• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby za 1,5 mld zł

Michał Brancewicz
18 grudnia 2023, godz. 16:00 
Opinie (164)
Jednotorowa linia 201 ma zostać rozbudowana do dwóch torów i zelektryfikowana. Właśnie poznaliśmy oferty na prace na odcinku Osowa - Somonino. Jednotorowa linia 201 ma zostać rozbudowana do dwóch torów i zelektryfikowana. Właśnie poznaliśmy oferty na prace na odcinku Osowa - Somonino.

Dziewięć ofert na kwotę od 1,54 do 1,95 mld zł zostało złożonych w przetargu na projekt i rozbudowę linii kolejowej między Osową a Somoninem, będącej fragmentem trasy Gdynia-Kościerzyna. Główna część prac będzie polegać na dobudowie drugiego toru i elektryfikacji linii na ponad 28-kilometrowym odcinku. Realizacja potrwa 3 lata i 8 miesięcy.




Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby planowana od lat



Rozbudowa linii 201 do dwóch torów na odcinku od Osowej do Kościerzyny oraz elektryfikacja na trasie Kościerzyna-Gdynia jest zapowiadana od lat. Dzięki temu, już po elektryfikacji PKM, która zakończyła się w czerwcu, pociągi "na prąd" mogłyby kursować na Kaszuby i do Gdyni.

Przełomowy dzień na linii PKM Przełomowy dzień na linii PKM

Czym zazwyczaj dojeżdżasz szybciej do pracy?

Jednak inwestycja finansowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe ma duże opóźnienie. Jeszcze w 2020 roku harmonogram przewidywał, że dwutorowa i zelektryfikowana linia 201 powstanie do 2025 roku. Od dawna wiadomo jednak, że tak się nie stanie.

Dlatego konieczna była budowa tzw. bajpasu kartuskiego, czyli jednotorowego objazdu. Więcej o tym w drugiej części tekstu.

W październiku spółka PKP PLK unieważniła postępowanie na rozbudowę i elektryfikację linii 201 Kościerzyna - Somonino i 214 Somonino - Kartuzy. Powodem miały być błędy w dokumentacji.


Na szczęście jest i pozytywna wiadomość. Kolejarze z Warszawy otworzyli koperty z ofertami na rozbudowę 28-kilometrowego odcinka "dwieście jedynki" między Osową a Somoninem.



Zakres inwestycji kolejowej - co obejmuje?



  • modernizację linii kolejowej nr 201 na odcinku Somonino - Gdańsk Osowa o długości ponad 28 km,
  • budowę w rejonie posterunku odgałęźnego Glincz łącznic umożliwiających bezkolizyjne, kierunkowe połączenie linii kolejowych nr 201 i 229,
  • prace dostosowawcze na odcinkach linii kolejowych 248 i 253 (PKM) w celu zapewnienia prawidłowego i spójnego powiązania układów torowych między ww. liniami a układem torowym linii kolejowej nr 201,
  • elektryfikację linii kolejowej nr 229 na odcinku o długości 9 km oraz nr 214 na odcinku o długości ponad 4 km.

Na realizację tych zadań wykonawca będzie miał 44 miesiące, czyli 3 lata i 8 miesięcy, od dnia podpisania umowy.


Z tym zleceniem postanowiło się zmierzyć dziewięć firm i konsorcjów. Różnica w ofertach wyniosła aż 405 mln zł.

Oferty na rozbudowę linii 201 Osowa - Somonino:

  1. Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe, Trakcja i Zakład Robót Komunikacyjnych - DOM - 1 541 915 358,77 zł
  2. Budimex - 1 586 679 552,88 zł
  3. ZUE i FABE Polska - 1 619 622 180,00 zł
  4. PORR i Trakcja System - 1 640 046 329,99 zł
  5. STRABAG - 1 675 031 978,55 zł
  6. TRACK TEC CONSTRUCTION i INTOP Warszawa - 1 711 916 813,64 zł
  7. TORPOL - 1 726 848 243,04 zł
  8. Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor - 1 849 730 521,35 zł
  9. DOĞUŞ İNŞAAT VE TİCARET ANONİM ŞİRKETİ - 1 946 291 949,54 zł

Mimo tych różnic, wszystkie oferty mieszczą się w budżecie kolejarzy z Warszawy, który wynosi 2 148 581 495,98 zł.

Bajpas kartuski gotowy, ale zamknięty



Wracając do bajpasu kartuskiego, czyli objazdu, który ma umożliwić utrzymanie ruchu kolejowego na trasie z Trójmiasta do Kartuz, gdy na linii 201 trwać będzie elektryfikacja i rozbudowa do dwóch torów.

Budowa bajpasu została podzielona dwa zadania.

  1. PKM zbudowała ok 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki
  2. PLK zmodernizowała ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz

Część PKM została ukończona w czerwcu, w grudniu PLK zakończyła swój odcinek. Jednak zaraz potem został on ponownie zamknięty.

- Na dwa miesiące, w celu usunięcia przez wykonawcę usterek, jakie wykryto w trakcie odbiorów - mówi nam osoba znająca dobrze temat.
Jak udało nam się nieoficjalnie ustalić, jest szansa, że pociągi zostaną puszczone po bajpasie wraz z korektą rozkładów jazdy w marcu 2024 roku.

Opinie (164) 1 zablokowana

  • wieczna rozbudowa, a komunikacji brak, cale nasze zycie....

    • 6 2

  • Czy będzie wiadukt w Osowej? (2)

    • 1 0

    • Nie

      • 1 0

    • w Gdyni

      też nie...

      • 0 0

  • No i to jest pozytywna wiadomosc (4)

    Człowiek stracił wiarę, że się powiedzie cała inwestycja, ale jednak PLK zaczęła tam w centrali warszawskiej myśleć.
    Jak dobrze pójdzie to od marca mamy zamknięcie. ZKA od Koscierzyny do Somonina i jedziemy z tematem

    • 1 0

    • (1)

      Gryf pewnie uruchomi bezpośrednie autobusy Kościerzyna -Kartuzy i Kościerzyna -Gdansk częściej niż obecnie i ta ZKA oraz pociągi z Somonina będzie wozić powietrze

      • 0 0

      • Gryf uruchomi to...

        ...co zostanie u niego zamówione.

        • 4 0

    • jeszcze niczego nie wiadomo, poprzedni przetarg też otwarto, i tyle

      • 1 0

    • Artykul dot innego odcinka

      Ten od Kościerzyny do Somonina to chyba toczy się odwołanie w KIO. Zamkną aż do Gdyni. Osiem lat pozyskiwania pasazerow zostanie przekreślone przez nieudaczników z PLK i PIS

      • 0 2

  • (3)

    Lewica trąbi o walce z wykluczeniem komunikacyjnym.

    Co rewitalizacją odcinka Sierakowice - Kartuzy i co z bezpośrednim połączeniem Sierakowice - Gdynia?

    • 11 0

    • Lewica trąbi (1)

      o możliwości zmiany płci dla każdego pięciolatka na NFZ, nie o budowie linii kolejowych

      • 4 5

      • to wolę jednak, aby trąbiła o wykluczeniu komunikacyjnym

        to jej rola i tu ma rację.

        • 3 1

    • Co z połaczeniem Sierakowice Lębork?

      I Sierakowice Kościerzyna?

      • 4 0

  • mam nadzieję, że ktoś spojrzy na mapę i przypomni sobie, że wojna skończyła sie 80 lat temu (1)

    ta linia kolejowa nie musi być prowadzona tak heroicznie.

    • 12 0

    • i zaraz kolejna , więc , warto cokolwiek robić ?

      może lepiej się wyspowiadać i sprawy ostateczne rozliczyć

      • 0 1

  • (19)

    3,5 roku na budowę 28 km linii.W praktyce oznacza to 7 do 10 lat budowy i całkowitego wstrzymania kursowania pociągów na ten czas.Po 10 latach to trzeba będzie na nowo ludzi namawiać do jeżdżenia pociągami ,bo przez ten czas zapomną ,że istniała kolej do Koscierzyny

    • 165 28

    • (3)

      Czy na pewno wtedy jeden tor będzie zamknięty? Jeżeli tak to będzie to całkowicie bezsensu.

      • 7 1

      • (1)

        Musi być zamknięty,bo po tym torze będą kursować pociągi robocze z materiałami oraz maszyny wykonujące pracę przy budowie drugiego toru i montażu słupów trakcyjnych

        • 5 11

        • Powinni najpierw wybudować drugi tor

          A następnie elektryfikować, nie powinni zamykać linii ale wtedy powinien być ograniczony ruch pociągów bo poruszały by się po placu budowy

          • 2 0

      • Artykułów nie czytasz?
        Jedyna kolej na dalsze Kaszuby to będzie pociąg do Kartuz. Po to ten bajpas wybudowali i nowe stacje.

        Z racji tego, że z Kościerzyną sprawa utknęła to i pociągi po "nowych" stacjach i torach jeszcze nie jeżdżą. Kokoszki, Stara Piła, Żukowo Zachodnie. Ładne perony, pociągów brak.

        • 3 0

    • Pesymistycznie (2)

      Przecież po to by można było jeździć do Kościerzyny pociagiem powstał bypass.

      • 13 0

      • Do Kartuz - tak. (1)

        Do Kościerzyny nie ma żadnego bypassu.

        • 2 3

        • Zawsze można bujać się od d**y strony , czyli na około przez Tczew , Chojnice. I pewnie towary do Kościerzyny tamtędy pójdą przez te lata

          • 0 0

    • czytanie ze zrozumieniem trudna sprawa, więc jeszcze raz: (6)

      Zakres inwestycji kolejowej obejmuje:
      - modernizację linii kolejowej nr 201 na odcinku Somonino - Gdańsk Osowa o długości ponad 28 km,
      - budowę w rejonie posterunku odgałęźnego Glincz łącznic umożliwiających bezkolizyjne, kierunkowe połączenie linii kolejowych nr 201 i 229,
      - prace dostosowawcze na odcinkach linii kolejowych 248 i 253 (PKM) w celu zapewnienia prawidłowego i spójnego powiązania układów torowych między ww. liniami a układem torowym linii kolejowej nr 201,
      - elektryfikację linii kolejowej nr 229 na odcinku o długości 9 km oraz nr 214 na odcinku o długości ponad 4 km.

      • 3 1

      • Pytanie brzmi, dlaczego to ma zająć prawie 4 lata? W 3ej dekadzie XXI wieku wydaje się, że to dość długo... (5)

        • 14 1

        • Trzeciej? (3)

          Po hebrajsku liczone?

          • 0 22

          • A którą mamy obecnie dekadę w XXI wieku mistrzu matematyki i kalendarza?

            • 16 0

          • (1)

            Dobrze mówi a tobie o co chodzi? 2001-2010 pierwsza, 2011-2020 druga no i teraz mamy trzecia 2021-2030... czego nie rozumiesz??

            • 4 0

            • to hebrajczyk, po polsku nie kuma

              • 0 0

        • Bo trza tyle kasy wywalić. Dawniej mawiano: kto szybko buduje , to tanio buduje. Dlatego w niektórych dziedzinach
          wymyślono akord zamiast dniówki. Nawet sporo filmów politycznie uzasadnionych nakręcono na temat tzw. stachanowców. Jak choćby słynne: widzisz ta ręka w serialu ,,Dom". Albo 300% normy u górników.

          • 0 0

    • przecież właśnie o to chodzi w tym rozwlekaniu spraw...

      Nagmatwa się, na spiętrza, to karawana pójdzie dalej i będzie można przyciąć komara i zająć się bieda-biznesikami na turystyce...

      W wygaszaniu popytu Pomorskie ma duże i mało chlubne tradycje.

      • 6 0

    • Mądrosc

      Płynie z tej wypowiedzi. Nadciągają nieudacznicy z pkp plk dla których najważniejsze to kilometry szyn i tłuczeń. Kasa om się nalezy i już!! A mieszkańcy muszą zrozumieć, iz musi być gorzej aby było jeszcze gorzej. Czas najwyższy kupować samochody bo do pracy i szkoły trzeba będzie dojechać.

      • 1 3

    • i pomyslec, ze w Niemczech wymiana wiaduktu

      Na jednotorowej linii kolejowej, to dwie doby przerwy w ruchu...

      • 3 0

    • Ktoś tu kiedyś ciekawie obliczył że ta wlektryfikacja jest też nieoplacalna

      • 0 1

    • Drogo i długo , bo spieprzyli to co zrobili kilka lat temu. Zamiast od razu tor klaść pod przyszły dwutor , to teraz będzie sporo przekładania i przebudowywania peronów. Tak na chłopski rozum przeciętnęgo zjadacza chleba , to powinno podchodzić pod prokuratora za taką niegospodarnosć. Ale co tam . Jesteśmy w/ g byłej już władzy krajem mlekiem i miodem żyjacym , więc stać nas na takie fanaberie

      • 1 0

  • Fajne, ale póki co skorzystam z przekopu mierzei.

    • 3 2

  • Z Gdyni do Kościerzyny (1)

    przez Wrzeszcz ??!!, nie dało się przez Lębork??!

    • 2 6

    • możesz sobie ironizować...

      ale to nie jest zły pomysł z tym Lęborkiem.
      Szczególnie dla ruchu towarowego i portu w Gdyni oraz samego miasta.

      • 5 0

  • Kaszuby i Kaszuby...

    Po co tam pociągi? Kupa kasy na omijanie bajorek z chronionym gatunkami roślinek. Jeszcze metro i lotnisko. Bez sensu.

    • 1 15

  • ooooo czyli to jednak PLK nie otworzyło swojej części? Ciekawe że tak wielbiciele poprzednio rzadzących krytykowali marszałka a tu proszę.

    • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane