- 1 Powstanie kilometrowy tor do jazdy rowerem (136 opinii)
- 2 Reklamują nagrobki z samochodu bo mogą? (19 opinii)
- 3 Po karach na 1 mln zł twórcy Fali zabrali głos (27 opinii)
- 4 Jak sprawa Amber Gold zmieniła prawo (120 opinii)
- 5 Piękne werandy odtworzone w kamienicy (65 opinii)
- 6 Remont "Słoneczka". Będzie nowy wystrój (108 opinii)
Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby za 1,5 mld zł
Dziewięć ofert na kwotę od 1,54 do 1,95 mld zł zostało złożonych w przetargu na projekt i rozbudowę linii kolejowej między Osową a Somoninem, będącej fragmentem trasy Gdynia-Kościerzyna. Główna część prac będzie polegać na dobudowie drugiego toru i elektryfikacji linii na ponad 28-kilometrowym odcinku. Realizacja potrwa 3 lata i 8 miesięcy.
- Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby planowana od lat
- Zakres inwestycji kolejowej - co obejmuje?
- Bajpas kartuski gotowy, ale zamknięty
Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby planowana od lat
Rozbudowa linii 201 do dwóch torów na odcinku od Osowej do Kościerzyny oraz elektryfikacja na trasie Kościerzyna-Gdynia jest zapowiadana od lat. Dzięki temu, już po elektryfikacji PKM, która zakończyła się w czerwcu, pociągi "na prąd" mogłyby kursować na Kaszuby i do Gdyni.
Przełomowy dzień na linii PKM
Dlatego konieczna była budowa tzw. bajpasu kartuskiego, czyli jednotorowego objazdu. Więcej o tym w drugiej części tekstu.
W październiku spółka PKP PLK unieważniła postępowanie na rozbudowę i elektryfikację linii 201 Kościerzyna - Somonino i 214 Somonino - Kartuzy. Powodem miały być błędy w dokumentacji.
Na szczęście jest i pozytywna wiadomość. Kolejarze z Warszawy otworzyli koperty z ofertami na rozbudowę 28-kilometrowego odcinka "dwieście jedynki" między Osową a Somoninem.
Zakres inwestycji kolejowej - co obejmuje?
- modernizację linii kolejowej nr 201 na odcinku Somonino - Gdańsk Osowa o długości ponad 28 km,
- budowę w rejonie posterunku odgałęźnego Glincz łącznic umożliwiających bezkolizyjne, kierunkowe połączenie linii kolejowych nr 201 i 229,
- prace dostosowawcze na odcinkach linii kolejowych 248 i 253 (PKM) w celu zapewnienia prawidłowego i spójnego powiązania układów torowych między ww. liniami a układem torowym linii kolejowej nr 201,
- elektryfikację linii kolejowej nr 229 na odcinku o długości 9 km oraz nr 214 na odcinku o długości ponad 4 km.
Na realizację tych zadań wykonawca będzie miał 44 miesiące, czyli 3 lata i 8 miesięcy, od dnia podpisania umowy.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Auta użuwane w cenie 50-60 tys. zł
Z tym zleceniem postanowiło się zmierzyć dziewięć firm i konsorcjów. Różnica w ofertach wyniosła aż 405 mln zł.
Oferty na rozbudowę linii 201 Osowa - Somonino:
- Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe, Trakcja i Zakład Robót Komunikacyjnych - DOM - 1 541 915 358,77 zł
- Budimex - 1 586 679 552,88 zł
- ZUE i FABE Polska - 1 619 622 180,00 zł
- PORR i Trakcja System - 1 640 046 329,99 zł
- STRABAG - 1 675 031 978,55 zł
- TRACK TEC CONSTRUCTION i INTOP Warszawa - 1 711 916 813,64 zł
- TORPOL - 1 726 848 243,04 zł
- Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor - 1 849 730 521,35 zł
- DOĞUŞ İNŞAAT VE TİCARET ANONİM ŞİRKETİ - 1 946 291 949,54 zł
Mimo tych różnic, wszystkie oferty mieszczą się w budżecie kolejarzy z Warszawy, który wynosi 2 148 581 495,98 zł.
Bajpas kartuski gotowy, ale zamknięty
Wracając do bajpasu kartuskiego, czyli objazdu, który ma umożliwić utrzymanie ruchu kolejowego na trasie z Trójmiasta do Kartuz, gdy na linii 201 trwać będzie elektryfikacja i rozbudowa do dwóch torów.
Budowa bajpasu została podzielona dwa zadania.
- PKM zbudowała ok 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki
- PLK zmodernizowała ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz
Część PKM została ukończona w czerwcu, w grudniu PLK zakończyła swój odcinek. Jednak zaraz potem został on ponownie zamknięty.
- Na dwa miesiące, w celu usunięcia przez wykonawcę usterek, jakie wykryto w trakcie odbiorów - mówi nam osoba znająca dobrze temat.
Jak udało nam się nieoficjalnie ustalić, jest szansa, że pociągi zostaną puszczone po bajpasie wraz z korektą rozkładów jazdy w marcu 2024 roku.
Opinie (164) 1 zablokowana
-
2023-12-18 17:30
wieczna rozbudowa, a komunikacji brak, cale nasze zycie....
- 6 2
-
2023-12-18 17:47
Czy będzie wiadukt w Osowej? (2)
- 1 0
-
2023-12-18 18:02
Nie
- 1 0
-
2023-12-18 18:22
w Gdyni
też nie...
- 0 0
-
2023-12-18 17:51
No i to jest pozytywna wiadomosc (4)
Człowiek stracił wiarę, że się powiedzie cała inwestycja, ale jednak PLK zaczęła tam w centrali warszawskiej myśleć.
Jak dobrze pójdzie to od marca mamy zamknięcie. ZKA od Koscierzyny do Somonina i jedziemy z tematem- 1 0
-
2023-12-18 18:30
(1)
Gryf pewnie uruchomi bezpośrednie autobusy Kościerzyna -Kartuzy i Kościerzyna -Gdansk częściej niż obecnie i ta ZKA oraz pociągi z Somonina będzie wozić powietrze
- 0 0
-
2023-12-18 18:37
Gryf uruchomi to...
...co zostanie u niego zamówione.
- 4 0
-
2023-12-18 19:22
jeszcze niczego nie wiadomo, poprzedni przetarg też otwarto, i tyle
- 1 0
-
2023-12-19 00:49
Artykul dot innego odcinka
Ten od Kościerzyny do Somonina to chyba toczy się odwołanie w KIO. Zamkną aż do Gdyni. Osiem lat pozyskiwania pasazerow zostanie przekreślone przez nieudaczników z PLK i PIS
- 0 2
-
2023-12-18 17:53
(3)
Lewica trąbi o walce z wykluczeniem komunikacyjnym.
Co rewitalizacją odcinka Sierakowice - Kartuzy i co z bezpośrednim połączeniem Sierakowice - Gdynia?- 11 0
-
2023-12-18 18:23
Lewica trąbi (1)
o możliwości zmiany płci dla każdego pięciolatka na NFZ, nie o budowie linii kolejowych
- 4 5
-
2023-12-18 18:39
to wolę jednak, aby trąbiła o wykluczeniu komunikacyjnym
to jej rola i tu ma rację.
- 3 1
-
2023-12-18 18:24
Co z połaczeniem Sierakowice Lębork?
I Sierakowice Kościerzyna?
- 4 0
-
2023-12-18 18:21
mam nadzieję, że ktoś spojrzy na mapę i przypomni sobie, że wojna skończyła sie 80 lat temu (1)
ta linia kolejowa nie musi być prowadzona tak heroicznie.
- 12 0
-
2023-12-18 21:06
i zaraz kolejna , więc , warto cokolwiek robić ?
może lepiej się wyspowiadać i sprawy ostateczne rozliczyć
- 0 1
-
2023-12-18 18:27
(19)
3,5 roku na budowę 28 km linii.W praktyce oznacza to 7 do 10 lat budowy i całkowitego wstrzymania kursowania pociągów na ten czas.Po 10 latach to trzeba będzie na nowo ludzi namawiać do jeżdżenia pociągami ,bo przez ten czas zapomną ,że istniała kolej do Koscierzyny
- 165 28
-
2023-12-18 18:52
(3)
Czy na pewno wtedy jeden tor będzie zamknięty? Jeżeli tak to będzie to całkowicie bezsensu.
- 7 1
-
2023-12-18 19:16
(1)
Musi być zamknięty,bo po tym torze będą kursować pociągi robocze z materiałami oraz maszyny wykonujące pracę przy budowie drugiego toru i montażu słupów trakcyjnych
- 5 11
-
2023-12-19 06:58
Powinni najpierw wybudować drugi tor
A następnie elektryfikować, nie powinni zamykać linii ale wtedy powinien być ograniczony ruch pociągów bo poruszały by się po placu budowy
- 2 0
-
2023-12-19 07:24
Artykułów nie czytasz?
Jedyna kolej na dalsze Kaszuby to będzie pociąg do Kartuz. Po to ten bajpas wybudowali i nowe stacje.
Z racji tego, że z Kościerzyną sprawa utknęła to i pociągi po "nowych" stacjach i torach jeszcze nie jeżdżą. Kokoszki, Stara Piła, Żukowo Zachodnie. Ładne perony, pociągów brak.- 3 0
-
2023-12-18 18:52
Pesymistycznie (2)
Przecież po to by można było jeździć do Kościerzyny pociagiem powstał bypass.
- 13 0
-
2023-12-18 19:53
Do Kartuz - tak. (1)
Do Kościerzyny nie ma żadnego bypassu.
- 2 3
-
2023-12-20 06:53
Zawsze można bujać się od d**y strony , czyli na około przez Tczew , Chojnice. I pewnie towary do Kościerzyny tamtędy pójdą przez te lata
- 0 0
-
2023-12-18 19:37
czytanie ze zrozumieniem trudna sprawa, więc jeszcze raz: (6)
Zakres inwestycji kolejowej obejmuje:
- modernizację linii kolejowej nr 201 na odcinku Somonino - Gdańsk Osowa o długości ponad 28 km,
- budowę w rejonie posterunku odgałęźnego Glincz łącznic umożliwiających bezkolizyjne, kierunkowe połączenie linii kolejowych nr 201 i 229,
- prace dostosowawcze na odcinkach linii kolejowych 248 i 253 (PKM) w celu zapewnienia prawidłowego i spójnego powiązania układów torowych między ww. liniami a układem torowym linii kolejowej nr 201,
- elektryfikację linii kolejowej nr 229 na odcinku o długości 9 km oraz nr 214 na odcinku o długości ponad 4 km.- 3 1
-
2023-12-18 19:50
Pytanie brzmi, dlaczego to ma zająć prawie 4 lata? W 3ej dekadzie XXI wieku wydaje się, że to dość długo... (5)
- 14 1
-
2023-12-18 19:52
Trzeciej? (3)
Po hebrajsku liczone?
- 0 22
-
2023-12-18 21:06
A którą mamy obecnie dekadę w XXI wieku mistrzu matematyki i kalendarza?
- 16 0
-
2023-12-18 21:23
(1)
Dobrze mówi a tobie o co chodzi? 2001-2010 pierwsza, 2011-2020 druga no i teraz mamy trzecia 2021-2030... czego nie rozumiesz??
- 4 0
-
2023-12-19 11:31
to hebrajczyk, po polsku nie kuma
- 0 0
-
2023-12-20 07:08
Bo trza tyle kasy wywalić. Dawniej mawiano: kto szybko buduje , to tanio buduje. Dlatego w niektórych dziedzinach
wymyślono akord zamiast dniówki. Nawet sporo filmów politycznie uzasadnionych nakręcono na temat tzw. stachanowców. Jak choćby słynne: widzisz ta ręka w serialu ,,Dom". Albo 300% normy u górników.- 0 0
-
2023-12-18 22:35
przecież właśnie o to chodzi w tym rozwlekaniu spraw...
Nagmatwa się, na spiętrza, to karawana pójdzie dalej i będzie można przyciąć komara i zająć się bieda-biznesikami na turystyce...
W wygaszaniu popytu Pomorskie ma duże i mało chlubne tradycje.- 6 0
-
2023-12-19 00:54
Mądrosc
Płynie z tej wypowiedzi. Nadciągają nieudacznicy z pkp plk dla których najważniejsze to kilometry szyn i tłuczeń. Kasa om się nalezy i już!! A mieszkańcy muszą zrozumieć, iz musi być gorzej aby było jeszcze gorzej. Czas najwyższy kupować samochody bo do pracy i szkoły trzeba będzie dojechać.
- 1 3
-
2023-12-19 08:49
i pomyslec, ze w Niemczech wymiana wiaduktu
Na jednotorowej linii kolejowej, to dwie doby przerwy w ruchu...
- 3 0
-
2023-12-19 10:54
Ktoś tu kiedyś ciekawie obliczył że ta wlektryfikacja jest też nieoplacalna
- 0 1
-
2023-12-20 06:50
Drogo i długo , bo spieprzyli to co zrobili kilka lat temu. Zamiast od razu tor klaść pod przyszły dwutor , to teraz będzie sporo przekładania i przebudowywania peronów. Tak na chłopski rozum przeciętnęgo zjadacza chleba , to powinno podchodzić pod prokuratora za taką niegospodarnosć. Ale co tam . Jesteśmy w/ g byłej już władzy krajem mlekiem i miodem żyjacym , więc stać nas na takie fanaberie
- 1 0
-
2023-12-18 19:09
Fajne, ale póki co skorzystam z przekopu mierzei.
- 3 2
-
2023-12-18 19:13
Z Gdyni do Kościerzyny (1)
przez Wrzeszcz ??!!, nie dało się przez Lębork??!
- 2 6
-
2023-12-18 20:40
możesz sobie ironizować...
ale to nie jest zły pomysł z tym Lęborkiem.
Szczególnie dla ruchu towarowego i portu w Gdyni oraz samego miasta.- 5 0
-
2023-12-18 19:22
Kaszuby i Kaszuby...
Po co tam pociągi? Kupa kasy na omijanie bajorek z chronionym gatunkami roślinek. Jeszcze metro i lotnisko. Bez sensu.
- 1 15
-
2023-12-18 19:24
ooooo czyli to jednak PLK nie otworzyło swojej części? Ciekawe że tak wielbiciele poprzednio rzadzących krytykowali marszałka a tu proszę.
- 0 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.