• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie płaćmy mandatów, to może też podatków?

Michał Sielski
12 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Radny walczy o fotoradary na Grunwaldzkiej w Oliwie

Skoro kierowcy lamentują, że sieć radarów i samochodów z fotoradarami to zamach na ich kieszenie, to może przestańmy też płacić podatki, robić przeglądy samochodów i jeździć w dzień z zapalonymi światłami? Jak anarchia, to na całego.



Internauci przekazują sobie zdjęcia samochodów Inspekcji Transportu Drogowego, by ostrzec innych. Tu na Estakadzie Kwiatkowskiego w Gdyni. A może by tak po prostu... przestrzegać przepisów? Internauci przekazują sobie zdjęcia samochodów Inspekcji Transportu Drogowego, by ostrzec innych. Tu na Estakadzie Kwiatkowskiego w Gdyni. A może by tak po prostu... przestrzegać przepisów?
Drogi kierowco, reanimowałeś kiedyś człowieka? Ja tak i niestety nie udało się go uratować. Zabił go kierowca, który jechał za szybko. Gdy usłyszał, że około 20-letni chłopak nie żyje, padł na kolana i wył jak maltretowane zwierzę. Zabił go przez własną głupotę. Spieszył się. Nie wiem, czy został za to skazany, czy siedział w więzieniu, czy jeździ teraz wolniej. Wiem jednak, że musi z tym żyć - i to jest fakt.

Ja też się często spieszę - przecież w Polsce praktycznie nie ma autostrad, a pozostałe drogi są w fatalnym stanie. Też przekraczam więc dozwoloną prędkość, co jest czasami skrajnie nieodpowiedzialne, bo pal licho moje życie i zdrowie, ale mogę przecież zrobić krzywdę komuś innemu. Efekt - ostatni mandat to 8 punktów i 300 zł. Nagranie przez jadący za mną samochód policyjny nie pozostawia złudzeń: zasłużyłem - i to jest fakt.

Przekraczasz dozwoloną prędkość?

Według danych policji 43 proc. wypadków w Polsce zdarza się z powodu nadmiernej prędkości. Oczywiście nie jest to jedyna przyczyna, bo od samego przyspieszenia samochody się nie zderzają i nie wjeżdżają w pieszych na przejściach. Ale droga hamowania przy dwukrotnym przekroczeniu prędkości zwiększa się trzykrotnie. Tak, tak, to nie pomyłka. Przy 50 km/h wynosi ona 26 m, przy 100 km/h to już 77,8 m - i to również jest fakt.

Podobno z faktami się nie dyskutuje, więc sprawdźmy odczucia. Częsty zarzut przeciwników coraz większej kontroli kierowców jest taki, że fotoradary umieszczone są w kuriozalnych miejscach, które wcale nie są niebezpieczne. To prawda, już nie są. W 2008 r. zbadano ponad 60 proc. miejsc, w których stały fotoradary, czyli w sumie 743 w całej Polsce. Ilość wypadków spadła tam o 17,2 proc., ucierpiało w nich 23,8 proc. mniej osób, było o 21,6 proc. mniej zabitych - to dla tych, którzy ciągle powtarzają, że nikt nie udowodnił tego, że instalacja fotoradarów poprawia bezpieczeństwo.

Kolejny zarzut - nieoznakowane samochody z fotoradarami nie wpływają na poprawę bezpieczeństwa. Co więcej, samochody Inspekcji Transportu Drogowego nawet nie zatrzymują kierowców, tylko wysyłają do domu mandaty - co również ma być dowodem, potwierdzającym tezę o zerowym wpływie na prewencję. Ale czy na pewno? Karniści od lat powtarzają, że nic nie wpływa tak na ograniczenie przestępstw i wykroczeń, jak nieuchronność kary. A nieoznakowane samochody z fotoradarami właśnie tę nieuchronność stwarzają. Są doskonałą bronią na tych, którym - tak jak i mnie - zdarza się przyspieszać tuż po minięciu radaru. Bo teoretycznie mogą być wszędzie.

A może znaki z ograniczeniami są postawione w kuriozalnych miejscach, w których stoją tylko po to, by łapać Bogu ducha winnych kierowców, łupić ich kieszenie i załatać w ten sposób dziurę budżetową. Nie twierdzę, że takich miejsc nie ma. Pewnie się zdarzają, ale skoro prawo jest złe, to trzeba je zmienić, a nie łamać. Podobnie z przepisami. Bo idąc tym tokiem rozumowania, równie dobrze można nie zapinać pasów (przecież to moje życie), nie zapalać świateł w dzień (przecież mam biały samochód, widać go z daleka), a może też nie płacić podatków (bo za wysokie i niesprawiedliwe), a kwiaty dla żony wyrywać z miejskiego klombu. Absurd? Oczywiście.

Żebyśmy się dobrze zrozumieli - doskonale rozumiem oburzenie hipokryzją obecnego rządu. Tekst Donalda Tuska, że tylko facet bez prawa jazdy może stawiać fotoradary, pamiętają przecież wszyscy. Tylko że hipokryzja (dla mnie to synonim słowa "polityka") nie zmienia faktu, że polskie drogi są dużo bardziej niebezpieczne niż te w innych europejskich krajach (w 2012 r. doszło do 36,5 tys. wypadków, zginęło 3,5 tys. osób, a 45 tys. zostało rannych). I brak autostrad jest takim samym usprawiedliwianiem jak okradanie pracodawcy, "bo na zachodzie za to samo płacą więcej".

Skoro już chcemy być takimi Europejczykami, to wprowadźmy przepisy innych krajów. Np. te z Norwegii, gdzie za przekroczenie prędkości o ponad 30 km/h traci się prawo jazdy na kilka miesięcy. A może przetransponujmy do nas wzorce szwajcarskie: za przekroczenie prędkości o 40-80 km/h w stosunku do ograniczenia, w zależności od typu drogi, sąd ma obowiązek ukarać kierowcę co najmniej rocznym pobytem w więzieniu. Tak, tak: obowiązek, bo wcześniej nie musiał, a tylko mógł. Drakońskie prawo? Drogi w Szwajcarii są jednymi z najbezpieczniejszych na świecie. Niech każdy sam sobie odpowie czy tylko z powodu sieci autostrad - których w innych krajach też nie brakuje.

Projekt Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zakłada kilka nowelizacji prawa. M.in. odbieranie prawa jazdy za podwójne przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym, zainstalowanie kolejnych 160 fotoradarów oraz zwiększenie liczby policjantów i radiowozów z wideorejestratorami.

Opinie (538) ponad 20 zablokowanych

  • co za wazelina

    fuj

    • 10 6

  • a czemu oni stoją na martwym polu? przecież to jakaś kpina, karają za złamanie przepisów a sami je w danej chwili łamią! gdzie jest policja która powinna wyegzekwować od nich przestrzeganie prawa!

    • 10 4

  • co za debilny artykulik

    • 10 7

  • Wystarczy że płace akcyze za papierosy,alkohol i paliwo

    • 8 5

  • CO ZA BZDURNY ARTYKUŁ!

    Durnowate porównanie!To zeby bylo sprawiedliwie to VAT powinien wynosic 50%. Ilośc fotoradarów nie poprawi bezpieczenstwa jezeli chodzi o bezpieczenstwo bo trzeba zaczac najpierw od stanu dróg i poprawnej informacji znaków drogowych.Fotoradary "na dzien dzisiejszy"tak naprawde sa w innym celu stawiane ot tyle.Uważam rownize ze jazda z zapalonymi swiatłami przez caly rok jest nie potrzebna.
    Pan Michał chyba jeszcze nie doszedł do siebie po piątkowej libacji że takie durnowate porównania namazgrał.

    • 8 6

  • brednie w artykule (3)

    Droga hamowania ze 100km/h to ponad 77m? Jakim cudem jak nawet stare samochody ze 100km/h hamuja mniej wiecej w okolicach 40 m;/ ktos tu ladnie podkoloryzowal w artykule

    • 14 14

    • Musisz dodać czas reakcji (2)

      Standardowo ok. 1 sekunda jest potrzebna od pojawienia się zagrożenia do reakcji kierowcy. Jadąc 100kmph w ciągu sekundy około 30 metrów. Dlatego jeśli dodasz te powiedzmy 40m na właściwe hamowanie, mamy łącznie około 70m.

      W niekorzystnych warunkach czas reakcji i droga hamowania jeszcze bardziej się mogą wydłużyć. Np. kto będzie gwałtownie hamował jeśli ma na tyłku przyklejony zbyt blisko samochód? Tylko ten który chce wyłudzić odszkodowanie.

      • 13 0

      • Czas reakcji jest wielce subiektywny (1)

        • 0 3

        • ale droga przebyta w tym czasie jest zależna od prędkości jazdy

          • 1 0

  • To nie pierwszy artykul na zamowienie. (2)

    Inne to np: artykul o fabryce przetw. celuloze w Gdansku (ze zdjeciami fabryki bez kominow). Ale chyba nikt nie bierze tego na powaznie? Tu sie wchodzi, zeby poczytac smieszne opinie i ew. sprawdzic czy w okolicy nie bylo wypadku/awarii wody.

    • 14 8

    • To felieton, czytelniku. (1)

      Nie artykuł. To zasadnicza różnica.

      • 6 2

      • Ok teraz widze, no to zmienilbym tytul mojego posta na "nie pierwszy felietion"

        • 3 2

  • Abstrahując od treści wypowiedzi red. Sielskiego,

    proponuję zastanowić się chwilę zamiast gorączkować się na temat rzekomej linii politycznej portalu itp. Zauważcie, że to nie jest artykuł, tylko felieton. Czyli jest to subiektywna wypowiedź jednego człowieka, która wcale nie musi zgadzać się z treścią poprzednich artykułów na ten temat.

    • 10 1

  • to nie anarchia

    to powrót do normalności:)

    • 6 7

  • Po zdjeciu widac, ze koles nie je miesa.

    Wszystko na temat...

    • 5 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane