- 1 Szukał na targu sadzonek, znalazł amunicję (144 opinie)
- 2 Oślepiał śmigłowiec podczas derbów (227 opinii)
- 3 We wrześniu koniec prac na Chwarznieńskiej (60 opinii)
- 4 Po alkoholu jechał motocyklem 190 km/h (66 opinii)
- 5 Kradli klocki LEGO. Hurtowo (33 opinie)
- 6 Coraz więcej domów pływających na wodzie (67 opinii)
Nietypowe rondo powstało w Gdańsku
Przy ul. Czerskiej w Gdańsku powstało pierwsze rondo w Trójmieście z pasem rowerowym poprowadzonym środkiem pasa, co ma poprawić widoczność, zwiększyć bezpieczeństwo rowerzysty i uniemożliwić kierowcom wyprzedzanie jednośladów. Rozwiązanie od lat z powodzeniem stosowane jest m.in. w Holandii i Niemczech. Jak zapowiadają urzędnicy - w przyszłości skrzyżowań tego typu ma być więcej.
- Takie rozwiązanie, pierwsze w Gdańsku, jest wzorowane na doświadczeniach m. in. holenderskich. Po latach stosowania różnych rozwiązań dla rond uznano tam, że dla ulic o mniejszym natężeniu, poprowadzenie rowerzystów środkiem ronda, wspólnie z samochodami, poprawia wzajemną widoczność. Dzięki temu mocno spada liczba konfliktów, co przekłada się na bezpieczeństwo - tłumaczy Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej w Gdańsku, pomysłodawca powstania ronda.
Sama przebudowa skrzyżowania powstała w ramach tzw. umowy 16-stkowej i została sfinansowana przez firmę Lidl Polska.
Warto dodać, że wyprzedzanie na rondzie - które formalnie jest skrzyżowaniem - jest zabronione, o czym wielu kierowców zdaje się zapominać, przez co dochodzi tam do wielu kolizji z udziałem rowerzystów.
Poza pasem rowerowym poprowadzonym środkiem jezdni, nowe skrzyżowanie przy ul. Czerskiej wyróżnia się też wyniesionymi względem jezdni jednokierunkowymi pasami rowerowymi.
Jak przekonują urzędnicy, tego typu rozwiązania można stosować na rondach niemal każdej wielkości, w tym także na rondach turbinowych, choć tam jest to nieco bardziej skomplikowane. Przykładem jest skrzyżowanie Wodnika i ul. Nowy Świat w Osowej, gdzie powstało podobne rozwiązanie, ale tylko na fragmencie pasa.
Opinie (519) ponad 20 zablokowanych
-
2020-06-15 09:54
No świetnie (2)
Widzę, że władze zamiast robić jak w Holandii osobne drogi dla jednośladów masowo wciskają rowerzystów pod koła samochodów. Ignorancja i brawura kierowców to jedno. Drugie - rowerzysta nie musi mieć prawa jazdy, a więc i znajomości przepisów drogowych. To co, teraz wracamy do obowiązkowych kart rowerowych? Zabijamy ruch rowerowy, bo ludzie żeby jeździć tanio i zdrowo rowerem będą musieli chodzić na drogie kursy na prawko? dzięki gdańsku.
- 1 4
-
2020-06-15 12:13
Zgadza sie rowerzysci niechca jeżdzic ulicami bo nie poto jadą rowerem by wdychac spaliny
a do tego nizej ty dzbanku Holandii nawet w Internecie nie widziałeś
- 0 2
-
2020-06-15 10:09
W Holandii od 10lat robi się tylko pasy w jezdni
- 1 1
-
2020-06-15 07:44
Mega durny pomysł , całe szczescie nie w Gdyni (1)
- 2 4
-
2020-06-15 11:37
w Gdyni....
to mamy podobny "mądry" pomysł przy wjeździe na Swiętojańską od strony Władysława IV - pas rowerowy poprowadzony środkiem pomiędzy pasami "normalnymi". Ciekawe tylko, jak wjechać, a zwłaszcza zjechać z tego pasa rowerowego i nie zajechać drogi? I dotyczy to zarówno opisywanego ronda jak i Świętojańskiej
- 0 0
-
2020-06-15 11:22
Rondo
Odkiedy Czerska to Orunia Gorna?
- 2 1
-
2020-06-15 10:40
najgorsze (1)
w tym jest to że sami rowerzyści nie mają pojęcia jak z takich udogodnień korzystać. Naprawdę warto by było powrócić do instytucji karty rowerowej.
- 3 4
-
2020-06-15 11:18
Po komentarzach stwierdzam że rowerzyści doskonale wiedzą jak z niego korzystać, a kierowcy?
masz komentarz niżej. Tragedia
- 5 1
-
2020-06-15 11:07
Skoro w innych krajach zdaje egzamin, to u nas bedzie na odwrót
- 1 1
-
2020-06-15 10:58
Pomysł dobry, a wykonanie tragiczne
Sam pomysł z pasem na środku bardzo spoko, niestety pomysł żeby go całego wymalować farbą już zły. Wszystkie malowania na mokrym asfalcie są śliskie, to czerwone przed rondem i na nim w czasie deszczu będzie powodowało częste gleby i rowerzystów i motocyklistów, ai samochody zimą będą miały tam większą tendencję do poslizgów
- 0 2
-
2020-06-15 10:35
Normalny
Tylko w Holandii przed rondem jest 20 cm podwyższenie i auta muszą zwolnić bardzo
- 1 1
-
2020-06-15 10:29
Szalenstwo
Holandia to typowy klimat morski a tego klimatu nie charakteryzują spektakularne różnice temperatur - lata nie są bardzo gorące ale i zimy są łagodniejsze, dodaj do tego ogromne zagęszczenie ludzi (Holandia 502 os na 1 km2 , Polska 123 ) co niejako wymusza jazdę rowerem po mieście ponieważ skoro wszędzie jest blisko a w dodatku jest ciasno to nie zostaje nic innego i masz odpowiedź dlaczego tam dużo więcej osób jeździ rowerami.
A sprawa druga, o której aktywy ciągle milczą , przez to że ten kraj nie jest duży posiada najgęściejszą sieć dróg publicznych w świecie o łącznej długości 136 tys. km w tym 2360 km autostrad czyli jak widać - po stolicy to oni może i jeżdżą rowerami, ale też jasno pojęli , że bez infrastruktury drogowej , kraj nie funkcjonuje.- 2 2
-
2020-06-15 10:24
panie rb, w jakiej Holandi i w jakich Niemczech widziales takie rozwiazanie ?!
to jest jakis cyrk
- 3 2
-
2020-06-15 10:21
Danie lagą w ryj bicykliście pędzącemu po chodniku (Kartuska, Havla) to obrona konieczna, występek czy jakie co inne?
- 1 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.