• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa oś komunikacyjna gdańskiego Południa za kilka lat?

Krzysztof Koprowski
24 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Ulica Nowa Świętokrzyska będzie rozpoczynała się w rejonie węzła Łostowice Świetokrzyska i pobiegnie aż pod granicę miasta z Kowalami (na zdjęciu w prawo). Ulica Nowa Świętokrzyska będzie rozpoczynała się w rejonie węzła Łostowice Świetokrzyska i pobiegnie aż pod granicę miasta z Kowalami (na zdjęciu w prawo).

Gdańsk przy okazji najbliższego rozdania środków unijnych chce zrealizować jedną z najważniejszych dróg na południu miasta. Właśnie ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla ul. Nowej Świętokrzyskiej, w ramach której uwzględniono także budowę trasy tramwajowej.



Nowa Świętokrzyska to jedna z kilku dróg, które mają być głównymi osiami komunikacyjnymi gdańskiego Południa. Jej przebieg przed laty został wyznaczony we wszystkich dokumentach planistycznych, ale dopiero teraz istnieje szansa, że wreszcie doczeka się realizacji.

- Głównym celem realizacji ul. Nowej Świętokrzyskiej jest stworzenie zintegrowanego systemu transportowego, usprawnienie ruchu miejskiego oraz zwiększenie bezpieczeństwa i przepustowości układu komunikacyjnego. Dzięki wielowariantowej i wielobranżowej koncepcji programowo-przestrzennej możliwa będzie etapowa realizacja zadania [w tym także budowa np. tylko jednej jezdni w pierwszym etapie - dop. red.] - mówi Michał Piotrowski z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Nowa droga będzie rozpoczynała się w rejonie skrzyżowania al. Havla ze "starą" ul. Świętokrzyską zobacz na mapie Gdańska, a następnie omijała zabudowania "starych" Łostowic od południa, by w rejonie skrzyżowania z planowaną ul. Nową Niepołomicką zobacz na mapie Gdańska, ponownie odbić ku północy do istniejącej ul. Świętokrzyskiej przy granicy z Kowalami zobacz na mapie Gdańska. Docelowo w tym miejscu krzyżować się będzie z ul. Nową Bulońską Południową (zwaną też ul. Nową Jabłoniową - odc. południowy), która będzie wiodła między zbiornikami retencyjnymi zobacz na mapie Gdańska w rejon ul. (Nowej) Warszawskiej zobacz na mapie Gdańska, co w efekcie stworzy układ drogowy okalający Ujeścisko, Zakoniczyn i Łostowice.

- Projekt dla ul. Nowej Świętokrzyskiej jest przygotowywany pod perspektywę realizacji na lata 2016-2020. Zakres realizacji zostanie ustalony po przygotowaniu i analizie wielowariantowej koncepcji, a ostateczny wybór wariantu będzie zależał od analiz ruchu i wyboru wariantu koncepcji - dodaje Piotrowski.

Zwycięska pracownia, w przetargu ogłoszonym przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska, będzie musiała przygotować dokumentację projektową w terminie do 19 miesięcy od momentu zawarcia umowy.

Musi w niej uwzględnić projekt drogi dwujezdniowej o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Na całym przebiegu należy przewidzieć też torowisko tramwajowe, które zakończone będzie nie pętlą, lecz trójkątem torowym, pozwalającym na zawracanie wszystkim tramwajom eksploatowanym w Gdańsku, w tym także jednokierunkowym Pesom. Niewykluczone też, że docelowo trasa tramwaju zostanie przedłużona poprzez wspomnianą ul. Nową Bulońską Południową do ul. Nowej Warszawskiej i Nowej Bulońskiej Północnej.

Nowe przystanki tramwajowe zaplanowano na pętli tramwajowej Łostowice Świętokrzyska zobacz na mapie Gdańska (pętla zostanie rozbudowana na wzór rozbudowanej przy okazji budowy al. Havla pętli Chełm Witosa zobacz na mapie Gdańska, tak by możliwy był przejazd bez jej "okrążania", a także zawracanie tramwajów z ul. Nowej Świętokrzyskiej), przy skrzyżowaniu z ul. Kampinoską zobacz na mapie Gdańska, ul. Niepołomicką zobacz na mapie Gdańska, Wielkopolską zobacz na mapie Gdańska, w rejonie Potoku Kowalskiego zobacz na mapie Gdańska (wraz z budową dojść do budynków przy ul. Darżlubskiej i Kureckiej) oraz na skrzyżowaniu z istniejącą ul. Świętokrzyską zobacz na mapie Gdańska. Dodatkowo przewidziano możliwość budowy w przyszłości przystanków na skrzyżowaniu z projektowaną ul. Nową Niepołomicką. Przystanki autobusowe będą usytuowane na wysokości odpowiedników tramwajowych.

Najważniejszy element ul. Nowej Świętokrzyskiej to:

Przy projektowaniu nowej drogi i trasy tramwajowej znaczny nacisk położono też na estetykę. Projektanci będą musieli ściśle przestrzegać zaleceń Referatu Estetyzacji, a wśród zapisów znajdują się m.in. przygotowanie trzech wariantów słupów oświetleniowych i trakcyjnych, a także elementów małej architektury (referat zastrzega też możliwość wprowadzenia elementów z opracowywanego katalogu mebli miejskich), montaż ławek w odstępach co ok. 200 metrów wraz z koszami i stojakami rowerowymi, zaprojektowanie spójnego wyglądu szaf technicznych, montaż koszy na śmieci dla rowerzystów, projekty na zieleń wzdłuż ulic oraz na wyspach centralnych, a nawet w miarę możliwości zastępowania ekranów akustycznych odpowiednio zaprojektowanymi nasadzeniami.

- Chcemy, by nowe ulice na Południu były nie tylko elementami infrastruktury komunikacyjnej, ale pełniły też funkcje przestrzeni publicznych, estetycznych i funkcjonalnych. Tego typu zalecenia będą pojawiały się też dla kolejnych dróg, które przewidziano na Południu, a wcześniej częściowo zastosowane zostały już w projekcie ul. Nowej Bulońskiej Północnej - dodaje Michał Szymański, kierownik Referatu Estetyzacji w Urzędzie Miejskim.

Wzdłuż nowej ulicy przewidziano także budowę drogi rowerowej. W zależności od przyjętego ostatecznego wariantu, będzie to jednostronna droga o szerokości 3,5 metra (w przypadku budowy tylko jednej nitki ul. Nowej Świętokrzyskiej) lub dwustronna o szerokości 3 m (jeżeli powstanie od razu droga dwujezdniowa). Dodatkowo zaleca się budowę zadaszonych parkingów na co najmniej 20 jednośladów przy przystankach komunikacji miejskiej.

Warto przypomnieć, że ul. Nowa Świętokrzyska jest kolejną drogą wraz z torowiskiem tramwajowym, którą Gdańsk chce zrealizować w najbliższej perspektywie finansowej. Ta inwestycja zajmuje czwarte miejsce na liście planowanych, tuż za ul. Nową Bulońską Północną (wiadomo już, że powstanie w formie jednej dwupasmowej jezdni oraz torowiska tramwajowego), Nową Warszawską (niewykluczone, że będzie realizowana póki co tylko jako trasa tramwajowa) oraz Nową Politechniczną (również może powstać w formie wyłącznie tramwajowej).

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (284) 7 zablokowanych

  • tramwaj jak najbardziej

    nie ma lepszego środka lokomocji od niego

    • 5 2

  • najważniejsze są zalecenia Referatu Estatyzacji (2)

    Zatem trasa będzie obwieszona szmatami, z którymi będą potem dzielnie i nieskutecznie walczyć.

    • 51 13

    • (1)

      jak wracałem dziś z wdzydz kiszewskich to stało kilka szmat przy drodze nawet.

      • 11 0

      • To nie sz*aty tylko jagódki

        • 1 2

  • fotografia (1)

    to gniot stojąc na Łostowicach widzę soje osiedle a tu go brak to jakaś kicha

    • 1 1

    • popatrz w prawo..

      • 0 0

  • POwskie brednie (6)

    Propaganda przedwyborcza budynia. Temu panu już dziękujemy!!! Platforma tonie ratuj się kto może!!!

    • 100 64

    • Mało się zbudowało za jego kadencji?

      • 3 2

    • Wybierzcie mnie bo lubię władzę.

      I apanaże w radach nadzorczych...

      • 2 2

    • ciekawe, co proponujesz? (3)

      • 12 8

      • Zagłosujemy inaczej, to będziemy mieli zamiast przystanków tramwajowych, przystanki drogi krzyżowej (z pomnikami świętej rodziny smoleńskiej).

        • 11 3

      • Ckolwiek byle nie budyń

        będzie lepsze.

        • 5 8

      • smoleńską mgłę i trotyl

        • 20 14

  • Glosujcie na Budynia! (3)

    Za 100 lat pusci tramwaj na Osowę...
    Obiecuję;)

    • 79 51

    • Nie można mu przecież odjąć od ust tych rad nadzorczych i wojaży.

      Słońce Gdańska musi być prezydentem inaczej czarna noc dla gdańszczan nadejdzie, bieda i choroby. Gwiazdy spadną i trzęsienia ziemi będą.....itp.

      • 2 2

    • (1)

      Wybacz ale do platformiarzy nie dojdzie takie gadanie co widać po głosach pod twoim komentarzem. To jest grupa niereformowalna. Ci co głosują na Adamowicza dalej będą na niego głosować. Trzeba zachęcić ludzi nieaktywnych politycznie, którzy w ogóle nie korzystają z wyborów do głosowania na nowych kandydatów.

      • 7 8

      • Zachętą może być różaniec i gałązki brzozy .....

        • 2 2

  • Niech Adamowicz zacznie od podstawy. Wspólnego biletu w cenie max. 100 zł. (4)

    I nie mówcie że się nie da bo przykład warszawy pokazuje inaczej. Czyli powinien objąć pkm ztm i skm w całej naszej aglomeracji!

    • 160 13

    • (2)

      wspólnego z kim? masz na myśli całe Trójmiasto?

      • 7 7

      • (1)

        zapytaj sie swojego szefa co znacY aglomeracja
        ... gom czy jal mu tam

        • 11 2

        • Bardzo dobre pytanie.

          • 0 0

    • Wspólny bilet

      A kto będzie dopłacać, bo Wawie chodzi ale na komunikacji miejskiej z PKP już nie jest tak cudownie

      • 4 6

  • Fajny

    Jak tu żyć panie premierze ?

    • 0 3

  • Parking pętla Łostowice - Świętokrzyska. Dwa wory ze śmieciami leżą od 17 maja 2014 a co chwilę jeżdżą czyściciele sprzątacze.

    • 6 0

  • Wybory powinny być częściej (5)

    bo projekty przyspieszają..

    • 226 5

    • prima apri... a nie, przepraszam... to wybory

      • 1 2

    • jesli dobrze przeczytalem - nowa bulonska juz na 100% jednopasmowa dwukierunkowa? (3)

      • 8 1

      • slusznie (1)

        Ta droga nie ma byc wjazem do miasta dla calego poludnia. Gdzie chcesz potem na Morenie, czy Wrzeszczu te samochodu upchnac?

        Jak mialbys z Moreny dojechac do centrum? Slowackiego? Malo zapchana? Czy moze Nowolipiem i Kartuska?

        Czy Wy nie rozumiecie, ze to nie jest niczyja zlosliwosc, a prawa fizyki? Na dwupasmowej staloby po prostu wiecej samochodow w korku, bo nie byloby gdize ich zmiescic w rdzennych dzielnicach (Srodmiescie, Wrzeszcz, Oliwa)

        • 3 3

        • proponuję zwęzić obwodnice do jednego pasa...

          bo na końcu obwodnicy w Gdyni "nie ma gdzie zmieścić" tych samochodów, co nio jeżdżo

          • 6 0

      • to tak samo poroniony pomysł ...

        ... jak brak pasa łączącego wjazd z lotniska na obwodnice w stronę Tczewa z pasem zjazdowym na węźle Karczemki. Brakuje 500 m drogi a wyeliminowało by to codziennie setki niebezpiecznych sytuacji.

        • 11 1

  • Fu

    Najbrzydsza dzielnica miasta

    • 1 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane