- 1 Chcemy żyć w miastach 15-minutowych? (302 opinie)
- 2 Z dworca na Jasień 80 zł (416 opinii)
- 3 Auto wjechało w pieszych i w budynek (275 opinii)
- 4 Upiorne syreny i największe pożary (5 opinii)
- 5 Idź na spacer śladem linii Gdynia - Kokoszki (67 opinii)
- 6 Rakieta Elona Muska nad Trójmiastem (113 opinii)
Nietypowe Budowle Trójmiasta. Terminal Cukrowy obok tunelu
Silos będący częścią Terminala Cukrowego mieści 50 tys. ton cukru.
Ogromny silos obok tunelu pod Martwą Wisłą, który prezentujemy w tym odcinku cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta, służy do przeładunku cukru. W poprzednim odcinku opisaliśmy historię gmachu przy ul. Morskiej 77, w kolejnym opowiemy historię wieży ciśnień w Letnicy, o którą pyta wielu naszych czytelników.
Wielki "walec" to jak dotąd najmłodsza budowla opisywana w cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta. Jest to część Terminalu Cukrowego, który do użytku oddany został zaledwie w październiku ubiegłego roku. Element, który zwraca największą uwagę, to nic innego jak silos do przeładunku cukru. Ma on wysokość 56 metrów, a więc tyle, ile 17. piętrowy blok i pojemność 50 tys. ton.
Oprócz niego w skład terminalu przeładunkowo-wysyłkowego wchodzą:
- pakownia cukru
- magazyn logistyczny produktu gotowego o pojemności około 8 tys. ton i wysokości użytkowej 12 m
- pomieszczenia biurowe
- infrastruktura Nabrzeża Wiślanego umożliwiająca bezkolizyjną komunikację drogowo-kolejową (wagony z cukrem produkowanym w siedmiu cukrowniach na terenie Polski podjeżdżają bezpośrednio pod silos).
Ponad 100 mln zł w budowę zajmującego ponad 3 hektary Terminalu Cukrowego w gdańskim porcie zainwestowała Krajowa Spółka Cukrowa, która jest największym w Polsce i jednym z największych co do wielkości producentem cukru w Europie. Nowa infrastruktura powstała, by znacząco zwiększyć możliwości eksportu cukru - nie tylko do krajów Europy, ale także, by zdobyć nowe rynki zbytu w Azji i Afryce. Powstanie terminalu umożliwiło transportowanie produktów Polskiego Cukru nie tylko w kontenerach, ale także w olbrzymich masowcach. Właśnie dlatego terminal został usytuowany na nabrzeżu w bezpośrednim sąsiedztwie Martwej Wisły, co umożliwia wpływanie i załadunek statków o dużej ładowności.
Zobacz także: elewatory zbożowe w Nowym Porcie
Planowany przeładunek cukru w terminalu ma wynosić ponad 300 tys. ton. W ciągu jednego dnia terminal jet w stanie przyjąć do 3 tys. ton cukru.
Zastanawiasz się, czym jest i jaką funkcję pełni dziwna budowla, którą mijasz w drodze do pracy lub która znajduje się w pobliżu twojego miejsca zamieszkania? Napisz do nas! Poinformuj o lokalizacji, napisz, jakie masz pytania. Postaramy się ją sfilmować i wyjaśnić, co to takiego.
inwestycje@trojmiasto.pl
Opinie (83) 8 zablokowanych
-
2020-08-01 16:09
(1)
Straszne brzydactwo! Jak go budowali to był ładnie oświetlony a teraz już nie. Szpeci panoramę Gdańska.
- 9 30
-
2020-08-01 16:15
Andrzej J. swoją dolę już wziął i robi w słodszym cukrze
- 11 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.