- 1 Powstanie kilometrowy tor do jazdy rowerem (134 opinie)
- 2 Jak sprawa Amber Gold zmieniła prawo (93 opinie)
- 3 Piękne werandy odtworzone w kamienicy (62 opinie)
- 4 Remont "Słoneczka". Będzie nowy wystrój (108 opinii)
- 5 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (127 opinii)
- 6 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (405 opinii)
Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby za 1,5 mld zł
Dziewięć ofert na kwotę od 1,54 do 1,95 mld zł zostało złożonych w przetargu na projekt i rozbudowę linii kolejowej między Osową a Somoninem, będącej fragmentem trasy Gdynia-Kościerzyna. Główna część prac będzie polegać na dobudowie drugiego toru i elektryfikacji linii na ponad 28-kilometrowym odcinku. Realizacja potrwa 3 lata i 8 miesięcy.
- Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby planowana od lat
- Zakres inwestycji kolejowej - co obejmuje?
- Bajpas kartuski gotowy, ale zamknięty
Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby planowana od lat
Rozbudowa linii 201 do dwóch torów na odcinku od Osowej do Kościerzyny oraz elektryfikacja na trasie Kościerzyna-Gdynia jest zapowiadana od lat. Dzięki temu, już po elektryfikacji PKM, która zakończyła się w czerwcu, pociągi "na prąd" mogłyby kursować na Kaszuby i do Gdyni.
Przełomowy dzień na linii PKM
Dlatego konieczna była budowa tzw. bajpasu kartuskiego, czyli jednotorowego objazdu. Więcej o tym w drugiej części tekstu.
W październiku spółka PKP PLK unieważniła postępowanie na rozbudowę i elektryfikację linii 201 Kościerzyna - Somonino i 214 Somonino - Kartuzy. Powodem miały być błędy w dokumentacji.
Na szczęście jest i pozytywna wiadomość. Kolejarze z Warszawy otworzyli koperty z ofertami na rozbudowę 28-kilometrowego odcinka "dwieście jedynki" między Osową a Somoninem.
Zakres inwestycji kolejowej - co obejmuje?
- modernizację linii kolejowej nr 201 na odcinku Somonino - Gdańsk Osowa o długości ponad 28 km,
- budowę w rejonie posterunku odgałęźnego Glincz łącznic umożliwiających bezkolizyjne, kierunkowe połączenie linii kolejowych nr 201 i 229,
- prace dostosowawcze na odcinkach linii kolejowych 248 i 253 (PKM) w celu zapewnienia prawidłowego i spójnego powiązania układów torowych między ww. liniami a układem torowym linii kolejowej nr 201,
- elektryfikację linii kolejowej nr 229 na odcinku o długości 9 km oraz nr 214 na odcinku o długości ponad 4 km.
Na realizację tych zadań wykonawca będzie miał 44 miesiące, czyli 3 lata i 8 miesięcy, od dnia podpisania umowy.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Auta użuwane w cenie 50-60 tys. zł
Z tym zleceniem postanowiło się zmierzyć dziewięć firm i konsorcjów. Różnica w ofertach wyniosła aż 405 mln zł.
Oferty na rozbudowę linii 201 Osowa - Somonino:
- Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe, Trakcja i Zakład Robót Komunikacyjnych - DOM - 1 541 915 358,77 zł
- Budimex - 1 586 679 552,88 zł
- ZUE i FABE Polska - 1 619 622 180,00 zł
- PORR i Trakcja System - 1 640 046 329,99 zł
- STRABAG - 1 675 031 978,55 zł
- TRACK TEC CONSTRUCTION i INTOP Warszawa - 1 711 916 813,64 zł
- TORPOL - 1 726 848 243,04 zł
- Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor - 1 849 730 521,35 zł
- DOĞUŞ İNŞAAT VE TİCARET ANONİM ŞİRKETİ - 1 946 291 949,54 zł
Mimo tych różnic, wszystkie oferty mieszczą się w budżecie kolejarzy z Warszawy, który wynosi 2 148 581 495,98 zł.
Bajpas kartuski gotowy, ale zamknięty
Wracając do bajpasu kartuskiego, czyli objazdu, który ma umożliwić utrzymanie ruchu kolejowego na trasie z Trójmiasta do Kartuz, gdy na linii 201 trwać będzie elektryfikacja i rozbudowa do dwóch torów.
Budowa bajpasu została podzielona dwa zadania.
- PKM zbudowała ok 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki
- PLK zmodernizowała ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz
Część PKM została ukończona w czerwcu, w grudniu PLK zakończyła swój odcinek. Jednak zaraz potem został on ponownie zamknięty.
- Na dwa miesiące, w celu usunięcia przez wykonawcę usterek, jakie wykryto w trakcie odbiorów - mówi nam osoba znająca dobrze temat.
Jak udało nam się nieoficjalnie ustalić, jest szansa, że pociągi zostaną puszczone po bajpasie wraz z korektą rozkładów jazdy w marcu 2024 roku.
Opinie (164) 1 zablokowana
-
2023-12-19 13:48
sa w berlinie
po co na kaszubach
- 1 0
-
2023-12-19 19:26
bzdura!
Dlaczego nie napiszecie prawdy że nasi wspaniali urzędnicy zapomnieli ogłosić przetarg na przewoźnika na bajpasie dlatego pociągi nie pojechały od 10 grudnia.......jak zdążą ogłosić przetarg i wyłonić przewoźnika to może od zmiany rozkładu w marcu pojądą.....
- 0 0
-
2023-12-20 09:26
Dlaczego piszecie "na Kaszuby"?
Dlaczego określa się tą linię na Kaszuby? Z Kaszub na Kaszuby, jestem z Gdyni, tu też są Kaszuby, czy na Hel, to też na Kaszuby, albo do Wejherowa? Czemu dziennikarze tylko tzw. Szwajcarii Kaszubskiej dają miano bycia Kaszubami?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.