• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Słowackiego przetnie Gdańsk na pół

Michał Tusk
13 sierpnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Czy Nowa Słowackiego niczym Podwale Przedmiejskie (nz.) przedzieli miasto na dwie, obce sobie części? Urbaniści przestrzegają przed takim rozwiązaniem, ale projektanci mówią, że to konieczne. Czy Nowa Słowackiego niczym Podwale Przedmiejskie (nz.) przedzieli miasto na dwie, obce sobie części? Urbaniści przestrzegają przed takim rozwiązaniem, ale projektanci mówią, że to konieczne.

Nie miejska aleja, ale szybka trasa z ekranami dźwiękoszczelnymi i tunelami dla pieszych - tak ma wyglądać po przebudowie ul. Słowackiego. - Nie chcemy drugiego Podwala Przedmiejskiego - mówią mieszkańcy i architekci.



Ul. Partyzantów - na północnym odcinku ma zmienić się w ul. Nową Słowackiego. Ul. Partyzantów - na północnym odcinku ma zmienić się w ul. Nową Słowackiego.
Słowackiego to najbardziej zakorkowana ulica Gdańska - samochody stoją na niej przez cały tydzień, od wczesnego ranka do późnego wieczora.

Przebudowa jednojezdniowej drogi ruszyła pod koniec lat 90. Wtedy zmodernizowano i poszerzono odcinek leśny oraz wybudowano rondo św. Jana de la Salle na Niedźwiedniku, łączące ul. Słowackiego z ul. Potokową. Kolejny etap modernizacji, czyli budowę nowego węzła z obwodnicą, zakończono w 2004 r. Sytuacja kierowców nie zmieniła się jednak ani trochę - nadal stoją w korkach na niezmodernizowanym fragmencie pomiędzy ul. Potokową a al. Grunwaldzką.

Miasto od kilku lat przygotowuje się do poszerzenia także tego odcinka. Dotychczas było wiadomo, że nowa ulica będzie miała inny przebieg niż stara Słowackiego. Pomiędzy skrzyżowaniami z ul. Chrzanowskiego a nasypem kolejowym wytyczono ją mniej więcej wzdłuż ul. Partyzantów. Tak zadecydowali urbaniści z Biura Rozwoju Gdańska - instytucji, która przygotowuje plany zagospodarowania przestrzennego miasta. Teraz przyszła pora na projekt budowlany. Od kilku miesięcy wykonuje go Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Dotarliśmy do jednego z pracowników firmy, który przyznał nam, że miasto planuje zbudować autostradę przez środek Wrzeszcza.

- Zamiast wybudowania dwujezdniowej alei, zaplanowano oddzieloną ekranami dźwiękoszczelnymi szybką trasę. Piesi i rowerzyści mają ją przecinać tunelami - mówi pracownik firmy projektowej. Według niego, rozwiązania na nowej Słowackiego są identyczne, jak te, które w PRL zastosowano na Podwalu Przedmiejskim. - Tam również w miejscu, gdzie wcześniej nie było ulicy, wybudowano nową trasę, odciętą od istniejącej tkanki miejskiej. Zamiast przejść dla pieszych - tunele, brak miejsc parkingowych bezpośrednio przy jezdni i pierzejowej zabudowy.

Jak dokładnie wyglądać ma Słowackiego po przebudowie? Od al. Grunwaldzkiej będzie biegła po obecnym przebiegu, oddzielona od zabudowy ekranami dźwiękoszczelnymi. Na wysokości ul. Chrzanowskiego zobacz na mapie Gdańska powstanie duże rondo łączące ulice Słowackiego, Chrzanowskiego i Partyzantów.

Dalej nowa trasa przejdzie w obecny przebieg ul. Partyzantów. Tam również drogę od okolicy oddzielą ekrany. Będzie też przejście podziemne dla rowerzystów i pieszych z pochylniami - identycznymi jak na Podwalu Przedmiejskim.

Dalej w stronę obwodnicy trasa będzie stopniowo przybliżać się do obecnego przebiegu ul. Słowackiego, przebiegając nad brzegiem zbiornika retencyjnego. Nie będzie jednak możliwości zatrzymania się nad wodą. Tu również projektanci postanowili, że najlepsza będzie izolacja - drogę od stawu oddzieli wysoka siatka.

- Obowiązują nas przepisy dotyczące ochrony środowiska - mówi Romuald Nietupski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni, który nadzoruje przygotowania do budowy dolnego odcinka ul. Słowackiego. - Musimy postawić ekrany tam, gdzie natężanie hałasu jest duże. Poza tym musieliśmy wpasować drogę w istniejącą zabudowę.

- To zbrodnia na mieście - mówi z kolei Tomasz Lewski, gdański architekt. - Górny Wrzeszcz czeka los oddzielonego przez Podwale Przedmiejskie od centrum Dolnego Miasta - dodaje.

- Chcę mieć dostęp do ulicy, inaczej mogę zamykać interes - mówi z kolei pan Edward, właściciel jednego z punktów handlowych, mieszkający i pracujący przy ul. Słowackiego.

Dyrektor wydziału architektury UM w Gdańsku Andrzej Duch: - Trzeba wybrać - albo budujemy ulicę, albo budujemy drogę. Różnica jest taka, że ulica jest miejscem, do którego ludzie jadą. Dodajmy, że jadą właśnie drogą. Gdańsk potrzebuje sprawnego połączenia Wrzeszcza z obwodnicą. Oczywiście szczegóły techniczne, lokalizację ekranów dźwiękoszczelnych - temu wszystkiemu można się przyjrzeć.

Budowa dolnego odcinka Słowackiego ma ruszyć na wiosnę przyszłego roku. Inwestycja znalazła się razem z Trasą Sucharskiego na rządowej liście gwarantującej unijne dotacje, choć na razie ciągle gwarantowanych funduszy jest za mało.

800 mln zł ma kosztować przebudowa dolnego odcinka ul. Słowackiego.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (228) 7 zablokowanych

  • mieszkam przy ulicy Partyzantów i dzięki ekranom będę mogła spać w nocy. Okna pcv nie tłumią hałasu a jedynie go zmniejszają.W połączeniu z ekranami będzie ciszej.Lubię swoją ulicę i chcę na niej mieszkać po przebudowie.Tym którzy nie chcą ekranów proponuję pomieszkać przy ruchliwej ulicy.
    Mam nadzieję,że powstanie nowa zieleń i zasadzone zostaną jakieś drzewa i krzewy,żeby było czym oddychać i na co popatrzeć.

    • 0 0

  • ekrany są si

    a ja tam sie cieszę, że powstaną ekrany i zmniejszy sie liczba skrzyzowań na nowej Słowackiego. Ludziska ... - przecież te ekrany są po to aby zmniejszyć hałas w okolicy drogi. Przecież w niektórych miejscach mieszkańcy zabiegają o takie ekrany. Nie wiedzę nic fajnego w osberwowaniu brudnych autobusów, które przejeżdżając pod okanami, straszą, smrodzą i hałasują.
    Przy nowym rozwiązaniu pozostanie "tylko" smród - ale we Wrzeszczu to standard.
    Co do przejśc podziemnych dla ludzi - tu również mądry pomysł. Jak ktoś twierdzi inaczej - to niej przejedzie sie Słowackiego. Dośc często widzę dziadków, ktorzy w podskokach robią zlalom między jeżdzącymi samochodami.
    tak więc pomysl popieram - z tym że:
    - warto by było aby mieszkańcy domów stojących najbliżej nowej drogi w formie rekompensaty wymogli na miescie wstawienie owych okien PCV
    - aby przejścia podziemne zawierały również zejście bezstopniowe z łagodnym spadkiem - tak aby matki z wózkami oraz osoby starsze i niepelnosprawne nie miały problemów

    • 2 0

  • wery najs! (10)

    • 4 0

    • wieśniaki po stokroć (1)

      wyprowadziliście się na satelickie dzielnice za obwodnicą i chcecie dobrego połączenia z miastem. jak wam jednak miasto potrzebne, to było kupić mieszkanie we wrzeszczu, a nie na jakiejś zapyziałej wsi- Osowej czy w innym Baninie... Wara od niszczenia miasta autostradą przez środek. Wrzeszczowi potrzebna jest nowa oś wokół której będą się rozwijać usługi, mieszkania, handel, biura itp. nie potrzeba nam kolejnej Alei Armii Kajowej bez ani jednego adresu. to jest bez sensu. Rozbudowa Słowackiego - TAK! ale w innej formie- w formie podobnej do Al. Grunwaldzkiej. OK- niektóre światła nie są potrzebne (jak przy Obywatelskiej) można zrobić tunele, ale to powinna być aleja z chodnikami, budynkami przy niej, ścieżkami rowerowymi i klimatem miasta (kawiarnie, knajpy, biura, mieszkania). WARA OD NISZCZENIA MOJEGO UKOCHANEGO WRZESZCZA!

      • 1 1

      • swiatla na obywatelskiej

        sa potrzebne i przydaloby sie, zeby nie wylaczano ich na noc i w weekendy- partyzantow ze swoja calkiem niezla nawierzchnia i prostym ksztalem staje sie torem wyscigowym dla kierowcow. dodatkowo przydaloby sie zrobic cos z kierowcami quadow, ktorzy po przejazdzce lasem robia kolko na tejze ulicy halasujac straszliwie. zastanawiam sie jak zmieni sie natezenie ruchu na partyzantow po wybudowaniu ronda chrzanowskiego-partyzantow-slowackiego-nowa slowackiego. mam nadzieje, ze sie troche uspokoi gdy zwiekszy sie przepustowosc slowackiego-chrzanowskiego.

        • 0 0

    • ale ale (3)

      na spacerowej stoi sie znacznie dluzej...

      • 0 0

      • nieprawda (2)

        spacerowa jedzie sie maksymalnie 20min. problem jest w braku plynnosci ruchu. jakby kazdy kierowca jechal plynnie ( z odstepem) to ruch plynie z predkoscia 30 km/h ale nie ma korku.
        kiedy wreszcie to ktos ogarnie?
        ps. a w oliwie mozna zrecznie ominac korki hehe

        • 1 1

        • nieprawda ze nieprawda (1)

          ja we wtorek o godz. 18 jechalam spacerowa godzine w stone obwodnicy, korek zaczynal sie juz w oliwie, i osobiscie wole jezdzic slowackiego niz spacerowa, juz dawno sprawdzone, jedzie sie jednak szybciej
          ale co tam spacerowa po przebudowie..cudenko

          • 0 0

          • we wtorek był wypadek i okolica została zakorkowana na amen, Słowackiego także!!!

            • 0 1

    • (3)

      na codzien nie korzystam ze Slowackiego, ale jak dla mnie to jeden z najwiekszych problemow Gdanska.
      tysiace ludzi kazdego dnia godzinami stoi i marnuje czas do tego zatruwajac powietrze
      niech to w koncu zrobia i to najlepiej jak potrafia!!!
      mam tylko nadzieje ze to rondo bedzie dwupasmowe i dobrze rozwiazane co umozliwi sprawny ruch

      • 2 0

      • (2)

        skoro nie nie jezdzisz ta ulicą to nie stosownym jest sie wypowiadac z tym temacie!

        • 0 3

        • (1)

          a ja stoję w korkach prawie codziennie... i mnie szlag trafia jak korek zaczyna się już przy fotoradarze w lesie :/ a i takie korki się zdarzają...
          i tak jak nocą, kiedy nie ma ruchu jadę spod Gdańska na Zaspę to zajmuje mi to 35 minut. Rano szacuję dojazd na 1h15min a i tak niejednokrotnie się spóźniam, bo akurat tego dnia korek jest nie wiadomo czemu większy...

          Zbudować porządną przelotówkę, żadnych pasów, minimum skrzyżowań kolizyjnych, wiadukt nad Grunwaldzką!

          • 1 0

          • ty wieśniaku!

            autostrady się buduje POZA MIASTEM! ja też stoję w korkach, ale po co nam przelotówka, jak nie ma miasta! ma być ulica podobna do grunwaldzkiej- druga oś miasta! w przeciwnym razie będzie ohydnie jak w Łodzi.

            • 0 1

  • czekamy ...

    • 0 0

  • "Chcę mieć dostęp do ulicy, inaczej mogę zamykać interes" (3)

    zamykaj!

    • 2 3

    • Ja mieszkam na Leśnej Górze.

      Oby to nie były fakty medialne.Czekamy na fakty?

      • 0 0

    • popieram:)

      • 0 0

    • i tak nie ma parkingu :)

      Może to ten piekarz się tak pieni

      • 0 0

  • wykorzystac starą Słowackiego (4)

    a dlaczego nie moznaby zrobic czegos takiego, że dzisisejsza końcówka Słowackiego byłaby dwupasmową drogą jednokierunkową, a np. zmodernizowana ulica partyzantów byłaby dwupasmowa, jednokierunkowa w drugą stronę. No i łaczyłyby się one gdzies koło starego wiaduktu kolejowego. Takie rozwiąznia stosowane są w całej Europie. Albo zostawić Słowackiego tak jak jest i zrobić ją jednokierunkową, dwupasmową drogą, a wybudować tylko gdzies obok jednokierunkową drogę w druga stronę.

    • 0 0

    • no właśnie tak bedzie

      • 0 0

    • Lub puścić drugą nitkę Słowackiego przez koszar

      i wyjść nowym wiaduktem na Hynka na Zaspie. I była okazja, bo koszary szły pod młotek. No, ale to by była urbanistyka, a nie trzymanie się planistów stołka i planów opracowanych w latach piszczącego socrealizmu.

      • 0 0

    • Brawo, o tym samym pomyślałem

      Znacznie taniej i bez uszczerbku dla mieszkańców. Słowackiego będzie jaka była, tylko że w jednym kierunku - większa przepustowość. Najprostszy i najlepszy pomysł!!

      • 0 0

    • :)

      uważam ze to znaczącą tańsze i sprawniejsze rozwiązanie; partyzantów w kierunku obwodnicy - jeen kierunek, a słowackiego w dół. Połączenie przy nasypie. 2 jednokierunkowe nie utrudnią dojazdów do bocznych uliczek, ocelają wszystkie ciekawsze budynki i nie będzię "autostrady" w środku miasta.

      • 0 0

  • A co ze spacerową????

    niech pomyślą o wszystkich dojazdówkach zobwodnicy

    • 0 0

  • korki muszom byc, jak wam zle to uciekajcie na wies

    • 0 0

  • Buraki! Nie wiedzą co gadajom:P

    Podwale Przedmiejskie jest bardziej zakorkowane niż jakaś tam Słowackiego! Dziś stoi się od stadionu żużlowego! A o 2h przejeździe od stadionu do MAKRO nie wspone. Elbląską to tylko zaryć!!! Rozwalcie światła przy Rafineri ludzie!! Proszę was...

    PS. Ani wjechać do centrum ani wyjechać!! UM = Barany!

    • 0 0

  • w koncu!!!

    Mam nadzieje ze dojdzie do skutku bo te plany siegaja kilku lat, czasz najwyzszy za to sie zabrac

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane