• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby za 1,5 mld zł

Michał Brancewicz
18 grudnia 2023, godz. 16:00 
Opinie (164)
Jednotorowa linia 201 ma zostać rozbudowana do dwóch torów i zelektryfikowana. Właśnie poznaliśmy oferty na prace na odcinku Osowa - Somonino. Jednotorowa linia 201 ma zostać rozbudowana do dwóch torów i zelektryfikowana. Właśnie poznaliśmy oferty na prace na odcinku Osowa - Somonino.

Dziewięć ofert na kwotę od 1,54 do 1,95 mld zł zostało złożonych w przetargu na projekt i rozbudowę linii kolejowej między Osową a Somoninem, będącej fragmentem trasy Gdynia-Kościerzyna. Główna część prac będzie polegać na dobudowie drugiego toru i elektryfikacji linii na ponad 28-kilometrowym odcinku. Realizacja potrwa 3 lata i 8 miesięcy.




Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby planowana od lat



Rozbudowa linii 201 do dwóch torów na odcinku od Osowej do Kościerzyny oraz elektryfikacja na trasie Kościerzyna-Gdynia jest zapowiadana od lat. Dzięki temu, już po elektryfikacji PKM, która zakończyła się w czerwcu, pociągi "na prąd" mogłyby kursować na Kaszuby i do Gdyni.

Przełomowy dzień na linii PKM Przełomowy dzień na linii PKM

Czym zazwyczaj dojeżdżasz szybciej do pracy?

Jednak inwestycja finansowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe ma duże opóźnienie. Jeszcze w 2020 roku harmonogram przewidywał, że dwutorowa i zelektryfikowana linia 201 powstanie do 2025 roku. Od dawna wiadomo jednak, że tak się nie stanie.

Dlatego konieczna była budowa tzw. bajpasu kartuskiego, czyli jednotorowego objazdu. Więcej o tym w drugiej części tekstu.

W październiku spółka PKP PLK unieważniła postępowanie na rozbudowę i elektryfikację linii 201 Kościerzyna - Somonino i 214 Somonino - Kartuzy. Powodem miały być błędy w dokumentacji.


Na szczęście jest i pozytywna wiadomość. Kolejarze z Warszawy otworzyli koperty z ofertami na rozbudowę 28-kilometrowego odcinka "dwieście jedynki" między Osową a Somoninem.



Zakres inwestycji kolejowej - co obejmuje?



  • modernizację linii kolejowej nr 201 na odcinku Somonino - Gdańsk Osowa o długości ponad 28 km,
  • budowę w rejonie posterunku odgałęźnego Glincz łącznic umożliwiających bezkolizyjne, kierunkowe połączenie linii kolejowych nr 201 i 229,
  • prace dostosowawcze na odcinkach linii kolejowych 248 i 253 (PKM) w celu zapewnienia prawidłowego i spójnego powiązania układów torowych między ww. liniami a układem torowym linii kolejowej nr 201,
  • elektryfikację linii kolejowej nr 229 na odcinku o długości 9 km oraz nr 214 na odcinku o długości ponad 4 km.

Na realizację tych zadań wykonawca będzie miał 44 miesiące, czyli 3 lata i 8 miesięcy, od dnia podpisania umowy.


Z tym zleceniem postanowiło się zmierzyć dziewięć firm i konsorcjów. Różnica w ofertach wyniosła aż 405 mln zł.

Oferty na rozbudowę linii 201 Osowa - Somonino:

  1. Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe, Trakcja i Zakład Robót Komunikacyjnych - DOM - 1 541 915 358,77 zł
  2. Budimex - 1 586 679 552,88 zł
  3. ZUE i FABE Polska - 1 619 622 180,00 zł
  4. PORR i Trakcja System - 1 640 046 329,99 zł
  5. STRABAG - 1 675 031 978,55 zł
  6. TRACK TEC CONSTRUCTION i INTOP Warszawa - 1 711 916 813,64 zł
  7. TORPOL - 1 726 848 243,04 zł
  8. Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor - 1 849 730 521,35 zł
  9. DOĞUŞ İNŞAAT VE TİCARET ANONİM ŞİRKETİ - 1 946 291 949,54 zł

Mimo tych różnic, wszystkie oferty mieszczą się w budżecie kolejarzy z Warszawy, który wynosi 2 148 581 495,98 zł.

Bajpas kartuski gotowy, ale zamknięty



Wracając do bajpasu kartuskiego, czyli objazdu, który ma umożliwić utrzymanie ruchu kolejowego na trasie z Trójmiasta do Kartuz, gdy na linii 201 trwać będzie elektryfikacja i rozbudowa do dwóch torów.

Budowa bajpasu została podzielona dwa zadania.

  1. PKM zbudowała ok 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki
  2. PLK zmodernizowała ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz

Część PKM została ukończona w czerwcu, w grudniu PLK zakończyła swój odcinek. Jednak zaraz potem został on ponownie zamknięty.

- Na dwa miesiące, w celu usunięcia przez wykonawcę usterek, jakie wykryto w trakcie odbiorów - mówi nam osoba znająca dobrze temat.
Jak udało nam się nieoficjalnie ustalić, jest szansa, że pociągi zostaną puszczone po bajpasie wraz z korektą rozkładów jazdy w marcu 2024 roku.

Opinie (164) 1 zablokowana

  • nie porównywałem

    Chodzę do pracy piechotą więc "nie porównywałem" i w moim przypadku piechotą wychodzi najszybciej.

    • 4 0

  • Osowa-Gdynia (2)

    Co się dzieje z odcinkiem Osowa-Gdynia?

    • 10 0

    • też jestem ciekaw (1)

      a zwłaszcza tego, gdzie oni między Stadionem a Karwinami wcisną trzeci tor dla pociągów towarowych.

      • 4 0

      • i czwarty...

        w porywach...

        Ta linia powinna być przemyślana od początku.
        Przecież geopolityka od czasu powstania "węglówki" zmieniła się radykalnie.

        • 1 0

  • Takie cyrki tylko w PL

    Proszę mi wytłumaczyć jak na 1 miejscu są 3 firmy które należą w 100% do spółki PKP Plk, która ogłasza przetarg, a dyrektorem projektu linii 201 jest córka prezesa pkp plk... tym się powinien ktoś w końcu zająć bo coś mi się wydaje że to nie uczciwa konkurencja... na przetargu za 1.5mld PLN a znaczniej więcej jest takich przykładów.

    • 12 3

  • (2)

    W ten sam sposób PKP buduje tunel w Gdyni wzdłuż Puckiej, co się dziwić. Ale kwik wielki i niedowierzanie pod artykułami

    • 6 5

    • a dlaczego ma to PKP zrobić?!!

      Pojedź sobie do Rumi Janowa (SKM) i popatrz na tunel, którego podobno nie da się zrobić...

      • 2 0

    • Jaki tunel !?

      • 1 0

  • Odebrano, ale były usterki...

    Jezu co za kraj... albo opóźnienia, albo usterki - no i wszystko droższe...

    • 4 2

  • podsumujmy (2)

    1. Dobudowanie drugiego toru na odcinku 28km ma zajac 3 lata ! Doslownie 3 lata !!! W jakim kraju my zyjemy? To daje jakies 25m toru na dobe. Nie mowie zeby budowano tak szybko jak w Chinach ale chyba mozemy przy dzisiejszej technice budowac szybciej, niz magistrale weglowa w latach 20/30 XX wieku.
    2. Ten tzw bajpas kartuski jest potrzebny ale tlumaczenie, ze byl potrzebny na czas rozbudowy linii Osowa-Somonino to chyba zart, przeciez nie trzeba wstrzymywac ruchu pociagow podczas budowy sasiedniego toru ;)

    • 15 2

    • Tylko tam trzeba zryć też nasypy. Gdzie tam drugi tor ma się zmieścić?

      • 3 1

    • od decyzji Sejmu o budowie do otwarcia "weglówki" do Gdyni.

      upłynęło 10 lat...
      Technologia to były głównie łopaty i konie...

      A teraz trzeba zmuszać firmy, aby chciały dbać o swoją infrastrukturę...

      • 4 0

  • (1)

    Czyli jednak PLK nie otworzyła swojego toru? Co na to Pan Majewski który tak krytykował marszałka? I cała jego klika? No czekam na odważna odpowiedź

    • 4 3

    • I tak można planowac transport.

      Od kilku lat tylko puste obietnice pkp plk dot linii 201 i Bajpasu ze będą w terminie. Tylko w jakim? Jak planować kursowanie pociągów po Bajpasie, który jak wynika z artykułu został już zamknięty. Oczywiscie to wina Tuska tak będzie pisać TVP na pasku.

      • 0 1

  • Pruszcz - Straszyn - Żukowo. Czekamy na PKM 2 (6)

    • 17 1

    • Linia kolejowa - przystanek Straszyn (4)

      Czekam na te linię i chyba sie nie doczekam. Korki ze Straszyna w kierunku Gdanska to dramat. Nikt nic z tym nie robi. A przeciez tory kolejowe są. A deweloperzy buduja bloki na potęgę i reklamują sprzedaz mieszkań "Straszyn - 10 minut do Gdańska". Paradne.

      • 10 0

      • no i dalej są kupujący, ale potem rządania pociagów a najlepiej autostrady do Gdanska

        • 2 3

      • Linie trzeba praktycznie odbudować więc póki co nie ma szans na pociągi

        • 1 0

      • (1)

        Za młodu wsiadałem do pociągu w Straszynie i jechałem albo do Starogardu Gdańskiego albo w przeciwnym kierunku:

        - do Łeby przez m.in. Żukowo, Dzierżążno, Kartuzy, Sierakowice, Lębork, Garczegorze.

        I to jednym pociągiem, bez przesiadek.

        • 3 0

        • Jeszcze nawet jeździł pociąg piętrowy z Kościerzyny na Oksywie z postojem na Pogórzu i Obłużu.

          Do tego bezpośrednie połączenia pociągów z oliwkowymi wagonami piętrowymi do m.in. Bąka, Olpucha Wdzydze. Jeździło się latem.

          • 3 0

    • Przy takim tempie budowy to jeszcze dłuuugo poczekamy!

      • 2 0

  • Powinno byc min 5-7 nowych lini na poludnie i polidniowy wschod bo tam beda budowane nowe osiedla.

    Ciekawe kiedy takie Biuro Rozwoju Miasta obudzi sie z nowymi liniami? Jak juz wszystko bedzie zabudowane? Zero myslenia o przyszlosci.Ale skad brac kase na takie projekty jak sie zdaluzylo miasto?

    • 13 2

  • Niedługo pozamykają wszystkie dworce PKP i PKS. potem posterunki policyjne i jednostki wojskowe. Już to przerabialiśmy a ponoć historia kołem się toczy i nauczyła tylko jednego, że nigdy nikogo niczego nie nauczyła.

    • 16 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane