- 1 Pościg za nastolatkami. Znaleziono pistolet (456 opinii)
- 2 Jest data otwarcia Kauflandu na Karwinach (118 opinii)
- 3 Tyle będzie zarabiać Aleksandra Kosiorek (315 opinii)
- 4 Mevo. Jest dobrze, ale nie idealnie (100 opinii)
- 5 Boże Ciało. Procesje w Trójmieście (898 opinii)
- 6 Nie miał prawka i chciał oszukać system (64 opinie)
Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby za 1,5 mld zł
Dziewięć ofert na kwotę od 1,54 do 1,95 mld zł zostało złożonych w przetargu na projekt i rozbudowę linii kolejowej między Osową a Somoninem, będącej fragmentem trasy Gdynia-Kościerzyna. Główna część prac będzie polegać na dobudowie drugiego toru i elektryfikacji linii na ponad 28-kilometrowym odcinku. Realizacja potrwa 3 lata i 8 miesięcy.
- Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby planowana od lat
- Zakres inwestycji kolejowej - co obejmuje?
- Bajpas kartuski gotowy, ale zamknięty
Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby planowana od lat
Rozbudowa linii 201 do dwóch torów na odcinku od Osowej do Kościerzyny oraz elektryfikacja na trasie Kościerzyna-Gdynia jest zapowiadana od lat. Dzięki temu, już po elektryfikacji PKM, która zakończyła się w czerwcu, pociągi "na prąd" mogłyby kursować na Kaszuby i do Gdyni.
Przełomowy dzień na linii PKM
Dlatego konieczna była budowa tzw. bajpasu kartuskiego, czyli jednotorowego objazdu. Więcej o tym w drugiej części tekstu.
W październiku spółka PKP PLK unieważniła postępowanie na rozbudowę i elektryfikację linii 201 Kościerzyna - Somonino i 214 Somonino - Kartuzy. Powodem miały być błędy w dokumentacji.
Na szczęście jest i pozytywna wiadomość. Kolejarze z Warszawy otworzyli koperty z ofertami na rozbudowę 28-kilometrowego odcinka "dwieście jedynki" między Osową a Somoninem.
Zakres inwestycji kolejowej - co obejmuje?
- modernizację linii kolejowej nr 201 na odcinku Somonino - Gdańsk Osowa o długości ponad 28 km,
- budowę w rejonie posterunku odgałęźnego Glincz łącznic umożliwiających bezkolizyjne, kierunkowe połączenie linii kolejowych nr 201 i 229,
- prace dostosowawcze na odcinkach linii kolejowych 248 i 253 (PKM) w celu zapewnienia prawidłowego i spójnego powiązania układów torowych między ww. liniami a układem torowym linii kolejowej nr 201,
- elektryfikację linii kolejowej nr 229 na odcinku o długości 9 km oraz nr 214 na odcinku o długości ponad 4 km.
Na realizację tych zadań wykonawca będzie miał 44 miesiące, czyli 3 lata i 8 miesięcy, od dnia podpisania umowy.
Z tym zleceniem postanowiło się zmierzyć dziewięć firm i konsorcjów. Różnica w ofertach wyniosła aż 405 mln zł.
Oferty na rozbudowę linii 201 Osowa - Somonino:
- Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe, Trakcja i Zakład Robót Komunikacyjnych - DOM - 1 541 915 358,77 zł
- Budimex - 1 586 679 552,88 zł
- ZUE i FABE Polska - 1 619 622 180,00 zł
- PORR i Trakcja System - 1 640 046 329,99 zł
- STRABAG - 1 675 031 978,55 zł
- TRACK TEC CONSTRUCTION i INTOP Warszawa - 1 711 916 813,64 zł
- TORPOL - 1 726 848 243,04 zł
- Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor - 1 849 730 521,35 zł
- DOĞUŞ İNŞAAT VE TİCARET ANONİM ŞİRKETİ - 1 946 291 949,54 zł
Mimo tych różnic, wszystkie oferty mieszczą się w budżecie kolejarzy z Warszawy, który wynosi 2 148 581 495,98 zł.
Bajpas kartuski gotowy, ale zamknięty
Wracając do bajpasu kartuskiego, czyli objazdu, który ma umożliwić utrzymanie ruchu kolejowego na trasie z Trójmiasta do Kartuz, gdy na linii 201 trwać będzie elektryfikacja i rozbudowa do dwóch torów.
Budowa bajpasu została podzielona dwa zadania.
- PKM zbudowała ok 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki
- PLK zmodernizowała ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz
Część PKM została ukończona w czerwcu, w grudniu PLK zakończyła swój odcinek. Jednak zaraz potem został on ponownie zamknięty.
- Na dwa miesiące, w celu usunięcia przez wykonawcę usterek, jakie wykryto w trakcie odbiorów - mówi nam osoba znająca dobrze temat.
Jak udało nam się nieoficjalnie ustalić, jest szansa, że pociągi zostaną puszczone po bajpasie wraz z korektą rozkładów jazdy w marcu 2024 roku.
Opinie (164) 1 zablokowana
-
2023-12-20 09:26
Dlaczego piszecie "na Kaszuby"?
Dlaczego określa się tą linię na Kaszuby? Z Kaszub na Kaszuby, jestem z Gdyni, tu też są Kaszuby, czy na Hel, to też na Kaszuby, albo do Wejherowa? Czemu dziennikarze tylko tzw. Szwajcarii Kaszubskiej dają miano bycia Kaszubami?
- 0 0
-
2023-12-18 18:27
(19)
3,5 roku na budowę 28 km linii.W praktyce oznacza to 7 do 10 lat budowy i całkowitego wstrzymania kursowania pociągów na ten czas.Po 10 latach to trzeba będzie na nowo ludzi namawiać do jeżdżenia pociągami ,bo przez ten czas zapomną ,że istniała kolej do Koscierzyny
- 165 28
-
2023-12-18 19:37
czytanie ze zrozumieniem trudna sprawa, więc jeszcze raz: (6)
Zakres inwestycji kolejowej obejmuje:
- modernizację linii kolejowej nr 201 na odcinku Somonino - Gdańsk Osowa o długości ponad 28 km,
- budowę w rejonie posterunku odgałęźnego Glincz łącznic umożliwiających bezkolizyjne, kierunkowe połączenie linii kolejowych nr 201 i 229,
- prace dostosowawcze na odcinkach linii kolejowych 248 i 253 (PKM) w celu zapewnienia prawidłowego i spójnego powiązania układów torowych między ww. liniami a układem torowym linii kolejowej nr 201,
- elektryfikację linii kolejowej nr 229 na odcinku o długości 9 km oraz nr 214 na odcinku o długości ponad 4 km.- 3 1
-
2023-12-18 19:50
Pytanie brzmi, dlaczego to ma zająć prawie 4 lata? W 3ej dekadzie XXI wieku wydaje się, że to dość długo... (5)
- 14 1
-
2023-12-20 07:08
Bo trza tyle kasy wywalić. Dawniej mawiano: kto szybko buduje , to tanio buduje. Dlatego w niektórych dziedzinach
wymyślono akord zamiast dniówki. Nawet sporo filmów politycznie uzasadnionych nakręcono na temat tzw. stachanowców. Jak choćby słynne: widzisz ta ręka w serialu ,,Dom". Albo 300% normy u górników.- 0 0
-
2023-12-18 19:52
Trzeciej? (3)
Po hebrajsku liczone?
- 0 22
-
2023-12-18 21:23
(1)
Dobrze mówi a tobie o co chodzi? 2001-2010 pierwsza, 2011-2020 druga no i teraz mamy trzecia 2021-2030... czego nie rozumiesz??
- 4 0
-
2023-12-19 11:31
to hebrajczyk, po polsku nie kuma
- 0 0
-
2023-12-18 21:06
A którą mamy obecnie dekadę w XXI wieku mistrzu matematyki i kalendarza?
- 16 0
-
2023-12-18 18:52
Pesymistycznie (2)
Przecież po to by można było jeździć do Kościerzyny pociagiem powstał bypass.
- 13 0
-
2023-12-18 19:53
Do Kartuz - tak. (1)
Do Kościerzyny nie ma żadnego bypassu.
- 2 3
-
2023-12-20 06:53
Zawsze można bujać się od d**y strony , czyli na około przez Tczew , Chojnice. I pewnie towary do Kościerzyny tamtędy pójdą przez te lata
- 0 0
-
2023-12-20 06:50
Drogo i długo , bo spieprzyli to co zrobili kilka lat temu. Zamiast od razu tor klaść pod przyszły dwutor , to teraz będzie sporo przekładania i przebudowywania peronów. Tak na chłopski rozum przeciętnęgo zjadacza chleba , to powinno podchodzić pod prokuratora za taką niegospodarnosć. Ale co tam . Jesteśmy w/ g byłej już władzy krajem mlekiem i miodem żyjacym , więc stać nas na takie fanaberie
- 1 0
-
2023-12-19 10:54
Ktoś tu kiedyś ciekawie obliczył że ta wlektryfikacja jest też nieoplacalna
- 0 1
-
2023-12-19 08:49
i pomyslec, ze w Niemczech wymiana wiaduktu
Na jednotorowej linii kolejowej, to dwie doby przerwy w ruchu...
- 3 0
-
2023-12-18 18:52
(3)
Czy na pewno wtedy jeden tor będzie zamknięty? Jeżeli tak to będzie to całkowicie bezsensu.
- 7 1
-
2023-12-19 07:24
Artykułów nie czytasz?
Jedyna kolej na dalsze Kaszuby to będzie pociąg do Kartuz. Po to ten bajpas wybudowali i nowe stacje.
Z racji tego, że z Kościerzyną sprawa utknęła to i pociągi po "nowych" stacjach i torach jeszcze nie jeżdżą. Kokoszki, Stara Piła, Żukowo Zachodnie. Ładne perony, pociągów brak.- 3 0
-
2023-12-18 19:16
(1)
Musi być zamknięty,bo po tym torze będą kursować pociągi robocze z materiałami oraz maszyny wykonujące pracę przy budowie drugiego toru i montażu słupów trakcyjnych
- 5 11
-
2023-12-19 06:58
Powinni najpierw wybudować drugi tor
A następnie elektryfikować, nie powinni zamykać linii ale wtedy powinien być ograniczony ruch pociągów bo poruszały by się po placu budowy
- 2 0
-
2023-12-19 00:54
Mądrosc
Płynie z tej wypowiedzi. Nadciągają nieudacznicy z pkp plk dla których najważniejsze to kilometry szyn i tłuczeń. Kasa om się nalezy i już!! A mieszkańcy muszą zrozumieć, iz musi być gorzej aby było jeszcze gorzej. Czas najwyższy kupować samochody bo do pracy i szkoły trzeba będzie dojechać.
- 1 3
-
2023-12-18 22:35
przecież właśnie o to chodzi w tym rozwlekaniu spraw...
Nagmatwa się, na spiętrza, to karawana pójdzie dalej i będzie można przyciąć komara i zająć się bieda-biznesikami na turystyce...
W wygaszaniu popytu Pomorskie ma duże i mało chlubne tradycje.- 6 0
-
2023-12-19 19:26
bzdura!
Dlaczego nie napiszecie prawdy że nasi wspaniali urzędnicy zapomnieli ogłosić przetarg na przewoźnika na bajpasie dlatego pociągi nie pojechały od 10 grudnia.......jak zdążą ogłosić przetarg i wyłonić przewoźnika to może od zmiany rozkładu w marcu pojądą.....
- 0 0
-
2023-12-18 16:14
(9)
Kiedy połączenie kolejowe z Gdańska do Bytowa?
- 31 10
-
2023-12-19 18:07
Cytat ze strony kolejowej Pod Semaforkiem.
"Z kolejowego punktu widzenia Bytów położony jest w specyficznym miejscu. Jak w dawnym dowcipie - za siedmioma lasami, za siedmioma górami. I tak jak w dawnym dowcipie można powiedzieć: ku..., jak stąd wszędzie daleko. Koleją do Lipusza i dalej do Chojnic? Powiedzmy że z błyskawiczną przesiadką w Lipuszu (ha, ha - błyskawiczna przesiadka w naszym kraju :) jesteśmy tam po godzinie z dużym kawałkiem. Co dalej? Kolejna szybka przesiadka i półtorej godziny później meldujemy się (w zależności od zaplanowanej destynacji) na dworcach w Pile, Bydgoszczy lub Tczewie. Minęły grubo ponad 3 godziny podróży a jeszcze nie ujechaliśmy nawet 150 km. W ten sposób, ciągnąc za sobą walizkę na kółkach, "do wód" szybko i wygodnie nie dojedziemy.
Ewentualna bezpośrednia podróż do najbliższej metropolii czyli Trójmiasta przypomina falbankę z dwiema zmianami kierunku jazdy - w Lipuszu i Kościerzynie. Bardzo optymistycznie szacując - 2 i pół godziny jazdy. Linią do Korzybia (gdyby istniała w praktyce a nie tylko na papierze) co najwyżej dojechalibyśmy do Słupska, ewentualnie (z co najmniej jedną przesiadką) nad morze do Ustki. W czasie też cokolwiek niezadowalającym.
Nie ukrywajmy - jedyne sensowne, kolejowe połączenie Bytowa ze światem skończyło się wraz z likwidacją linii do Lęborka gdzie obecnie docierają elektryczne składy SKM z Gdańska i Gdyni oraz sporo pociągów dalekobieżnych. No ale w roku 1945 to nie myśmy ją likwidowali i wywozili na wschód...
Reasumując: powrót pociągów pasażerskich na stację w Bytowie oceniam bardzo sceptycznie. Podobnego zdania - niestety - są także tutejsi mieszkańcy, z którymi na ten temat obok powstającego węzła komunikacyjnego w czerwcu roku 2021 rozmawiałem. Bo w tym wszystkim jedna prawda jasna jest jak słońce. Jakby matka miała jajka to by była ojcem :/- 0 0
-
2023-12-19 07:31
(2)
Będzie. Kiedyś będzie.
W telewizji Anna Górska z Lewicy Razem coś mówiła o pieniądzach z KPO i kolei w Bytowie.- 3 2
-
2023-12-19 13:08
Pzzeciez ona sama nie wie co mowi. (1)
- 2 1
-
2023-12-19 16:23
Prawa kobiet!!!
- 0 0
-
2023-12-18 18:35
jak się samorządowcy dogadają... (3)
Marszałek obiecywał przy każdych wyborach ale jak przyszło do liczenia, to Bytów nie znalazł na wkład własny.
No i po co, jeszcze ludzie zaczną do pracy jeździć do Trójmiasta i Drutex padnie...- 9 2
-
2023-12-19 00:26
To pkp plk (2)
Dostała kasę na przygotowanie dokumentacji na tej linii
- 2 0
-
2023-12-19 07:32
ale Bytów nie znalazł kasy (1)
na pokrycie swojej części kosztów.
Poszukaj, na tym forum podano tę wiadomość.- 2 0
-
2023-12-19 13:46
Bytów nie chciało dofinansować projekt kolej plus do Korzybia to o czym my mówimy?
- 0 0
-
2023-12-18 16:24
A kiedy przez zatokę na Hel?
Szybciej niż po mierzei- 3 8
-
2023-12-18 16:16
I cyk (4)
Mój apartament w Somoninie pewnie wartość razy dwa. Tak tak dwa miliony!
- 7 14
-
2023-12-19 16:36
Chyba w dywanach liczysz
- 0 0
-
2023-12-18 23:25
apartament 40 m2 z widokiem na krowy
- 2 0
-
2023-12-18 19:49
A teraz uważaj: 40m2 to nie apartament, tylko klitka.
- 6 0
-
2023-12-18 18:26
w Somoninie wszyscy wille mają, mieszkania to tam tylko socjalne są
- 8 0
-
2023-12-18 20:40
To może niech odbudują linie z Pszczółek do Kościerzyny? (5)
Skarszewy się rozwiną a PKM będzie dopięte
- 6 0
-
2023-12-19 07:47
Nie ma już szans. (4)
Linia kolejowa nr 233 - zlikwidowana, rozebrana linia kolejowa łącząca Pszczółki z Kościerzyną przez Skarszewy.
Mimo protestów mieszkańców i władz lokalnych PKP podjęły decyzję o zawieszeniu ruchu. 1 kwietnia 2000 roku odbył się ostatni kurs pociągu Tczew - Skarszewy.
Jakiekolwiek szanse na reaktywację połączenia pogrzebała budowa autostrady A1, przecinającej linię nieopodal Żelisławek. W miejscu tym nie tylko nie wybudowano wiaduktu, ale również dokonano demontażu torów na tym krótkim odcinku. W 2008 roku torowiska zostały przez PKP nieodpłatnie przekazane samorządom gminnym, a te zdecydowały się na rozbiórkę torów. W 2008 roku rozebrano fragment między Kościerzyną a Skarszewami, natomiast w 2009 zdemontowano tory między Skarszewami i Pszczółkami.
Macie za to ścieżkę rowerową.
Kolejna linia kolejowa, Skarszewy - Starogard Gdański rozebrana. Tak samo jak Starogard Gdański - Skórcz oraz Myślice - Szlachta przez Skórcz.
Tory rozebrane. Przywrócenie przejezdności linii na likwidowanym fragmencie było niemożliwe, ponieważ w Kopytkowie ciągłość linii została przerwana po wybudowaniu autostrady A1.- 2 0
-
2023-12-19 10:58
"Jakiekolwiek szanse na reaktywację połączenia pogrzebała budowa autostrady A1..." (2)
To tylko kwestia kasy i determinacji...
- 1 0
-
2023-12-19 14:54
Tez to chcialem napisac ale argument "kasy" wyczerpal wszystko i nie ma czego dodac. (1)
- 0 0
-
2023-12-19 16:21
Sprawdziłem na Google Street View. Autostrada praktycznie na tej samej wysokości co starotorze.
Na nasypach jest teraz ścieżka rowerowa.
Nie ma opcji żeby zbudować tory pod autostradą jak i słabo budować teraz na autostradzie wiadukt nad ewentualnie odbudowanymi torami.- 0 0
-
2023-12-19 08:00
Na linii Starogard Gdański -Skórcz ostał się fragment Starogard Gdański -Jabłowo. Odbywa się ruch towarowy z węglem do elektrociepłowni w Starogardzie oraz ze zbożem i po zboże do elewatora w Jabłowie.
- 2 0
-
2023-12-19 12:27
Kolejarz (1)
A co z odnowieniem linii kolejowej przez Kolbudy, Pręgowo itd. Ludzie też chcą podróżować w tamtych rejonach a zostało im to zabrane.
- 2 0
-
2023-12-19 13:57
Wszystko zależy od budowy PKM na południe. Być może w kolejnym etapie zrewializują linie Pruszcz Gd Kartuzy
- 2 0
-
2023-12-18 16:26
Czyli za 10 lat jak dobrze pójdzie skończą :) (13)
A co z rozbudową SKM do Wejherowa i drugi tor na odcinku Słupsk-Gdynia? Cisza kompletna, oczywiście według PKP to powinna być już inwestycja ukończona, tak jak rozbudowa do Kościerzyny.
- 25 5
-
2023-12-18 19:27
Nowa Letnica Brak kolejki SKM Gdańsk przez Nową Letnicędo Brzeźna (3)
Powstała nowa dzielnica Gdańska,a dojazd beznadziejny.Kiedy reaktywacja kolejki SKM do Nowej Letnicy?
- 5 1
-
2023-12-18 20:31
(2)
Jeździ gdy coś dzieje się na stadionie. Po za tym planują budowę linii tramwajowej. Aby puścić regularną skm do Nowego Portu potrzeba sporo kasy
- 0 3
-
2023-12-18 22:39
nie problem że sporo, ale że do nieodpowiedniej kieszeni... (1)
Tramwajarskie lobby nie dopuści do rozwoju konkurencji.
Miasto nie będzie płacić "obcym" kolejarzom jak ma "swoich" tramwajarzy.- 4 0
-
2023-12-19 13:49
I to lobby tramwajowe nie daje rady przeforsować budowy linii na Orunie? Nie mówiąc o tym że przegrało również z PKM
- 0 0
-
2023-12-18 18:18
podobnie jak z s6, budowaną od Szczecina (1)
modernizacja 202 zacznie się od Słupska.
W listopadzie 2023 podpisano umowę na odcinek Słupsk - Lębork.
Zakończenie 2026.
"Przebudowany zostanie jeden oraz dobudowany drugi tor na długości ponad 50 km. Zwiększy się przepustowość linii, co umożliwi sprawniejsze podróże. Po zakończeniu wszystkich prac na odcinku Lębork Słupsk, a także planowanych prac na odcinku Gdynia Chylonia Lębork oraz uzyskaniu wymaganych pozwoleń, czas podróży między Gdynią Chylonią a Słupskiem skróci się około 15 minut. Pociągi pasażerskie przyśpieszą ze 120 km/h do 160 km/h, a towarowe z 70 km/h do 120 km/h. Inwestycja dofinansowana jest ze środków unijnych, z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) oraz Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS)."- 5 0
-
2023-12-19 00:33
Ma byc max 200 km/h
- 0 0
-
2023-12-18 16:38
Kolej do Baranowa miała pierwszeństwo (2)
I jeżeli nadal tak będzie to drugi tor do Szczecina i nowe tory SKM do Wejherowa będą tylko w planach
- 4 6
-
2023-12-18 22:43
kolej do Baranowa jest szansą dla kolei nadwiślańskiej (1)
Dla Nowego Dworu, Malborka, Kwidzyna i Grudziądz, których komunikacji Pomorskie nie potrafiło nadać odpowiednich priorytetów ani ochronić interesów. Przez te miasta miała iść "kolej do Baranowa" i mam nadzieję, że ten pomysł nie jest ostatecznie pogrzebany.
- 3 0
-
2023-12-19 00:32
Piszesz o linii CPK
Musisz wysłać pytanie do Pana byłego pełnomocnika- posła Horaly. Jak mi wiadomo to na pewno Nowy Dwór Gd. i Malbork będą obok tej szprychy. Również Kwidzyn na boku. Jedynie Grudziadz ma szansę.
- 1 0
-
2023-12-18 17:55
Lębork - Słupsk (2)
Na trasie Lębork - Słupsk roboty mają zacząć się we wrześniu
- 7 1
-
2023-12-18 18:27
Którego roku? (1)
- 1 2
-
2023-12-18 20:37
2024
2026 oddanie odcinka.
- 2 0
-
2023-12-18 18:35
Tak jak z Kościerzyna-Somonino
błedy w dokumentacji. Tzn. tak się tłumaczą,ma jaka jest prawda?
- 2 0
-
2023-12-19 13:48
sa w berlinie
po co na kaszubach
- 1 0
-
2023-12-18 19:39
Kiedyś Panie Niemcy to jednak szybciej budowali (3)
Nadzieja tylko w Tusku :-)
- 2 9
-
2023-12-18 21:07
her tusku już był 8 lat i co ? i wsio. (2)
- 5 1
-
2023-12-19 09:49
(1)
a za czyich czasów zrewitalizowali PKM od Wrzeszcza do Osowej i łacznicę n aKościerzynę oraz rewitalizację do Kartuz ? skończyli to w 2015 roku czyli jeszcze przed pisem
- 0 0
-
2023-12-19 10:53
karnawał Euro i palenie kasą w piecu.
To jedyne motywacje powstania tego, skądinąd, bardzo potrzebnego rozwiązania.
Niestety, samorząd miał pecha i jest to tak potrzebne, że popyt trudno wygasić.
Choć starania nie ustają...- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.