- 1 Lądowanie w Poznaniu przez nocny Duathlon (172 opinie)
- 2 Jak zniszczono Rady Dzielnic w Gdyni (120 opinii)
- 3 PKP chce oddać Gdyni tunel. Szansa na zmiany w centrum (120 opinii)
- 4 Pozostałości baterii mającej bronić portu (68 opinii)
- 5 Wybudują chodnik w miejscu prowizorki (50 opinii)
- 6 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (136 opinii)
Nowa część terminala częściowo pokryta dachem. Trwa rozbudowa lotniska
Na gdańskim lotnisku trwa rozbudowa terminala pasażerskiego o tzw. pirs.
Na lotnisku w Gdańsku trwa rozbudowa terminala pasażerskiego o tzw. pirs, w którym od końca 2021 r. będą obsługiwani pasażerowie latający do krajów spoza strefy Schengen. Kilka dni temu rozpoczęły się prace przy pokryciu dachu, a jeszcze w tym roku na froncie elewacji pojawią się pierwsze elementy oszklenia terminala, który zwiększy przepustowość lotniska do 9 mln pasażerów rocznie. W tym roku - ze względu na pandemię - lotnisko obsłuży tylko ok. 2 mln pasażerów i zaciągnie kredyt na 100 mln zł.
Tuż obok powstaje pierwszy biurowiec w ramach budowy Airport City. Nowa przestrzeń komercyjna ma być dla lotniska "drugą nogą", na której spółka chce stanąć i zarabiać w czasach dekoniunktury lotniczej.
A ta w tym roku właśnie nadeszła.
- Nigdy bym nie pomyślał, że przyjdzie choć jeden dzień bez startujących samolotów. A to trwało 3,5 miesiąca - mówi Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego w Gdańsku. - Mimo trudnych czasów, w jakich się niespodziewanie znaleźliśmy, pozostaję optymistą. Wierzę, że po tym "wybuchu wulkanu" wygrzebiemy się z pyłu i ruszymy do przodu. Ludzie chcą latać, tylko trzeba stworzyć im do tego odpowiednie możliwości.
Dach i szklenie fasady jeszcze w tym roku
Ucieczką do przodu jest właśnie budowa pirsu i biurowców. Na tym pierwszym - budowanym za 255 mln zł - lada moment zawiśnie wiecha (trwają też przygotowania do zawieszenia wiechy na biurowcu Alpha). W połowie listopada ma być gotowa stalowa konstrukcja, na której oprze się dach nowego terminala. Pierwsze prace z tym związane już się rozpoczęły - blacha pokryła 1/3 powierzchni pirsu. W tym roku ma się też rozpocząć szklenie fasady, by zimą w części budynku można było prowadzić prace wykończeniowe.
- W części podziemnej już prowadzimy pierwsze roboty wykończeniowe, a więc prace tynkarskie i instalacyjne przy sieciach kanalizacyjnych i deszczowych. Trwa też murowanie ścian oraz ostatnie prace przy spawaniu stalowej konstrukcji dachu - wymienia Łukasz Rudnicki, kierownik kontraktu Doraco.
Choć docelowo dotychczasowy terminal będzie połączony z pirsem to na razie są to dwie oddzielne bryły. Połączenie nastąpi w końcowej fazie, by ograniczyć do minimum formalności związane z odprawą, którą robotnicy musieliby przechodzić w chwili przekraczania zastrzeżonej strefy. Nie muszą tego robić, gdy budynki są od siebie odseparowane.
Gotowe są już dwie z czterech klatek schodowych, którymi pasażerowie będą przemieszczać się między terminalem a samolotem. Trwają też prace przy stanowiskach autobusowych, gdzie pasażerowie będą wysadzani po przewiezieniu ich z samolotu.
Przebudowa czeka też część obecnego terminala. Wymienione będą m.in. stalowe schody, które zostaną zastąpione ruchomymi. Przeniesiona zostanie część pomieszczeń, wind oraz infrastruktury lotniskowej związanej z obsługą pasażerów, np. karuzel bagażowych. Jak zapewnia wykonawca, dla pasażerów uciążliwości z tym związane - jeśli będą odczuwalne - to tylko w minimalnym stopniu.
2 mln pasażerów w tym roku, 100 mln kredytu
Obecnie ruch na lotnisku jest umiarkowany. Z planowych do obsłużenia 5 mln pasażerów w tym roku, władze lotniska szacują, że będzie ich ok. 2 mln. Mniej jest też samych połączeń - z ponad 90 siatka skurczyła się do ok. 60 destynacji.
Jak szacuje prezes Kloskowski, powrót do ruchu sprzed pandemii może zająć ok. trzech lat.
- Ten rok zamkniemy stratą ok. 10 mln zł. W sumie szacujemy, że w kolejnych latach dziura w budżecie wyniesie od 70 do 100 mln zł. I właśnie taką kwotę musimy pożyczyć w banku, by sfinansować trwające inwestycje i mieć środki na bieżącą działalność. Warto dodać, że w czasie pandemii nie zwolniliśmy ani jednej osoby z powodu koronawirusa. Mimo, że wciąż czekamy na wsparcie z tzw. tarczy antykryzysowej - dodaje Kloskowski.
Opinie (119) ponad 10 zablokowanych
-
2020-10-09 12:54
Do czego to lotnisko...???
... na łyżwach możecie sobie tam pojeździć bo niebawem wszystkie loty odwołają...
- 4 1
-
2020-10-09 12:43
jak w
Dubaju.
- 3 0
-
2020-10-09 11:32
ta druga część wygląda jak uboga krewna - zamiast pociągnąć to porządnie to wygląda jak budy "szczęki"
jak już się inwestuje to powinno się to zrobić porządnie
- 7 1
-
2020-10-09 10:25
Kiedy ruszy budowa terminala na miedzynarodowym lotnisku Kosakowo ? (1)
Bylo obiecane i ja sie do Gdyni przeprowadzilem.
Janusz z Witomina- 7 1
-
2020-10-09 11:30
Nawet jak ruszy
to szybciej dojedziesz do tego gdańskiego.
- 0 0
-
2020-10-09 07:35
(1)
Prezydentowi Gdyni pozostały tylko marzenia o lotnisku
- 38 11
-
2020-10-09 11:24
I rozliczenie sie
z utopionych 100 baniek. Jedyny plus że gdyby jednak ruszyło to na roczne utrzymanie kolejne dziesiątki milionów trzeba by było pakować z gdyńskiego budżetu. Wtedy nawet na te wiadra białej farby by nie było.
- 2 2
-
2020-10-09 11:16
Jak na razie... Lotniska mają niezłe straty...
Cięcia, cięcia...
Nic jak na razie nie idzie ku lepszemu.
Będzie jeszcze gorzej niestety.- 7 1
-
2020-10-09 09:34
zaraz zaraz (1)
przecież premier niedawno mówił że wygraliśmy, żeby tłumnie na wybory, że niemcy nam zazdroszczą, ja tam mu wierzę, jak zawsze:)
- 13 3
-
2020-10-09 10:35
Za to do hejtu każda okazja jest dobra
- 0 4
-
2020-10-09 10:18
A co z Neptun Taxi (1)
Gdzie teraz ci emerytowani SB-ecy w swych 15 letnich złomach , śmierdzący potem i fajkami będą całymi dniami przestawać i czekać na Jelenia , kurs do Gdańska za 150 zł.
- 19 1
-
2020-10-09 10:25
Oni mają jakiś układ z lotniskiem.
Osobiście polecam ubera/bolta, dojedziesz do centrum Gdańska za 30pln.
- 3 3
-
2020-10-09 10:23
Pasuje jak pięść do nosa
Ten pirs
- 12 1
-
2020-10-09 10:23
Wow. Będzie w końcu osobny pirs dla Wielkiej Brytanii, Ukrainy i Turcji. No może jeszcze Bułgaria.
W żadne ciekawe miejsce z tego pseudoportu się nie doleci. Nawet z przesiadkami jest problem.- 7 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.