• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa część terminala częściowo pokryta dachem. Trwa rozbudowa lotniska

Maciej Korolczuk
9 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Na gdańskim lotnisku trwa rozbudowa terminala pasażerskiego o tzw. pirs.

Na lotnisku w GdańskuMapka trwa rozbudowa terminala pasażerskiego o tzw. pirs, w którym od końca 2021 r. będą obsługiwani pasażerowie latający do krajów spoza strefy Schengen. Kilka dni temu rozpoczęły się prace przy pokryciu dachu, a jeszcze w tym roku na froncie elewacji pojawią się pierwsze elementy oszklenia terminala, który zwiększy przepustowość lotniska do 9 mln pasażerów rocznie. W tym roku - ze względu na pandemię - lotnisko obsłuży tylko ok. 2 mln pasażerów i zaciągnie kredyt na 100 mln zł.



W tym roku moje plany lotnicze:

Z perspektywy dwóch dużych budów, jakie od kilku miesięcy toczą się na gdańskim lotnisku, pandemii nie widać. Pierwsza z nich to rozbudowa obecnego terminala pasażerskiego o tzw. pirs, a więc długi na 400 metrów rękaw, który poprawi standard obsługi pasażerów odlatujących m.in. na Wyspy Brytyjskie, do Turcji czy Egiptu.

Tuż obok powstaje pierwszy biurowiec w ramach budowy Airport City. Nowa przestrzeń komercyjna ma być dla lotniska "drugą nogą", na której spółka chce stanąć i zarabiać w czasach dekoniunktury lotniczej.

A ta w tym roku właśnie nadeszła.

- Nigdy bym nie pomyślał, że przyjdzie choć jeden dzień bez startujących samolotów. A to trwało 3,5 miesiąca - mówi Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego w Gdańsku. - Mimo trudnych czasów, w jakich się niespodziewanie znaleźliśmy, pozostaję optymistą. Wierzę, że po tym "wybuchu wulkanu" wygrzebiemy się z pyłu i ruszymy do przodu. Ludzie chcą latać, tylko trzeba stworzyć im do tego odpowiednie możliwości.
  • W tle dotychczasowy terminal, do którego "dokleja się" nowa część.
  • Jeszcze w tym roku rozpocznie się szklenie budynku, by zimą można w nim było prowadzić prace wykończeniowe.
  • Widok z budowanego pirsu na płytę postojową.
  • Obecnie trwają prace przy pokryciu dachu. Blacha pokryła już 1/3 całej powierzchni dachu.
  • Budowa pirsu kosztuje 255 mln zł.
  • Fundamenty pod jedną z dwóch brakujących jeszcze klatek schodowych. Dwie inne są już gotowe.
  • Jeszcze w tym miesiącu na budowanym biurowcu Alpha zawiśnie wiecha. Budynek ma być gotowy w połowie przyszłego roku.

Dach i szklenie fasady jeszcze w tym roku



Ucieczką do przodu jest właśnie budowa pirsu i biurowców. Na tym pierwszym - budowanym za 255 mln zł - lada moment zawiśnie wiecha (trwają też przygotowania do zawieszenia wiechy na biurowcu Alpha). W połowie listopada ma być gotowa stalowa konstrukcja, na której oprze się dach nowego terminala. Pierwsze prace z tym związane już się rozpoczęły - blacha pokryła 1/3 powierzchni pirsu. W tym roku ma się też rozpocząć szklenie fasady, by zimą w części budynku można było prowadzić prace wykończeniowe.

- W części podziemnej już prowadzimy pierwsze roboty wykończeniowe, a więc prace tynkarskie i instalacyjne przy sieciach kanalizacyjnych i deszczowych. Trwa też murowanie ścian oraz ostatnie prace przy spawaniu stalowej konstrukcji dachu - wymienia Łukasz Rudnicki, kierownik kontraktu Doraco.
Choć docelowo dotychczasowy terminal będzie połączony z pirsem to na razie są to dwie oddzielne bryły. Połączenie nastąpi w końcowej fazie, by ograniczyć do minimum formalności związane z odprawą, którą robotnicy musieliby przechodzić w chwili przekraczania zastrzeżonej strefy. Nie muszą tego robić, gdy budynki są od siebie odseparowane.

Gotowe są już dwie z czterech klatek schodowych, którymi pasażerowie będą przemieszczać się między terminalem a samolotem. Trwają też prace przy stanowiskach autobusowych, gdzie pasażerowie będą wysadzani po przewiezieniu ich z samolotu.

Przebudowa czeka też część obecnego terminala. Wymienione będą m.in. stalowe schody, które zostaną zastąpione ruchomymi. Przeniesiona zostanie część pomieszczeń, wind oraz infrastruktury lotniskowej związanej z obsługą pasażerów, np. karuzel bagażowych. Jak zapewnia wykonawca, dla pasażerów uciążliwości z tym związane - jeśli będą odczuwalne - to tylko w minimalnym stopniu.

  • W tym miejscu pasażerowie będą odbierać bagaż po podróży i wychodzić do hali przylotów.
  • Przestrzeń, w której staną karuzele bagażowe.
  • Terminal ma być gotowy z końcem przyszłego roku.
  • Rozbudowany terminal będzie w stanie obsłużyć 9 mln pasażerów rocznie.
  • Rampa wyjazdowa ze strefy VIP, znajdującej się na poziomie -1.
  • Strefa VIP na poziomie -1.
  • Harmonogram prac przebiega bez zakłóceń. Wykonawca zapewnia, że terminal zostanie oddany o czasie.

2 mln pasażerów w tym roku, 100 mln kredytu



Obecnie ruch na lotnisku jest umiarkowany. Z planowych do obsłużenia 5 mln pasażerów w tym roku, władze lotniska szacują, że będzie ich ok. 2 mln. Mniej jest też samych połączeń - z ponad 90 siatka skurczyła się do ok. 60 destynacji.

Jak szacuje prezes Kloskowski, powrót do ruchu sprzed pandemii może zająć ok. trzech lat.

- Ten rok zamkniemy stratą ok. 10 mln zł. W sumie szacujemy, że w kolejnych latach dziura w budżecie wyniesie od 70 do 100 mln zł. I właśnie taką kwotę musimy pożyczyć w banku, by sfinansować trwające inwestycje i mieć środki na bieżącą działalność. Warto dodać, że w czasie pandemii nie zwolniliśmy ani jednej osoby z powodu koronawirusa. Mimo, że wciąż czekamy na wsparcie z tzw. tarczy antykryzysowej - dodaje Kloskowski.

Opinie (119) ponad 10 zablokowanych

  • (14)

    I okej choć najbliższe lata przez pandemię lotnisko będzie stało puste,podobnie jak od lat.to w Kosakowie.

    • 41 89

    • Kosakowo od początku było absurdalną inwestycją,

      a więc najprawdopodobniej jeszcze latami będzie stało puste. Pomysł budowania nowego lotniska w pobliżu drugiego, które nie wykorzystuje wszystkich swoich mocy przerobowych, mógł zapaść tylko w poronionych głowach, albo był on dla kogoś niezłym interesem.

      • 2 0

    • tamto stoi puste przez urzędników z Brukseli (10)

      • 12 21

      • stoi Kosakowo puste , bo żadna linia lotnicza go nie chce

        jest ono po prostu bez sensu

        • 6 0

      • Stoi puste przez Szczurka (4)

        Który pomimo tego że nie miał zgody Komisji Europejskiej przed rozpoczęciem budowy i tak wydał 100 baniek. Myślał że się wszystko uda jak na lokalnym podwórku. A tu zonk.

        • 13 0

        • A lotnisko w Gda ma zgode komisji na rozbudowę? ogarnij się (1)

          • 1 5

          • Zapoznaj się z przepisami i dopiero tutaj zabieraj glos

            • 4 1

        • A co ma komisja do adaptacji istniejącego lotniska? (1)

          mi tu pachnie konkurencją

          • 0 5

          • Zła komisja bo nie sfinansowała lotniska 20km od sąsiedniego.

            • 6 0

      • (3)

        Czyli Tuska,Lewandoskiego i Różę?)

        • 14 17

        • nie przez Merkel (1)

          jako niemka spadkobierczyni sd nie lubi konkurencyjnej Gdyni, a kocha niemiecki Gdańsk

          • 7 16

          • Ja pierdziu, Co wam na tej farmie trolli dają?

            Czy już się po prostu pomysły kończą, a normę wyrobić trzeba?

            • 11 3

        • Ich też

          • 4 3

    • Czy to rozsądne budować wysoki biurowiec na terenie lotniska? (1)

      Przeciez tu latają też śmigłowce i awionetki

      • 2 4

      • Latają...

        ...w poprzek pasa startowego? :)

        • 5 1

  • Jak to się będzie prezentować, to oczywiście można ocenić po zakończeniu budowy.

    Ale czy rozbudowując to lotnisko nie lepiej było zachować identyczną architekturę jak ta, którą posiada już obecny terminal? Ten dobudowywany pirs sprawia na mnie wrażenie przybudówki.

    • 2 0

  • ankieta

    zrealizowałem częściowo, ale jeszcze mam nadzieje na 2-3 krótki wypady

    • 1 0

  • "W tym roku - ze względu na pandemię - lotnisko obsłuży tylko ok. 2 mln pasażerów i zaciągnie kredyt na 100 mln zł"

    Rada za darmo, nie pożyczajcie, nie spłacicie tego nigdy.
    Liść ogarniacz nadchodzi.

    • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Nowa część terminala częściowo pokryta dachem

    O co chodzi?

    Mega dziwny projekt architektoniczny. Kto pierwszy raz przyleci do Gdańska pomyśli, że ta niska dobudówka to stary terminal. O co chodzi? Dlaczego nie można było rozbudować części nowej jako pasującej do istniejącej zabudowy ?

    • 6 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Nowa część terminala częściowo pokryta dachem

    pewnie jakaś firemka architektoniczna

    powiązana z kim należy 'wygrała' przetarg, bo na pewno nie konkurs i realizuje marzenia o konfiturach. o ile terminala niedawno wybudowanego nam zazdrościli inni z kraju (i nie tylko), tak ta doklejka obniża wartość architektoniczną zespołu totalnie. takie nie przymierzając i nie używając wybrednego języka - g***no! i tyle

    • 5 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Nowa część terminala częściowo pokryta dachem

    Olbrzymia inwestycja

    Oby szybko opanowali ten bałagan z Covid na świecie, bo jak tego nie zrobią to będzie problem..

    • 1 0

  • Lotnisko (6)

    Budynek jest modułowy czemu zniszczono bryłę tego budynku nie można było budować dalej tak samego budynku?ta wiata to koszmar wygląda jak budynek obory dla bydla

    • 66 13

    • (1)

      Główny terminal też wyglądał jak wiata przed oszkleniem. Spokojnie

      • 3 6

      • Na wizualizacjach również wygląda jak szklana wiata.

        • 2 0

    • na tym dachu powinni zamontować panele słonecze...

      idealnie

      • 1 0

    • e ma linie jak dworzec PKSu w Gdansku. trapezowka i lastryko

      • 3 0

    • nie zartuj prosze. tak wygladaja lotniska na calym swiecie. glowny terminal to glowny terminal, a to jest pirs z gateami. tak ma byc.

      • 2 7

    • Nie ma co oceniać z góry negatywnie

      Jeszcze nie jest skończony

      • 2 12

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Nowa część terminala częściowo pokryta dachem

    takie budowle może posłużą jako magazyny na pasze dla okolicznych rolników (1)

    • 1 1

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Nowa część terminala częściowo pokryta dachem

      Okoliczni rolnicy grunty zamienili na parkingi.

      • 0 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Nowa część terminala częściowo pokryta dachem

    Przecieki.

    Czy wiaderka są przygotowane tak jak na obecnym terminalu?

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane