- 1 Z dworca na Jasień 80 zł (383 opinie)
- 2 Chcemy żyć w miastach 15-minutowych? (181 opinii)
- 3 Auto wjechało w pieszych i w budynek (268 opinii)
- 4 Idź na spacer śladem linii Gdynia - Kokoszki (62 opinie)
- 5 Rakieta Elona Muska nad Trójmiastem (107 opinii)
- 6 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (191 opinii)
Nowa oś komunikacyjna gdańskiego Południa za kilka lat?
Gdańsk przy okazji najbliższego rozdania środków unijnych chce zrealizować jedną z najważniejszych dróg na południu miasta. Właśnie ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla ul. Nowej Świętokrzyskiej, w ramach której uwzględniono także budowę trasy tramwajowej.
- Głównym celem realizacji ul. Nowej Świętokrzyskiej jest stworzenie zintegrowanego systemu transportowego, usprawnienie ruchu miejskiego oraz zwiększenie bezpieczeństwa i przepustowości układu komunikacyjnego. Dzięki wielowariantowej i wielobranżowej koncepcji programowo-przestrzennej możliwa będzie etapowa realizacja zadania [w tym także budowa np. tylko jednej jezdni w pierwszym etapie - dop. red.] - mówi Michał Piotrowski z biura prasowego gdańskiego magistratu.
Nowa droga będzie rozpoczynała się w rejonie skrzyżowania al. Havla ze "starą" ul. Świętokrzyską , a następnie omijała zabudowania "starych" Łostowic od południa, by w rejonie skrzyżowania z planowaną ul. Nową Niepołomicką , ponownie odbić ku północy do istniejącej ul. Świętokrzyskiej przy granicy z Kowalami . Docelowo w tym miejscu krzyżować się będzie z ul. Nową Bulońską Południową (zwaną też ul. Nową Jabłoniową - odc. południowy), która będzie wiodła między zbiornikami retencyjnymi w rejon ul. (Nowej) Warszawskiej , co w efekcie stworzy układ drogowy okalający Ujeścisko, Zakoniczyn i Łostowice.
- Projekt dla ul. Nowej Świętokrzyskiej jest przygotowywany pod perspektywę realizacji na lata 2016-2020. Zakres realizacji zostanie ustalony po przygotowaniu i analizie wielowariantowej koncepcji, a ostateczny wybór wariantu będzie zależał od analiz ruchu i wyboru wariantu koncepcji - dodaje Piotrowski.
Zwycięska pracownia, w przetargu ogłoszonym przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska, będzie musiała przygotować dokumentację projektową w terminie do 19 miesięcy od momentu zawarcia umowy.
Musi w niej uwzględnić projekt drogi dwujezdniowej o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Na całym przebiegu należy przewidzieć też torowisko tramwajowe, które zakończone będzie nie pętlą, lecz trójkątem torowym, pozwalającym na zawracanie wszystkim tramwajom eksploatowanym w Gdańsku, w tym także jednokierunkowym Pesom. Niewykluczone też, że docelowo trasa tramwaju zostanie przedłużona poprzez wspomnianą ul. Nową Bulońską Południową do ul. Nowej Warszawskiej i Nowej Bulońskiej Północnej.
Nowe przystanki tramwajowe zaplanowano na pętli tramwajowej Łostowice Świętokrzyska (pętla zostanie rozbudowana na wzór rozbudowanej przy okazji budowy al. Havla pętli Chełm Witosa , tak by możliwy był przejazd bez jej "okrążania", a także zawracanie tramwajów z ul. Nowej Świętokrzyskiej), przy skrzyżowaniu z ul. Kampinoską , ul. Niepołomicką , Wielkopolską , w rejonie Potoku Kowalskiego (wraz z budową dojść do budynków przy ul. Darżlubskiej i Kureckiej) oraz na skrzyżowaniu z istniejącą ul. Świętokrzyską . Dodatkowo przewidziano możliwość budowy w przyszłości przystanków na skrzyżowaniu z projektowaną ul. Nową Niepołomicką. Przystanki autobusowe będą usytuowane na wysokości odpowiedników tramwajowych.
- Chcemy, by nowe ulice na Południu były nie tylko elementami infrastruktury komunikacyjnej, ale pełniły też funkcje przestrzeni publicznych, estetycznych i funkcjonalnych. Tego typu zalecenia będą pojawiały się też dla kolejnych dróg, które przewidziano na Południu, a wcześniej częściowo zastosowane zostały już w projekcie ul. Nowej Bulońskiej Północnej - dodaje Michał Szymański, kierownik Referatu Estetyzacji w Urzędzie Miejskim.
Wzdłuż nowej ulicy przewidziano także budowę drogi rowerowej. W zależności od przyjętego ostatecznego wariantu, będzie to jednostronna droga o szerokości 3,5 metra (w przypadku budowy tylko jednej nitki ul. Nowej Świętokrzyskiej) lub dwustronna o szerokości 3 m (jeżeli powstanie od razu droga dwujezdniowa). Dodatkowo zaleca się budowę zadaszonych parkingów na co najmniej 20 jednośladów przy przystankach komunikacji miejskiej.
Warto przypomnieć, że ul. Nowa Świętokrzyska jest kolejną drogą wraz z torowiskiem tramwajowym, którą Gdańsk chce zrealizować w najbliższej perspektywie finansowej. Ta inwestycja zajmuje czwarte miejsce na liście planowanych, tuż za ul. Nową Bulońską Północną (wiadomo już, że powstanie w formie jednej dwupasmowej jezdni oraz torowiska tramwajowego), Nową Warszawską (niewykluczone, że będzie realizowana póki co tylko jako trasa tramwajowa) oraz Nową Politechniczną (również może powstać w formie wyłącznie tramwajowej).
Miejsca
Opinie (284) 7 zablokowanych
-
2014-08-25 10:57
budować aleje, a nie autostrady tnące miasto
tak jest moja opinia!
- 4 2
-
2014-08-24 18:38
a może by tak na południu (1)
pobudować zakłady pracy, biurowce, szkoły, przedszkola, aby wszyscy nie musieli zjeżdżać do centrum? Osiedla powinny być mini miasteczkami ( tak jak budowano stare dzielnice), a nie sypialniami
- 25 5
-
2014-08-25 10:56
oraz
Politechnikę, uniwersytet, rafinerię, stocznie, Intel itp. itd.
- 3 1
-
2014-08-24 15:43
artykuł wyborczy (1)
a ta pełzająca kampania wyborcz Adamowicza Pawła zwanego Budyniem powinna zostać odpowiednio oceniona przez PKW. Te plansze rozstawione na ulicach pod hasłem tak zmieniał sie Gdansl, te niby konferencjwe prasowe, te kolejne artykuły o planach i rozdawaniu srodków unijnych to wszystko zasługuje na potępienie i sporą grzywne ze strony PKW
- 35 10
-
2014-08-25 10:52
Podaj podstawę prawną tej nagany od PKW.
- 1 0
-
2014-08-24 16:09
Co na to wojewoda? (1)
Trasa się nie przysłuży całemu trójmiastu podobnie jak OPAT więc nie wiem czy ma w ogóle sens. Niech zablokuje dotacje tak jak to zrobił z planowanymi dotacjami dla OPATU. Powtarzam. Droga nie przyda się wszystkim mieszkańcom trójmiasta! Szkoda kasy! Nie rozumiem tego. Droga odciążająca trójmiasto, rumie, redę, wejherowo jest nie potrzebna a droga w pole jest?
- 8 27
-
2014-08-25 10:49
Ta droga będzie właśnie Drogą Wojewódzką 211,więc wojewoda ma jak najbardziej coś z nią wspólnego.
PS. Po wybudowaniu Al. Havla DW221 powinna prowadzić do węzła Unii Europejskiej,a nie w dół do Traktu.
- 2 0
-
2014-08-24 17:17
ciekawe kiedy porzadny basen Hrabia zbuduje dla mieszkancow,mam nadzieje ze zajmie sie tym juz inna osoba (2)
12 lat czekac na porzadny basen nie mowie o aguaparku czy smiesznym Mosirze na Chelmie gdzie jak w PRLu trzeba stac w kolejce po karnet a potem plywac z kilkoma osobami na jednym torze...
- 25 5
-
2014-08-25 10:42
A czemu niby to miasto ma budować basen??? Wybuduj prywatny basen,mądralo,i na nim zarabiaj. Ja mam dopłacać z podatków????!
- 1 2
-
2014-08-24 17:28
Ale za to co pół kilometra mamy centrum handlowe .
- 10 3
-
2014-08-24 18:27
Linia tramwajowa za pętlą Łostowice-Świętokrzyska (1)
Żeby ta linia miała sens, należy zbudować linię z Chełmu przez Orunię Górną, tak jak było to na początku planowane. Wystarczy spojrzeć na mapę. Tramwaj ma być konkurencyjny nie tylko w godzinach szczytu przy gołoledzi, ale i w normalnych warunkach. Obecny objazd przez Ujeścisko zabiera mnóstwo czasu. Na mapie jest projektowana linia z Oruni (Dolnej), ale najpierw trzeba by tam pociągnąć tory SKM i ekonomicznie to rozwiązanie jest gorsze, bo karta miejska do dojazdów nie wystarczy.
- 9 3
-
2014-08-25 10:34
Jesteś tytanem ekonomii (vide:"ekonomicznie gorzej,bo karta miejska")! LOL
- 1 1
-
2014-08-24 20:53
Nowa Politechniczna (1)
Nowa Politechniczna kiedys byla projektowana do wezla Kliniczna.
I wtedy nie musialaby sie "przepychac
(z tramwajem) przez skrzyzowanie Grunwaldzka- Do Studzienki....- 8 0
-
2014-08-25 10:27
Tak jest! A park przed Politechniką ZAORAĆ i zrobić Park End Rajd!
- 1 1
-
2014-08-24 22:12
Nowa Świętokrzyska powinna prowadzić do obwodnicy przez os. Cztery Pory Roku, (1)
a tramwaje tam własnie mogłby kończyć bieg...
- 5 6
-
2014-08-25 10:25
Jełopie,sam skończ bieg. Popatrz najpierw na mapę...
- 2 0
-
2014-08-24 22:41
wybory idą (1)
ludziom trzeba coś obiecać, u mnie na osiedlu nagle zaczęli robić drogi i chodniki z oświetleniem którego nie mogli ruszyć od 3 lat, ale widzę że teraz to zasuwają by wyrobić się przed październikiem
- 8 1
-
2014-08-25 10:23
Skandal,nie powinni nic u Ciebie robić,nigdy!
- 1 0
-
2014-08-24 23:17
PKM/SKM (1)
A czemu nikt nie rozważa np. budowy odnogi od PKM w rejonie poligonu w stronę południowych dzielnic miasta? Szybka kolej łącząca południowe tarasy z Wrzeszczem i Centrum chyba by najlepiej poprawiła infrastrukturę i prędkość przemieszczania się na większych dystansach. Tramwaj jest dobry na krótszych odległościach.
- 12 2
-
2014-08-25 10:21
PKM do Kolbud!
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.