• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa część terminala częściowo pokryta dachem. Trwa rozbudowa lotniska

Maciej Korolczuk
9 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Na gdańskim lotnisku trwa rozbudowa terminala pasażerskiego o tzw. pirs.

Na lotnisku w GdańskuMapka trwa rozbudowa terminala pasażerskiego o tzw. pirs, w którym od końca 2021 r. będą obsługiwani pasażerowie latający do krajów spoza strefy Schengen. Kilka dni temu rozpoczęły się prace przy pokryciu dachu, a jeszcze w tym roku na froncie elewacji pojawią się pierwsze elementy oszklenia terminala, który zwiększy przepustowość lotniska do 9 mln pasażerów rocznie. W tym roku - ze względu na pandemię - lotnisko obsłuży tylko ok. 2 mln pasażerów i zaciągnie kredyt na 100 mln zł.



W tym roku moje plany lotnicze:

Z perspektywy dwóch dużych budów, jakie od kilku miesięcy toczą się na gdańskim lotnisku, pandemii nie widać. Pierwsza z nich to rozbudowa obecnego terminala pasażerskiego o tzw. pirs, a więc długi na 400 metrów rękaw, który poprawi standard obsługi pasażerów odlatujących m.in. na Wyspy Brytyjskie, do Turcji czy Egiptu.

Tuż obok powstaje pierwszy biurowiec w ramach budowy Airport City. Nowa przestrzeń komercyjna ma być dla lotniska "drugą nogą", na której spółka chce stanąć i zarabiać w czasach dekoniunktury lotniczej.

A ta w tym roku właśnie nadeszła.

- Nigdy bym nie pomyślał, że przyjdzie choć jeden dzień bez startujących samolotów. A to trwało 3,5 miesiąca - mówi Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego w Gdańsku. - Mimo trudnych czasów, w jakich się niespodziewanie znaleźliśmy, pozostaję optymistą. Wierzę, że po tym "wybuchu wulkanu" wygrzebiemy się z pyłu i ruszymy do przodu. Ludzie chcą latać, tylko trzeba stworzyć im do tego odpowiednie możliwości.
  • W tle dotychczasowy terminal, do którego "dokleja się" nowa część.
  • Jeszcze w tym roku rozpocznie się szklenie budynku, by zimą można w nim było prowadzić prace wykończeniowe.
  • Widok z budowanego pirsu na płytę postojową.
  • Obecnie trwają prace przy pokryciu dachu. Blacha pokryła już 1/3 całej powierzchni dachu.
  • Budowa pirsu kosztuje 255 mln zł.
  • Fundamenty pod jedną z dwóch brakujących jeszcze klatek schodowych. Dwie inne są już gotowe.
  • Jeszcze w tym miesiącu na budowanym biurowcu Alpha zawiśnie wiecha. Budynek ma być gotowy w połowie przyszłego roku.

Dach i szklenie fasady jeszcze w tym roku



Ucieczką do przodu jest właśnie budowa pirsu i biurowców. Na tym pierwszym - budowanym za 255 mln zł - lada moment zawiśnie wiecha (trwają też przygotowania do zawieszenia wiechy na biurowcu Alpha). W połowie listopada ma być gotowa stalowa konstrukcja, na której oprze się dach nowego terminala. Pierwsze prace z tym związane już się rozpoczęły - blacha pokryła 1/3 powierzchni pirsu. W tym roku ma się też rozpocząć szklenie fasady, by zimą w części budynku można było prowadzić prace wykończeniowe.

- W części podziemnej już prowadzimy pierwsze roboty wykończeniowe, a więc prace tynkarskie i instalacyjne przy sieciach kanalizacyjnych i deszczowych. Trwa też murowanie ścian oraz ostatnie prace przy spawaniu stalowej konstrukcji dachu - wymienia Łukasz Rudnicki, kierownik kontraktu Doraco.
Choć docelowo dotychczasowy terminal będzie połączony z pirsem to na razie są to dwie oddzielne bryły. Połączenie nastąpi w końcowej fazie, by ograniczyć do minimum formalności związane z odprawą, którą robotnicy musieliby przechodzić w chwili przekraczania zastrzeżonej strefy. Nie muszą tego robić, gdy budynki są od siebie odseparowane.

Gotowe są już dwie z czterech klatek schodowych, którymi pasażerowie będą przemieszczać się między terminalem a samolotem. Trwają też prace przy stanowiskach autobusowych, gdzie pasażerowie będą wysadzani po przewiezieniu ich z samolotu.

Przebudowa czeka też część obecnego terminala. Wymienione będą m.in. stalowe schody, które zostaną zastąpione ruchomymi. Przeniesiona zostanie część pomieszczeń, wind oraz infrastruktury lotniskowej związanej z obsługą pasażerów, np. karuzel bagażowych. Jak zapewnia wykonawca, dla pasażerów uciążliwości z tym związane - jeśli będą odczuwalne - to tylko w minimalnym stopniu.

  • W tym miejscu pasażerowie będą odbierać bagaż po podróży i wychodzić do hali przylotów.
  • Przestrzeń, w której staną karuzele bagażowe.
  • Terminal ma być gotowy z końcem przyszłego roku.
  • Rozbudowany terminal będzie w stanie obsłużyć 9 mln pasażerów rocznie.
  • Rampa wyjazdowa ze strefy VIP, znajdującej się na poziomie -1.
  • Strefa VIP na poziomie -1.
  • Harmonogram prac przebiega bez zakłóceń. Wykonawca zapewnia, że terminal zostanie oddany o czasie.

2 mln pasażerów w tym roku, 100 mln kredytu



Obecnie ruch na lotnisku jest umiarkowany. Z planowych do obsłużenia 5 mln pasażerów w tym roku, władze lotniska szacują, że będzie ich ok. 2 mln. Mniej jest też samych połączeń - z ponad 90 siatka skurczyła się do ok. 60 destynacji.

Jak szacuje prezes Kloskowski, powrót do ruchu sprzed pandemii może zająć ok. trzech lat.

- Ten rok zamkniemy stratą ok. 10 mln zł. W sumie szacujemy, że w kolejnych latach dziura w budżecie wyniesie od 70 do 100 mln zł. I właśnie taką kwotę musimy pożyczyć w banku, by sfinansować trwające inwestycje i mieć środki na bieżącą działalność. Warto dodać, że w czasie pandemii nie zwolniliśmy ani jednej osoby z powodu koronawirusa. Mimo, że wciąż czekamy na wsparcie z tzw. tarczy antykryzysowej - dodaje Kloskowski.

Opinie (119) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Nowa część terminala częściowo pokryta dachem

    co mam zrobić??? czy prezio zaprosi mnie na drinka????

    • 0 1

  • Ten biurowiec niech juz przerobia na hotel przystepny cenowo... (6)

    Mialem okazje odwiedzić Manhattan i odbyłem parę spotkań businessowych, wszyscy przewidują, że technologia jest już na tyle wystarczająca, że nie będzie potrzeby pracy z biura w takiej formie jak wczesniej. Jestem pewny, że to samo spotka nas. Nowy Jork jest już innym miastem, tysiące jak nie setki tysięcy biur często ogromnych biur zostało przeniesionych online...

    • 31 22

    • burak

      • 0 0

    • (2)

      W wydaniu amerykańskim ma to sens. Ludzie mają więcej przestrzeni w swoich domach, apartamentach do wykorzystania. Aż się prosi od domowe biuro, przynajmniej w końcu w tych domach pomieszkają i wykorzystają tę przestrzeń. Może w końcu garnki będą choć kilka razy użyte. Pracowałem przy przeprowadzkach za Oceanem, kuchnie robione na pokaz, kuchenki nie uruchomione ani razu. Używane pomieszczenia to sypialnia, łazienka i garaż. Mają okazję wykorzystać te przestrzenie i wyposażenie kredytowane na 40 lat.

      • 10 0

      • Ciekawe, ciekawe (1)

        Ja pracuje od 5 lat zdalnie dla korporacji z US, która zresztą jako pierwsza wprowadziła work form home na olbrzymią skalę... nie zależnie czy w biurze, czy w domu. Jeśli ktoś ma zamiar się obijać i tak znajdzie na to sposób. Chciałem tu również zaznaczyć, ze nie mieszkam w domu o powierzchni 450m2, mieszkam w zwyczajnym mieszkaniu około 50m2.

        • 2 2

        • polacy nie gesi i swoj jezyk mają

          • 0 0

    • mialem okazje odwiedzic syf na lotnisku i spotkalem kilka panienek do obciągania

      • 0 0

    • online nie działa tak jak praca w biurze - dużo firm w Polsce jest teraz on line, każdy z pracowników ma wyj... i żeby coś załatwić, pół dnia wisisz na telefonie

      • 6 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Nowa część terminala częściowo pokryta dachem

    co mnie to obchodzi?????

    polozylam nowe kafle na balkonie!!!!!!!!!

    • 2 1

  • Za wąski ten pirs - gdzie miejsce na ruchomy chodnik?

    Na Zachodzie takie chodniki w pirsach to standard, a tu trzeba będzie zasuwać 400 metrów piechotą

    • 2 0

  • lotnisko gdynia-kosakowo

    Włodarze Gdyni mogą tylko pomarzyć o lotnisku.Kasa podatników poszła w eter. Nic się nie stało, władza ma się dobrze. Dalej mają w głowach tylko plany, projekty,obiecanki i się kręci.????

    • 1 0

  • Można dowiedzieć się (2)

    jaką funkcję pełni obecnie poprzedni rzecznik portu? Widać go jeszcze czasami jak snuje się po lotnisku ale w jaki celu i w związku z czym?

    • 11 3

    • Podstawia schody do samolotow

      • 0 0

    • kierownik ds. Airport City.

      • 0 0

  • I super. Jak już skończą to pora zabrać się za optymalizację hałasu... (3)

    ... tak aby starty i lądowania były cichsze. Żeby mieszkańcy odczuli ulgę.

    • 17 31

    • niemożliwe

      Mieszkasz na lotnisku?

      • 0 0

    • (1)

      Lotnictwo - linie lotnicze mogą się rozpaść i wejść w ogromne przemiany włącznie z technologicznymi. Brak szczepionki pewno zmniejszy ilość pacjentów, tfu, pasażerów na pokładzie o połowę.

      • 1 2

      • Gwałtowne przemiany oznaczają bezrobocie. A będzie ono bardziej dotkliwe niż to jakie znamy z przełomu 1990-2000. Raz, społeczeństwo się wzbogaciło, posiadamy więcej, posmakowaliśmy życia którego tak pragnęliśmy w PRL - tym boleśniej odczuje się straty. Dwa, posiadamy bardzo dużo na kredyt - a to oznacza, że dobra jakie są głównie finansowane w ten sposób (mieszkania) możemy zostać ich pozbawieni. To oznacza chaos, panikę, a za tym wzrost przestępczości i masę innych problemów społecznych.

        Czy tego chcemy? Pozamykać kopalnie, dokopać rolnikom i hodowcom, dobić rynek samochodowy, upada budownictwo - czy ktoś zdaje sobie sprawę ile ludzi pozostanie bez pracy? Ile branż powiązanych jest finansowo w tymi o które tak "dba" ostatnio nasz rząd? I co, wszyscy mają zostać testerami w IT? Jakie to super pomysły ma nasz wujek dobra rada? Ktoś nie zje, nie będzie miał środków do życia i pomnóż przez skalę zjawiska. Przyjdą po dobra które ty masz.

        • 4 0

  • 4 rękawy

    przy pirsie będą 4 rękawy... w jakim celu skoro samoloty latające do non-schengen ( a taki jest cel budowy pirsu) nie korzystają z rękawów.

    • 1 1

  • Taras widokowy (1)

    Będzie w końcu zrobiony?

    • 6 3

    • Najbliższy czynny taras widokowy we Wrocławiu !
      A tak serio,
      mamy po drugiej stronie stanowiska obserwacyjne, gdzie można obserwować samoloty z widokiem na całe lotnisko. ( pierwsza na Kosmonautów, druga na Nowatorów - ta środkowa)
      Polecam też stanowisko na Szybowcowej z widokiem na blisko kołujące samoloty do pasa 29

      • 1 0

  • to spawanie to jakis sukces polskich enginerow i klockowskiego!!!!!!

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane