• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby za 1,5 mld zł

Michał Brancewicz
18 grudnia 2023, godz. 16:00 
Opinie (164)
Jednotorowa linia 201 ma zostać rozbudowana do dwóch torów i zelektryfikowana. Właśnie poznaliśmy oferty na prace na odcinku Osowa - Somonino. Jednotorowa linia 201 ma zostać rozbudowana do dwóch torów i zelektryfikowana. Właśnie poznaliśmy oferty na prace na odcinku Osowa - Somonino.

Dziewięć ofert na kwotę od 1,54 do 1,95 mld zł zostało złożonych w przetargu na projekt i rozbudowę linii kolejowej między Osową a Somoninem, będącej fragmentem trasy Gdynia-Kościerzyna. Główna część prac będzie polegać na dobudowie drugiego toru i elektryfikacji linii na ponad 28-kilometrowym odcinku. Realizacja potrwa 3 lata i 8 miesięcy.




Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby planowana od lat



Rozbudowa linii 201 do dwóch torów na odcinku od Osowej do Kościerzyny oraz elektryfikacja na trasie Kościerzyna-Gdynia jest zapowiadana od lat. Dzięki temu, już po elektryfikacji PKM, która zakończyła się w czerwcu, pociągi "na prąd" mogłyby kursować na Kaszuby i do Gdyni.

Przełomowy dzień na linii PKM Przełomowy dzień na linii PKM

Czym zazwyczaj dojeżdżasz szybciej do pracy?

Jednak inwestycja finansowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe ma duże opóźnienie. Jeszcze w 2020 roku harmonogram przewidywał, że dwutorowa i zelektryfikowana linia 201 powstanie do 2025 roku. Od dawna wiadomo jednak, że tak się nie stanie.

Dlatego konieczna była budowa tzw. bajpasu kartuskiego, czyli jednotorowego objazdu. Więcej o tym w drugiej części tekstu.

W październiku spółka PKP PLK unieważniła postępowanie na rozbudowę i elektryfikację linii 201 Kościerzyna - Somonino i 214 Somonino - Kartuzy. Powodem miały być błędy w dokumentacji.


Na szczęście jest i pozytywna wiadomość. Kolejarze z Warszawy otworzyli koperty z ofertami na rozbudowę 28-kilometrowego odcinka "dwieście jedynki" między Osową a Somoninem.



Zakres inwestycji kolejowej - co obejmuje?



  • modernizację linii kolejowej nr 201 na odcinku Somonino - Gdańsk Osowa o długości ponad 28 km,
  • budowę w rejonie posterunku odgałęźnego Glincz łącznic umożliwiających bezkolizyjne, kierunkowe połączenie linii kolejowych nr 201 i 229,
  • prace dostosowawcze na odcinkach linii kolejowych 248 i 253 (PKM) w celu zapewnienia prawidłowego i spójnego powiązania układów torowych między ww. liniami a układem torowym linii kolejowej nr 201,
  • elektryfikację linii kolejowej nr 229 na odcinku o długości 9 km oraz nr 214 na odcinku o długości ponad 4 km.

Na realizację tych zadań wykonawca będzie miał 44 miesiące, czyli 3 lata i 8 miesięcy, od dnia podpisania umowy.


Z tym zleceniem postanowiło się zmierzyć dziewięć firm i konsorcjów. Różnica w ofertach wyniosła aż 405 mln zł.

Oferty na rozbudowę linii 201 Osowa - Somonino:

  1. Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe, Trakcja i Zakład Robót Komunikacyjnych - DOM - 1 541 915 358,77 zł
  2. Budimex - 1 586 679 552,88 zł
  3. ZUE i FABE Polska - 1 619 622 180,00 zł
  4. PORR i Trakcja System - 1 640 046 329,99 zł
  5. STRABAG - 1 675 031 978,55 zł
  6. TRACK TEC CONSTRUCTION i INTOP Warszawa - 1 711 916 813,64 zł
  7. TORPOL - 1 726 848 243,04 zł
  8. Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor - 1 849 730 521,35 zł
  9. DOĞUŞ İNŞAAT VE TİCARET ANONİM ŞİRKETİ - 1 946 291 949,54 zł

Mimo tych różnic, wszystkie oferty mieszczą się w budżecie kolejarzy z Warszawy, który wynosi 2 148 581 495,98 zł.

Bajpas kartuski gotowy, ale zamknięty



Wracając do bajpasu kartuskiego, czyli objazdu, który ma umożliwić utrzymanie ruchu kolejowego na trasie z Trójmiasta do Kartuz, gdy na linii 201 trwać będzie elektryfikacja i rozbudowa do dwóch torów.

Budowa bajpasu została podzielona dwa zadania.

  1. PKM zbudowała ok 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki
  2. PLK zmodernizowała ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz

Część PKM została ukończona w czerwcu, w grudniu PLK zakończyła swój odcinek. Jednak zaraz potem został on ponownie zamknięty.

- Na dwa miesiące, w celu usunięcia przez wykonawcę usterek, jakie wykryto w trakcie odbiorów - mówi nam osoba znająca dobrze temat.
Jak udało nam się nieoficjalnie ustalić, jest szansa, że pociągi zostaną puszczone po bajpasie wraz z korektą rozkładów jazdy w marcu 2024 roku.

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (164)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane