• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nietypowe Budowle. Zajezdnia tramwajowa w Nowym Porcie

Ewa Budnik
16 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Zajezdnia tramwajowa w Nowym Porcie nigdy nie zasypia. Prace przy pojazdach trwają tu całą dobę.

W cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta opowiadamy o niezwykłych miejscach w Trójmieście. Poprzednio pokazywaliśmy zakamarki 400-letniego młyna w Oliwie. Tym razem przyjrzeliśmy się działaniu zajezdni tramwajowej w Nowym PorcieMapka. W kolejnym odcinku sprawdzimy, jakie widoki rozciągają się z wieży kapitanatu Portu Północnego przy ul. kpt. Poinca w GdańskuMapka.



Czy interesują cię pojazdy komunikacji miejskiej, które poruszają się w twoim mieście?

Zajezdnia tramwajowa w Nowym Porcie została wybudowana w 1899 r. przy ówczesnej ulicy Bergstraβe. Powstała dla nowych połączeń tramwajowych z Nowego Portu do centrum i Wrzeszcza przez Brzeźno.

Pierwotnie w budynku sąsiadującym z główną halą znajdowała się elektrownia. Zasilała ona sieć tramwajową, stąd też pochodziła energia dla dzielnicy Nowy Port, zanim podłączono ją do sieci miejskiej.

Zajezdnia przebudowywana była w 1928 r. po zmianie układu torowego w dzielnicy. Przetrwała wojnę, potem przebudowywana była w latach 60., a w 1976 r. do użytku oddano tu dodatkowe tory postojowe, co wiązało się z kolejnym powiększeniem terenu zajezdni.

  • Zajezdnia tramwajowa w Nowym Porcie na pocztówce z 1902 r.
  • Zajezdnia w Nowym Porcie 1965 r.
  • Zajezdnia Nowy Port, wrzesień 1974r.

Modernizacja krok po kroku



Modernizacje i przebudowy w zajezdni prowadzone są nadal.

Hala główna w 2017 r. przeszła istotną modernizację. Po konsultacji z konserwatorem zabytków przeprowadzony został remont elewacji - na jednej ze ścian pozostawione zostały jednak stalowe elementy, które świadczą o zabytkowej konstrukcji tej budowli.

W czasie tych prac zainstalowano także ogrzewanie kanałów. W to miejsce doprowadzona została instalacja sprężonego powietrza pochodzącego z nowej sprężarki śrubowej. Sprężone powietrze zasila narzędzia używane na co dzień przy naprawach pojazdów.

Pojawiły się tu także kurtyny powietrzne nad bramami wjazdowymi do hali oraz system wentylacyjny w pomieszczeniach warsztatowych i magazynowych. Same bramy wjazdowe wymienione zostały na nowe - otwierają się automatycznie, kiedy do hali zbliża się tramwaj. Wszystko to znacznie poprawiło codzienne warunki pracy w zajezdni.

Dzięki dofinansowaniu z programu KAWKA zmieniony został także system ogrzewania obiektów.

- Mieliśmy tutaj historyczną kotłownię parową - dwa wielkie piece opalane koksem ogrzewające wodę, która zamieniała się w parę, która z kolei ogrzewała kaloryfery. Były one bardzo gorące, ale tego systemu nie można było już dłużej utrzymywać - wymagał on 24-godzinnej obsługi przez pracownika, był awaryjny oraz - co oczywiste - nieekologiczny - mówi Daniel Gierdziejewski, kierownik zajezdni tramwajowej Gdańsk-Nowy Port, który oprowadził nas po tej nietypowej budowli.
Obecnie zajezdnia podłączona jest do miejskiej sieci ciepłowniczej. Według danych Gdańskich Autobusów i Tramwai efekt ekologiczny można porównać do trwałego usunięcia z otoczenia ok. 430 przeciętnych samochodów osobowych.

Na 2021 r. zaplanowane jest przebrukowanie placu manewrowego, który wymaga wyrównania. Na przełożenie kostki również zgodę musiał wydać konserwator zabytków.

W następnej kolejności planowany jest remont drugiej hali. Powstaną tam dodatkowe tory do przeglądów długookresowych, myjnia oraz zamontowana zostanie tokarka podtorowa (teraz tramwajowe koła toczone są tylko w zajezdni we Wrzeszczu).

Nie tylko noclegownia dla tramwajów



W powszechnej opinii zajezdnia tramwajowa to miejsce, gdzie pojazdy zatrzymują się w czasie, kiedy nie obsługują pasażerów oraz na noc. Nic bardziej mylnego - w zajezdni wykonywana jest przy nich cała masa prac.

- Mamy pod opieką 50 pojazdów, z czego 40 codziennie wyjeżdża na trasę na różnych liniach. Kiedy znajdują się one w zajezdni, w naszej pięciotorowej hali głównej przechodzą przeglądy, są serwisowane, naprawiane i sprzątane - tłumaczy Daniel Gierdziejewski.
Czytaj także w cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta:

Lokomotywownia wachlarzowa na Grabówku



W zajezdni w Nowym Porcie na razie nie wykonuje się dużych remontów pojazdów - tym zajmuje się zajezdnia we Wrzeszczu. Tutaj dokonuje się jednak napraw bieżących i okresowych przeglądów technicznych. Zadania te dotyczą głównie pojazdów N8C, popularnie nazywanych "Dortmundami".

Poza sprawdzaniem pojazdów na tzw. linii OC - Obsługi Codziennej, gdzie wykrywane są bieżące uszkodzenia, przechodzą one w nowoporckiej zajezdni trzy stopnie przeglądów: OT1, OT2 i OT3.

Ten pierwszy dla pojazdów przed modernizacją (ok. 30 szt.) wykonywany jest co 2,5 tys. km - to wypada nawet dwa razy w miesiącu. Pozostałe 20 pojazdów, które są już po modernizacji, podstawowy przegląd przechodzi co 7 tys. km.

W zajezdni praca wre całą dobę



W zajezdni bardzo ważnym miejscem jest dyspozytornia ruchu.

- Dyspozytor zarządza ruchem poza zajezdnią. Przez cały czas jest w kontakcie z motorniczymi i kiedy tylko coś się wydarzy, np. awaria czy kolizja, błyskawicznie organizuje podmianę wozu. Ma naturalnie mnóstwo innych zadań, ale zapewnienie punktualnych odjazdów jest najważniejsze - opowiada Daniel Gierdziejewski.
Zajezdnia pracuje 24 godziny na dobę. Motorniczowie wyjeżdżają na trasy już przed godziną 4 rano, a pracownicy z zaplecza pracują, aż skończą obsługę pojazdów, które zjechały - nieraz długo po północy - z tras obsługiwanych dzień wcześniej.

- Rano na trasie jest więcej pojazdów. Od godziny 8 do 10 kilkanaście pojazdów zjeżdża do zajezdni po porannych godzinach szczytu. Ponownie w dużej liczbie wyjeżdżają na swoje trasy dopiero około godz. 13, żeby obsłużyć popołudniowe godziny szczytu - opowiada o codziennym funkcjonowaniu zajezdni jej kierownik.
Pomiędzy porannymi a popołudniowymi godzinami szczytu w zajezdni trwają drobne naprawy i serwis pojazdów. Kiedy zjeżdżają one po południowej trasie, tj. już od godz. 16:30, prowadzona jest przede wszystkim obsługa na linii OC. Wtedy newralgiczne punkty pojazdów sprawdzane są pod kątem sprawności i bezpieczeństwa. Jeśli stwierdzone zostaną usterki lub zgłosi je motorniczy, tramwaj jest odstawiany do naprawy, a dopiero potem na plac postojowy jako pojazd gotowy do wyjazdu.

Po przeglądzie OC do tramwaju wchodzi ekipa sprzątająca, która odkurza przedziały pasażerskie. Dalsze sprzątanie - przecieranie poręczy, szyb, kabiny motorniczego, dezynfekcja - odbywa się na placu postojowym, gdzie tramwaj sprawny i czysty czeka na poranny wyjazd w trasę.

W zajezdni znajdują się również pomieszczenia socjalne dla pracowników: szatnia i stołówka, a także magazyny części oraz magazyn narzędzi.

Nietypowa budowla? Zgłoś nam do wyjaśnienia

Zastanawiasz się, czym jest i jaką funkcję pełni dziwna budowla, którą mijasz w drodze do pracy lub która znajduje się w pobliżu twojego miejsca zamieszkania? Napisz do nas! Poinformuj o lokalizacji, napisz, jakie masz pytania. Postaramy się ją sfilmować i wyjaśnić, co to takiego.

inwestycje@trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (73) 5 zablokowanych

  • (10)

    Ciekawy artykuł i jakże interesująca historia tegoż miejsca.A i same tramwaje przez te 130 lat zmieniły się bardzo,choć mam wrażenie że te starsze mniej się psuły no i fajnie się wsiadało z biegu ,na doczepkę)

    • 26 10

    • Bardzo `pouczająca wypowiedź` - tak na oko 3 klasa szkoły podstawowej. (5)

      • 14 8

      • Wypraszam sobie (3)

        Uczę społeczność tegoż portalu od długiego już czasu i wypraszam sobie takiego typu komentarze. Jestem najbardziej doświadczoną osobą wśród komentujących i proszę tylko o plusy, nie minusy!

        • 6 14

        • Proszę mnie docenić - zawsze daję pierwszy wpis , zawsze na posterunku czy to gorąc czy śnieg czy deszcz. (2)

          • 8 8

          • Proszę się nie podszywać

            Bo zacznę pozywać

            • 3 11

          • kolega jest na etacie w T.pl

            to normalny pracownik portalu. Kilku takich mieli, zmieniają trolla rotacyjnie.

            • 10 3

      • Specjalnej

        • 6 0

    • Wpisy wykonujesz z biegu, na doczepkę. Aby tylko coś napisać. (2)

      Idź na spacer. Przewietrz mózg. Dotleń się.

      • 10 0

      • Nie mogę to silniejsze ode mnie. Jestem uzależniony od tego forum.

        • 6 6

      • Jano Jano

        Wstaje rano i jak zawsze się go obawiano to teraz tylko na spacery by chodził. Wiesz co, nie ma to tamto ale rację to przyznać trzeba mi. Tiru riru ri

        • 5 4

    • Późne Rokokoko

      • 5 0

  • Niby takie nietypowe (3)

    A bardzo typowe jakby się głębiej zastanowić. Nietypowym typem jestem za to ja. Trudno by mnie było wytypować jak w totolotku bo nie ma typa na stopy stypa gdy kolega się ze mną styka.

    • 5 33

    • Czemu podszywasz się pode mnie? To ja jestem prawdziwy Dr Svencjusz. (2)

      • 2 13

      • To ja jestem prawdziwy (1)

        Najprawdziwszy prawdziwek, prawdziwy doktor

        • 3 6

        • D E B U L

          • 2 0

  • To tnamwaje były już w 19 wieku ! Fajny i połóczający ten artykół . (2)

    Co wy tam się wyżej podszywacie pode mnie. To ja jestem prawdziwy Dr Svencjusz!

    • 7 20

    • już trzeci Twój wpis (1)

      czy Ci płacą i ile?

      • 9 1

      • Płaczą mi

        Płaczą mi kiszki w przerwach gdy nie grają marsza. Zaprawdę godne to i sprawiedliwe

        • 3 3

  • Gaitix (1)

    Ja bym blokowisko tam wybudowała .UM

    • 3 19

    • Ja też

      Też bym wybudował

      • 6 4

  • (3)

    Sprawny i czysty? No dobre sobie, czysty to on był zanim przyjechał do Gdańska, tutejsze standardy utrzymania to rozbieranie brudu po siedzeniach mokra szmata

    • 25 10

    • Dokładnie! (2)

      Dobre sobie! Bardzo dobre!

      • 4 5

      • Jak to był? Jest! (1)

        • 2 4

        • Był, jest i będzie

          W błędzie są ci, co myślą że nie jest bo to już się nie pisze w rejestr

          • 0 5

  • Bardzo dobry i ciekawy artykuł pani Ewo. (2)

    Teraz proszę napisać artykuł o starej lokomotywowni koło Letnicy. Działała wiele lat. Lokomotywowni już nie ma. Pozostała tylko wieża .

    • 39 1

    • A to już chyba jednak było

      https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Nietypowe-Budowle-Trojmiasta-Wieza-cisnien-w-Letnicy-n147869.html

      • 5 0

    • Szkoda tzw. karuzeli dla lokomotyw. Była piękną budowlą w skali europejskiej.

      • 1 0

  • Dortmundy (6)

    najlepiej sprzedać do krajów trzeciego świata. Nie są niskopodłogowe, schody są nie tylko do wyjścia, ale i wewnątrz, brak uchwytów dla stojących, sporo miejsca zajmują niepotrzebne wyjścia z drugiej strony.

    • 49 38

    • do III świata to PESA

      ciupasem! Bydłowozły do przewozu do rzeźni. Do tego ciemne i pozaklejane propagandą GAITu i UM. Siedzenia tak kretyńsko pomyślane, że przez okno może popatrzeć tylko żyrafa.
      W Dortmundach przynajmniej trochę cywilizacji. Ba!, o niebo więcej niż z Bydgoszczy.

      • 13 29

    • niemiec plakal jak sprzedawal haha

      • 13 2

    • Jedne i drugie tylko na złom sie nadaja

      • 1 12

    • Niemiec płakał jak sprzedawał. ;)

      • 2 1

    • W którym kraju trzeciego świata jeżdżą tramwaje ? (1)

      • 3 1

      • w stolicy Maroka

        na przykład - ale nie wiem, czy to jeszcze trzeci świat :)

        • 2 2

  • "Naprawiają"

    Naprawiają to zbyt grubo powiedziane... Jak mówisz że tramwaj ma jakąś usterkę to zaplecze mówi że "ten typ tak ma"... Szkoda słów...

    • 25 14

  • Tak tramwaje to jest fajny zabytek i powinny juz zostac zabytkiem wycofanym z miasta!!Ale Gdańsk jest zacofany! (5)

    Dlatego do niego tramwaje jeszcze pasują mimo ze to juz przeszłość technologiczna ubiegłego wieku!
    Obecnie tramwaj jest juz szkodnikiem w tym mieście i to najbardziej kosztownym ze wszystkich!.
    A najlepiej to widać co dziennie w centrum Wrzeszcza.ogromne korki a stojące w korkach karetki na sygnale !! Wszystkie torowiska powinny być zamienione na Buspasy i tamwaje zastapione autobusami bez emisyjnymi.I tak własnie bedzie !!tylko ze pewnie za 20 lat :) Bo Gdańsk jest zasciankiem europy .

    • 9 53

    • w Gdańsku wygodnie mieszka się tylko na linii SKM / PKM, ewentualnie pomiejskich, jak w Pruszczu

      Dojzad tramwajem, zwłaszcza bydłowozem Łysickiego z Bydgoszczy, to przypalanie na żywca tyłka w ogniu. Ale gdyby do NP jeździła kolejka, to zrobiła by się całkiem fajna dzielnica.

      • 2 9

    • Dawno nie byłu tu, takiego głupiego wpisu (2)

      Tramwaje są we wszystkich nowoczesnych miastach Europy, takich jak:
      Amsterdam, Oslo, Berlin, Helsinki, Bruksela, Mediolan, Paryż, Barcelona, Lizbona, Madryt, Zurych itd, itp

      • 7 2

      • Pewnie kazał Morawiecki lub Kaczyński napasać taką głupotę

        • 4 1

      • Jeżeli to nie troll to faktycznie ta osoba wspięła się na wyżyny głupoty. Na pomysł, ze tramwaje generują korki w pijanym widzie bym nie wpadła

        • 4 1

    • I po co trollujesz?

      • 3 1

  • Co z tego, że fajna zajezda jak w nich bydłowozy Lisickiego z Bydgoszczy?

    A mógł być fajny Poznań, albo Praga.

    • 10 17

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane