• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby za 1,5 mld zł

Michał Brancewicz
18 grudnia 2023, godz. 16:00 
Opinie (164)
Jednotorowa linia 201 ma zostać rozbudowana do dwóch torów i zelektryfikowana. Właśnie poznaliśmy oferty na prace na odcinku Osowa - Somonino. Jednotorowa linia 201 ma zostać rozbudowana do dwóch torów i zelektryfikowana. Właśnie poznaliśmy oferty na prace na odcinku Osowa - Somonino.

Dziewięć ofert na kwotę od 1,54 do 1,95 mld zł zostało złożonych w przetargu na projekt i rozbudowę linii kolejowej między Osową a Somoninem, będącej fragmentem trasy Gdynia-Kościerzyna. Główna część prac będzie polegać na dobudowie drugiego toru i elektryfikacji linii na ponad 28-kilometrowym odcinku. Realizacja potrwa 3 lata i 8 miesięcy.




Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby planowana od lat



Rozbudowa linii 201 do dwóch torów na odcinku od Osowej do Kościerzyny oraz elektryfikacja na trasie Kościerzyna-Gdynia jest zapowiadana od lat. Dzięki temu, już po elektryfikacji PKM, która zakończyła się w czerwcu, pociągi "na prąd" mogłyby kursować na Kaszuby i do Gdyni.

Przełomowy dzień na linii PKM Przełomowy dzień na linii PKM

Czym zazwyczaj dojeżdżasz szybciej do pracy?

Jednak inwestycja finansowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe ma duże opóźnienie. Jeszcze w 2020 roku harmonogram przewidywał, że dwutorowa i zelektryfikowana linia 201 powstanie do 2025 roku. Od dawna wiadomo jednak, że tak się nie stanie.

Dlatego konieczna była budowa tzw. bajpasu kartuskiego, czyli jednotorowego objazdu. Więcej o tym w drugiej części tekstu.

W październiku spółka PKP PLK unieważniła postępowanie na rozbudowę i elektryfikację linii 201 Kościerzyna - Somonino i 214 Somonino - Kartuzy. Powodem miały być błędy w dokumentacji.


Na szczęście jest i pozytywna wiadomość. Kolejarze z Warszawy otworzyli koperty z ofertami na rozbudowę 28-kilometrowego odcinka "dwieście jedynki" między Osową a Somoninem.



Zakres inwestycji kolejowej - co obejmuje?



  • modernizację linii kolejowej nr 201 na odcinku Somonino - Gdańsk Osowa o długości ponad 28 km,
  • budowę w rejonie posterunku odgałęźnego Glincz łącznic umożliwiających bezkolizyjne, kierunkowe połączenie linii kolejowych nr 201 i 229,
  • prace dostosowawcze na odcinkach linii kolejowych 248 i 253 (PKM) w celu zapewnienia prawidłowego i spójnego powiązania układów torowych między ww. liniami a układem torowym linii kolejowej nr 201,
  • elektryfikację linii kolejowej nr 229 na odcinku o długości 9 km oraz nr 214 na odcinku o długości ponad 4 km.

Na realizację tych zadań wykonawca będzie miał 44 miesiące, czyli 3 lata i 8 miesięcy, od dnia podpisania umowy.


Z tym zleceniem postanowiło się zmierzyć dziewięć firm i konsorcjów. Różnica w ofertach wyniosła aż 405 mln zł.

Oferty na rozbudowę linii 201 Osowa - Somonino:

  1. Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe, Trakcja i Zakład Robót Komunikacyjnych - DOM - 1 541 915 358,77 zł
  2. Budimex - 1 586 679 552,88 zł
  3. ZUE i FABE Polska - 1 619 622 180,00 zł
  4. PORR i Trakcja System - 1 640 046 329,99 zł
  5. STRABAG - 1 675 031 978,55 zł
  6. TRACK TEC CONSTRUCTION i INTOP Warszawa - 1 711 916 813,64 zł
  7. TORPOL - 1 726 848 243,04 zł
  8. Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor - 1 849 730 521,35 zł
  9. DOĞUŞ İNŞAAT VE TİCARET ANONİM ŞİRKETİ - 1 946 291 949,54 zł

Mimo tych różnic, wszystkie oferty mieszczą się w budżecie kolejarzy z Warszawy, który wynosi 2 148 581 495,98 zł.

Bajpas kartuski gotowy, ale zamknięty



Wracając do bajpasu kartuskiego, czyli objazdu, który ma umożliwić utrzymanie ruchu kolejowego na trasie z Trójmiasta do Kartuz, gdy na linii 201 trwać będzie elektryfikacja i rozbudowa do dwóch torów.

Budowa bajpasu została podzielona dwa zadania.

  1. PKM zbudowała ok 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki
  2. PLK zmodernizowała ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz

Część PKM została ukończona w czerwcu, w grudniu PLK zakończyła swój odcinek. Jednak zaraz potem został on ponownie zamknięty.

- Na dwa miesiące, w celu usunięcia przez wykonawcę usterek, jakie wykryto w trakcie odbiorów - mówi nam osoba znająca dobrze temat.
Jak udało nam się nieoficjalnie ustalić, jest szansa, że pociągi zostaną puszczone po bajpasie wraz z korektą rozkładów jazdy w marcu 2024 roku.

Opinie (164) 1 zablokowana

  • Dlaczego piszecie "na Kaszuby"?

    Dlaczego określa się tą linię na Kaszuby? Z Kaszub na Kaszuby, jestem z Gdyni, tu też są Kaszuby, czy na Hel, to też na Kaszuby, albo do Wejherowa? Czemu dziennikarze tylko tzw. Szwajcarii Kaszubskiej dają miano bycia Kaszubami?

    • 0 0

  • (19)

    3,5 roku na budowę 28 km linii.W praktyce oznacza to 7 do 10 lat budowy i całkowitego wstrzymania kursowania pociągów na ten czas.Po 10 latach to trzeba będzie na nowo ludzi namawiać do jeżdżenia pociągami ,bo przez ten czas zapomną ,że istniała kolej do Koscierzyny

    • 165 28

    • czytanie ze zrozumieniem trudna sprawa, więc jeszcze raz: (6)

      Zakres inwestycji kolejowej obejmuje:
      - modernizację linii kolejowej nr 201 na odcinku Somonino - Gdańsk Osowa o długości ponad 28 km,
      - budowę w rejonie posterunku odgałęźnego Glincz łącznic umożliwiających bezkolizyjne, kierunkowe połączenie linii kolejowych nr 201 i 229,
      - prace dostosowawcze na odcinkach linii kolejowych 248 i 253 (PKM) w celu zapewnienia prawidłowego i spójnego powiązania układów torowych między ww. liniami a układem torowym linii kolejowej nr 201,
      - elektryfikację linii kolejowej nr 229 na odcinku o długości 9 km oraz nr 214 na odcinku o długości ponad 4 km.

      • 3 1

      • Pytanie brzmi, dlaczego to ma zająć prawie 4 lata? W 3ej dekadzie XXI wieku wydaje się, że to dość długo... (5)

        • 14 1

        • Bo trza tyle kasy wywalić. Dawniej mawiano: kto szybko buduje , to tanio buduje. Dlatego w niektórych dziedzinach
          wymyślono akord zamiast dniówki. Nawet sporo filmów politycznie uzasadnionych nakręcono na temat tzw. stachanowców. Jak choćby słynne: widzisz ta ręka w serialu ,,Dom". Albo 300% normy u górników.

          • 0 0

        • Trzeciej? (3)

          Po hebrajsku liczone?

          • 0 22

          • (1)

            Dobrze mówi a tobie o co chodzi? 2001-2010 pierwsza, 2011-2020 druga no i teraz mamy trzecia 2021-2030... czego nie rozumiesz??

            • 4 0

            • to hebrajczyk, po polsku nie kuma

              • 0 0

          • A którą mamy obecnie dekadę w XXI wieku mistrzu matematyki i kalendarza?

            • 16 0

    • Pesymistycznie (2)

      Przecież po to by można było jeździć do Kościerzyny pociagiem powstał bypass.

      • 13 0

      • Do Kartuz - tak. (1)

        Do Kościerzyny nie ma żadnego bypassu.

        • 2 3

        • Zawsze można bujać się od d**y strony , czyli na około przez Tczew , Chojnice. I pewnie towary do Kościerzyny tamtędy pójdą przez te lata

          • 0 0

    • Drogo i długo , bo spieprzyli to co zrobili kilka lat temu. Zamiast od razu tor klaść pod przyszły dwutor , to teraz będzie sporo przekładania i przebudowywania peronów. Tak na chłopski rozum przeciętnęgo zjadacza chleba , to powinno podchodzić pod prokuratora za taką niegospodarnosć. Ale co tam . Jesteśmy w/ g byłej już władzy krajem mlekiem i miodem żyjacym , więc stać nas na takie fanaberie

      • 1 0

    • Ktoś tu kiedyś ciekawie obliczył że ta wlektryfikacja jest też nieoplacalna

      • 0 1

    • i pomyslec, ze w Niemczech wymiana wiaduktu

      Na jednotorowej linii kolejowej, to dwie doby przerwy w ruchu...

      • 3 0

    • (3)

      Czy na pewno wtedy jeden tor będzie zamknięty? Jeżeli tak to będzie to całkowicie bezsensu.

      • 7 1

      • Artykułów nie czytasz?
        Jedyna kolej na dalsze Kaszuby to będzie pociąg do Kartuz. Po to ten bajpas wybudowali i nowe stacje.

        Z racji tego, że z Kościerzyną sprawa utknęła to i pociągi po "nowych" stacjach i torach jeszcze nie jeżdżą. Kokoszki, Stara Piła, Żukowo Zachodnie. Ładne perony, pociągów brak.

        • 3 0

      • (1)

        Musi być zamknięty,bo po tym torze będą kursować pociągi robocze z materiałami oraz maszyny wykonujące pracę przy budowie drugiego toru i montażu słupów trakcyjnych

        • 5 11

        • Powinni najpierw wybudować drugi tor

          A następnie elektryfikować, nie powinni zamykać linii ale wtedy powinien być ograniczony ruch pociągów bo poruszały by się po placu budowy

          • 2 0

    • Mądrosc

      Płynie z tej wypowiedzi. Nadciągają nieudacznicy z pkp plk dla których najważniejsze to kilometry szyn i tłuczeń. Kasa om się nalezy i już!! A mieszkańcy muszą zrozumieć, iz musi być gorzej aby było jeszcze gorzej. Czas najwyższy kupować samochody bo do pracy i szkoły trzeba będzie dojechać.

      • 1 3

    • przecież właśnie o to chodzi w tym rozwlekaniu spraw...

      Nagmatwa się, na spiętrza, to karawana pójdzie dalej i będzie można przyciąć komara i zająć się bieda-biznesikami na turystyce...

      W wygaszaniu popytu Pomorskie ma duże i mało chlubne tradycje.

      • 6 0

  • bzdura!

    Dlaczego nie napiszecie prawdy że nasi wspaniali urzędnicy zapomnieli ogłosić przetarg na przewoźnika na bajpasie dlatego pociągi nie pojechały od 10 grudnia.......jak zdążą ogłosić przetarg i wyłonić przewoźnika to może od zmiany rozkładu w marcu pojądą.....

    • 0 0

  • (9)

    Kiedy połączenie kolejowe z Gdańska do Bytowa?

    • 31 10

    • Cytat ze strony kolejowej Pod Semaforkiem.

      "Z kolejowego punktu widzenia Bytów położony jest w specyficznym miejscu. Jak w dawnym dowcipie - za siedmioma lasami, za siedmioma górami. I tak jak w dawnym dowcipie można powiedzieć: ku..., jak stąd wszędzie daleko. Koleją do Lipusza i dalej do Chojnic? Powiedzmy że z błyskawiczną przesiadką w Lipuszu (ha, ha - błyskawiczna przesiadka w naszym kraju :) jesteśmy tam po godzinie z dużym kawałkiem. Co dalej? Kolejna szybka przesiadka i półtorej godziny później meldujemy się (w zależności od zaplanowanej destynacji) na dworcach w Pile, Bydgoszczy lub Tczewie. Minęły grubo ponad 3 godziny podróży a jeszcze nie ujechaliśmy nawet 150 km. W ten sposób, ciągnąc za sobą walizkę na kółkach, "do wód" szybko i wygodnie nie dojedziemy.
      Ewentualna bezpośrednia podróż do najbliższej metropolii czyli Trójmiasta przypomina falbankę z dwiema zmianami kierunku jazdy - w Lipuszu i Kościerzynie. Bardzo optymistycznie szacując - 2 i pół godziny jazdy. Linią do Korzybia (gdyby istniała w praktyce a nie tylko na papierze) co najwyżej dojechalibyśmy do Słupska, ewentualnie (z co najmniej jedną przesiadką) nad morze do Ustki. W czasie też cokolwiek niezadowalającym.

      Nie ukrywajmy - jedyne sensowne, kolejowe połączenie Bytowa ze światem skończyło się wraz z likwidacją linii do Lęborka gdzie obecnie docierają elektryczne składy SKM z Gdańska i Gdyni oraz sporo pociągów dalekobieżnych. No ale w roku 1945 to nie myśmy ją likwidowali i wywozili na wschód...

      Reasumując: powrót pociągów pasażerskich na stację w Bytowie oceniam bardzo sceptycznie. Podobnego zdania - niestety - są także tutejsi mieszkańcy, z którymi na ten temat obok powstającego węzła komunikacyjnego w czerwcu roku 2021 rozmawiałem. Bo w tym wszystkim jedna prawda jasna jest jak słońce. Jakby matka miała jajka to by była ojcem :/

      • 0 0

    • (2)

      Będzie. Kiedyś będzie.
      W telewizji Anna Górska z Lewicy Razem coś mówiła o pieniądzach z KPO i kolei w Bytowie.

      • 3 2

      • Pzzeciez ona sama nie wie co mowi. (1)

        • 2 1

        • Prawa kobiet!!!

          • 0 0

    • jak się samorządowcy dogadają... (3)

      Marszałek obiecywał przy każdych wyborach ale jak przyszło do liczenia, to Bytów nie znalazł na wkład własny.
      No i po co, jeszcze ludzie zaczną do pracy jeździć do Trójmiasta i Drutex padnie...

      • 9 2

      • To pkp plk (2)

        Dostała kasę na przygotowanie dokumentacji na tej linii

        • 2 0

        • ale Bytów nie znalazł kasy (1)

          na pokrycie swojej części kosztów.
          Poszukaj, na tym forum podano tę wiadomość.

          • 2 0

          • Bytów nie chciało dofinansować projekt kolej plus do Korzybia to o czym my mówimy?

            • 0 0

    • A kiedy przez zatokę na Hel?
      Szybciej niż po mierzei

      • 3 8

  • I cyk (4)

    Mój apartament w Somoninie pewnie wartość razy dwa. Tak tak dwa miliony!

    • 7 14

    • Chyba w dywanach liczysz

      • 0 0

    • apartament 40 m2 z widokiem na krowy

      • 2 0

    • A teraz uważaj: 40m2 to nie apartament, tylko klitka.

      • 6 0

    • w Somoninie wszyscy wille mają, mieszkania to tam tylko socjalne są

      • 8 0

  • To może niech odbudują linie z Pszczółek do Kościerzyny? (5)

    Skarszewy się rozwiną a PKM będzie dopięte

    • 6 0

    • Nie ma już szans. (4)

      Linia kolejowa nr 233 - zlikwidowana, rozebrana linia kolejowa łącząca Pszczółki z Kościerzyną przez Skarszewy.

      Mimo protestów mieszkańców i władz lokalnych PKP podjęły decyzję o zawieszeniu ruchu. 1 kwietnia 2000 roku odbył się ostatni kurs pociągu Tczew - Skarszewy.

      Jakiekolwiek szanse na reaktywację połączenia pogrzebała budowa autostrady A1, przecinającej linię nieopodal Żelisławek. W miejscu tym nie tylko nie wybudowano wiaduktu, ale również dokonano demontażu torów na tym krótkim odcinku. W 2008 roku torowiska zostały przez PKP nieodpłatnie przekazane samorządom gminnym, a te zdecydowały się na rozbiórkę torów. W 2008 roku rozebrano fragment między Kościerzyną a Skarszewami, natomiast w 2009 zdemontowano tory między Skarszewami i Pszczółkami.

      Macie za to ścieżkę rowerową.

      Kolejna linia kolejowa, Skarszewy - Starogard Gdański rozebrana. Tak samo jak Starogard Gdański - Skórcz oraz Myślice - Szlachta przez Skórcz.

      Tory rozebrane. Przywrócenie przejezdności linii na likwidowanym fragmencie było niemożliwe, ponieważ w Kopytkowie ciągłość linii została przerwana po wybudowaniu autostrady A1.

      • 2 0

      • "Jakiekolwiek szanse na reaktywację połączenia pogrzebała budowa autostrady A1..." (2)

        To tylko kwestia kasy i determinacji...

        • 1 0

        • Tez to chcialem napisac ale argument "kasy" wyczerpal wszystko i nie ma czego dodac. (1)

          • 0 0

          • Sprawdziłem na Google Street View. Autostrada praktycznie na tej samej wysokości co starotorze.
            Na nasypach jest teraz ścieżka rowerowa.

            Nie ma opcji żeby zbudować tory pod autostradą jak i słabo budować teraz na autostradzie wiadukt nad ewentualnie odbudowanymi torami.

            • 0 0

      • Na linii Starogard Gdański -Skórcz ostał się fragment Starogard Gdański -Jabłowo. Odbywa się ruch towarowy z węglem do elektrociepłowni w Starogardzie oraz ze zbożem i po zboże do elewatora w Jabłowie.

        • 2 0

  • Kolejarz (1)

    A co z odnowieniem linii kolejowej przez Kolbudy, Pręgowo itd. Ludzie też chcą podróżować w tamtych rejonach a zostało im to zabrane.

    • 2 0

    • Wszystko zależy od budowy PKM na południe. Być może w kolejnym etapie zrewializują linie Pruszcz Gd Kartuzy

      • 2 0

  • Czyli za 10 lat jak dobrze pójdzie skończą :) (13)

    A co z rozbudową SKM do Wejherowa i drugi tor na odcinku Słupsk-Gdynia? Cisza kompletna, oczywiście według PKP to powinna być już inwestycja ukończona, tak jak rozbudowa do Kościerzyny.

    • 25 5

    • Nowa Letnica Brak kolejki SKM Gdańsk przez Nową Letnicędo Brzeźna (3)

      Powstała nowa dzielnica Gdańska,a dojazd beznadziejny.Kiedy reaktywacja kolejki SKM do Nowej Letnicy?

      • 5 1

      • (2)

        Jeździ gdy coś dzieje się na stadionie. Po za tym planują budowę linii tramwajowej. Aby puścić regularną skm do Nowego Portu potrzeba sporo kasy

        • 0 3

        • nie problem że sporo, ale że do nieodpowiedniej kieszeni... (1)

          Tramwajarskie lobby nie dopuści do rozwoju konkurencji.

          Miasto nie będzie płacić "obcym" kolejarzom jak ma "swoich" tramwajarzy.

          • 4 0

          • I to lobby tramwajowe nie daje rady przeforsować budowy linii na Orunie? Nie mówiąc o tym że przegrało również z PKM

            • 0 0

    • podobnie jak z s6, budowaną od Szczecina (1)

      modernizacja 202 zacznie się od Słupska.
      W listopadzie 2023 podpisano umowę na odcinek Słupsk - Lębork.
      Zakończenie 2026.

      "Przebudowany zostanie jeden oraz dobudowany drugi tor na długości ponad 50 km. Zwiększy się przepustowość linii, co umożliwi sprawniejsze podróże. Po zakończeniu wszystkich prac na odcinku Lębork Słupsk, a także planowanych prac na odcinku Gdynia Chylonia Lębork oraz uzyskaniu wymaganych pozwoleń, czas podróży między Gdynią Chylonią a Słupskiem skróci się około 15 minut. Pociągi pasażerskie przyśpieszą ze 120 km/h do 160 km/h, a towarowe z 70 km/h do 120 km/h. Inwestycja dofinansowana jest ze środków unijnych, z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) oraz Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS)."

      • 5 0

      • Ma byc max 200 km/h

        • 0 0

    • Kolej do Baranowa miała pierwszeństwo (2)

      I jeżeli nadal tak będzie to drugi tor do Szczecina i nowe tory SKM do Wejherowa będą tylko w planach

      • 4 6

      • kolej do Baranowa jest szansą dla kolei nadwiślańskiej (1)

        Dla Nowego Dworu, Malborka, Kwidzyna i Grudziądz, których komunikacji Pomorskie nie potrafiło nadać odpowiednich priorytetów ani ochronić interesów. Przez te miasta miała iść "kolej do Baranowa" i mam nadzieję, że ten pomysł nie jest ostatecznie pogrzebany.

        • 3 0

        • Piszesz o linii CPK

          Musisz wysłać pytanie do Pana byłego pełnomocnika- posła Horaly. Jak mi wiadomo to na pewno Nowy Dwór Gd. i Malbork będą obok tej szprychy. Również Kwidzyn na boku. Jedynie Grudziadz ma szansę.

          • 1 0

    • Lębork - Słupsk (2)

      Na trasie Lębork - Słupsk roboty mają zacząć się we wrześniu

      • 7 1

      • Którego roku? (1)

        • 1 2

        • 2024

          2026 oddanie odcinka.

          • 2 0

    • Tak jak z Kościerzyna-Somonino

      błedy w dokumentacji. Tzn. tak się tłumaczą,ma jaka jest prawda?

      • 2 0

  • sa w berlinie

    po co na kaszubach

    • 1 0

  • Kiedyś Panie Niemcy to jednak szybciej budowali (3)

    Nadzieja tylko w Tusku :-)

    • 2 9

    • her tusku już był 8 lat i co ? i wsio. (2)

      • 5 1

      • (1)

        a za czyich czasów zrewitalizowali PKM od Wrzeszcza do Osowej i łacznicę n aKościerzynę oraz rewitalizację do Kartuz ? skończyli to w 2015 roku czyli jeszcze przed pisem

        • 0 0

        • karnawał Euro i palenie kasą w piecu.

          To jedyne motywacje powstania tego, skądinąd, bardzo potrzebnego rozwiązania.
          Niestety, samorząd miał pecha i jest to tak potrzebne, że popyt trudno wygasić.
          Choć starania nie ustają...

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane