- 1 Powstanie kilometrowy tor do jazdy rowerem (134 opinie)
- 2 Jak sprawa Amber Gold zmieniła prawo (120 opinii)
- 3 Po karach na 1 mln zł twórcy Fali zabrali głos (19 opinii)
- 4 Reklamują nagrobki z samochodu bo mogą? (12 opinii)
- 5 Piękne werandy odtworzone w kamienicy (65 opinii)
- 6 Remont "Słoneczka". Będzie nowy wystrój (108 opinii)
Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby za 1,5 mld zł
Dziewięć ofert na kwotę od 1,54 do 1,95 mld zł zostało złożonych w przetargu na projekt i rozbudowę linii kolejowej między Osową a Somoninem, będącej fragmentem trasy Gdynia-Kościerzyna. Główna część prac będzie polegać na dobudowie drugiego toru i elektryfikacji linii na ponad 28-kilometrowym odcinku. Realizacja potrwa 3 lata i 8 miesięcy.
- Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby planowana od lat
- Zakres inwestycji kolejowej - co obejmuje?
- Bajpas kartuski gotowy, ale zamknięty
Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby planowana od lat
Rozbudowa linii 201 do dwóch torów na odcinku od Osowej do Kościerzyny oraz elektryfikacja na trasie Kościerzyna-Gdynia jest zapowiadana od lat. Dzięki temu, już po elektryfikacji PKM, która zakończyła się w czerwcu, pociągi "na prąd" mogłyby kursować na Kaszuby i do Gdyni.
Przełomowy dzień na linii PKM
Dlatego konieczna była budowa tzw. bajpasu kartuskiego, czyli jednotorowego objazdu. Więcej o tym w drugiej części tekstu.
W październiku spółka PKP PLK unieważniła postępowanie na rozbudowę i elektryfikację linii 201 Kościerzyna - Somonino i 214 Somonino - Kartuzy. Powodem miały być błędy w dokumentacji.
Na szczęście jest i pozytywna wiadomość. Kolejarze z Warszawy otworzyli koperty z ofertami na rozbudowę 28-kilometrowego odcinka "dwieście jedynki" między Osową a Somoninem.
Zakres inwestycji kolejowej - co obejmuje?
- modernizację linii kolejowej nr 201 na odcinku Somonino - Gdańsk Osowa o długości ponad 28 km,
- budowę w rejonie posterunku odgałęźnego Glincz łącznic umożliwiających bezkolizyjne, kierunkowe połączenie linii kolejowych nr 201 i 229,
- prace dostosowawcze na odcinkach linii kolejowych 248 i 253 (PKM) w celu zapewnienia prawidłowego i spójnego powiązania układów torowych między ww. liniami a układem torowym linii kolejowej nr 201,
- elektryfikację linii kolejowej nr 229 na odcinku o długości 9 km oraz nr 214 na odcinku o długości ponad 4 km.
Na realizację tych zadań wykonawca będzie miał 44 miesiące, czyli 3 lata i 8 miesięcy, od dnia podpisania umowy.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Auta użuwane w cenie 50-60 tys. zł
Z tym zleceniem postanowiło się zmierzyć dziewięć firm i konsorcjów. Różnica w ofertach wyniosła aż 405 mln zł.
Oferty na rozbudowę linii 201 Osowa - Somonino:
- Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe, Trakcja i Zakład Robót Komunikacyjnych - DOM - 1 541 915 358,77 zł
- Budimex - 1 586 679 552,88 zł
- ZUE i FABE Polska - 1 619 622 180,00 zł
- PORR i Trakcja System - 1 640 046 329,99 zł
- STRABAG - 1 675 031 978,55 zł
- TRACK TEC CONSTRUCTION i INTOP Warszawa - 1 711 916 813,64 zł
- TORPOL - 1 726 848 243,04 zł
- Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor - 1 849 730 521,35 zł
- DOĞUŞ İNŞAAT VE TİCARET ANONİM ŞİRKETİ - 1 946 291 949,54 zł
Mimo tych różnic, wszystkie oferty mieszczą się w budżecie kolejarzy z Warszawy, który wynosi 2 148 581 495,98 zł.
Bajpas kartuski gotowy, ale zamknięty
Wracając do bajpasu kartuskiego, czyli objazdu, który ma umożliwić utrzymanie ruchu kolejowego na trasie z Trójmiasta do Kartuz, gdy na linii 201 trwać będzie elektryfikacja i rozbudowa do dwóch torów.
Budowa bajpasu została podzielona dwa zadania.
- PKM zbudowała ok 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki
- PLK zmodernizowała ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz
Część PKM została ukończona w czerwcu, w grudniu PLK zakończyła swój odcinek. Jednak zaraz potem został on ponownie zamknięty.
- Na dwa miesiące, w celu usunięcia przez wykonawcę usterek, jakie wykryto w trakcie odbiorów - mówi nam osoba znająca dobrze temat.
Jak udało nam się nieoficjalnie ustalić, jest szansa, że pociągi zostaną puszczone po bajpasie wraz z korektą rozkładów jazdy w marcu 2024 roku.
Opinie (164) 1 zablokowana
-
2023-12-18 16:40
nie porównywałem
Chodzę do pracy piechotą więc "nie porównywałem" i w moim przypadku piechotą wychodzi najszybciej.
- 4 0
-
2023-12-18 16:40
Osowa-Gdynia (2)
Co się dzieje z odcinkiem Osowa-Gdynia?
- 10 0
-
2023-12-18 17:00
też jestem ciekaw (1)
a zwłaszcza tego, gdzie oni między Stadionem a Karwinami wcisną trzeci tor dla pociągów towarowych.
- 4 0
-
2023-12-18 18:26
i czwarty...
w porywach...
Ta linia powinna być przemyślana od początku.
Przecież geopolityka od czasu powstania "węglówki" zmieniła się radykalnie.- 1 0
-
2023-12-18 16:44
Takie cyrki tylko w PL
Proszę mi wytłumaczyć jak na 1 miejscu są 3 firmy które należą w 100% do spółki PKP Plk, która ogłasza przetarg, a dyrektorem projektu linii 201 jest córka prezesa pkp plk... tym się powinien ktoś w końcu zająć bo coś mi się wydaje że to nie uczciwa konkurencja... na przetargu za 1.5mld PLN a znaczniej więcej jest takich przykładów.
- 12 3
-
2023-12-18 16:45
(2)
W ten sam sposób PKP buduje tunel w Gdyni wzdłuż Puckiej, co się dziwić. Ale kwik wielki i niedowierzanie pod artykułami
- 6 5
-
2023-12-18 18:30
a dlaczego ma to PKP zrobić?!!
Pojedź sobie do Rumi Janowa (SKM) i popatrz na tunel, którego podobno nie da się zrobić...
- 2 0
-
2023-12-19 10:46
Jaki tunel !?
- 1 0
-
2023-12-18 16:46
Odebrano, ale były usterki...
Jezu co za kraj... albo opóźnienia, albo usterki - no i wszystko droższe...
- 4 2
-
2023-12-18 16:48
podsumujmy (2)
1. Dobudowanie drugiego toru na odcinku 28km ma zajac 3 lata ! Doslownie 3 lata !!! W jakim kraju my zyjemy? To daje jakies 25m toru na dobe. Nie mowie zeby budowano tak szybko jak w Chinach ale chyba mozemy przy dzisiejszej technice budowac szybciej, niz magistrale weglowa w latach 20/30 XX wieku.
2. Ten tzw bajpas kartuski jest potrzebny ale tlumaczenie, ze byl potrzebny na czas rozbudowy linii Osowa-Somonino to chyba zart, przeciez nie trzeba wstrzymywac ruchu pociagow podczas budowy sasiedniego toru ;)- 15 2
-
2023-12-18 16:55
Tylko tam trzeba zryć też nasypy. Gdzie tam drugi tor ma się zmieścić?
- 3 1
-
2023-12-18 18:29
od decyzji Sejmu o budowie do otwarcia "weglówki" do Gdyni.
upłynęło 10 lat...
Technologia to były głównie łopaty i konie...
A teraz trzeba zmuszać firmy, aby chciały dbać o swoją infrastrukturę...- 4 0
-
2023-12-18 16:57
(1)
Czyli jednak PLK nie otworzyła swojego toru? Co na to Pan Majewski który tak krytykował marszałka? I cała jego klika? No czekam na odważna odpowiedź
- 4 3
-
2023-12-19 00:44
I tak można planowac transport.
Od kilku lat tylko puste obietnice pkp plk dot linii 201 i Bajpasu ze będą w terminie. Tylko w jakim? Jak planować kursowanie pociągów po Bajpasie, który jak wynika z artykułu został już zamknięty. Oczywiscie to wina Tuska tak będzie pisać TVP na pasku.
- 0 1
-
2023-12-18 17:00
Pruszcz - Straszyn - Żukowo. Czekamy na PKM 2 (6)
- 17 1
-
2023-12-18 18:10
Linia kolejowa - przystanek Straszyn (4)
Czekam na te linię i chyba sie nie doczekam. Korki ze Straszyna w kierunku Gdanska to dramat. Nikt nic z tym nie robi. A przeciez tory kolejowe są. A deweloperzy buduja bloki na potęgę i reklamują sprzedaz mieszkań "Straszyn - 10 minut do Gdańska". Paradne.
- 10 0
-
2023-12-18 19:22
no i dalej są kupujący, ale potem rządania pociagów a najlepiej autostrady do Gdanska
- 2 3
-
2023-12-18 20:36
Linie trzeba praktycznie odbudować więc póki co nie ma szans na pociągi
- 1 0
-
2023-12-19 08:05
(1)
Za młodu wsiadałem do pociągu w Straszynie i jechałem albo do Starogardu Gdańskiego albo w przeciwnym kierunku:
- do Łeby przez m.in. Żukowo, Dzierżążno, Kartuzy, Sierakowice, Lębork, Garczegorze.
I to jednym pociągiem, bez przesiadek.- 3 0
-
2023-12-19 08:12
Jeszcze nawet jeździł pociąg piętrowy z Kościerzyny na Oksywie z postojem na Pogórzu i Obłużu.
Do tego bezpośrednie połączenia pociągów z oliwkowymi wagonami piętrowymi do m.in. Bąka, Olpucha Wdzydze. Jeździło się latem.- 3 0
-
2023-12-18 19:32
Przy takim tempie budowy to jeszcze dłuuugo poczekamy!
- 2 0
-
2023-12-18 17:14
Powinno byc min 5-7 nowych lini na poludnie i polidniowy wschod bo tam beda budowane nowe osiedla.
Ciekawe kiedy takie Biuro Rozwoju Miasta obudzi sie z nowymi liniami? Jak juz wszystko bedzie zabudowane? Zero myslenia o przyszlosci.Ale skad brac kase na takie projekty jak sie zdaluzylo miasto?
- 13 2
-
2023-12-18 17:16
Niedługo pozamykają wszystkie dworce PKP i PKS. potem posterunki policyjne i jednostki wojskowe. Już to przerabialiśmy a ponoć historia kołem się toczy i nauczyła tylko jednego, że nigdy nikogo niczego nie nauczyła.
- 16 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.