- 1 Olbrzymie odłamki klifu w Orłowie (129 opinii)
- 2 Sąd: furgonetki pro-life zniesławiały (296 opinii)
- 3 Mors, który uratował psa, przekazał nagrodę (141 opinii)
- 4 Zmarł twórca Teatru Ekspresji (4 opinie)
- 5 Surfer zaplątał się w sieci. Ratownicy w akcji (78 opinii)
- 6 100-letnia willa coraz bardziej niszczeje (152 opinie)
Trwa montaż ponad tysiąca betonowych pali na budowie bajpasu kartuskiego
Ponad 100-tonowa maszyna codziennie wykonuje między Kiełpinkiem a Kokoszkami w Gdańsku wzmocnienie nasypu kolejowego za pomocą 24-metrowych betonowych pali. Projekt zakłada montaż ponad tysiąca sztuk wspomnianych wzmocnień. Całkowita objętość betonu, który zostanie użyty do wykonania prac geotechnicznych wypełniłaby basen olimpijski. Z kamerą odwiedziliśmy plac budowy.
- Inwestycja dotyczy odbudowy około 1,5-kilometrowego, jednotorowego odcinka linii kolejowej nr 234 pomiędzy Kiełpinkiem a Kokoszkami w Gdańsku. Oprócz budowy nawierzchni kolejowej, w ramach projektu zostaną wybudowane trzy zupełnie nowe obiekty inżynieryjne: wiadukt drogowy, wiadukt kolejowy oraz przejście podziemne dla pieszych oraz przebudowany zostanie jeden przepust. Dostosowany zostanie system sterowania ruchem kolejowym, przebudowane zostaną sieci elektroenergetyczne oraz telekomunikacyjne - mówi Paweł Glonek Inżynier koordynator ds. przygotowania i realizacji inwestycji.
Bajpas kartuski to dwa odcinki mające dwóch inwestorów:
- 1,5 km (Kiełpinek-Kokoszki) - PKM
- 15 km (Kokoszki-Glincz) - PKP PLK
Wykonawcą 1,5-kilometrowego gdańskiego odcinka jest spółka Torhamer z Gdyni. Umowa na budowę została podpisana w grudniu 2020 r., a prace rozpoczęły się w styczniu 2021 r. Koszt prac wyniesie ponad 42 mln zł.
- Inwestycja realizowana jest w systemie projektuj i buduj, za nami jest już cała część projektowa, w tym uzyskanie wszelkich decyzji administracyjnych, uzgodnień i zezwoleń umożliwiających rozpoczęcie robót budowlanych. Dotychczas wykonaliśmy część zakresu robót ziemnych oraz rozpoczęliśmy prace związane z budową obiektów inżynieryjnych. Aktualnie trwają prace związane ze wzmacnianiem podłoża gruntowego - dodaje Paweł Glonek.
100-tonowa maszyna wierci 24-metrowe otwory na specjalne pale wzmocnieniowe
Codziennie na budowie bajpasu kartuskiego pracuje nietypowa maszyna - Liebherr LRB 255 o masie przekraczającej 100 ton. Maszyna to tzw. "palownica", która odpowiada za wzmocnienie nasypu kolejowego za pomocą technologii pali przemieszczeniowych oraz pali wykonywanych świdrem ciągłym CFA.
- Palownica dysponuje momentem obrotowym 250 kNm, umożliwiającym wykonanie pali o długości powyżej 50 m długości oraz do 2,2 m średnicy. Jest to jedna z największych palownic Keller Polska, Liebherr LRB 255 o masie przekraczającej 100 ton. W związku z bardzo skomplikowanymi warunkami gruntowo-wodnymi i dużym pakietem gruntów nienośnych (organicznych) zakres koniecznego wgłębnego wzmocnienia sięgać będzie nawet do 24 m - mówi Karol Zalewski, kierownik robót geotechnicznych Keller Polska
Wykonanie kolumny przemieszczeniowej polega na:
- ustawieniu się maszyny na wyznaczonym wcześniej punkcie geodezyjnym,
- zgłębieniu się na żądaną głębokość przy pomocy siły nacisku i momentu obrotowego głowicy,
- betonowaniu kolumny przy jednoczesnym wychodzeniu głowicy przemieszczeniowej.
- Na wykonanie jednego pala potrzebujemy ok. 3 m sześc. betonu. Projekt zakłada wykonanie 1054 pali. Całkowita objętość betonu użytego do wykonania prac geotechnicznych wypełniłaby basen olimpijski - kończy Karol Zalewski.
Jednocześnie przy budowie pali pracują cztery osoby tj. operatorzy palownicy, koparki, ładowarki i pompy do betonu. Jeden pal, który wzmacnia podłoże wykonywany jest w ok. 10 minut.
Generalnym Wykonawcą jest firma Torhamer Sp z o.o Sp. k. z Gdyni, realizująca między innymi zakres związany z branżą torową. Głównymi Podwykonawcami są:
- Keller Polska Sp. Z o.o. odpowiadająca za wykonanie zaawansowanych wzmocnień podłoża gruntowego,
- Alusta SA - podwykonawca obiektów inżynieryjnych,
- Alstom Sp. z o.o. - implementująca rozwiązania w branży sterowanie ruchem kolejowym.
Zakończenie inwestycji planowane jest w drugim kwartale 2023 roku.
Opinie wybrane
-
2022-06-21 19:20
Jak uda im się skończyć ten "bajpas" to będzie spory sukces (1)
Bo gdy pkp plk zabierze się za remont linii Gdynia - Kościerzyna - oby nigdy - to o dojeździe koleją na Kaszuby - będzie można zapomnieć na długie, długie lata.
Paru mądrych inaczej chce bowiem uczynić z tej linii "Szprychę Marcina Cymbały".
Więc mieszkańcy Kartuz i okolic kibicujcie temu palowaniu bo inaczej ciała dolna część zimna.- 41 23
-
2022-06-22 10:42
Nie wiem, ale się wypowiem ...
.. tak można streścić Twój wpis.
Linia 201 nie ma nic wspólnego z CPK ani szprychami do tego kosmodromu. Linia ta po modernizacji ma zapewnić możliwość transportu ładunków do/z portu w Gdyni oraz.. tak można streścić Twój wpis.
Linia 201 nie ma nic wspólnego z CPK ani szprychami do tego kosmodromu. Linia ta po modernizacji ma zapewnić możliwość transportu ładunków do/z portu w Gdyni oraz kursowanie pociągów dalekobieżnych przez Kartuzy i Kościerzynę na południe kraju.
Obecnie linia jest jednotorowa i niezelektryfikowana, więc jej przepustowość jest bardzo niska. Wobec częstych kursów pociągów SKM do Kartuz i Kościerzyny, nie można jej wykorzystać dla ruchu towarowego. Tymczasem coraz bardziej zapycha się linia przez Gdańsk i Tczew i pociągi towarowe z Gdyni mają problemy z przejazdem. Gdy zwiększą się przeładunki w porcie, nie będzie jak ich stamtąd wywieźć i dowieźć, więc modernizacja linii nr 201 jest konieczna i bardzo potrzebna - także po to, by pasażerowie nie utracili swoich połączeń w wyniku wzrostu liczby pociągów towarowych.- 10 0
-
2022-06-22 06:26
STOP na przejazdach
Tory zostały usunięte z trasy. Pozostały jedynie fragmenty przecinajace ulice. Na każdym z tych fragmentów dumnie trwa znak STOP. Pytanie dlaczego? Czy nie jest tak, że widząc znak STOP w bezsensownych miejscach, później olewamy ten na czynnych przejazdach?
- 61 2
-
2022-06-21 20:37
A skąd możemy wiedzieć ile betonu może pomieścić basen olimpijski skoro taki pozostaje w Gdyni chyba już mogę powiedzieć, że równolegle z elektrownią atomową.
- 41 7
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.