• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna: projekt powstanie w dwa lata

Rafał Borowski
16 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Tramwaj w ramach Nowej Politechnicznej ma się włączyć w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Tramwaj w ramach Nowej Politechnicznej ma się włączyć w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Za dwa lata ma być gotowy projekt linii tramwajowej Nowa Politechniczna łączącej Morenę z Wrzeszczem. To kolejne podejście do wyłonienia wykonawcy, gdyż umowa z poprzednim projektantem została rozwiązana. Niewykluczone, że inwestycja będzie realizowana etapami, by w międzyczasie porozumieć się z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, którzy nie chcą mieć tramwaju pod oknami.



Jak często będziesz korzystał(a) z Nowej Politechnicznej?

Nowa Politechniczna to linia tramwajowa, która połączy Morenę z Wrzeszczem. Trasa zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z RakoczegoMapka i wepnie się w al. Grunwaldzką na wysokości ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka.

Prace projektowe rozpoczęły się już w 2015 roku. Ich wykonawcą została firma Mosty Katowice, ale projekt ostatecznie nie powstał.

Uzgodnienia trwały za długo



- Projekt Nowej Politechnicznej powstanie na podstawie koncepcji przygotowanej przez spółkę Mosty Katowice. Według umowy projektanci tej firmy mieli również opracować dokumentację projektową. Z uwagi na przedłużające się uzgodnienia koncepcji umowa ze spółką została rozwiązana, w związku z czym konieczne było ogłoszenie nowego przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej - wyjaśnia Aneta Niezgoda z biura prasowego Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, które nadzoruje inwestycję. - Pod koniec 2019 r. została wydana decyzja środowiskowa dla inwestycji, którą przygotowała Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. Złożono od niej odwołanie, które obecnie jest rozpatrywane przez GDOŚ.
Wspomniane odwołanie zostało złożone przez mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego we Wrzeszczu, którzy nie zgadzają się na ułożenie torów przed ich budynkami. Tym bardziej, że zgodnie z pierwotną wizją inwestycji tramwaje miały dojeżdżać do al. Grunwaldzkiej pobliską ul. Do Studzienki. Jako ciekawostkę warto wspomnieć, że położony przy niej Dom Handlowy Jantar został wybudowany dość daleko od jezdni, aby nie kolidować właśnie z planowaną linią tramwajową.

Możliwość etapowania inwestycji



Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, która nadzoruje tę inwestycję, poinformowała, że kolejny przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej zostanie ogłoszony lada dzień. Zgodnie z harmonogramem otwarcie ofert nastąpi pod koniec stycznia, zaś projekt powinien być gotowy do końca 2022 r.

Oprócz trasy tramwajowej projekt musi uwzględnić również m.in. przebudowę istniejących ulic oraz budowę nowych ulic i tras rowerowych. Na uwagę zasługuje fakt, że wyłoniony w przetargu projektant ma uwzględnić możliwość etapowania inwestycji. Ten zabieg ma na celu umożliwienie jak najszybszego rozpoczęcia budowy.

350-metrowy tunel wzdłuż ul. Wileńskiej



Zgodnie ze wspomnianą wcześniej koncepcją trasa Nowej Politechnicznej będzie częściowo przebiegać przez nieużytki, a częściowo w śladzie istniejących dróg, które zostaną przebudowane. Na Morenie jej początek będzie znajdował się na skrzyżowaniu ulic Jaśkowa Dolina i Rakoczego. Co ciekawe, na wysokości ul. Wileńskiej tramwaje będą kursowały przez tunel.

- Dalej będzie prowadzić ulicami Jaśkowa Dolina i Wileńską. Projekt uwzględni poprowadzenie tramwaju 350-metrowym tunelem wzdłuż ul. Wileńskiej, w okolicy ul. Migowskiej i Morenowej. W rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej zaprojektowane ma być także przejście podziemne dla pieszych. Według założeń koncepcyjnych tramwaj ma biec dalej obok ul. Sobieskiego i  nieistniejącą jeszcze ul. Nową Politechniczną. W al. Grunwaldzką tramwaj ma włączyć się z ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - uzupełnia Niezgoda.

Na fioletowo zaznaczony jest najbardziej prawdopodobny przebieg Nowej Politechnicznej

Miejsca

Opinie (198) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Nikomu nie potrzebna inwestycja w tym kształcie (1)

    Nowa Politechniczna z tramwajem miała iść przez Schuberta i pod estakada wzdłuż piekarniczej. Teraz dostaniemy na maxa droga inwestycje z tunelem i czas podróży pewnie znów śmiesznie długi. W Gdańsku nie ma komu przeprowadzać inwestycji z głową. Najcenniejsze tereny są przewidziane dla deweloperów. Zrobią powtórkę z żenującej al. Adamowicza, gdzie tramwaj co chwilę się zatrzymuje.

    • 28 2

    • Dosyć zajeżdżania Schuberta!! Proszę bardzo puścić drogę bogaczom pod oknami, za ogrodami Schuberta, tj Edisona, Nobla, Wolta i inne. Mieszkał tam kiedyś pan Kurski. Droga od 30 lat jest przygotowana a bogacze od lat bojkotują plany. Za dużo ważniakow tam mieszka.

      • 0 0

  • tunel na Wileńskiej zamiast pod skrzyżowaniami we Wrzeszczu, gdzie zagęszczenie największe (1)

    mieszkańcy okolic Wileńskiej jakoś bardziej zostali docenieni

    • 7 1

    • Mieszkaja tam bardzo bogaci ludzie. Więcej nie trzeba pisać.

      • 0 0

  • (1)

    Tylko czekam jak po szczepionkach zgony na Covid zmienią się cudownie w grypę i nowotwory.

    • 0 5

    • Oczywiście ty jako pierwsza ofiara.

      • 0 0

  • Idealny przykład niekompetencji urzędasów !A wystarczyło by zamiast tramwaju zwykły buspas dla autobusów i nie było by (3)

    Mieszkancy protestujący mają racje .Nikt nie chce pod oknem mieć hałasującego tramwaju !!
    Ale urzędasy jak zawsze dbają by wszystko trwało jak najdłużej!! A tunel to już zupełnie poroniony pomysł zwiększający tylko koszty 4 krotnie!!
    Ale takie cyrki tylko w Polsce.
    Tramwaj od dawna jest przeżytkiem i jak zawsze w Gdańsku dzień bez awarii tramwaju to dzień stracony a jeden staje blokując potem wszystkie!
    teraz wyobraźcie sobie ,że gdyby zamiast tramwaju był buspas to ta trasa była by w przyszłym roku juz oddana do użytku!!A tam może będzie najwcześniej za 5 lat i będzie kosztować wielokrotnie więcej!

    • 13 10

    • Buspas w jedną buspas w drugą i spawa się rozwiąże

      a kierowcom zostanie Jaśko Dolina, chyba, że tam też zrobić buspasy?

      • 0 0

    • przestań się już produkować z tymi kretyńskimi postami o autobusach (1)

      nikt rozsądny w centrum miasta nie pcha autobusów, to dobre na przedmieścia.

      • 2 3

      • Kretynie autobusy są wszędzie i jest ich wszędzie coraz więcej

        • 1 2

  • Na prawdę nie można tego tramwaju puścić przez drogę biegnącą przez środek Politechniki? (2)

    Przecież studenciaki się na pewno ucieszą i będą tłumy chętnych. Obecnie przystanek przy Operze jest dość daleko.

    • 6 5

    • Możnaby, ale na politechnice rządzi beton jeżdżący wszędzie suvami (1)

      • 0 0

      • Jeśli tramwaj i nowa politechniczna będą kiedyś biegły wzdłuż płotu Politechniki to chyba nie jest to daleko,? Chyba, że oczekujesz, ze do samej auli wjedzie, żeby tylko z siedzenia na siedzenie się przesiąść?

        • 0 0

  • Gdzie tu logika?

    Tramwaj na Wyspiańskiego nie da się ale na BGW pod oknami da się...

    • 1 0

  • Jak tym ludziom przeszkadza to chetnie kupie ktoryś z tych ich domów. (6)

    Przecież jak tam będzie tramwaj to się dojazd poprawi i wartość wzrośnie. Pewnie jakieś stare marudy co czekają tylko na przejście na drugi świat.

    • 60 56

    • Jestes az tak głupi czy tylko udajesz?Nikt nie chce mieć torów żadnych pod oknem!Bo rac ze to jest wielki hałas (2)

      To powoduje w szczególności tramwaj ciągle niszczeniu starych budynków.A by dojazd sie poprawił wystarczy linia autobusowa .Tramwaj w mieście jest najmniej opłacalny 3 razy bardziej kosztowny niz autobus i szkodliwy dla mieszkańców.

      • 13 13

      • Są to absolutne bzdury (1)

        Dobrze zrobiony tramwaj jest cichy (ledwo słyszalny), a niszczenie budynków to jedynie kwestia technologii wykonania samego tramwaju.
        Tramwaj jest ponad 2x bardziej efektywny ekonomicznie od autobusów, a jego szkodliwość na mieszkańców jest marginalna.

        Jednak znowu - Gdańsk nie umie w tramwaje i tutaj tak wybudowany tramwaj będzie bardzo uciążliwy.

        • 11 7

        • jedynie wykonanie tramwaju?

          przecież budynki, które tam stoją też mają swoją wytrzymałość konstrukcyjną.
          Inspektor budowlany, z którym oglądałam kamienice wzdłuż Politechnicznej/Bohaterów Getta powiedział wprost - nie wiadomo co będzie z tymi kamienicami. Nawet jak fundamenty są wzmocnione o to ŻADNA gwarancja, że nic się nie wydarzy.
          A skoro część budynków przy Do Studzienki już wyburzono + sytuacja z pozostałymi jest oczywista, to nie wiem na czym tu dywagować...
          Może nad sensownością samego połączenia.

          • 0 0

    • Ale ja tam mieszkam i mam szofera z limuzyna na zawołanie

      Nie potrzebuję hałasu pod oknami i jazdy syfiastym tranwajem

      • 7 4

    • Masz pewność,

      że wiesz ile ci zostało i że na ten drugi świat nie trafisz przed "tymi starymi marudami" z tej ulicy? Bo ja nie.

      • 17 4

    • kolejna mądrala

      chcesz kupić zapłać za każde mieszkanie tyle ile chce właściciel ( nie tyle ile ty chciałbyś zapłacić) i mieszkaj. Szybko uciekniesz.

      • 23 29

  • (5)

    Szczerze mówiąc to tak newralgiczne miejsce, że jak nie zrobią to i tak będzie źle. Serio nie przejdzie dodatkowy buspas na autobus? Bardzo szkoda, że jakiś czas temu politechnika oficjalnie nie pozwoliła puscic szyn tramwajowych przez teren kampusu, więc jedyna sensowna opcja z torami poszła do lamusa. W sumie kadry PG mogly otwarcie pyskować argumentujac się jakimś bezsensownym wytłumaczeniem, przecież mogli lecieć w kulki bo szkolnictwo wyższe finansuje budżet państwa a nie miejski i weź im podskocz.
    W zw. z tym obecnie mamy wybór jak między dżuma a holerą gdzie zrowna się albo kamienice położone wzdłuż ul. Do Studzienki albo Getta, wiec mamy niefortunne mordowanie wrzeszcza... Swoją drogą spacerowiczom polecam zobaczyć w pobliżu inwestycji dawna opuszczona wille położna przy skrzyżowaniu Studzienki z Traugutta.

    Ps- słyszałem, że moje dawne imprezie terytorium polowań na studentki PG zwane ałtsajderem poszło pod młotek. Ktoś coś wie?

    • 39 50

    • Na Getta ani jednej kamienicy się nie tyka (3)

      Przecież oni nie protestują przeciwko wyburzeniom, bo ich nie będzie. Protestują przez samym faktem, że będzie tramwaj, bo znikną im darmowe miejsca postojowe przed domem.

      • 34 9

      • No i o to właśnie chodzi.. (2)

        • 2 2

        • Chodzi o to (1)

          Że tam są domy na palach - cały teren jest podmokły - każdy kto przejeżdża tam po ulewie zna doskonale problem, dodatkowo tramwaj miał iść Do Studzienki a nie pójdzie bo wysiedlone już pod tramwaj kamienice trafia jako grunt dla deweloperów - Welcome in Gdansk

          • 7 1

          • w latach 80/90 zbudowano tam "na ogródkach" jeden nowy blok

            on też stoi na palach a podczas ich wbijania trzęsła się cała okolica i pękały kamienice.

            • 0 0

    • Hej,
      Nie mogę teraz tego znaleźć, ale parę lat temu na czytałem, że politechnika się nie zgadza ponieważ mają nowe drogie laboratorium, w okolicy którego nie może być drgań. Nawet pokazywali eksperymenty/badania pokazujące problem gdyby tramwaje tam jeździły.

      • 1 0

  • Komedia - 2 lata . Bareja wiecznie żywy. (1)

    • 0 2

    • to może byłoby śmieszne,

      gdyby nie było prawdziwe...
      Mijanie się z elementarną logiką pod partykularne interesy...

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Tramwaj przez ul. Do Studzienki (3)

    Uważam że dużo lepszym i zarazem tańszym pomysłem byłoby "puszczenie" linii tramwajowej pod Estakadą Rakoczego, obok sądu i włączenia jej w okolicach Królewskiego Wzgórza. Tunel z pewnością drożej wyjdzie - to po pierwsze a po drugie nic nie zostało wspomniane czy tramwaj jadąc od Rakoczego Jaśkową Doliną będzie poruszał się na wydzielonym torowisku czy w ulicy. Bo jak w ulicy to punktualność tramwajów będzie widoczna tylko i wyłącznie na papierze. Poza tym jeszcze w kwestii tunelu. Jak on będzie zrobiony po taniości tak jak wiadukt do Brętowo PKM gdzie i tam będzie wymóg 15 km/h to w ogóle o punktualności nie ma co gadać. Nic tylko pogratulować kreatywności w planowaniu i w podejmowaniu praktycznych decyzji. Co do włączenia linii to wersja przez ul. Do Studzienki będzie stanowczo lepszą opcją niż przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego

    • 35 5

    • "włączenie" na dole

      tylko Smoluchowskiego...
      A u góry pod Rakoczego.

      • 0 0

    • Bzdury opowiadasz (1)

      Tramwaj powinien iść tam, gdzie mieszkają ludzie, a nie po chaszczach i nieużytkach. Dość już wpadek takich jak ulica Adamowicza z tramwajem przez ogródki działkowe

      • 4 9

      • Żaden bzdury :-)

        Właśnie nie piszę bzdur :-) Do Wrzeszcza stamtąd jadą trzy linie autobusowe i jeszcze "wrzucą" tam tramwaj. Nie sądzisz przecież że na poczet tramwaju zlikwidują linie autobusowe do Wrzeszcza. Więc teraz sobie wyobraź godziny szczytu: autobusy, samochody, tramwaje na Jaśkowej Dolinie z nie synchronizowaną sygnalizacją świetlną jak ma to miejsce na Rakoczego. Ty się spodziewasz, że oby dzisiaj wrócisz do domu? :-) Trasa "dołem idąca" bardziej by usprawniła przejazd w rozkładowym czasie i przewóz potoku pasażerów. Poza tym opierając się na ludziach których tak bardzo podkreślasz. Chciałbym Tobie napisać, że i tam również sporo ludzi mieszka a jeszcze więcej pracuje. Byłaby to trasa wyboru przez mieszkańców czy do domów czy do prac:-)

        • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane