- 1 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (313 opinii)
- 2 Remontują, zamiast wyburzyć. Dlaczego? (67 opinii)
- 3 8 godzin opóźnienia i lądowanie w Poznaniu (273 opinie)
- 4 Kredkami w kierowców przy przejściu (60 opinii)
- 5 Jak zniszczono Rady Dzielnic w Gdyni (150 opinii)
- 6 Wybudują chodnik w miejscu prowizorki (62 opinie)
Nowa część terminala częściowo pokryta dachem. Trwa rozbudowa lotniska
Na gdańskim lotnisku trwa rozbudowa terminala pasażerskiego o tzw. pirs.
Na lotnisku w Gdańsku trwa rozbudowa terminala pasażerskiego o tzw. pirs, w którym od końca 2021 r. będą obsługiwani pasażerowie latający do krajów spoza strefy Schengen. Kilka dni temu rozpoczęły się prace przy pokryciu dachu, a jeszcze w tym roku na froncie elewacji pojawią się pierwsze elementy oszklenia terminala, który zwiększy przepustowość lotniska do 9 mln pasażerów rocznie. W tym roku - ze względu na pandemię - lotnisko obsłuży tylko ok. 2 mln pasażerów i zaciągnie kredyt na 100 mln zł.
Tuż obok powstaje pierwszy biurowiec w ramach budowy Airport City. Nowa przestrzeń komercyjna ma być dla lotniska "drugą nogą", na której spółka chce stanąć i zarabiać w czasach dekoniunktury lotniczej.
A ta w tym roku właśnie nadeszła.
- Nigdy bym nie pomyślał, że przyjdzie choć jeden dzień bez startujących samolotów. A to trwało 3,5 miesiąca - mówi Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego w Gdańsku. - Mimo trudnych czasów, w jakich się niespodziewanie znaleźliśmy, pozostaję optymistą. Wierzę, że po tym "wybuchu wulkanu" wygrzebiemy się z pyłu i ruszymy do przodu. Ludzie chcą latać, tylko trzeba stworzyć im do tego odpowiednie możliwości.
Dach i szklenie fasady jeszcze w tym roku
Ucieczką do przodu jest właśnie budowa pirsu i biurowców. Na tym pierwszym - budowanym za 255 mln zł - lada moment zawiśnie wiecha (trwają też przygotowania do zawieszenia wiechy na biurowcu Alpha). W połowie listopada ma być gotowa stalowa konstrukcja, na której oprze się dach nowego terminala. Pierwsze prace z tym związane już się rozpoczęły - blacha pokryła 1/3 powierzchni pirsu. W tym roku ma się też rozpocząć szklenie fasady, by zimą w części budynku można było prowadzić prace wykończeniowe.
- W części podziemnej już prowadzimy pierwsze roboty wykończeniowe, a więc prace tynkarskie i instalacyjne przy sieciach kanalizacyjnych i deszczowych. Trwa też murowanie ścian oraz ostatnie prace przy spawaniu stalowej konstrukcji dachu - wymienia Łukasz Rudnicki, kierownik kontraktu Doraco.
Choć docelowo dotychczasowy terminal będzie połączony z pirsem to na razie są to dwie oddzielne bryły. Połączenie nastąpi w końcowej fazie, by ograniczyć do minimum formalności związane z odprawą, którą robotnicy musieliby przechodzić w chwili przekraczania zastrzeżonej strefy. Nie muszą tego robić, gdy budynki są od siebie odseparowane.
Gotowe są już dwie z czterech klatek schodowych, którymi pasażerowie będą przemieszczać się między terminalem a samolotem. Trwają też prace przy stanowiskach autobusowych, gdzie pasażerowie będą wysadzani po przewiezieniu ich z samolotu.
Przebudowa czeka też część obecnego terminala. Wymienione będą m.in. stalowe schody, które zostaną zastąpione ruchomymi. Przeniesiona zostanie część pomieszczeń, wind oraz infrastruktury lotniskowej związanej z obsługą pasażerów, np. karuzel bagażowych. Jak zapewnia wykonawca, dla pasażerów uciążliwości z tym związane - jeśli będą odczuwalne - to tylko w minimalnym stopniu.
2 mln pasażerów w tym roku, 100 mln kredytu
Obecnie ruch na lotnisku jest umiarkowany. Z planowych do obsłużenia 5 mln pasażerów w tym roku, władze lotniska szacują, że będzie ich ok. 2 mln. Mniej jest też samych połączeń - z ponad 90 siatka skurczyła się do ok. 60 destynacji.
Jak szacuje prezes Kloskowski, powrót do ruchu sprzed pandemii może zająć ok. trzech lat.
- Ten rok zamkniemy stratą ok. 10 mln zł. W sumie szacujemy, że w kolejnych latach dziura w budżecie wyniesie od 70 do 100 mln zł. I właśnie taką kwotę musimy pożyczyć w banku, by sfinansować trwające inwestycje i mieć środki na bieżącą działalność. Warto dodać, że w czasie pandemii nie zwolniliśmy ani jednej osoby z powodu koronawirusa. Mimo, że wciąż czekamy na wsparcie z tzw. tarczy antykryzysowej - dodaje Kloskowski.
Opinie (119) ponad 10 zablokowanych
-
2020-10-10 18:36
co mam zrobić??? czy prezio zaprosi mnie na drinka????
- 0 1
-
2020-10-09 07:13
Ten biurowiec niech juz przerobia na hotel przystepny cenowo... (6)
Mialem okazje odwiedzić Manhattan i odbyłem parę spotkań businessowych, wszyscy przewidują, że technologia jest już na tyle wystarczająca, że nie będzie potrzeby pracy z biura w takiej formie jak wczesniej. Jestem pewny, że to samo spotka nas. Nowy Jork jest już innym miastem, tysiące jak nie setki tysięcy biur często ogromnych biur zostało przeniesionych online...
- 31 22
-
2020-10-10 16:19
burak
- 0 0
-
2020-10-09 09:10
(2)
W wydaniu amerykańskim ma to sens. Ludzie mają więcej przestrzeni w swoich domach, apartamentach do wykorzystania. Aż się prosi od domowe biuro, przynajmniej w końcu w tych domach pomieszkają i wykorzystają tę przestrzeń. Może w końcu garnki będą choć kilka razy użyte. Pracowałem przy przeprowadzkach za Oceanem, kuchnie robione na pokaz, kuchenki nie uruchomione ani razu. Używane pomieszczenia to sypialnia, łazienka i garaż. Mają okazję wykorzystać te przestrzenie i wyposażenie kredytowane na 40 lat.
- 10 0
-
2020-10-09 14:50
Ciekawe, ciekawe (1)
Ja pracuje od 5 lat zdalnie dla korporacji z US, która zresztą jako pierwsza wprowadziła work form home na olbrzymią skalę... nie zależnie czy w biurze, czy w domu. Jeśli ktoś ma zamiar się obijać i tak znajdzie na to sposób. Chciałem tu również zaznaczyć, ze nie mieszkam w domu o powierzchni 450m2, mieszkam w zwyczajnym mieszkaniu około 50m2.
- 2 2
-
2020-10-09 20:09
polacy nie gesi i swoj jezyk mają
- 0 0
-
2020-10-09 20:08
mialem okazje odwiedzic syf na lotnisku i spotkalem kilka panienek do obciągania
- 0 0
-
2020-10-09 10:16
online nie działa tak jak praca w biurze - dużo firm w Polsce jest teraz on line, każdy z pracowników ma wyj... i żeby coś załatwić, pół dnia wisisz na telefonie
- 6 1
-
2020-10-10 16:19
co mnie to obchodzi?????
polozylam nowe kafle na balkonie!!!!!!!!!
- 2 1
-
2020-10-10 11:29
Za wąski ten pirs - gdzie miejsce na ruchomy chodnik?
Na Zachodzie takie chodniki w pirsach to standard, a tu trzeba będzie zasuwać 400 metrów piechotą
- 2 0
-
2020-10-10 10:17
lotnisko gdynia-kosakowo
Włodarze Gdyni mogą tylko pomarzyć o lotnisku.Kasa podatników poszła w eter. Nic się nie stało, władza ma się dobrze. Dalej mają w głowach tylko plany, projekty,obiecanki i się kręci.????
- 1 0
-
2020-10-09 08:56
Można dowiedzieć się (2)
jaką funkcję pełni obecnie poprzedni rzecznik portu? Widać go jeszcze czasami jak snuje się po lotnisku ale w jaki celu i w związku z czym?
- 11 3
-
2020-10-10 10:07
Podstawia schody do samolotow
- 0 0
-
2020-10-09 23:34
kierownik ds. Airport City.
- 0 0
-
2020-10-09 08:10
I super. Jak już skończą to pora zabrać się za optymalizację hałasu... (3)
... tak aby starty i lądowania były cichsze. Żeby mieszkańcy odczuli ulgę.
- 17 31
-
2020-10-10 09:50
niemożliwe
Mieszkasz na lotnisku?
- 0 0
-
2020-10-09 08:32
(1)
Lotnictwo - linie lotnicze mogą się rozpaść i wejść w ogromne przemiany włącznie z technologicznymi. Brak szczepionki pewno zmniejszy ilość pacjentów, tfu, pasażerów na pokładzie o połowę.
- 1 2
-
2020-10-09 09:57
Gwałtowne przemiany oznaczają bezrobocie. A będzie ono bardziej dotkliwe niż to jakie znamy z przełomu 1990-2000. Raz, społeczeństwo się wzbogaciło, posiadamy więcej, posmakowaliśmy życia którego tak pragnęliśmy w PRL - tym boleśniej odczuje się straty. Dwa, posiadamy bardzo dużo na kredyt - a to oznacza, że dobra jakie są głównie finansowane w ten sposób (mieszkania) możemy zostać ich pozbawieni. To oznacza chaos, panikę, a za tym wzrost przestępczości i masę innych problemów społecznych.
Czy tego chcemy? Pozamykać kopalnie, dokopać rolnikom i hodowcom, dobić rynek samochodowy, upada budownictwo - czy ktoś zdaje sobie sprawę ile ludzi pozostanie bez pracy? Ile branż powiązanych jest finansowo w tymi o które tak "dba" ostatnio nasz rząd? I co, wszyscy mają zostać testerami w IT? Jakie to super pomysły ma nasz wujek dobra rada? Ktoś nie zje, nie będzie miał środków do życia i pomnóż przez skalę zjawiska. Przyjdą po dobra które ty masz.- 4 0
-
2020-10-09 21:10
4 rękawy
przy pirsie będą 4 rękawy... w jakim celu skoro samoloty latające do non-schengen ( a taki jest cel budowy pirsu) nie korzystają z rękawów.
- 1 1
-
2020-10-09 10:54
Taras widokowy (1)
Będzie w końcu zrobiony?
- 6 3
-
2020-10-09 20:55
Najbliższy czynny taras widokowy we Wrocławiu !
A tak serio,
mamy po drugiej stronie stanowiska obserwacyjne, gdzie można obserwować samoloty z widokiem na całe lotnisko. ( pierwsza na Kosmonautów, druga na Nowatorów - ta środkowa)
Polecam też stanowisko na Szybowcowej z widokiem na blisko kołujące samoloty do pasa 29- 1 0
-
2020-10-09 20:49
to spawanie to jakis sukces polskich enginerow i klockowskiego!!!!!!
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.