- 1 Mapa pożarów aut w Trójmieście (92 opinie)
- 2 Zamkną ulicę w Sopocie na 3 miesiące (36 opinii)
- 3 Nowe oblicze Wroniej Górki na Aniołkach (36 opinii)
- 4 Zaśmiecone gdyńskie westerplatte (62 opinie)
- 5 Z dworca na Jasień 80 zł (606 opinii)
- 6 Jeden z pierwszych w Polsce "bliźniaków" (74 opinie)
Nietypowe Budowle Trójmiasta. Terminal Cukrowy obok tunelu
Silos będący częścią Terminala Cukrowego mieści 50 tys. ton cukru.
Ogromny silos obok tunelu pod Martwą Wisłą, który prezentujemy w tym odcinku cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta, służy do przeładunku cukru. W poprzednim odcinku opisaliśmy historię gmachu przy ul. Morskiej 77, w kolejnym opowiemy historię wieży ciśnień w Letnicy, o którą pyta wielu naszych czytelników.
Wielki "walec" to jak dotąd najmłodsza budowla opisywana w cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta. Jest to część Terminalu Cukrowego, który do użytku oddany został zaledwie w październiku ubiegłego roku. Element, który zwraca największą uwagę, to nic innego jak silos do przeładunku cukru. Ma on wysokość 56 metrów, a więc tyle, ile 17. piętrowy blok i pojemność 50 tys. ton.
Oprócz niego w skład terminalu przeładunkowo-wysyłkowego wchodzą:
- pakownia cukru
- magazyn logistyczny produktu gotowego o pojemności około 8 tys. ton i wysokości użytkowej 12 m
- pomieszczenia biurowe
- infrastruktura Nabrzeża Wiślanego umożliwiająca bezkolizyjną komunikację drogowo-kolejową (wagony z cukrem produkowanym w siedmiu cukrowniach na terenie Polski podjeżdżają bezpośrednio pod silos).
Ponad 100 mln zł w budowę zajmującego ponad 3 hektary Terminalu Cukrowego w gdańskim porcie zainwestowała Krajowa Spółka Cukrowa, która jest największym w Polsce i jednym z największych co do wielkości producentem cukru w Europie. Nowa infrastruktura powstała, by znacząco zwiększyć możliwości eksportu cukru - nie tylko do krajów Europy, ale także, by zdobyć nowe rynki zbytu w Azji i Afryce. Powstanie terminalu umożliwiło transportowanie produktów Polskiego Cukru nie tylko w kontenerach, ale także w olbrzymich masowcach. Właśnie dlatego terminal został usytuowany na nabrzeżu w bezpośrednim sąsiedztwie Martwej Wisły, co umożliwia wpływanie i załadunek statków o dużej ładowności.
Zobacz także: elewatory zbożowe w Nowym Porcie
Planowany przeładunek cukru w terminalu ma wynosić ponad 300 tys. ton. W ciągu jednego dnia terminal jet w stanie przyjąć do 3 tys. ton cukru.
Zastanawiasz się, czym jest i jaką funkcję pełni dziwna budowla, którą mijasz w drodze do pracy lub która znajduje się w pobliżu twojego miejsca zamieszkania? Napisz do nas! Poinformuj o lokalizacji, napisz, jakie masz pytania. Postaramy się ją sfilmować i wyjaśnić, co to takiego.
inwestycje@trojmiasto.pl
Opinie (83) 8 zablokowanych
-
2020-08-01 16:09
(1)
Straszne brzydactwo! Jak go budowali to był ładnie oświetlony a teraz już nie. Szpeci panoramę Gdańska.
- 9 30
-
2020-08-01 16:15
Andrzej J. swoją dolę już wziął i robi w słodszym cukrze
- 11 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.