- 1 Wypadek i blokada obwodnicy. W akcji LPR (250 opinii)
- 2 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (203 opinie)
- 3 W majówkę ruszają linie sezonowe (48 opinii)
- 4 Napad na bank miał być żartem (134 opinie)
- 5 Umorzono śledztwo ws. pożaru hali sportowej (25 opinii)
- 6 Rozporządzenie ws. zakazu wstępu do lasów (168 opinii)
Nowa nawierzchnia Długiego Targu: jest zgoda konserwatora zabytków
Nawierzchnia środkowej części Długiego Targu będzie bardziej gładka, a jej boki - bardziej historyczne - konserwator zabytków zaakceptował koncepcyjny projekt remontu najważniejszej ulicy Gdańska. Ma ona być ułożona w większości z ciemnoszarej, granitowej i prostokątnej kostki. Szare płyty granitowe zostaną usunięte, a mała kostka, którą dziś wypełnione są dziury w nawierzchni, trafi na boki Długiego Targu.
Prostokątna kostka na środku Długiego Targu
Konserwator oczekuje jednak, że kostka będzie ciemniejsza niż ta, którą przedstawili mu pracownicy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Nowa kostka ma zastąpić znajdujące się dziś w tym miejscu płytki granitowe (w większości popękane) oraz ciemnoszarą, małą granitową kostkę o wymiarach ok. 10 x 12 cm, którą wypełnione są pęknięcia w płytkach.
- Płyty granitowe, jako całkowicie ahistoryczne, muszą zniknąć z Długiego Targu - zdecydował wojewódzki konserwator zabytków w Gdańsku Igor Strzok.
Na życzenie miasta konserwator zgodził się, by górna powierzchnia nowej kostki była płomieniowana. Jednak z uwagi na bezpieczeństwo pieszych sugeruje, by wykonawca wybrał jednak nawierzchnię groszkowaną.
Dlaczego?
Płomieniowanie granitu: co to jest i jakie są efekty
Płomieniowanie to zabieg polegający na włożeniu granitowych elementów do pieca o temperaturze bliskiej tysiąca stopni. W efekcie bardziej miękkie frakcje kamienia ulegają złuszczeniu i powierzchnia nabiera charakteru nieco szorstkiego. Jednak różnice poziomów pomiędzy fragmentami wystającymi a zagłębionymi są tak małe, że stają się niewyczuwalne.
Dodatkowo wierzchnia warstwa granitu jest na tyle osłabiona wysoką temperaturą, że początkowo szorstkie powierzchnie ulegają w naszym klimacie i przy dużym ruchu pieszych dość szybkiemu ścieraniu. Stają się więc dość gładkie, co może sprawić, że po deszczu i w czasie mrozów będą śliskie.
W przypadku nawierzchni groszkowanej takiego zagrożenia nie ma.
Boki Długiego Targu z małej, kwadratowej kostki
Mała, ciemnoszara kostka, która dziś znajduje się na dwóch centralnych pasach Długiego Targu, ma posłużyć uzupełnieniu nawierzchni w pasach bocznych.
Pasy boczne będą także posiadały rysunek "kraty", wykonany identycznie jak w pasach centralnych, z ciemnej granitowej kostki łupanej o wymiarach 10 na 10 lub 12 na 12 cm.
Oznacza to, że dwa pasy centralne otrzymają bruk o bardziej wyrównanej powierzchni, a pasy boczne utrzymają charakter nawierzchni bardziej chropowatej, odpowiadającej tradycyjnej.
Prace na Długim Targu mogą ruszyć jeszcze w tym roku
Pod koniec stycznia dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni szkicował możliwy harmonogram prac na Długim Targu.
- Jeśli konserwator zaakceptuje naszą koncepcję, to od razu bierzemy się do pracy - deklarował Mieczysław Kotłowski. - W ciągu miesiąca powstanie projekt budowlany, który przedstawimy konserwatorowi do zatwierdzenia. Po wydaniu przez niego decyzji zamówimy projekt wykonawczy oraz rozpiszemy przetarg na remont nawierzchni Długiego Targu. Wykonawca będzie musiał zacząć od zamówienia odpowiedniej liczby kostek i gdy ją otrzyma - przystąpi do prac.
Zdaniem dyrektora GZDiZ brukarze weszliby na Długi Targ po zakończeniu tegorocznego sezonu letniego i zeszliby z niego przed latem 2021 roku.
Remont nawierzchni to nie rewitalizacja Długiego Targu
Planowany przez ZDiZ i uzgadniany z konserwatorem remont nawierzchni Długiego Targu nie jest częścią kompleksowej przebudowy tej ulicy. Przebudowa wymaga znacznie poważniejszych prac projektowych, do których wytyczne konserwator dopiero opracuje, w kontakcie z Narodowym Instytutem Dziedzictwa. Taki remont nie odbędzie się zapewne wcześniej niż za kilka lat.
Docelowa rewitalizacja Długiego Targu powinna, zdaniem Igora Strzoka, opierać się na wykorzystaniu tradycyjnej dla tego miejsca:
- kostki rzędowej prostokątnej,
- kostki łupanej kwadratowej,
- dużych płyt granitowych, tak zwanych balastowych, które bardzo często stosowano, począwszy od XIX wieku.
Nie chodzi jednak o równo cięte, nowoczesne płyty z jasnego granitu, jakie niedawno ułożono np. na ulicy Rajskiej.
Odbudowa przedproży i zaznaczenie rynsztoków
- Długi Targ to "salon renesansowego Gdańska" i nie powinien być poligonem doświadczalnym zwolenników układania płytek - uważa Igor Strzok.
Zdaniem konserwatora na Długim Targu jest też miejsce dla zaznaczenia, a być może i odbudowy niektórych przedproży na północnej pierzei, a niewykluczone jest także zaznaczenie dawnych brukowanych rynsztoków.
Opinie (151) ponad 10 zablokowanych
-
2020-02-26 17:17
Bezsensowne
Topienie pieniędzy! Było dobrzee to zmian się zachciewa za grube pieniadze. Pytam po co? Dla kogo? Wszystkie kamienice na Targu i długiej sprzedane. Zainwestujcie w coś dla ludzi!
- 8 1
-
2020-02-26 16:41
Zrobcie tak aby nie bylo slisko!!!
- 7 0
-
2020-02-26 12:04
(3)
Będzie napewno fuszerka jak na Łąkowej.
Popęka po pół roku.- 23 11
-
2020-02-26 16:15
Ty już to na pewno wiesz! Co za głupek!
- 1 0
-
2020-02-26 13:14
i na Przeróbce,
- 2 0
-
2020-02-26 12:07
jak będą jeździć 40tonowe ciężarówki to tak
- 5 2
-
2020-02-26 15:22
ale dlaczego tylko środkowa część ?
- 1 0
-
2020-02-26 12:02
DŁUGI targ (6)
Jednego dnia było po deszczu i przy bramie złotej posliznełam się na płycie , okazało sie że po deszczu nawierzchnia jest ślizga.
- 17 9
-
2020-02-26 15:19
Babciu, na Długim Targu nie ma Złotej Bramy...
- 5 0
-
2020-02-26 15:08
śliSka jak juz.
- 3 0
-
2020-02-26 15:00
Po co się tam czołgasz moherze?
- 1 5
-
2020-02-26 12:21
Ale ubaw
Byłe tam. Widziałem twój szpagat.
- 3 0
-
2020-02-26 12:16
ale co, wtedy na ciebie zaglosowali Becia?
- 1 4
-
2020-02-26 12:07
jedź do Chorwacji. Po każdym deszczu będziesz leżeć. Taki urok materiału
- 4 3
-
2020-02-26 13:43
(3)
A kiedy przywrócona zostanie historyczna linia tramwajowa?
- 9 13
-
2020-02-26 15:18
atrapa linii tramwajowej ?
- 0 1
-
2020-02-26 15:11
Po co ?
- 0 1
-
2020-02-26 13:56
Póknij się w ten zakuty łeb! Może jeszcze zlikwidujmy auta i wszyscy w konie.
- 6 4
-
2020-02-26 15:11
Ostatnio prawie wywinelam orla
Na Dlugim Targu na plycie podczas deszczu,tak slisko jest
- 7 2
-
2020-02-26 11:48
Blokował blokował a teraz jest zgoda - o co chodzi kaman ? :) (5)
- 43 52
-
2020-02-26 14:57
jak to o co chodzi? przeciez wiadomo
- 1 3
-
2020-02-26 13:20
Uwierze jak zobacze ze nie wstrzymal remontu
- 3 4
-
2020-02-26 12:46
maliniak chodzio i inne wykończenie bez groszkowania, w tym artykule jest błąd
bo sugerują jakoby płomieniowanie było zatwierdzone a nie jest. Jest tylko groszkowania i były na ten temat juz ze 3 artykuły na tym portalu
- 9 1
-
2020-02-26 12:12
o okazanie laski.
powinno byc z polskimi literami hahaahaha
- 4 4
-
2020-02-26 11:50
A mógł pogryźć, albo środkowy palec pokazać o_O
- 20 4
-
2020-02-26 14:23
Płyty z drogi królewskiej.. (1)
...powinny trafić z powrotem tam gdzie były czyli na chodniki ulic Starego Miasta.
- 7 2
-
2020-02-26 14:53
O co kaman?
- 2 0
-
2020-02-26 14:33
Tylko żeby te plusy nie przesłoniły nam minusów...
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.