• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby za 1,5 mld zł

Michał Brancewicz
18 grudnia 2023, godz. 16:00 
Opinie (164)
Jednotorowa linia 201 ma zostać rozbudowana do dwóch torów i zelektryfikowana. Właśnie poznaliśmy oferty na prace na odcinku Osowa - Somonino. Jednotorowa linia 201 ma zostać rozbudowana do dwóch torów i zelektryfikowana. Właśnie poznaliśmy oferty na prace na odcinku Osowa - Somonino.

Dziewięć ofert na kwotę od 1,54 do 1,95 mld zł zostało złożonych w przetargu na projekt i rozbudowę linii kolejowej między Osową a Somoninem, będącej fragmentem trasy Gdynia-Kościerzyna. Główna część prac będzie polegać na dobudowie drugiego toru i elektryfikacji linii na ponad 28-kilometrowym odcinku. Realizacja potrwa 3 lata i 8 miesięcy.




Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby planowana od lat



Rozbudowa linii 201 do dwóch torów na odcinku od Osowej do Kościerzyny oraz elektryfikacja na trasie Kościerzyna-Gdynia jest zapowiadana od lat. Dzięki temu, już po elektryfikacji PKM, która zakończyła się w czerwcu, pociągi "na prąd" mogłyby kursować na Kaszuby i do Gdyni.

Przełomowy dzień na linii PKM Przełomowy dzień na linii PKM

Czym zazwyczaj dojeżdżasz szybciej do pracy?

Jednak inwestycja finansowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe ma duże opóźnienie. Jeszcze w 2020 roku harmonogram przewidywał, że dwutorowa i zelektryfikowana linia 201 powstanie do 2025 roku. Od dawna wiadomo jednak, że tak się nie stanie.

Dlatego konieczna była budowa tzw. bajpasu kartuskiego, czyli jednotorowego objazdu. Więcej o tym w drugiej części tekstu.

W październiku spółka PKP PLK unieważniła postępowanie na rozbudowę i elektryfikację linii 201 Kościerzyna - Somonino i 214 Somonino - Kartuzy. Powodem miały być błędy w dokumentacji.


Na szczęście jest i pozytywna wiadomość. Kolejarze z Warszawy otworzyli koperty z ofertami na rozbudowę 28-kilometrowego odcinka "dwieście jedynki" między Osową a Somoninem.



Zakres inwestycji kolejowej - co obejmuje?



  • modernizację linii kolejowej nr 201 na odcinku Somonino - Gdańsk Osowa o długości ponad 28 km,
  • budowę w rejonie posterunku odgałęźnego Glincz łącznic umożliwiających bezkolizyjne, kierunkowe połączenie linii kolejowych nr 201 i 229,
  • prace dostosowawcze na odcinkach linii kolejowych 248 i 253 (PKM) w celu zapewnienia prawidłowego i spójnego powiązania układów torowych między ww. liniami a układem torowym linii kolejowej nr 201,
  • elektryfikację linii kolejowej nr 229 na odcinku o długości 9 km oraz nr 214 na odcinku o długości ponad 4 km.

Na realizację tych zadań wykonawca będzie miał 44 miesiące, czyli 3 lata i 8 miesięcy, od dnia podpisania umowy.


Z tym zleceniem postanowiło się zmierzyć dziewięć firm i konsorcjów. Różnica w ofertach wyniosła aż 405 mln zł.

Oferty na rozbudowę linii 201 Osowa - Somonino:

  1. Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe, Trakcja i Zakład Robót Komunikacyjnych - DOM - 1 541 915 358,77 zł
  2. Budimex - 1 586 679 552,88 zł
  3. ZUE i FABE Polska - 1 619 622 180,00 zł
  4. PORR i Trakcja System - 1 640 046 329,99 zł
  5. STRABAG - 1 675 031 978,55 zł
  6. TRACK TEC CONSTRUCTION i INTOP Warszawa - 1 711 916 813,64 zł
  7. TORPOL - 1 726 848 243,04 zł
  8. Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor - 1 849 730 521,35 zł
  9. DOĞUŞ İNŞAAT VE TİCARET ANONİM ŞİRKETİ - 1 946 291 949,54 zł

Mimo tych różnic, wszystkie oferty mieszczą się w budżecie kolejarzy z Warszawy, który wynosi 2 148 581 495,98 zł.

Bajpas kartuski gotowy, ale zamknięty



Wracając do bajpasu kartuskiego, czyli objazdu, który ma umożliwić utrzymanie ruchu kolejowego na trasie z Trójmiasta do Kartuz, gdy na linii 201 trwać będzie elektryfikacja i rozbudowa do dwóch torów.

Budowa bajpasu została podzielona dwa zadania.

  1. PKM zbudowała ok 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki
  2. PLK zmodernizowała ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz

Część PKM została ukończona w czerwcu, w grudniu PLK zakończyła swój odcinek. Jednak zaraz potem został on ponownie zamknięty.

- Na dwa miesiące, w celu usunięcia przez wykonawcę usterek, jakie wykryto w trakcie odbiorów - mówi nam osoba znająca dobrze temat.
Jak udało nam się nieoficjalnie ustalić, jest szansa, że pociągi zostaną puszczone po bajpasie wraz z korektą rozkładów jazdy w marcu 2024 roku.

O autorze

autor

Michał Brancewicz

Gdańszczanin od urodzenia. Nie ukryje się przed nim żadna nowa inwestycja w mieście. Gra w piłkę nożną, jeździ na snowboardzie i rowerze. Próbuje swoich sił w scenariopisarstwie.

Opinie (164) 1 zablokowana

  • (3)

    Pekaemke rozbujac. W stronę Straszyna,Żukowa i Sobieszewa.

    • 20 8

    • (1)

      Dokładnie. Może dewelopera wejdzie na wyspę bo chciałbym tam mieszkać.

      • 1 5

      • "i Sobieszewa..."

        Przez trzecią nitkę tunelu pod Wisłą, Stogi, Olszynkę...

        • 2 0

    • najpierw musi wrócić moda na inwestycje w infrastrukturę

      na razie trendy są takie, że drogi się zwęża, komunikację publiczną tnie a pieniądze ładuje w socjal i ideolo.

      • 10 0

  • (16)

    Tempo zmian w zakresie transportu szynowego jest tragiczne. Oczywiscie ciesza zmiany, ale ich perspektywa jest okrutnie odlegla. Od dawna powinien smigac po Trojmiescie i okolicach elektryczny odpowiednik metra - czeste kursy, odpowiednia liczba drzwi do sprawnego wchodzenia/wychodzenia, dopasowanie rozkladow jazdy do autobusow itd.

    • 137 7

    • Przeciez masz (13)

      Skm.

      • 7 25

      • SKM to żart (6)

        SKM jest kroplą w morzu potrzeb. A i tak ma tabor wołający o pomstę do nieba. Nie dalej jak dziś rano EN-57AKM stanęła mi na Zaspie na chyba 10 minut i zastanawiałem się czy zaraz nie powiedzą, że trzeba wysiadać (raz mi się tak trafiło jesienią, po chyba 40 minutach czekania w zamkniętym pociągu w środku trasy). Kolej powinna jeździć regularnie nie tylko między Gdynią a Gdańskiem, ale po pozostałych dzielnicach nie leżących przy linii kolejowej 250 i regularnie do innych miast w regionie. Teraz nawet na lotnisko nie da się podjechać w godzinach kiedy lata najwięcej samolotów.

        • 23 7

        • SKM to nie jest żart, jest super w porównaniu do linii autobusowych. (3)

          Oczywiście kursów powinno być więcej, i tabor powinien być gorliwiej wymieniany, ale nie jest tak źle jak piszą forumowe marudy. Linie SKM powinny być rozwijane, ale pamiętajmy, że jesteśmy biednym krajem na dorobku. Mam nadzieję, że ktoś wreszcie zrozumie, że budowa nowych osiedli łączy się z potrzebą rozbudowy sieci kolejowej. I zamiast rzucać pieniądze na fundacje, prezesa NPB, okradać metropolie, pozwoli się miastom inwestować w kolej lokalną.

          • 21 7

          • ale jest tylko od Gdanska glownego, caly wschod, polnoc i poludnie nie ma SKM. W kierunku pruszcza i nowego portu zlikwidowana. PKM to żart

            • 10 2

          • Teraz pieniądze beda rzucane

            Na niemieckie wiatraki

            • 9 7

          • Szkoda że nie porównałeś do chodzenia pieszo

            • 0 3

        • Żartem jest to, że większość udziałów w SKM ma PKP. Samorząd już dawno powinien był od nich tę spółkę kupić (1)

          i mieć nad nią kontrolę, tak jak zrobiła to Warszawa.

          • 21 4

          • Opatrzności uchowaj samorządowców!

            ...jak najdalej od nas!

            I co ta kontrola by dała?
            Problem nie w kontroli a w umiejętnościach. Od kontroli oleju we łbach przybędzie?
            Jak się nie umie dogadać z kontrahentem, to jak ten interes ma się kręcić?

            Dobitny przykład, linia do Nowego Portu. Niepotrzebna?
            Przewoźnik nie żyje z biletów.
            Przewoźnik żyje z zapłaty za wykonaną usługę a tą są kursy według zamówionego rozkładu.
            Zamawia i płaci za to samorząd.
            Przewoźnik jeździ nawet na pusto...
            Zamówić i zapłacić za kursy na linii do Nowego Portu samorząd Gdańska zapłacić nie chciał.

            • 10 2

      • (5)

        Jeżdżące co pół godziny tylko po połowe Trójmiasta plus PKM, która jeździ raz na godzinę
        Świetny transport publiczny dla prawie milionwej Metropolii, ale pamiętajcie samochody be, jeździjcie rowerami pod górę lub autobusami elektrycznymi jak akurat nie zabraknie im zasięgu

        • 23 3

        • Skoro auta takie super, to skąd płacz ich posiadaczy na korki i brak parkingów?

          • 4 8

        • PKM to żart, początki były super, ale finalnie to jakaś zagadka. (3)

          SKM to stary projekt, wymaga rozbudowy, ale jak to zrobić? Przecież pieniądze są rzucane na budowę dróg głównie, a na więcej nie starcza. Przecież od ładnych paru lat jest janosikowe, lepiej radzące sobie gminy są okradane a grosz wydawany centralnie. I trzeba też przyznać, że nie jesteśmy zbyt zasobnym krajem. Jeszcze nie.

          • 4 4

          • (1)

            Tak to wina Janosikowego, nie Fali, Mevo, rydwanów, lotniska w Gdyni itd.

            • 9 6

            • lotnisko w Gdyni akurat w tej sprawie sie przydało

              Bo jest głównym wyzwalaczem powstania PKM.
              Komunikacją lotnisk uzasadniano budowę tej linii kolejowej, aby dosadniej uzasadnić jej powstanie wobec czynników opiniujących w Unii. Gdyby nie to, na lotnisko (tylko) w Gdańsku prowadziłby (może) tramwaj. Bo tak chciało gdańskie lobby, jednak nie był to dość nośny temat.

              • 4 0

          • jakims "cudem" na modernizację linii kolejowych między Krakowem a Zakopanem przeznaczono 12 miliardów złotych

            Kto to "wydreptał"?
            Panowie z rządu gospodarskim krokiem spojrzeli?!
            Ktoś tu wie, co sie na torach dzieje na Śląsku, Wielkopolsce, Łodzi, Warszawie?
            Boszszsz...

            Przy tym się chodzi a nie ukrywa lenistwo i niekompetencję za mitem "bastionu przedmurza demokracji".
            A na Pomorzu "węglówki" ruszyć nie mogą... Choć Bydgoszcz swoje zrobiła...
            Co senator, "specjalista" od kolei z tym zrobił?
            Jak się ma linia nadwiślańska po 20 latach "remontu"?!
            Za to została ona do CPK włączona...

            • 9 1

    • na razie jest wielka prawie pusta siedziba

      • 4 1

    • polecam doświadczenia paryskiego RER

      Wagon na czworo drzwi, ale rozmiar wagonu to dwa człony naszych "kibli". Więc wychodzi na to samo.
      Ogólnie, bardzo swojskie klimaty, nawet kolorystyka podobna.
      Na plus "kibli", siedzenia z wysokimi oparciami, ograniczona wymiana łupieżu...

      Metro ma zasadniczą różnicę, jest pod ziemią. Małe, "ażurowe" wagony nie muszą chronić przed warunkami atmosferycznymi.

      • 3 1

  • (5)

    A ja czekam na jakieś dziennikarskie śledztwo dlaczego z Gdyni i do Gdyni jest jeden pociqg na godzinę i nic się nie zmienia

    • 38 3

    • Z Kościerzyny jest 4 razy mniej :(

      • 8 1

    • Polecam dziennikarzom śledczym przejść się po torach od Osowej w stronę Kaszub, to zrozumiecie ;)

      • 7 0

    • No właśnie między innymi przez brak elektryfikacji linii na odcinku Gdańsk Rębiechowo - Gdynia

      Szynobusy to nie są pojazdy do obsługi koleji aglomeracyjnej. Szynobusy spalinowe to miało być tylko rozwiązanie tymczasowe. Trzeba kopnąć w siedzenie kolejarzy z PLK.

      • 3 5

    • bo nie ma taboru na więcej kursów

      rzecz znana od początku funkcjonowania PKM.

      • 3 0

    • rozkład PKM to jakaś kpina

      nie wiem co za i d i o t a wymyślił przejazdy PKM z Gdyni na lotnisko przez Wrzeszcz

      • 0 2

  • (9)

    Kiedy połączenie kolejowe z Gdańska do Bytowa?

    • 31 10

    • A kiedy przez zatokę na Hel?
      Szybciej niż po mierzei

      • 3 8

    • jak się samorządowcy dogadają... (3)

      Marszałek obiecywał przy każdych wyborach ale jak przyszło do liczenia, to Bytów nie znalazł na wkład własny.
      No i po co, jeszcze ludzie zaczną do pracy jeździć do Trójmiasta i Drutex padnie...

      • 9 2

      • To pkp plk (2)

        Dostała kasę na przygotowanie dokumentacji na tej linii

        • 2 0

        • ale Bytów nie znalazł kasy (1)

          na pokrycie swojej części kosztów.
          Poszukaj, na tym forum podano tę wiadomość.

          • 2 0

          • Bytów nie chciało dofinansować projekt kolej plus do Korzybia to o czym my mówimy?

            • 0 0

    • (2)

      Będzie. Kiedyś będzie.
      W telewizji Anna Górska z Lewicy Razem coś mówiła o pieniądzach z KPO i kolei w Bytowie.

      • 3 2

      • Pzzeciez ona sama nie wie co mowi. (1)

        • 2 1

        • Prawa kobiet!!!

          • 0 0

    • Cytat ze strony kolejowej Pod Semaforkiem.

      "Z kolejowego punktu widzenia Bytów położony jest w specyficznym miejscu. Jak w dawnym dowcipie - za siedmioma lasami, za siedmioma górami. I tak jak w dawnym dowcipie można powiedzieć: ku..., jak stąd wszędzie daleko. Koleją do Lipusza i dalej do Chojnic? Powiedzmy że z błyskawiczną przesiadką w Lipuszu (ha, ha - błyskawiczna przesiadka w naszym kraju :) jesteśmy tam po godzinie z dużym kawałkiem. Co dalej? Kolejna szybka przesiadka i półtorej godziny później meldujemy się (w zależności od zaplanowanej destynacji) na dworcach w Pile, Bydgoszczy lub Tczewie. Minęły grubo ponad 3 godziny podróży a jeszcze nie ujechaliśmy nawet 150 km. W ten sposób, ciągnąc za sobą walizkę na kółkach, "do wód" szybko i wygodnie nie dojedziemy.
      Ewentualna bezpośrednia podróż do najbliższej metropolii czyli Trójmiasta przypomina falbankę z dwiema zmianami kierunku jazdy - w Lipuszu i Kościerzynie. Bardzo optymistycznie szacując - 2 i pół godziny jazdy. Linią do Korzybia (gdyby istniała w praktyce a nie tylko na papierze) co najwyżej dojechalibyśmy do Słupska, ewentualnie (z co najmniej jedną przesiadką) nad morze do Ustki. W czasie też cokolwiek niezadowalającym.

      Nie ukrywajmy - jedyne sensowne, kolejowe połączenie Bytowa ze światem skończyło się wraz z likwidacją linii do Lęborka gdzie obecnie docierają elektryczne składy SKM z Gdańska i Gdyni oraz sporo pociągów dalekobieżnych. No ale w roku 1945 to nie myśmy ją likwidowali i wywozili na wschód...

      Reasumując: powrót pociągów pasażerskich na stację w Bytowie oceniam bardzo sceptycznie. Podobnego zdania - niestety - są także tutejsi mieszkańcy, z którymi na ten temat obok powstającego węzła komunikacyjnego w czerwcu roku 2021 rozmawiałem. Bo w tym wszystkim jedna prawda jasna jest jak słońce. Jakby matka miała jajka to by była ojcem :/

      • 0 0

  • I cyk (4)

    Mój apartament w Somoninie pewnie wartość razy dwa. Tak tak dwa miliony!

    • 7 14

    • w Somoninie wszyscy wille mają, mieszkania to tam tylko socjalne są

      • 8 0

    • A teraz uważaj: 40m2 to nie apartament, tylko klitka.

      • 6 0

    • apartament 40 m2 z widokiem na krowy

      • 2 0

    • Chyba w dywanach liczysz

      • 0 0

  • (5)

    Porty muszą mieć dobre połączenia kolejowe. Gen Błaszczak zarządził rozbudowę floty marynarki więc ludzie muszą mieć dobry dojazd do pracy, oby tylko to nie zostało zniweczone przez kolejną władzę.

    • 59 136

    • co zniweczone? gdzie te okręty są do zniweczenia i gdzie jest na nie kasa?

      • 32 7

    • Skoro floty to nie generał ale admirał Błaszczak? (1)

      Już jak cisnąć kocopoły to w miare logicznie

      • 38 2

      • Na pewno admirał

        ten stopień otrzymał z okazji zakupu zezłomowanych fregat w Australii.

        • 4 3

    • No przecież są budowane kolejne drogi

      • 2 1

    • Poprawka - Marszałek Wielki Koronny Błaszczak, imienia nie pamiętam

      • 5 5

  • (4)

    I to wszystko dzięki PiS)

    • 17 33

    • No tak dzięki pisowi ta inwestycja ma olbrzymie opóźnienie (2)

      Marszałek swoje zrobił, a pisowcy w PKP zatrzymali się w rozwoju

      • 10 9

      • porównaj długości (1)

        trochę ponad kilometr do ponad dwudziestu.

        • 2 3

        • A tak ładnie PLK się chwaliło że wszytko gotowe

          • 0 2

    • I dlatego Pis w trojmiescie ma 15 %, ale im rosnie.

      • 1 5

  • Czyli za 10 lat jak dobrze pójdzie skończą :) (13)

    A co z rozbudową SKM do Wejherowa i drugi tor na odcinku Słupsk-Gdynia? Cisza kompletna, oczywiście według PKP to powinna być już inwestycja ukończona, tak jak rozbudowa do Kościerzyny.

    • 25 5

    • Kolej do Baranowa miała pierwszeństwo (2)

      I jeżeli nadal tak będzie to drugi tor do Szczecina i nowe tory SKM do Wejherowa będą tylko w planach

      • 4 6

      • kolej do Baranowa jest szansą dla kolei nadwiślańskiej (1)

        Dla Nowego Dworu, Malborka, Kwidzyna i Grudziądz, których komunikacji Pomorskie nie potrafiło nadać odpowiednich priorytetów ani ochronić interesów. Przez te miasta miała iść "kolej do Baranowa" i mam nadzieję, że ten pomysł nie jest ostatecznie pogrzebany.

        • 3 0

        • Piszesz o linii CPK

          Musisz wysłać pytanie do Pana byłego pełnomocnika- posła Horaly. Jak mi wiadomo to na pewno Nowy Dwór Gd. i Malbork będą obok tej szprychy. Również Kwidzyn na boku. Jedynie Grudziadz ma szansę.

          • 1 0

    • Lębork - Słupsk (2)

      Na trasie Lębork - Słupsk roboty mają zacząć się we wrześniu

      • 7 1

      • Którego roku? (1)

        • 1 2

        • 2024

          2026 oddanie odcinka.

          • 2 0

    • podobnie jak z s6, budowaną od Szczecina (1)

      modernizacja 202 zacznie się od Słupska.
      W listopadzie 2023 podpisano umowę na odcinek Słupsk - Lębork.
      Zakończenie 2026.

      "Przebudowany zostanie jeden oraz dobudowany drugi tor na długości ponad 50 km. Zwiększy się przepustowość linii, co umożliwi sprawniejsze podróże. Po zakończeniu wszystkich prac na odcinku Lębork Słupsk, a także planowanych prac na odcinku Gdynia Chylonia Lębork oraz uzyskaniu wymaganych pozwoleń, czas podróży między Gdynią Chylonią a Słupskiem skróci się około 15 minut. Pociągi pasażerskie przyśpieszą ze 120 km/h do 160 km/h, a towarowe z 70 km/h do 120 km/h. Inwestycja dofinansowana jest ze środków unijnych, z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) oraz Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS)."

      • 5 0

      • Ma byc max 200 km/h

        • 0 0

    • Tak jak z Kościerzyna-Somonino

      błedy w dokumentacji. Tzn. tak się tłumaczą,ma jaka jest prawda?

      • 2 0

    • Nowa Letnica Brak kolejki SKM Gdańsk przez Nową Letnicędo Brzeźna (3)

      Powstała nowa dzielnica Gdańska,a dojazd beznadziejny.Kiedy reaktywacja kolejki SKM do Nowej Letnicy?

      • 5 1

      • (2)

        Jeździ gdy coś dzieje się na stadionie. Po za tym planują budowę linii tramwajowej. Aby puścić regularną skm do Nowego Portu potrzeba sporo kasy

        • 0 3

        • nie problem że sporo, ale że do nieodpowiedniej kieszeni... (1)

          Tramwajarskie lobby nie dopuści do rozwoju konkurencji.

          Miasto nie będzie płacić "obcym" kolejarzom jak ma "swoich" tramwajarzy.

          • 4 0

          • I to lobby tramwajowe nie daje rady przeforsować budowy linii na Orunie? Nie mówiąc o tym że przegrało również z PKM

            • 0 0

  • Kolbudy (1)

    Kiedy trasa będzie prowadziła przez Kolbudy?

    • 24 5

    • Jak wybudują PKM na południe to może zainteresują się w drugim etapie linią z Pruszcza Gd do Kartuz

      • 3 0

  • Przy takich przetargach? (4)

    Skąd oni mają takie wyliczenia, że wychodzą im ceny z groszami? Zamiast to zaokraglić.. Przecież ceny się ciagle zmieniaja a budowa nie trwa pare dni

    • 51 23

    • "Skąd oni mają takie wyliczenia"

      Mogę zgadywać, ale chyba ze swojego komputera.

      • 10 4

    • Mysle ze cena jest pelna a pozniej dodaja

      do niej podatek i stąd takie wartości

      • 8 0

    • Kosztorysowanie - po prostu

      Gdyby chcieli, mogliby i zaokrąglić do części groszy :)

      • 3 0

    • Czas trwania inwestycji też się szacuje i dobiera właściwie cenę, do przewidywanych wahań.
      Co ci daje okrągła suma? W niczym to oferty nie poprawia, a może tylko wskazywać, że nie było żadnych wyliczeń tylko kwota wzięta od tak - czytaj niewiarygodny oferent.

      A ułamki są naturalną sprawą jeżeli się normalnie wylicza roboczogodziny, materiały, marżę, podatki itp.
      W normalnych firmach nikt sobie nie siada i nie duma ile by sobie zażyczyć, tylko robi wyliczenia szacunki. Dyrekcja, zarząd może skontrolować czy ktoś wykonał robotę, czy wziął kwotę z czapy.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane