną w kierowców... (23)

    Jawne usprawiedliwianie złodziejstwa...Fotoradary

    • 591 185

    • Autor to pewnie jakiś Hejter bez prawa jazdy.... (13)

      Ciekawe czy wiesz Geniuszu, że akurat jak ktoś będzie jechał 200km/h przez miasto to ITD go nie zatrzyma, tylko zrobi mu zdjęcie i pozwoli jechać dalej. Więc gdzie tu ku.... mowa o bezpieczeństwie imbecylu.

      • 82 44

      • panie Sielski

        rozumiem że w swoim geniuszu i empatii dałeś wypłatę za artykuł na tacę lub biednym dzieciom w Afryce.

        • 30 22

      • (4)

        Widze że niektórzy nie dorośli do posiadania prawa jazdy, umiejętności logicznego myślenia też nie posiedli. Chodzi tutaj o to że masz jechać cały czas z przepisową prędkością bo nie wiesz kiedy zostaniesz "sfotografowany". Poza tym jeżeli funkcjonariusz zauważy jakieś zwiększone ryzyko wypadku to na pewno będzie interweniował, albo powiadomi policje.

        • 25 35

        • ITD będzie inteweniowało??? (3)

          Wątpię, nie mają takich uprawnień. Poza robieniem zdjęć w czasie jazdy lub stania nie mogą nic więcej.

          • 20 14

          • (1)

            Z czym wy macie problem??? że nie możecie waszym 70konnym monstrum jechać po mieście 2-3x szybciej niż ustawa przewiduje>??
            przecież są też polne drogi można sobie pojechać na jakiś tor wyścigowy i tam cisnąć ile fabryka dała...

            • 21 22

            • dodam jeszcze że w mieście ten jadący 50 będzie miął identyczną średnią jak ten jadący szybciej...
              no chyba ze ktoś jeździ na czerwonym
              w końcu ANARCHIA ;)

              • 4 2

          • Dziś mało mnie nie zabili na przejściu dla pieszychj, czemu tam

            nikt nie stoi tylko o 7 rano na estakadzie jak ludzie spieszą się do pracy i przekroczą na dwóch pasach 15-20 km przy braku skrzyżowań, przejść dla pieszych itp?

            • 5 0

      • A czytać umiesz?

        W artykule masz odpowiedź na dokładnie takie pytanie.

        • 6 2

      • no właśnie

        popieram, gdzie tu bezpieczeństwo

        • 5 5

      • Imbecylu - taka, ze po jakim czasie nauczy się, że nigdzie nie mozna jechać 200 km/h jak uzbiera swój album zdjęć (4)

        Imbecylu - taka, ze po jakim czasie nauczy się, że nigdzie nie można jechać 200 km/h jak uzbiera swój album zdjęć

        • 13 15

        • (3)

          Zanim uzbiera album to najpewniej zdąży kogoś zamordować. Myśl trochę.

          • 15 6

          • (2)

            Przekroczenie o 150 km/h to jednak dużo punktów. Starczy jedno-dwa zdjęcia i zabierze się mu prawko. Idioty na drodze mniej.

            • 8 2

            • Uaaa może przekroczenie o 250? Nie, popadnijmy w większy absurd, przekroczenie o 350 będzie kwalifikowało do KS.
              Widać prawa jazdy nie posiadacie. Po gdańskich drogach ciężko jest jechać te 70, bo trzeba zygzakiem dziury omijać.
              Będzie jeździł 90-100 i w końcu kogoś zamorduje.
              Myśl trochę realniej.

              • 4 3

            • o przestrzeganiu prawa szmaciarzu pogadamy kiedy panowie posłowie zaczną płacić za swoje mandaty a pan nowak wytłumaczy się jakim cudem z Gdańska do Warszawy jedzie znacznie szybciej niż to jest wykonalne zgodnie z prawem i bezpieczeństwem

              • 2 0

    • Panie Siuelski - z którego roku ma Pan te dane? (5)

      Droga hamowania współczesnego samochodu jadącego 100 km/h to poniżej 40m. 77m to było dla Warszawy albo skarpety. Chyba, że 7e 77m to na śliskiej nawierzchni i ze spadkiem 5%.
      Niech Pan podaje fakty, a nie miesza różne rzeczy i robi z tego papkę, bo nawet lemingi tego nie łyknęły.

      • 25 18

      • (2)

        te 40 m to czysto hipotetycznie z danych auta dolicz czas reakcji twój, układu hamulcowego i z 40 robi się 70

        • 12 8

        • Czas reakcji kierowcy? ok (1)

          ale układ hamulcowy to nieściśliwy czynnik,a więc opóźnienie tak małe, że pomijalne.

          • 5 4

          • przy 100 km/h nawet czas reakcji 0,1 oznacza wydłużenie drogi hamowania o 3,6m :)

            • 3 1

      • droga hamowania a droga zatrzymania...

        kierowca też musi zareagować... czas reakcji kierowcy i układu hamulcowego to jakieś 1,3 sekundy
        to policz sobie ile w 1,3 przejdzie taki samochód i dodaj do tych 40 metrów i wszystko będzie się zgadzać

        • 6 3

      • W polsce większość samochodów to przeważnie złomy i te na pewno

        ze 100km/h hamują 100 m i więcej, wliczając czas reakcji nawalonego kierowcy, albo często w ogóle nie hamują!!

        • 4 2

    • Wielki Brat zmusi ludzi do jeżdżenia i życia zgodnie z regulaminem....

      przez Brata napisanym.

      • 6 4

    • Misiu drogi

      Kradzieżą nie jest płacenie za łamanie prawa. Jeśli nie chcesz, żeby Ci zabierano pieniądze, to po prostu nauczyć się czytać znaki i ich przestrzegać.

      • 11 0

    • nie chcemy by ktos nam polakom zabral 1 miejsce w ue w ilosci ofiar na drogach my wychowani na amerykanskich filmach wiemy ze to daje kopa ijest cool i niech tak zostanie

      • 0 0

  • Artykuł sponsorowany przez Ministerstwo Skarbu Państwa (11)

    • 491 132

    • Według danych policji.... bardzo obiektywne.... (4)

      "Według danych policji 43 proc. wypadków w Polsce zdarza się z powodu nadmiernej prędkości." Kolejny raz Geniuszu poczytaj sobie inne źródła chociażby GDDKiA czy książkę o transporcie Polski czym spowodowane są najczęściej wypadki to się dowiesz, że nie nadmierną prędkością Baranie. W takim wypadku w Niemczech byłoby ich najwięcej a tak nie jest...

      • 30 22

      • Ale dlaczego mnie obrażasz

        i nazywasz Baranem?

        • 16 7

      • a nie brak drog (1)

        Najpierw stoisz godzinę w korku a kiedy już wyjedziesz to chcesz nadrobić i przekraczasz prędkość o 10km to dostajesz mandat. Do tego tych fotoradarow jest najwięcej w europie czego już o drogach nie można powiedzieć. Za te pieniądze na fotoradary można bylo wybudować setki km lepszych, bezpieczniejszych dróg. Tylko wtedy z czego byśmy utrzymali te setki tysięcy urzędniczych kolesi tuska

        • 21 13

        • masz kłopoty ze zrozumieniem pojęcia rząd wielkości

          przypuszczalnie za jeden kilometr drogi szybkiego ruchu można sfinansować wszystkie fotoradary w Polsce.

          • 3 1

      • dane z kosmosu

        Samochód osobowy (sprawny) hamuje ze 100km/h na drodze 36 do 42 wg ADAC.

        • 1 4

    • Prawda jest taka (5)

      że to nie prędkość zabija ale opłakany poziom szkolenia kierowców, którzy uczeni są zdac egzamin - nie poruszać się samochodem/motocyklem/rowerem samodzielnie. Ostatnio po raz kolejny trafiłem na artykuł "Zima zaskoczyła kierowców, niebezpiecznie na drogach!"... Zima jest po to żeby było zimno, posypujac ulice mąką byłoby tyle samo wypadków bo nie ważne czy to śliskie, ważne że białe... nie ważne że jest tego 1cm nie 20cm. Brak umiejętności zachowania w różnych sytuacjach i statystyki mamy takie jakie mamy.
      Ilu z Was uczyło się na jakimś kursie (nie z własnej inicjatywy) awaryjnego omijania przeszkody? Jak taki kierowca poruszający się po drodze od pół roku ma wiedzieć, że odruchowe depnięcie hamulca nie załatwia sprawy? Skąd ma wiedzieć jak określić predkość zblizającego się pojazdu przy właczaniu się do ruchu?

      Śmigam bezkolizyjnie samochodem od 10 lat, nie dlatego że jestem w tym ponadprzecietnie dobry, dlatego że miałem fart i mogłem się sam nauczyć reakcji w skrajnych przypadkach. W zeszłym roku robiłem kurs kat. A i powiem szczerze - poziom ten sam co 10 lat temu, całkowicie oderwany od rzeczywistości i skierowany głównie na wbicie na pamięć znaków oraz tego jak parkowac zeby nie uszkodzić samochodu...

      Fotoradary jeśli muszą być to niech będą, ale tam gdzie są potrzebne i kasa z mandatów niech idzie na edukację kierowców, sensowne kampanie społeczne, poprawę bezpieczeństwa na drogach... a nie ratowanie ZUSu, NFZtu i innych nieudolnych instytucji państwowych z którymi porzadku nie zrobi żaden rządzący bo zwyczajnie nie mam na to pomysłu ani jaj :/

      Ps. nie znam nikogo kto jadac na odcinku 10km nie złamał chociaż jednego przepisu drogowego (prędkośc, brak kierunku przy zmianie pasa, wymuszenie pierwszeństwa, niezachowanie odstępu od poprzedzającego pojazdu et.). Żaden fotoradar tego nie zmieni, zwłaszcza te którymi dysponuje ITD. Żyjemy w państwie gdzie uchylając się od podatków lądujemy w pierdlu... złodziej nie lubi być okradany :)
      Kocham ten kraj i tylko to mnie tutaj trzyma, ale jeśli nic sie nie zmieni to zakładając rodzinę znikam stąd - chce zeby moje dzieci mogły żyć na przyzwoitym poziomie, a tatuś miał czas na zabawę z nimi po pracy zamiast zapieprzać na drugą zmianę i przekręcać się w wieku 50 lat na zawał z przepracowania...

      • 24 6

      • (4)

        Niestety mogę dać tylko jednego plusa. Mam takie samo zdanie nt. szkolenia kierowców. Porażka nastawiona tylko na zdanie egzaminu. Jest zima, są place, jest ślisko - jedźcie uczyć się samodzielnie na własnych autach, ściągnijcie podręczniki technik sportowej jazdy (to są techniki do bezpiecznej jazdy na codzień!!!) i trenujcie. Dziewczynie zaserwowałem taką naukę najłatwiejszych podstaw - sama na koniec stwierdziła, że to powinno być obowiązkowe na kursie. Żadne potopy fotoradarowe nic nie zmienią dopóki ludzie nie zmienią swojej mentalności, a to przychodzi z nauką i doświadczeniem (nie mylić ze stażem za kółkiem bo to nic nie znaczy).

        • 6 4

        • Czyżby ten jeden minusik pochodził od niemądrego kierowcy co w ostatnich dniach auto rozwalił? :D
          A może od kierowcy kilkunastoletniego czarnego seata ibizy GKA jakieś tam cyferki? :)))

          • 1 4

        • Prpblem w tym że nie ma placów... (2)

          tory wyścigowe w Polsce można policzyć na palcach jednej ręki, nieużytkowane pasy startowe, które mogłby być wykorzystane do organizowania takich kursów stoją zamknięte na 4spusty.
          Kiedyś miałem zapał żeby powalczyć o budowę jakiegoś toru w naszym regionie, zrobić coś dla siebie i dla innych... odbiłem się od muru urzedasów zwalajacych winę jeden na drugiego i zasłaniajacych się przepisami - olałem temat. Puki nie zmieni się władza to będizemy bulić więcej i więcej, a dług publiczny będzie większy... przykre to że mamy tak nieudolną władzę, która ma prawnie zapewnioną monarchię i tylko sama może to zmienić - czego oczywiście nie zrobi :/

          • 2 1

          • to nie chodzi o zmianę władzy, tylko zmianę struktury myślenia (1)

            i to bardziej ludzi z opozycji niż koalicji.

            • 0 0

            • Opozycji? Koalicji?

              chłopie gdzie Ty żeyjesz? Zarówno opozycja jak i koalicja już ma za sobą conajmniej jedną kadencję rządzenia - jak nie pod tą to pod inną nazwą. Skład sejmu prawie się nie zmienił od kilkunastu lat więc czego mamy się spodziewać? Puki nie zmieni się sposób myślenia i pokolenie polityków to dalej będziemy na równi pochyłej w dół... najgorsze jest to, że każdy nowy wprowadzony do sejmu musi być namaszczony przez starą gwardię i musi się im podporzadkować - czyli nic nie zrobi...

              • 1 0

  • brak podatkow..dobra sprawa! (5)

    juz dawno wyliczono ze wystarczylby jeden..np VAT 30 i wszystkie inne mogly by zniknac...ale co wowczas z tysiacami urzednikow ktorzy nie mieli by co sprawdzac?

    • 284 28

    • prosty podatek zwany dziesiecina (2)

      Tak jak w średniowieczu, oddajesz dziesiątą część rocznych zarobkow, bez akcyzy, bez vatu, bez pitow, citow sritow. Bez ulg i bandy urzędników.

      • 19 2

      • dokladnie

        przeciez jak zaplacimy mniej podatkuto i tak kasa wroci do obieg..po co ja kitrac w skarpecie..lepiej wydac i zyc jak czlowiek..ale niestety nasza wladza tego nie widzi..mysla ze poprawic budzet mozna jedynie poprzez podnoszenie podatku czy liczenie na duuuze wplywy z mandatow..ciekawe co by bylo gdyby nikt nie lamal przepisow? mysle ze szybko wymysliliby cos innego czego nie sposob przestrzegac...niby o bezpieczenstwo chodzi..ale to jednak kasa ma decydujace znaczenie :(

        • 15 3

      • Dużo miejsca na wałek polegający na zaniżaniu dochodów. Jeden podatek od ogólnie zwanej konsumpcji, prosto i sprawiedliwe.

        • 0 1

    • Jak na moje oko, to policjanci z tego Forda na zdjeciu powinni dostac mandat (1)

      ... poniewaz zaparkowali w niedozwolonym miejscu bez wlaczonych swiatel otaz sygnalow ostrzegawczych pelniac sluzbe statyczno-dynamiczna. Ponadto jezeli zatrzymuja inne pojazdy na tym odcinku drogi to tym samym stwarzaja niebezpeczenstwo dla pozostalych kierwcow. Tak mysle o 500pln kary oraz 10pkt na zachete + pytanie do Komendanta dlaczego wydal rozkaz na to zeby jego podwladni lamali Przepisy Ruchu Drogowego?

      • 7 2

      • Tyle ze to nie Policja

        a Inspekcja Transportu Drogowego - nie zatrzymuja samochodow tylko robia zdjecia tym ktorzy przekraczaja dozwolona w tym miejscu predkosc. Nie zmienia to jednak faktu ze stoja w miejscu niedozwolonym choc pewnie ITD wolno tam stac ;)

        • 3 0

  • wreszcie jakieś sensowne teksty na temat sensu miarkowania prędkości (11)

    zwłaszcza w miastach. Za chwilę rozpocznie się na tym portalu przepychanka "miszczów kierownicy", którzy uważają, że to piesi są zwykle winni, z argumentami różnego rodzaju, wśród których znajdzie się wiele ziarn prawdy. Faktycznie już się zaczęła, zanim skończyłem redagować ten post w pierwszej wersji.

    • 145 118

    • wyjaśnij mi sens ograniczenia prędkości do 50 km/h na trasie pomiędzy Sopotem i Gdynią (6)

      Jest tam dobra dwupasmowa droga,ze sporym pasem zieleni pośrodku i jedno jedyne przejście dla pieszych, w dodatku mało używane.
      A policja zarówno sopocka, jak i gdyńska regularnie stoi i wlepia tam mandaty.
      Czy 70 km/h nie było by tam lepszym rozwiązaniem? Nie uważam, że pozwolenie kierowcom na jazdę 70 km/h tamtym odcinkiem spowodowałoby nagle wzrost wypadków. Ale lepiej zrobić 50 i wlepiać mandaty. Budżet trzeba jakoś wyrobić.

      • 47 15

      • na to pytanie jest bardzo prosta odpiwedź (3)

        Kiedy to wprowadzono na tym odcinku zawsze gdzieś stali dzielni chłopcy radarowcy. Z ograniczeniem do 70 wiele nie zarobisz a już na 50...

        Oczywiście autor artykułopodobnych wypocin uważa, że nawet gdyby ograniczyć prędkość do 30 czy 10 to i tak kierowcy mają się dostosować do bandyckich regulacji.

        • 27 13

        • uprasza się o uważne czytanie tekstu (2)

          cytuję "A może znaki z ograniczeniami są postawione w kuriozalnych miejscach, w których stoją tylko po to, by łapać Bogu ducha winnych kierowców, łupić ich kieszenie i załatać w ten sposób dziurę budżetową. Nie twierdzę, że takich miejsc nie ma. Pewnie się zdarzają, ale skoro prawo jest złe, to trzeba je zmienić, a nie łamać. Podobnie z przepisami"

          • 22 9

          • (1)

            Tylko że taki kierowca, który dostanie mandat nie ma takiej władzy żeby zmienić prawo. Polskie prawo nie jest dla obywateli.

            • 10 6

            • polskie prawo, tak jak każde prawo, ma część postanowień

              z którymi wielu się nie zgadza. Wiele ograniczeń prędkości ma większy sens niż się wielu uczestnikom tej dyskusji wydaje. Prędkość w mieście nie jest najważniejsza - najbardziej zmniejsza ją nadmiar samochodów i niedostatek sensownej refleksji.

              • 7 2

      • W tym przypadku masz rację, ale uprzedzam, że jednak zgadzam się z większością tez postawionych w artykule, i jako pieszy i jako kierowca ...

        • 5 3

      • b

        arek?

        • 0 2

    • racja (2)

      Jak ktoś jeździ do pracy codziennie tą samą drogą to nawet nie zauważa jak robi 80/h w terenie zabudowanym. Jak ktoś wtedy jedzie pierwszy raz trasą lewym pasem 55/h to zamulacz i trzeba go obtrąbić najlepiej wyprzedzając na grubość lakieru. A potem są takie wypadki jak ten na hallera, która jest ulicą tak wbudowaną w tkankę miejską, że słusznie jest tam ograniczenie do 40stu. Ja tam cieszę się z wprowadzanych reperkusji, bo może zrobi się u nas wreszcie normalnie.

      • 28 19

      • (1)

        W Polsce nigdy nie będzie normalnie, dzięki takim ludziom jak ty.

        • 8 20

        • to jest opinia, przedstaw argumenty

          • 13 1

    • Napisał ten co jeździ na rowerze na codzień

      Dobry jesteś

      • 6 9

  • Wszystkich narzekających na radary jesli mają prawo jazdy zachęcam do przeczytania ze zrozumieniem kodeksu drogowego. (10)

    Jeśli ktoś się nie zgadza z zapisanymi tam przepisami to niech odda prawo jazdy i nie wsiada do samochodu.

    • 178 126

    • (2)

      W końcu rozsądna opinia. Jak się nie podoba to na autobus.

      • 42 14

      • tyle że nie mam wpływu (1)

        jak kierowca autobusu jedzie na czerwonym lub nie zatrzymuje się na stopie - i gdzie tu bezpieczeństwo?

        • 14 18

        • Masz wpływ: każdą taką sytuację możesz zgłosić zarówno na policję jak i do pracodawcy rzeczonego kierowcy.

          • 10 4

    • Czytaj ze zrozumienie !!! (4)

      Chodzi o ITD !!!
      Jeżdżą i strzelają fotki, nie poprawiają tym bezpieczeństwa !!!

      • 17 16

      • poprawiają poprawiają, bo kolejny raz już się durniu zastanowisz czy nie jedziesz za szybko, bo żal ci d*pe ściśnie za kasę (3)

        za mandaty i punkty, które ci zabiorą prawko.

        • 17 9

        • Itd nie może nałożyć punktow

          • 1 0

        • guano prawda! (1)

          To będzie już fakt dokonany. Nie zapewnią bezpieczeństwa bo nie zatrzymają samochodu w czasie łamania ograniczenia prędkości!

          • 4 9

          • Policja też nie jest w stanie zatrzymać sprawcy wykroczenia czy przestępstwa w czasie jego dokonywania czy tym bardziej powstrzymywać sprawców zanim popełnią czyn zabroniony. Dlaczego w takim razie ścigać złodziei czy wandali, skoro szkoda już się dokonała?

            Poza tym: przed fotoradarami ludzie zwalniają, bo czują nieuchronność kary. Nieoznakowane radiowozy i fotoradary mają dokładnie ten sam cel.

            • 12 1

    • Brawo!

      Dokładnie o to chodzi! Mając prawo jazdy trzeba znać i stosować się do kodeksu. Jeżeli ktoś z założenia nie będzie przestrzegał przepisów to fora ze dwora i prosto do autobusu ;)

      To czy niektóre obostrzenia są sensowne itp. to inna sprawa, ale tak jak napisał autor artykułu - trzeba walczyć z tym starając się znosić te głupoty, a nie uważać się za Boga i jeździć jak się chce.

      • 12 2

    • kiedys w stanach wprowadzono prohibicje

      I też byli tacy którzy pisali jakie to dobrodziejstwo. U nas zamiast drog mamy fotoradary

      • 7 6

  • Każda złotowka zapłacona POlsce to haracz. (12)

    • 175 75

    • to wypad stąd (11)

      to wypad za granicę. aaa sorry tam też trzeba płacić podatki i mandaty. możesz jeszcze wynieść się na bezludną wyspę. ty i inni, którym się wszystko należy za darmo.

      • 24 24

      • MATOLE !!! (10)

        To zobacz od kiedy jest tam emerytura i ile euro jakie podatki się płaci ile się zarabia !!!
        P.s. np.renta w norwegi 800 euro miesięcznie z byle powodu można ją otrzymać !
        NIE WIESZ TO WON Z PORTALU MATOLE !!!

        • 16 24

        • z byle powodu?

          dziwni ci Norwegowie, to pewnie Breivik też dostanie rente za złe warunki w więzieniu ajajaj co za piękny kraj

          • 10 6

        • uff.. co za kultura wypowiedzi i jakie rzeczowe argumenty w merytorycznej dyskusji.. i szacunek dla rozmówcy...
          no no.. tylko się nie zapluj z emocji.

          • 13 6

        • to sobie sprawdz co za 800 euro mozesz kupic w Norwegii (3)

          Ceny zywnosci sa tam kilkukrotnie wyzsze niz u nas, wiec za 800 euro zyjesz jak dziad. Poza tym podatki maja tez sporo wyzsze niz u nas o mandatach nie wspomne.

          • 12 5

          • Masz rente i możesz pracować ! (2)

            Tak robi większość norwegów !

            • 2 9

            • oto wzór życia! (1)

              Udawajmy kaleki, okradajmy państwo i pracujmy (pewnie wtedy) na czarno, aby jeszcze zarobić więcej.

              Czy Wy nie rozumiecie, że renty i inne dodatki socjalne są z podatków. Nie z pieniędzy drukowanych at hock.

              • 14 2

              • Akurat w Norwegii to pieniądze z ropy

                i gazu. Polska nie ma ani ropy ani gazu, więc porównanie Jerzego z d..y.

                • 2 0

        • z 800 euro (1)

          zawojujesz Norwegie ?

          • 6 3

          • CHODZIŁO O ŁATWOŚĆ ŻYCIA W NORWEGII

            • 2 8

        • nietłumacz Tusko matołom bo itak niezrozumieją wkocu go wybierali (1)

          matoły tyz niezrozumieją ze stadiony zadarmo nie budowali trzeba kase komus zabrac a najłatwiej kierowcom z mandatów a wymówka ze to w trosce o bezpieczeństwo!:)

          • 6 6

          • A teraz napisz to samo , ale poprawnie w języku polskim .

            • 5 2

  • Co to za porównania !!! (6)

    Wyciągają od nas kasę i tyle w temacie !!!

    • 202 78

    • Że się jeszcze znajdzie kretyn co wierzy w tę propagandę o bezpieczeństwie... (1)

      I jeszcze dalej wciska kit... Nie ta kolejność, najpierw drogi, a później łapanie na nich piratów. Nie odwrotnie. Prawda jest taka: Te samochody nikogo nie złapią w godzinach szczytu, z prostej przyczyny, nie da się przekroczyć wtedy prędkości ze względu na za duży ruch. Złapią jak jest pusto i można się trochę bardziej rozpędzić, bo jest i tak pusto. Możecie te wszystkie zapewnienia o bezpieczeństwie włożyć między inne bajki.

      • 19 12

      • Oho, widzę, że cwe*e minusują... Kto nie nie ma samochodu, niech się nie wypowiada.

        • 5 5

    • (3)

      Bo kulturalny i przepisowy kierowca, płaci miliardy na wymuszone mandaty!!!,..
      Nikt tu od niewinnych kasy nie wyciąga,.. A brawura na drogach jest nagminna. Większość kierowców uważa się za panów ulicy.
      Z koro państwo nie jest wstanie ich utemperować, no niech przynajmniej ciągnie ich po kieszeni!

      • 8 11

      • "Z koro" - dla mnie hit sezonu (1)

        wierzyć się nie chce ;-)

        • 13 2

        • To pokolenie dzieci Neo...

          • 2 1

      • Mandaty w miejscach w których oznakowanie jest nielogiczne i idiotyczne = wymuszanie mandatów na kierowcach

        • 5 2

  • FREUDOWSKA POMYŁKA? (2)

    Porównanie podatków do mandatów - cymes.

    • 174 29

    • zwykłe brednie - tak się teraz pisze arykuły

      Po co jakakolwiek wiedza no i broń boże myślenie...

      • 19 5

    • durne porównania i tyle

      to podobnie jak porównywanie warunków w celach więziennych do warunków życia bezrobotnych dzieciorobów z ósemką potomstwa na 35m2.

      • 0 1

  • W Polsce mamy tyle wypadków przez tragiczne drogi a nie przez prędkość!! (31)

    Zbadaj sobie Michale, jak zmieniła się ilość wypadków choćby na S7 od kiedy jest dwupasmówka.

    Płać sobie Nowakowi i Vincentowi, ja nie mam zamiaru dopóki mi nie pokażą zdjęcia!

    • 252 83

    • kret yn (1)

      • 8 27

      • odpowiem jak klasyk " twój stary kret yn"

        • 26 7

    • dkładnie tak (3)

      Idąc logiką autora porównajmy ile wypadków jest na A1 z ograniczeniem do 140 a ile na ograniczeniach do 50. Konkluzja będzie taka, że w mieście trzeba zwiększyć prędkość do 140 bo wypadków będzie mniej.

      • 31 20

      • logiki ci brak w ogole, budowac porzadne drogi! (2)

        • 14 8

        • Czyli zgadzasz się na dwupasmówkę pod swoimi oknami? (1)

          Nawet gdybyś miał oddać pas ziemi jakieś kilkadziesiąt metrów? To przecież dla wyższego dobra.

          • 9 8

          • chodzi o trasy w Polsce ciolku

            • 5 2

    • (4)

      No to skoro mamy tak tragiczne drogi to powinniśmy jeździć wolniej a nie na jednopasmowej drodze jechać z prędkością jak na autostradzie.

      • 20 5

      • a nie lepiej budowac lepsze drogi? (3)

        • 15 12

        • a nie lepiej budować drogi i tam jeździć szybko (2)

          a na zwykłych drogach uważać, aby nie zabijać się nawzajem?

          • 13 0

          • nie ma za co

            nie ma za co budować dróg,
            wszystkie przeznaczone na to pieniądze przeżerają urzędasy na mnożonych w nieskończoność bezsensownych stanowiskach

            • 8 4

          • a ile masz smiertelnych wypadkow w miescie w porownaniu z krajowkami??

            • 0 1

    • Paradoks (1)

      Super że dostrzegasz związek miedzy stanem drogi a ilością wypadków, szkoda tylko że nie widzisz że jak warunki na drodze są kiepskie(stan dróg) to i jechać trzeba wolniej.

      • 23 5

      • Dokładnie

        Ludzie jeżdzą na S7 z taką samą prędkością jak jeździli na starej DK7. Liczba wypadków spadła, bo powstała droga dostosowana do prędkości i zachowań uskutecznianych przez kierowców. Szkoda tylko, że Ci sami ludzie chcieliby jeździć na każdym jednym kilometrze asfaltu tak samo i nie potrafią zrozumieć, że jest równica między szerokimi prostymi autostradami/drogami ekspresowymi, a ulicami dwujezdniowymi w środku miasta...

        • 14 9

    • No tak... (6)

      Zgadza się - na drodze ekspresowej jeździ się 120 km/h, ale dopóki jej nie ma i jedziesz na wąskiej, krętej jednojezdniowej drodze krajowej to powinieneś jeździć wolniej, a nie też 120 km/h, bo "powinna tam być droga, która by mi tyle pozwalała jechać"... Co za koleś!

      • 22 6

      • to co wolisz (5)

        Zamiast budowy tej drogi postawić tam pięć fotoradarow?
        Tak tak zamiast, poniewaz tych dróg w porównaniu z europa prawie nie ma, ale fotoradarow mamy najwiecej

        • 13 12

        • (3)

          Wprowadzasz bezsensowną alternatywę: fotoradar albo lepsze drogi.

          Po pierwsze, jakoś w Polsce buduje się jedno i drugie.

          Po drugie, koszta fotoradarów są niewspółmiernie niższe niż budowy dróg, więc większa ilość fotoradarów nie powoduje zahamowania budowy i modernizacji dróg - problemy w tej materii leżą gdzie indziej.

          Po trzecie, nic nie uzasadnia nieodpowiedzialnej jazdy. Jeżeli droga nie pozwala na szybką jazdę, to zwalniasz i nie ma dyskusji. Nie ma "bo mi się spieszy", ani "bo nie ma autostrad", czy "państwo nas okrada". Kierowca musi być odpowiedzialny za swoje czyny i musi umieć przewidywać ich konsekwencje.

          Opanowanie podstaw kierowania samochodem jest na tyle proste, że zbyt wielu ludzi nie zdaje sobie sprawy, jak potężną maszyną dysponują. Ponad tona stali rozpędzona choćby do tych 100 km/h potrafi dokonać potwornych zniszczeń.

          • 17 6

          • to nie ja to nowak i tusk (2)

            Tempo wyposażenia dróg w fotoradary jest niewspółmierne do budowy dróg, ewenement na skalę światową. Można powiedzieć ze km drogi to ekran dzwiekochlonny i fotoradar. Nikt nie protestowałby gdyby właśnie nie ta chora zależnośc, to nie Polacy sa jacyś dzicy w porównaniu do Czechów czy Niemców to rząd mają dziki.

            • 5 4

            • (1)

              Tyle że jedno ma się nijak do drugiego. Skoro koszt postawienia radaru jest niewspółmiernie mały do kosztu budowy drogi, to nawet przesunięcie wszystkich funduszy z budowy nowych radarów na budowę dróg niczego nie przyspieszy.

              A skoro już chcesz protestować, to rób to z głową: zacznij jeździć przepisowo i spraw, żeby fotoradary stały się nieopłacalne. Dopóki ludzie będą nagminnie łamać przepisy, dopóty w budżecie państwa będzie widniała duża kwota w rubryce dochody i podpisana "mandaty".

              • 7 3

              • Bardzo dużo fotoradarow jest postawionych bez sensu np za światlami, albo sa co kilkanaście metrów i jedną osobę fotografują trzy razy. Do tego koszt ich budowy jest bardzo duży, sprawdza to właśnie NIK, zobaczymy jaki będzie raport. Najlepiej przesiąść sie na autobus todopiero będzie protest. Jezeli państwo czyli ludzie ktorych wybraliśmy nie spełniają naszych rzadan to trzeba ich zmienić a nie im sie podporządkować.
                Nie słyszałem nigdzie na świecie o protestach przeciwko fotoradarom. To znaczy ze albo Polacy sa jacyś nienormalni i wyjatkowi na skalę.światową albo faktycznie rząd dzięki radarom łata dziurę budżetową.

                • 5 6

        • radary w Polsce i gdzie indziej da sie policzyć

          u nas na 100 km dróg nadal jest ich dużo mniej niż na tzw. zachodzie

          • 6 2

    • nadmierna prędkość (4)

      to nie tylko powód wypadku ale co bardzo ważne - dużo poważniejszy niesie za soba skutek. Skoro na drodze są wypadki z udziałem pieszych, to aby zachować ich przy życiu trzeba spowolnić prędkość samochodów. Jest różnica w uderzeniu w przechodnia z prędkością 40 km/h a 90 km/h. Często w tym drugim przypadku można już tylko zamawiać trumnę.

      • 6 5

      • przy uderzeniu w pieszego z prędkościa 90 (2)

        zawsze trzeba zamawiać trumnę...ale czy to znaczy, ze na wszystkich drogach krajowych ma być ograniczenie do 40?
        nadmierna prędkość króluje pośród przyczyn wypadków od dawien dawna, ale główną tego przyczyną są sami policjanci-zawsze, gdy nie chce im się myśleć stwierdzają,że została przekroczona dopuszczalna prędkość. nawet, jeśli przyczyną było wyjechanie w ostatniej sekundzie na czołówkę- prędkość można dopisać. nawet jak po wypadku prędkościomierz zatrzymał się na 40 i nie było hamowania- na pewno setka jechał, bo samochód nie może być aż tak zniszczony...

        • 14 3

        • Masz dowody na poparcie swojej tezy dotyczącej pracy policji?

          • 3 9

        • bez żartów, nie na wszystkich

          ale uważam, że tam, gdzie czasami ograniczenie wydaje się być od czapy warto pomysleć, czy od czasu do czasu nie łazi tam ktoś po drodze. Jeśli nie łazi, to analizaując stan drogi może okazać się, że postawiony tam fotoradar to tylko sposób na zarabianie kasy.

          • 1 3

      • w tym drugim przypadku zamawiać trumnę trzeba w ponad 90% przypadkówh

        przy 40 jest więcej czasu na reakcję, skutki wypadków bywają nadal ciężkie, stąd propozycja 30 km/h, przy tej prędkości szanse wyjścia bez większych obrażeń są ponad 95%, dalsza redukcja prędkości niewiele pomaga na obrażenia, ale zmniejsza hałas drogowy.

        • 4 1

    • (2)

      gratuluję napisania najgłupszego tekstu w cały temacie: prędkość dostosowuje się do stanu dróg, a nie drogi do prędkości!

      • 7 7

      • a WIĘC ??? !! kiepskie drogi = kiepska ( MAŁA ) prędkość ...

        ..... kurna !! - myśleć - co sie pisze !!
        Artykół ... taki sobie - ale nie do końca głupi. Tu nie w ograniczeniach sedno - a w ZDROWYM ROZSĄDKU !! - a tego w większości u polskich "Kubiców" BRAK ! i taka jest smutna prawda... niestety.

        • 1 8

      • racja, ale w PL ammy tylu idiotow, ze radary nie pomoga, tylko lepsze drogi, jak na zachodzie, gdzie mniej wypadkow

        pomysl, zanim cos glupiego napiszesz

        • 1 2

    • Piszesz bzdury (1)

      na dwupasmowej S7 masz MAKSYMALNĄ prędkość 120 km/h..
      a powinieneś jechać tak jak pozwalają warunki na drodze... A po drugie wsiadając za kierownicę auta AKCEPTUJESZ I ZGADZASZ SIĘ na przepisy kodeksu drogowego.. Skoro ci on nie odpowiada nie wsiadaj do auta , jedź innym środkiem lokomocji.

      • 9 6

      • mam wierzyc na slowo, ze w danym miejscu przekroczylem predkosc bez zdjecia nawet?

        ocknij sie poprancu

        • 4 3

    • jak chcesz jeździć szybciej to jeździj ekspresówkami, zgodnie z przepisami !!

      A na innych drogach jeździj też jak nakazują przepisy, nie jesteś na drodze sam!! Przez swoją głupotę możesz kogoś zabić, być może jednostkę bardziej wartościową niż TY.

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane