Fakty i opinie

Niesamowite maszyny: lotniskowy wóz strażacki


Potrafi w nieco ponad minutę wyrzucić w kierunku ognia 12 tys. litrów wody. Do tego, mimo że waży 43 tony, przyspiesza do "setki" w 25 sekund. W kolejnym odcinku cyklu Niesamowite maszyny prezentujemy wóz strażacki Ziegler, który dba o bezpieczeństwo w Porcie Lotniczym Gdańsk.



Czy w dzieciństwie marzyłe(a)ś o zostaniu strażakiem?

tak, i zostałe(a)m 11%
tak, i próbowałe(a)m dostać się do straży 3%
tak, ale skończyło się na marzeniach 36%
nie, marzyłe(a)m o zostaniu kimś innym 35%
nie pamiętam 15%
zakończona Łącznie głosów: 241
- W czasie jazdy zachowuje się prawie jak samochód osobowy. Ma przyspieszenie i zwrotność. Tyle że ma większe gabaryty: 12 metrów długości, ponad trzy szerokości i prawie cztery wysokości - wylicza Mariusz Wenta, dowódca trzyosobowej załogi wozu strażackiego Ziegler.
Na co dzień pojazd stacjonuje w budynku Zakładowej Lotniskowej Straży Pożarnej zobacz na mapie Gdańska. Jest najnowszym i zarazem największym z trzech ciężkich wozów strażackich, które czuwają nad bezpieczeństwem w Porcie Lotniczym Gdańsk. W końcu w pełni wyposażony Ziegler waży 43 tony. To mniej więcej tyle co tramwaj Pesa Swing lub 24 potężne hipopotamy nilowe.

- Pojazd ma zbiorniki na 12 tysięcy litrów wody, na półtora tysiąca litrów środka pianotwórczego, a do tego jest jeszcze pół tony proszku gaśniczego. Co ważne możemy podawać wszystkie trzy środki jednocześnie - zaznacza Wenta.
Do wyrzucania środków służą przede wszystkim dwa działka. Główne znajduje się na ruchomym wysięgniku o długości 15 metrów. Działko ma wydajność 5600 litrów na minutę, a jego kolejną zaletą jest spory zasięg. Jak wylicza dowódca plutonu, wynosi on około 80 m.

- Dla przykładu: w starym wozie, który kiedyś używaliśmy zasięg rzutu wody wynosił wprawdzie niewiele mniej, bo trochę ponad 70 metrów, ale proszek można było dostarczyć na odległość 12 metrów. Ziegler natomiast daje możliwość rzutu wody i proszku na około 80 metrów - wyjaśnia Piotr Małkowski, dowódca plutonu Zakładowej Lotniskowej Straży Pożarnej w Gdańsku.
Ochronny parasol i wodospad od ręki

Drugie działko umieszczone jest na zderzaku pojazdu. Ma wydajność 2200 litrów na minutę i może służyć zarówno do gaszenia pożaru, jak i do ochrony wozu.

- Działko ma możliwość regulowania prądów wody. Można na przykład ustawić rozproszony i zrobić sobie ochronny parasol. Dzięki temu jesteśmy osłonięci przed promieniowaniem cieplnym - tłumaczy Wenta.
Do ochrony służą ponadto tryskacze umieszczone na kabinie i pod podwoziem samochodu. Za dostarczanie środków odpowiada zaś nowoczesna autopompa. Jej wydajność to 10 tys. litrów na minutę i co ma ogromne znaczenie dla strażaków, dysponuje ona własnym silnikiem o mocy 480 koni mechanicznych.

- Zaletą takiego rozwiązania jest to, że jadąc z pełną prędkością nie musimy tracić mocy 1000-konnego silnika jezdnego na autopompę. Dzięki temu pojazd ma świetne osiągi i jednocześnie jest w stanie pozbyć się 12 tysięcy litrów w ciągu minuty i dziesięciu sekund. To prawie jak wodospad - porównuje dowódca załogi Zieglera.
Zgodnie z obowiązującymi normami, strażacy - od momentu ogłoszenia alarmu - mają trzy minuty na dojechanie do lotniskowego pasa i rozpoczęcie akcji. Dzięki utrzymywaniu formy i możliwościom pojazdu, dojeżdżają jednak znacznie szybciej.

"Setka" w 25 sekund i joysticki w kabinie

- Ziegler rozpędza się do "setki" w 25 sekund. Ma automatyczną skrzynię biegów i napęd na cztery osie. Prowadzi się ładnie i płynnie - opowiada Michał Kuberna, kierowca wozu, którego prędkość maksymalna wynosi 136 km/h.
- Czas reakcji badany jest co najmniej raz w miesiącu. Osiągamy go zawsze bez żadnych problemów. Co więcej, od momentu ogłoszenia alarmu dojeżdżamy Zieglerem do progu pasa w granicach od minuty i 50 sekund do dwóch minut - wylicza Małkowski.
Załoga wozu może gasić pożar nie ruszając się z kabiny. Dowódca za pomocą dwóch joysticków steruje wysięgnikiem i głównym działkiem, a kierowca działkiem zderzakowym. Wszystkie parametry, takie jak choćby ciśnienie autopompy czy ilość środków gaśniczych, wyświetlane są na ekranie komputera. Ponadto strażacy mogą korzystać z obrazu, jaki zapewnia kamera zamontowana na wysięgniku.

Znajduje się tam również kamera termowizyjna i lanca gaśnicza. Dzięki nim strażacy mogą zlokalizować źródło pożaru, przebić się przez kadłub samolotu i gasić płonące wnętrze. Jednak taki scenariusz byłby możliwy wyłącznie w sytuacji, kiedy na pokładzie nie byłoby ani jednej osoby. Połączenie bardzo wysokiej temperatury we wnętrzu samolotu i wody, która szybko odparowuje jest bowiem niebezpieczne dla ludzi.

Węże i przeszukiwanie samolotu

Załoga Zieglera dysponuje ponadto liniami szybkiego natarcia z wężami o długości ok. 50 i 80 m. Do dyspozycji strażaków są również hydrauliczne rozpieraki, nożyce do cięcia blach i sprzęt do udzielania pierwszej pomocy. Jeśli wymaga tego sytuacja, dowódca i ratownik wyposażeni w aparaty powietrzne i linię szybkiego natarcia ruszają do wnętrza samolotu.

- Chodzi o to, aby przeszukać samolot i sprawdzić, czy znajdują się w nim jakieś osoby. Do środka zawsze wchodzi zastęp, czyli dwóch strażaków. Drugi ubezpiecza pierwszego i przeszukujemy obiekt - wyjaśnia młodszy ratownik Maciej Smolarek.
- Na szczęście, na lotnisku w Gdańsku, od wielu, wielu lat nie było żadnego poważnego zdarzenia lotniczego - dodaje Małkowski.
Ziegler i dwa pozostałe ciężkie wozy strażackie służą więc na co dzień jako zabezpieczenie, na przykład podczas tankowania samolotów.

Zobacz w akcji szlifierkę torową Speno, która pracowała na trasie PKM

Opinie (78) 7 zablokowanych

  • Wow, rumiani chłopcy na swych czerwonych maszynach. (3)

    • 19 18

    • (2)

      Kotlety rozbijaj, a nie łajdaczysz sie po necie.

      • 25 5

      • Ziegler - to pewnie takie pindolino za zgarek (1)

        Jest czad, czerwony rumak którym można się pochwalić - to pewnie dzięki Bąkowi synkowi Donka

        • 5 12

        • No i może być jak pendolino, oby mnie tylko chronił na lotnisku wóz pożarniczy najwyższej klasy a nie jakiś sklepane w Polsce dziadostwo. Strażacy pewnie wiedzą o co mi chodzi...

          • 11 3

  • (26)

    Ja tyram po 12 godzin dziennie, za marne 4700 miesiąc w miesiąc. A 3 ludków pierdzi sobie w stołek nie robiąc nic i dostają za to kasę

    • 11 154

    • Było się kształcić na strażaka. (8)

      I nie musiałbyś w niedzielę od samego rana wylewać frustracji w internetach.

      • 73 2

      • (7)

        Jakiej frustracji? Napisałem tylko że niektórzy ludzie ciężej pracują żeby dzieciakowi kupić wymarzony tornister. A taki polewacz wodą na lotnisku nie robi nic i przyjeżdża nowym samochodem do tej swojej niby pracy.

        • 5 47

        • Polewacze (4)

          Jak się zacznie Tobie palić Twoja obora to będziesz prosił aby te ludki przyjechały i ratowały Twój dobytek

          • 38 5

          • (3)

            Dareczku, jak będzie taka potrzeba żeby ktoś przyjechał to przyjadą do mnie panowie z PSP a nie Janusze z brzuchami od piwska co polewają raz w miesiącu płytę lotniska żeby im sprzęt mie zardzewiał. Masz takie pojęcie o straży jak ci pani w przedszkolu powiedziała.

            • 7 29

            • Chyba nie przeczytałes artykułu.

              Ziegler to sprzęt który obsługuje juz tak naprawdę trzech ale nie strażaków a inżynierów. Nie ma wielkiego znaczenia czy maja brzuchy, pochwy czy zmarszczki.
              Ważne że na miejscu są ludzie którzy wiedzą co mają robić i jak. A to że ty musisz zapierdzielać po 12h to jest tylko i wyłącznie twoja sprawa i wina. Nikogo innego.

              • 38 2

            • Akcje poza terenem

              Jakbyś tak dobrze się znał to byś wiedział, że część jednostki zakładowej może wyjechać poza teren zakładu i wspomagać PSP w akcji, ale widocznie spałeś w żłobku jak pani wam czytała do snu

              • 20 1

            • anonimie cieciu

              jak ci sie chlew zapali to przyjada panowie z psp ale jak wyladujesz i zapali sie samolot to panowie z psp juz nie przyjada tak szybko. bedziesz sie modlil myslac czy zobaczysz jeszcze swoja trzode blagajac zeby ci janusze z brzuchem od piwa wyciagneli cie calego. ot tego oni sa od tego sa oni sloiku.

              • 17 1

        • Polewacze... (1)

          Nie jestem strażakiem ale myślę, że w takich zakładowych strażach pożarnych, mają już czas na służbach zagospodarowany podobnie jak u strażaków PSP. Asysty tankowań samolotów, ćwiczenia, konserwacje sprzętu, utrzymywanie w czystości i porządku swojego terenu. Tego nikt za nich nie robi. A zarzut że nie gaszą 24 godziny na dobę jest śmieszny. I chyba dobrze, że nie muszą gasić... Taki mają charakter te służby, że na codzień coś tam skrobią ale są w ciągłej gotowości do podjęcia działań ratowniczych.

          • 28 0

          • chłopie...

            ...nie dyskutuj z debilem, bo sprowadzi Cię do swojego poziomu i pokona doświadczeniem.

            • 10 0

    • (1)

      Mój drogi trzech ludków to jest na jednej zmianie, więc w sumie jest ich o wielu więcej, pewnie ponad dziesięciu. Zastanów się i policz, jak zaczniesz to może nie będziesz musiał siedzieć w robocie po 12h, czego Ci życzę :-)

      • 18 1

      • Właśnie przez taki sprzet sporo strażaków traci pracę bo staja się zbędni. Jest plus ale sa i minusy.

        • 7 3

    • Zapytaj (2)

      lepiej jaka i w jakim systemie pracy...
      i wtedy się wypowiadaj. Ze służba w PSP, systemem trójzmianowym, przywilejami i wcześniejszą emerytura, zakladowka nie ma nic wspólnego.

      • 18 0

      • (1)

        No i zapytaj się o pensję, bo też nie ma nic wspólnego z PSP...

        • 3 3

        • porównywalne lub niższe

          • 3 2

    • oni zarabiaja po 1400 netto ;-) (1)

      • 8 4

      • Jasne.

        • 3 3

    • Zostań kapusiem policyjnym dorobisz do pensji ! Zaszwoń na na komende i się zapytaj o stawki i wymogi . Napiasz CV wyślij na adres policja.gov@informatorzy.com i zarabiaj szmal :-D

      • 5 5

    • to znaczy, że zarabiasz dwa razy tyle, co kasjer i jeszcze narzekasz? Ty kułaku! Ty dorobkiewiczu!

      • 6 2

    • buraku (2)

      oplacasz ich pensje? nie? to won. zywicielem posrednim tych panow jest pasazer. to on placi za bilet w ktorego cene wliczone sa oplaty lotniskowe z ktorych wyplacane sa pensje dla lsp. ja jako pasazer i klient lotniska nie mam nic przeciwko dorsuceniu sie na ich pensje. w razie czego beda starac sie zebym sie nie usmazyl zywcem... a ty zajmij sie swoimi sprawami chlopie malorolny.

      • 8 1

      • minus za slownictwo (1)

        • 1 0

        • dziekuje za zwrocenie uwagi i plusuje

          • 0 0

    • chyba za 1700...

      ...brutto.
      4700 to może przed denominacją zarabiałeś.

      • 0 0

    • (...)

      obys nigdy nie potrzebowal ICH pomocy....
      Bez komentarza

      • 1 0

    • Trzeba było się uczyć. ..

      • 0 0

    • Oni mają połowę z tego

      To masz 2x tyle co oni. I zapewne nie musisz tyrać do 67 roku życia. W większości cywilizowanych krajów społeczeństwo cieszy się jak służby ratownicze nie pracują i życzy im się by nie pracowali. Wiadomo że jak pracują to komuś dzieje się krzywda i ktoś cierpi. Ale my żyjemy w patologicznej Polsce gdzie społeczeństwo nie ma szacunku do takich służb, a ty pisząc tak człowieczku zaliczasz się do tej patologi . Pewnie byś chciał by spadł samolot i żeby ci ludkowie mieli co robić. A co gdyby w tym samolocie byli twoi bliscy?

      • 0 0

    • To popierdz tez , ciekawe po ilu minutach mialbys gacie pelne od tego
      " nicnierobienia"

      • 0 0

  • (6)

    Ciekawy wóz strażacki , naprawdę inponujące osiągi i parametry. Tak z ciekawości zapytam jakiej jest produkcji ten super ziegler , bo nie jest napisane w tekście. Fajnie byłoby się przejechać ze znajomymi takim wozem.

    • 26 2

    • (1)

      Google prawdę powie

      • 3 3

      • Google kłamie ! Tylko podsłuch w moim domu prawde powie :-D

        • 4 1

    • Produkcji czechosłowackiej :-D

      • 1 0

    • jest produkcji niemieckiej

      Zbudowany jest przez firmę ziegler która nie istnieje

      • 0 0

    • Ziegler jest produkowany w Niemczech na podwoziu MAN i posiada silniki Deutz i MAN

      • 1 0

    • zigler und sohn

      • 0 0

  • (8)

    W portowej straży w Gdyni obsada to w większości rolnicy z powiatu GWE. Superbeby E klasy i Passaty B7 TDI na parkingu to wyposażenie biednych strażaków, którzy plączą na niskie zarobki.

    • 25 24

    • (3)

      To trzeba było sie ksztalcic na strazaka, a nie manicurzyste/spedytora/filozofa w ateneum. Nie truj d*py lajzo.
      Wiesz czemus biedny? bos glupi. Wiesz czemus glupi? bos biedny.

      • 19 6

      • (1)

        Te Twoje głupio mądre porady z morałem na końcu pod co drugim wątkiem , są tak samo kiczowate jak zatowarowanie straganów na Jarmarku Dominikańskim.

        • 9 9

        • Chcialbym moc napisac, ze najwazniejsze, ze trafiaja w sedno. Niestety chory z zawisci manicurzysta po ateneum nie jest w stanie tego zrozumiec.

          • 8 5

      • I bardzo dobra odpowiedź. Brawo

        • 4 4

    • zakładowa straz (2)

      To jest zakładowa straz a nie państwowa wiec nie pisz ogolnie na temat zarobkow, a po drugie w dziesiejszych czasach to nie problem sciagac samochody w dobrej cenie z zagranicy.

      • 9 2

      • (1)

        W statusie zakładowej straży nie ma ani słowa o płakaniu nad niskim uposażeniem siedząc w E klasie.

        • 2 2

        • Ale cie boli ta E klasa. To jak byś zobaczył mojego sąsiada w porsche to co byś zrobiłł.

          Chhyba sie rozpedził swoim lanosem i ze złości rypnął w ściane.

          • 7 2

    • Ojoj

      Boże ale prymitywny komentarz. Na parkingu każdego zakładu pracy i firmy znajdziesz takie pojazdy więc nie lamentuj. Portowej straży pożarnej płaci port głównie za asysty przy przeładunkach. A że port ma zyski to płaci. I niech mają. A tacy jak ty to powinni do psychologa się udać...

      • 7 2

  • Fajne wozy strażackie na lotniskach (6)

    w 99% nigdy niczego nie gaszą

    • 29 5

    • No i... ? To chyba dobrze że nie gaszą. I nie chciałby, żeby gasili w razie czego 30 letnimi Tatrami albo innymi Ziłami...

      • 13 1

    • (3)

      i dobrze !

      • 12 0

      • Nie dobrze (2)

        bo gdynskie lotnisko takiego nie ma.

        • 11 5

        • Ale Wy macie szczura na lotnisku!

          • 4 4

        • ale mają infobutik czy jak to się zawało

          • 1 0

    • Możesz coś podpalić na lotnisku to zgaszą

      I trzeba się cieszyć że nie muszą

      • 0 0

  • Ale cuda na pewoskim lotnisku (1)

    Łał, łał

    • 11 23

    • porównaj sobie z PiSowskim lotniskiem

      np. w Lublinie

      • 8 2

  • Nastepny artykuł proponuję zrobić o statkach pożarniczych.

    • 30 0

  • sobotnia noc (5)

    a wiadomo, gdzie zmierzały przynajmniej cztery rozdzierające nocną ciszę Dolnego Wrzeszcza wozy strażackie? nigdzie nie znalazłem informacji. było przed północą, jechały przez Kościuszki

    • 9 1

    • Palilo sie mieszkanie w bloku na Baczynksiego

      • 2 0

    • Dolny Wrzeszcz?

      Przez Kartuska też jechały trzy wozy w tym drabina i też zero informacji.

      • 2 0

    • syreny wyly tez na Przymorzu w sobote (1)

      (Piastowska)- po poludniu .... ;)

      • 2 0

      • fiever

        • 1 1

    • na zakoniczynie się jaralo

      • 0 0

  • super sprawa.każdy strażak to bohater (1)

    • 6 5

    • A każdy pijak, to złodziej!

      • 4 3

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Niesamowite maszyny: wóz do gaszenia pożarów samolotów

    Pozdrowienia (1)

    Serdeczne pozdrowienia dla Piotra Małkowskiego od zmiany II JRG Ustka a w szczególności Mariusza Paprockiego...

    • 10 3

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Niesamowite maszyny: wóz do gaszenia pożarów samolotów

      Podziękowania od strażaków lotniskowych

      Dzięki Mariusz . Pozdrowionka również dla wszystkich strażaków z Ustki .
      Życzymy Wam spokojności.
      Piotr

      • 3 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.