• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trwa montaż ponad tysiąca betonowych pali na budowie bajpasu kartuskiego

Arnold Szymczewski
21 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 

Ponad 100-tonowa maszyna codziennie wykonuje między Kiełpinkiem a KokoszkamiMapka w Gdańsku wzmocnienie nasypu kolejowego za pomocą 24-metrowych betonowych pali. Projekt zakłada montaż ponad tysiąca sztuk wspomnianych wzmocnień. Całkowita objętość betonu, który zostanie użyty do wykonania prac geotechnicznych wypełniłaby basen olimpijski. Z kamerą odwiedziliśmy plac budowy.



Znasz się na kwestiach technicznych związanych z inżynierią?

Tzw. bajpas kartuski to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229.

- Inwestycja dotyczy odbudowy około 1,5-kilometrowego, jednotorowego odcinka linii kolejowej nr 234 pomiędzy Kiełpinkiem a Kokoszkami w Gdańsku. Oprócz budowy nawierzchni kolejowej, w ramach projektu zostaną wybudowane trzy zupełnie nowe obiekty inżynieryjne: wiadukt drogowy, wiadukt kolejowy oraz przejście podziemne dla pieszych oraz przebudowany zostanie jeden przepust. Dostosowany zostanie system sterowania ruchem kolejowym, przebudowane zostaną sieci elektroenergetyczne oraz telekomunikacyjne - mówi Paweł Glonek Inżynier koordynator ds. przygotowania i realizacji inwestycji.
Bajpas kartuski to dwa odcinki mające dwóch inwestorów:

  • 1,5 km (Kiełpinek-Kokoszki) - PKM
  • 15 km (Kokoszki-Glincz) - PKP PLK


Wykonawcą 1,5-kilometrowego gdańskiego odcinka jest spółka Torhamer z Gdyni. Umowa na budowę została podpisana w grudniu 2020 r., a prace rozpoczęły się w styczniu 2021 r. Koszt prac wyniesie ponad 42 mln zł.

- Inwestycja realizowana jest w systemie projektuj i buduj, za nami jest już cała część projektowa, w tym uzyskanie wszelkich decyzji administracyjnych, uzgodnień i zezwoleń umożliwiających rozpoczęcie robót budowlanych. Dotychczas wykonaliśmy część zakresu robót ziemnych oraz rozpoczęliśmy prace związane z budową obiektów inżynieryjnych. Aktualnie trwają prace związane ze wzmacnianiem podłoża gruntowego - dodaje Paweł Glonek.

100-tonowa maszyna wierci 24-metrowe otwory na specjalne pale wzmocnieniowe



Codziennie na budowie bajpasu kartuskiego pracuje nietypowa maszyna - Liebherr LRB 255 o masie przekraczającej 100 ton. Maszyna to tzw. "palownica", która odpowiada za wzmocnienie nasypu kolejowego za pomocą technologii pali przemieszczeniowych oraz pali wykonywanych świdrem ciągłym CFA.

- Palownica dysponuje momentem obrotowym 250 kNm, umożliwiającym wykonanie pali o długości powyżej 50 m długości oraz do 2,2 m średnicy. Jest to jedna z największych palownic Keller Polska, Liebherr LRB 255 o masie przekraczającej 100 ton. W związku z bardzo skomplikowanymi warunkami gruntowo-wodnymi i dużym pakietem gruntów nienośnych (organicznych) zakres koniecznego wgłębnego wzmocnienia sięgać będzie nawet do 24 m - mówi Karol Zalewski, kierownik robót geotechnicznych Keller Polska
Wykonanie kolumny przemieszczeniowej polega na:

  1. ustawieniu się maszyny na wyznaczonym wcześniej punkcie geodezyjnym,
  2. zgłębieniu się na żądaną głębokość przy pomocy siły nacisku i momentu obrotowego głowicy,
  3. betonowaniu kolumny przy jednoczesnym wychodzeniu głowicy przemieszczeniowej.

- Na wykonanie jednego pala potrzebujemy ok. 3 m sześc. betonu. Projekt zakłada wykonanie 1054 pali. Całkowita objętość betonu użytego do wykonania prac geotechnicznych wypełniłaby basen olimpijski - kończy Karol Zalewski.
Jednocześnie przy budowie pali pracują cztery osoby tj. operatorzy palownicy, koparki, ładowarki i pompy do betonu. Jeden pal, który wzmacnia podłoże wykonywany jest w ok. 10 minut.

Generalnym Wykonawcą jest firma Torhamer Sp z o.o Sp. k. z Gdyni, realizująca między innymi zakres związany z branżą torową. Głównymi Podwykonawcami są:


  • Keller Polska Sp. Z o.o. odpowiadająca za wykonanie zaawansowanych wzmocnień podłoża gruntowego,
  • Alusta SA - podwykonawca obiektów inżynieryjnych,
  • Alstom Sp. z o.o. - implementująca rozwiązania w branży sterowanie ruchem kolejowym.


Zakończenie inwestycji planowane jest w drugim kwartale 2023 roku.

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (63)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane