• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Olchowa wreszcie zapewni bezpieczny dojazd do Kartuskiej

Rafał Borowski
13 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Dzięki wybudowaniu ul. Nowej Olchowej ruch na odcinku ul. Cedrowej od strony ul. Kartuskiej powinien wyraźnie zmaleć. Dzięki wybudowaniu ul. Nowej Olchowej ruch na odcinku ul. Cedrowej od strony ul. Kartuskiej powinien wyraźnie zmaleć.

Ogłoszono przetarg na budowę ul. Nowej OlchowejMapka, zapewniającej dojazd z ul. Cedrowej do Kartuskiej przy cm. Łostowickim. Powinna być gotowa w ciągu 7 miesięcy od podpisania umowy, czyli pod koniec tego roku. Jednak według pierwotnych planów droga miała powstać już w 2018 r. Z jakiego powodu nastąpiło opóźnienie?



Jak oceniasz układ drogowy w swojej dzielnicy?

Planowana ulica, której nadano roboczą nazwę Nowa Olchowa, będzie stanowić łącznik pomiędzy ulicami Cedrową i Kartuską. Z tego "bajpasa" skorzystają przede wszystkim mieszkańcy wciąż rozbudowywanego osiedla Wolne Miasto.

Obecnie mogą oni wyjechać autem spod domu jedynie na dwa sposoby: ul. Cedrową w kierunku ul. Kartuskiej albo w kierunku ulic Warszawskiej i Łódzkiej. I - jak nietrudno się domyślić - obie trasy są niemal zawsze zakorkowane w godzinach szczytu.

Mapa nowych inwestycji mieszkaniowych w Trójmieście



"Wąskie gardło" ul. Cedrowej jest widoczne tuż przed krzyżówką z ul. Kartuską. Natomiast osiedle Wolne Miasto znajduje się naprzeciwko Cmentarza Łostowickiego. "Wąskie gardło" ul. Cedrowej jest widoczne tuż przed krzyżówką z ul. Kartuską. Natomiast osiedle Wolne Miasto znajduje się naprzeciwko Cmentarza Łostowickiego.

Niebezpiecznie wąska ulica



Usprawnienie komunikacji w tej części Gdańska to jednak nie jedyny powód, dla którego planiści wytyczyli ul. Nową Olchową. Ostatni odcinek ul. Cedrowej przed skrzyżowaniem z ul. Kartuską to bodaj najwęższa droga w całym mieście. Wejścia na posesje położonych tam domów jednorodzinnych sięgają niemal krawężników ulicy.

Wielu kierowców jadących na południe Gdańska traktuje ul. Cedrową jako skrót, która umożliwia ominięcie korków na ul. Łódzkiej.

Korzystają z niego nie tylko kierowcy samochodów osobowych, ale również ciężarówek i maszyn budowlanych.

Na niewiele zdało się ustawienie znaku, który zakazuje wjazdu pojazdów cięższych niż 3,5 tony oraz wyspowych progów zwalniających.

Zobacz kompilację filmów mieszkańców ul. Cedrowej


Realne ryzyko potrącenia



Często zakorkowany wyjazd z posesji czy nadmierny hałas i emisja spalin to jednak nie jedyne problemy, z którymi muszą liczyć się mieszkańcy domów położonych przy "wąskim gardle" ul. Cedrowej. Zbyt bliskie sąsiedztwo jezdni i posesji niesie ze sobą niebezpieczeństwo potrącenia pieszych. Aby je sobie uzmysłowić, wystarczy obejrzeć umieszczony poniżej filmik, który został przesłany naszej redakcji przez mieszkańca feralnej ulicy.

Niebezpieczna sytuacja na ul. Cedrowej w Gdańsku


Nowa Olchowa powinna powstać przed końcem roku



Opisane bolączki mieszkańców ul. Cedrowej niebawem powinny przejść do przeszłości. Władze Gdańska ogłosiły bowiem na początku tygodnia przetarg na budowę ul. Nowej Olchowej.

Patrząc od ul. Kartuskiej jej przebieg będzie wyglądał następująco: początek pomiędzy posesjami o numerach 308B i 312, dalej wzdłuż budynków przy ul. Migdałowej i włączenie w ul. Cedrową w śladzie odcinka ul. Migdałowej.

Budowa zostanie sfinansowana wspólnie przez miasto oraz dewelopera Eco-Classic, który buduje osiedle Wolne Miasto.

- Ulica będzie miała jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu. Oprócz jezdni przewidziano budowę obustronnego chodnika, oświetlenia i odwodnienia drogi. Ponadto przebudowana zostanie sieć wodociągowa i gazowa. Wzdłuż ulicy pojawią się także ławki i kosze na śmieci oraz wiaty przystankowe. Inwestycja będzie realizowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, ze środków Gminy Miasta Gdańska i Cedrowa Sp. z o.o. [spółka wspomnianego dewelopera - dop. red] - informuje Aneta Niezgoda z biura prasowego Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, które nadzoruje inwestycję.
Otwarcie kopert z ofertami nastąpi pod koniec kwietnia, natomiast zrealizowanie inwestycji powinno zakończyć się w ciągu siedmiu miesięcy od daty podpisania umowy. Tym samym, jeśli uda się wyłonić w przetargu wykonawcę, ul. Nowa Olchowa powinna być gotowa jeszcze przed końcem tego roku.

Wąskie gardło ul. Cedrowej. Wąskie gardło ul. Cedrowej.

Droga miała powstać już wcześniej



Czytelnicy, którzy śledzą nasze publikacje na ten temat, doskonale pamiętają, że ul. Nowa Olchowa powinna powstać wcześniej. W lipcu 2017 r. informowaliśmy, że droga powinna powstać w 2018 r. Co więcej, władze miasta zapowiedziały jednocześnie uruchomienie po zakończeniu inwestycji linii autobusowej, która kursowałaby po ul. Nowej Olchowej.

Plan spalił jednak na panewce z powodu sprzeciwu dwóch właścicieli okolicznych działek, którzy nie chcieli ich czasowo użyczyć na czas prowadzenia budowy.

Czytaj więcej: Szybszy wyjazd z Ujeściska na razie nie powstanie

Niewiele ponad dwa lata później, tj. w sierpniu 2019 r., informowaliśmy, że nowy termin zakończenia inwestycji został wyznaczony na 2020 r. I tego terminu nie udało się dotrzymać, choć jak informowaliśmy wówczas, udało się wynegocjować zgodę jednego ze wspomnianych przeciwników.

Czytaj więcej: Nowa Olchowa ma powstać do 2020 roku

W jaki sposób urzędnicy tłumaczyli kolejne opóźnienie?

- Wykonanie dokumentacji dla budowy ul. Nowej Olchowej w Gdańsku, zgodnie z zawartą w 2017 r. umową, było po stronie inwestora prywatnego. W wyniku złożonego odwołania od decyzji ZRID [zezwolenie na realizację inwestycji drogowej - dop. red.], inwestor w porozumieniu z gminą ponownie zlecił przygotowanie dokumentacji uwzględniającą uwagi stron postępowania. Przygotowywanie tej dokumentacji zajęło więcej czasu niż pierwotnie sądzono - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
To jednak nie jedyny czynnik, który przyczynił się do opóźnienia inwestycji. Nasza rozmówczyni nie ukrywa, że wpływ na to miała także pandemia koronawirusa.

- Wygasła część uzgodnień z gestorami sieci i konieczne było uzyskanie nowych. Poza tym na wspomnianym terenie prowadzone były inne inwestycje, które miały wpływ na projektowany układ drogowy. Sam proces uzgadniania wydłużony przez pandemię oraz konieczność wprowadzenia nowych elementów przełożył się na prace projektowe i samo uzyskanie nowej decyzji ZRID. Dokumentacja została ostatecznie zaktualizowana przez projektanta i zaakceptowana przez ZRID. DRMG natychmiast przystąpiło do przygotowania przetargu i jego ogłoszenia - uzupełnia Kozicka-Prus.
Tak w godzinach szczytu wygląda ul. Cedrowa w kierunku ul. Kartuskiej. Tak w godzinach szczytu wygląda ul. Cedrowa w kierunku ul. Kartuskiej.

Zgłoś nam potrzebną inwestycję drogową



Po podaniu informacji o ogłoszeniu przetargu na budowę Nowej Olchowej w mediach społecznościowych miasta, nie wszyscy przyjęli ją z zadowoleniem. Jeden z mieszkańców uznał, że jest wiele miejskich dróg, które bardziej potrzebują interwencji drogowców.

- Proszę mi wytłumaczyć: jak to się dzieje, że na takie podrzędne, małe ulice jest kasa, a na inne, ważniejsze nie ma? Ul. Czarny Dwór to jest koszmar! Kiedy będzie wiadukt na al. Armii Krajowej koło cmentarza? Kiedy Dolny Wrzeszcz doczeka się remontów dróg wewnętrznych, kanalizacji opadowej, latarni? Wszystko w tym naszym Gdańsku jakoś na odwrót! A gdzie jest kasa ze sprzedanych ziemi deweloperom? A gdzie kasa z podatków od gruntów i nieruchomości, których przybywa jak w Pekinie? Proszę bliżej się przyjrzeć, gdzie są wyraźniejsze problemy niż Olchowa - napisał Tomasz Wichura.
Odpowiedział mu zastępca prezydent Gdańska ds. inwestycji, Alan Aleksandrowicz.

W związku z tym, prosimy czytelników o wskazanie inwestycji drogowych, które - ich zdaniem - wymagają pilnej realizacji. Propozycje prosimy przesyłać drogą mailową do autora artykułu. Najciekawsze propozycje zbierzemy w formie artykułu i spróbujemy ustalić, kiedy można spodziewać się ich realizacji.


Miejsca

Opinie (103) 4 zablokowane

  • Czy ja wiem? (1)

    A po co to komu potrzebne?

    Szkoda pieniędzy, lepiej jakiś wybieg dla psów zrobić.

    • 14 27

    • Albo koty wysterylizować.

      • 5 1

  • Faktycznie,dzieli tej kluczowej inwestycji Gdańsk dołączy do Szikago i Singapuru, ba nawet je przegoni)Komedyja moi mili.

    • 15 20

  • Lata przygotowań się opłaciły, wspaniała inwestycja. (2)

    Europa nam zazdrości.
    Od 10 lat przygotowują Nowa Politechniczną. Teraz już pójdzie z góry i za kolejne 20 zostanie ukończona. A za 80 przestanie śmierdzieć z Szadółek.

    • 35 8

    • Politechniczna potrzebna jak garbatemu szczudly.

      Smrod z Szadolek zgoda.

      • 7 6

    • Rezerwa terenowa na Suchaninie pod tramwaj nadal jest. Plan na dziś jest taki, że tramwaj ma wjechać na Morenę. Tylko jak? Tam trzeba 10x nakładów. Zrealizujcie linię pod sąd na ul. Piekarniczej, tak jak planowano.

      • 0 0

  • Swietnie ze inwestycja rusza (2)

    Ale z logicznego punktu widzenia to korek bedzie jaki był od ulicy kartuskiej :-( chyba ze planuja 2 pasy zjazdowe zrobic w kartuską

    • 39 5

    • (1)

      Droga ma prowadzić od cedrowej do zjazdu na Myśliwską, wprowadzić mają lewoskręt na myśliwską. Powinno to przynajmniej trochę rozładować ruch w dół Kartuskiej.

      • 0 0

      • O czym ty piszesz? Byłeś tam kiedyś? Wyjazd z Nowej Olchowe jest koło Impladentu. Do Myśliwskiej Kartuską jest jeszcze trochę.

        • 0 0

  • Zaraz włączy się jakiś płatny Pisuar z pampersem w kroku od Kacpra i będzie negował ten temat (5)

    jak wszystkie inne do tej pory

    • 27 27

    • (1)

      Włączy czy nie włączy to bez znaczenia, bo w Gdańsku nawet jakby Pani Ola zamknęła Grunwaldzką, to i tak na nią ludzie zagłosują, bo osiem gwiazdek.

      • 13 6

      • niech w Gdańsku rządzi nawet pies z kulawą nogą byle nie Pis ,d*polizaj kleru i Rydzyka , a

        jeszcze z czasem zobaczysz ile zła w Polsce narobią pisiorki

        • 3 4

    • Kacprowi- deweloperski baku do piet nie dorastasz. (1)

      • 4 9

      • No pewnie że nie dorasta

        Bo Kacperek do kolan w piasku kuwety prezesa stoi.

        • 8 2

    • Już trollują :)

      A tunel, al. Adamowicza, Żółnierzy Wyklętych i wiele innych inwestycji się w ogole nie liczy. Niech idą lepiej zbierać bursztyn na przekopie mierzei. :)

      • 5 5

  • Ekstra! Kolejna Nowa do Kolejki (3)

    Witamy nowa koleżankę! Witamy w skromnym gronie nowych ulic Gdańskich. Przedstawiamy sie pokolei a więc :
    Nowa Spacerowa,
    Nowa Swietokrzyska,
    Nowa Malomiejska,
    Nowa Jabloniowa,
    Nowa Politechniczna...itd. Az ciężko spamiętać wszystkie...
    Bardzo milo Pania poznać, proszę sie nie martwic bedziemy w tym gronie bardzo dlugo, bo to grono niezrealizowanych planow.

    • 43 11

    • No to Pawle i Gawle walcie do siebie na wieś tam dopiero jest teraz Ameryka gdy wsiochy na Pis

      głosowały ,nie zabierajcie nam tlenu z powietrza

      • 3 5

    • Ty jesteś gamoń a nie gaweł

      "Nowa x" to jest nazwa tymczasowa, nazwę ulicy nadaje się po tym jak powstała a przecież chyba lepiej się posługiwać taką nazwą niż "droga przez działki 876/45, 354/66 i 444/20 na lewo od brzozy".

      Patrz Nowa Bulońska została to obecnie ul. Adamowicza a Nowa Słowackiego to Żołnierzy Wyklętych

      • 3 2

    • Nowa....

      Nowa Klelnienska.

      • 1 0

  • Jakiś plan na ul. Myśliwską (starą) jako dojazd do ul. Kartuskiej? (6)

    Ledwo samochody są w stanie tam się minąć. W okolicy bloki po 16 pięter i kolejne osiedla na wzgórzach. Zgoda na deweloperkę jest, a droga z płyt betonowych ma szerokość 3-4 metrów.

    • 41 3

    • Proponuję ją zamknąć i wjazd tylko dla mieszkańców tych domów przy Myśliwskiej.

      • 9 7

    • Przecież ci deweloper wcześniej pisał, że dojazd to tylko 9 minut i 27,38 sekund do ścisłego centrum * (1)

      Więc trzymaj się tego

      *) w niedzielę o 5 rano

      • 11 3

      • Ja to miejscowy jestem, mnie tylko urzędnicy mamią drogami rowerowymi i rewitalizacją terenów.

        Deweloperzy zajmują tereny zielone jak swoje i z miejsca zamieszkania gdzie rzeczywiście miałem kiedyś 7-8 minut samochodem do tzw. ścisłego centrum teraz dojadę szybciej rowerem (oczywiście po ulicy i chodniku, bo dróg nadal nie ma).

        Pod gwiazdką można alternatywnie dopisać "badanie przeprowadzono w 1995 roku".

        • 7 2

    • Droga do poprawy (1)

      Nowa Olchowa wygeneruje wiekszy ruch na Mysliwskiej z plyt. A ta droga ledwo teraz wystarcza by minely sie 2 male auta, a pieszy wogole nie ma swojego miejsca. Sam znak nie zalatwi sprawy.

      • 7 1

      • Zamknąć ten niebezpieczny skrót

        zanim jakieś dziecko się utopi

        • 3 0

    • cholerni planiści i drogowcy

      nic ich nie obchodzi bezpieczeństwo mieszkańców

      • 1 0

  • Znakomity łącznik. (1)

    Taka piękna i nowoczesna trasa.powinna mieć równie piękną nazwę.Aleja Aleksandry Dulkiewicz.W ciągu trasy bedą 2 nowe ronda i te powinny przyjąć nazwy viceprezydentów.

    • 24 20

    • Cztery ronda, każdy wiceprezydent zasługuje na własne.

      Jeszcze mijanki na drodze im. rzecznika prasowego.

      • 5 7

  • a na wiadukt dla nowej kartuskiej przy losowicach - czekamy juz 20 LAT ! (10)

    a na wiadukt dla nowej kartuskiej przy losowicach - czekamy juz 20 LAT !

    • 29 21

    • i poczekacie

      jak w starym powiedzeniu "czekaj tatka latka"

      • 4 3

    • w pasie między jezdniami Alei Armii Krajowej powinna powstać linia szybkiego tramwaju (3)

      budowa pseudobezkolizyjnych skrzyżowań w mieście nie poprawi systemu komunikacyjnego miasta. Utworzenie połączenia szybkim tramwajem lub SKM do dzielnic Gdańska Południe mogłoby dużo pomóc, ale nadal wielu decydentów wierzy, że rozbudowa dróg to jest jedyny sposób na wydatkowanie funduszy miejskich na rozwój infrastruktury komunikacyjnej. Poszerzanie ulic w mieście tak działa na likwidację korków jak popuszczanie pasa na nadwagę i otyłość. Kiedy decydenci i internauci zrozumieją tę prostą prawdę?

      • 8 7

      • bo ta postawa jest ok (2)

        gdyby infrastruktura była zaplanowana wcześniej nie było by problemu, ale tutaj najpierw budują osiedle na jakimś zad***u gdzie kozy nie dawno trawę goliły z pól i była wiocha a potem zdziwienie, że korki bo jedna wąska droga dojazdowa do tej wiochy ma zapewnić dojazd 500x większej liczbie mieszkańców

        • 1 0

        • ...

          A że tą nową drogę, na której niegdyś kozy goliły trawę w części sfinansował deweloper, a teraz pół miasta przez nią robi skróty to już nie łaska pomyśleć? Miasto ma szczęście, że jeszcze deweloperowi chce się wyłożyć kasę i zaraz będzie miał to w d. bo kończy inwestycję i nie ma w tym dalej interesu, to jeszcze cały Gdańsk ma dobrze, że mają nowy fajny skrócik do domu.
          Gdyby po Cedrowej jeździli tylko mieszkańcy i może max 5x innych aut to by tam było luźno, a w godzinach szczytu tam próbuje się przepchnąć setki jak i nie ponad tysiąc aut z innych osiedli.
          Orunia jak sobie pomyśli, że mają pchać się havla do moreny to wybierają cedrową. Sytuację lekko poprawiła budowa al. adamowicza i warszawskiej.

          • 1 0

        • Drogi były zaplanowane ( patrz rezerwy terenowe), tylko nikt ich nie wybudowal. Bo miasto zawsze miało za mało pieniędzy na ten cel. A tzw. wymuszanie
          od deweloperów aby wybudowali choć fragment drogi publicznej nigdy nie przejdzie bo to nie ich zadanie.

          • 0 0

    • (1)

      Gdzie ul. Kartuska, a gdzie Łostowice? Przecież to zupełnie inne części miasta.

      • 2 6

      • ulica Łostowicka....

        • 1 0

    • jak kupiliście mieszkanie na peryferiach to czekajcie dalej (1)

      przez wasze samochody są rozjeżdżane dzielnice po drodze do centrum

      • 1 7

      • A przez Wasze są zagracane dzielnice po drodze i w centrum.

        Jak kupiliście mieszkanie bez garażu, to miejsce na trawniku nie przysługuje...

        • 2 0

    • to fakt

      nowy wiadukt na ul łostowicka armi krajowej nad ul łostowickąc powinien być od strony obwodnicy powinien być na wysokości ulicy cedrowej od wiaduktu cedrowa a od strony gdańska centrum tuż za zjaz dem na wężle sikorskiego armi krajowej i było by si

      • 0 1

  • (1)

    Czy chodniki tradycyjnie będą służyły do parkowania? Czy jak zwykle nie będzie drzew?

    • 28 1

    • Zapewne

      Niestety, drzew tam nie będzie wzdłuż drogi. Z kolei "chodnik" to dla wielu pojęcie strasznie abstrakcyjne.

      • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane