- 1 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (350 opinii)
- 2 Oszukane "30 stopni" w majówkę (33 opinie)
- 3 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (273 opinie)
- 4 "Majówkowa dyspensa": hit czy kit? (115 opinii)
- 5 W Oliwie kwitną wiśnie jak w Tokio (75 opinii)
- 6 Kronika oblężenia Gdańska 1734. Część 3 (19 opinii)
Nowa oś komunikacyjna gdańskiego Południa za kilka lat?
Gdańsk przy okazji najbliższego rozdania środków unijnych chce zrealizować jedną z najważniejszych dróg na południu miasta. Właśnie ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla ul. Nowej Świętokrzyskiej, w ramach której uwzględniono także budowę trasy tramwajowej.
- Głównym celem realizacji ul. Nowej Świętokrzyskiej jest stworzenie zintegrowanego systemu transportowego, usprawnienie ruchu miejskiego oraz zwiększenie bezpieczeństwa i przepustowości układu komunikacyjnego. Dzięki wielowariantowej i wielobranżowej koncepcji programowo-przestrzennej możliwa będzie etapowa realizacja zadania [w tym także budowa np. tylko jednej jezdni w pierwszym etapie - dop. red.] - mówi Michał Piotrowski z biura prasowego gdańskiego magistratu.
Nowa droga będzie rozpoczynała się w rejonie skrzyżowania al. Havla ze "starą" ul. Świętokrzyską , a następnie omijała zabudowania "starych" Łostowic od południa, by w rejonie skrzyżowania z planowaną ul. Nową Niepołomicką , ponownie odbić ku północy do istniejącej ul. Świętokrzyskiej przy granicy z Kowalami . Docelowo w tym miejscu krzyżować się będzie z ul. Nową Bulońską Południową (zwaną też ul. Nową Jabłoniową - odc. południowy), która będzie wiodła między zbiornikami retencyjnymi w rejon ul. (Nowej) Warszawskiej , co w efekcie stworzy układ drogowy okalający Ujeścisko, Zakoniczyn i Łostowice.
- Projekt dla ul. Nowej Świętokrzyskiej jest przygotowywany pod perspektywę realizacji na lata 2016-2020. Zakres realizacji zostanie ustalony po przygotowaniu i analizie wielowariantowej koncepcji, a ostateczny wybór wariantu będzie zależał od analiz ruchu i wyboru wariantu koncepcji - dodaje Piotrowski.
Zwycięska pracownia, w przetargu ogłoszonym przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska, będzie musiała przygotować dokumentację projektową w terminie do 19 miesięcy od momentu zawarcia umowy.
Musi w niej uwzględnić projekt drogi dwujezdniowej o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Na całym przebiegu należy przewidzieć też torowisko tramwajowe, które zakończone będzie nie pętlą, lecz trójkątem torowym, pozwalającym na zawracanie wszystkim tramwajom eksploatowanym w Gdańsku, w tym także jednokierunkowym Pesom. Niewykluczone też, że docelowo trasa tramwaju zostanie przedłużona poprzez wspomnianą ul. Nową Bulońską Południową do ul. Nowej Warszawskiej i Nowej Bulońskiej Północnej.
Nowe przystanki tramwajowe zaplanowano na pętli tramwajowej Łostowice Świętokrzyska (pętla zostanie rozbudowana na wzór rozbudowanej przy okazji budowy al. Havla pętli Chełm Witosa , tak by możliwy był przejazd bez jej "okrążania", a także zawracanie tramwajów z ul. Nowej Świętokrzyskiej), przy skrzyżowaniu z ul. Kampinoską , ul. Niepołomicką , Wielkopolską , w rejonie Potoku Kowalskiego (wraz z budową dojść do budynków przy ul. Darżlubskiej i Kureckiej) oraz na skrzyżowaniu z istniejącą ul. Świętokrzyską . Dodatkowo przewidziano możliwość budowy w przyszłości przystanków na skrzyżowaniu z projektowaną ul. Nową Niepołomicką. Przystanki autobusowe będą usytuowane na wysokości odpowiedników tramwajowych.
- Chcemy, by nowe ulice na Południu były nie tylko elementami infrastruktury komunikacyjnej, ale pełniły też funkcje przestrzeni publicznych, estetycznych i funkcjonalnych. Tego typu zalecenia będą pojawiały się też dla kolejnych dróg, które przewidziano na Południu, a wcześniej częściowo zastosowane zostały już w projekcie ul. Nowej Bulońskiej Północnej - dodaje Michał Szymański, kierownik Referatu Estetyzacji w Urzędzie Miejskim.
Wzdłuż nowej ulicy przewidziano także budowę drogi rowerowej. W zależności od przyjętego ostatecznego wariantu, będzie to jednostronna droga o szerokości 3,5 metra (w przypadku budowy tylko jednej nitki ul. Nowej Świętokrzyskiej) lub dwustronna o szerokości 3 m (jeżeli powstanie od razu droga dwujezdniowa). Dodatkowo zaleca się budowę zadaszonych parkingów na co najmniej 20 jednośladów przy przystankach komunikacji miejskiej.
Warto przypomnieć, że ul. Nowa Świętokrzyska jest kolejną drogą wraz z torowiskiem tramwajowym, którą Gdańsk chce zrealizować w najbliższej perspektywie finansowej. Ta inwestycja zajmuje czwarte miejsce na liście planowanych, tuż za ul. Nową Bulońską Północną (wiadomo już, że powstanie w formie jednej dwupasmowej jezdni oraz torowiska tramwajowego), Nową Warszawską (niewykluczone, że będzie realizowana póki co tylko jako trasa tramwajowa) oraz Nową Politechniczną (również może powstać w formie wyłącznie tramwajowej).
Miejsca
Opinie (284) 7 zablokowanych
-
2014-08-25 07:12
Zamiast zagęszczać tramwaje w mieście, (1)
np. linia Niedźwiednik - Zaspa - Brzeźno, puszcza się je na trasy pozamiejskie. To poroniony pomysł i bardzo kosztowny.
- 0 7
-
2014-08-25 10:16
Przecież zagęszczają (linia na Morenę,planowana Nowa Politechniczna),powinni jeszcze przedluzyc od Wojska Polskiego do
- 2 1
-
2014-08-24 17:43
wszędzie robią tylko nie tam gdzie trzeba (4)
A Osowa aż się prosi o szerszą drogę dojazdową i tramwaj. Ale robią wszędzie tylko nie tam a tyle sie tu wybudowało mieszkań
- 6 24
-
2014-08-25 10:14
ktoredy mialby jechac tramwaj na i po osowej???
- 4 0
-
2014-08-24 22:44
tramwaj w Osowej?
bede protestowac...;)
- 6 2
-
2014-08-24 17:48
Jak przeprowadzisz się na Południe z Osowej, to będziesz przeciwko PKMce na Osową protestować?
- 14 1
-
2014-08-24 17:45
Nie wspominajac już o kompletnym braku ścieżek rowerowych
- 2 5
-
2014-08-25 08:45
Tramwaje ogólnie to porażka! Bardzo wysoki koszt budowy infrastruktury oraz (5)
skomplikowanie całego ruchu ulicznego i jego spowolnienie. W razie awarii/wypadku jednego tramwaju, pół miasta komunikacyjnie sparaliżowane i prawie cały rozkład komunikacji miejskiej się sypie nawet na kilka godzin. Czas dojazdu do celu jest znacznie dłuższy, niż gdyby na tej samej trasie jechał autobus (mowa o sytuacji bez korków). Tramwaj w przeciwieństwie do autobusu więcej stoi, niż jedzie.
Skoro jest miejsce na tory, to lepiej i taniej zrobić w tym miejscu buspasy. A jak ma być ekologicznie, to trolejbusy.- 6 11
-
2014-08-25 08:53
LOL. A autobus,rozumiem,nie stoi na światłach,a w razie stłuczki przelatuje nad miejscem wypadku? (4)
- 4 2
-
2014-08-25 09:04
Autobus może skorzystać z zielonej strzałki, a w razie stłuczki zjechać na (3)
drugi pas i ominąć stojące samochody.
- 3 4
-
2014-08-25 09:12
Taaak,bo w razie stłuczki bez problemu omija się ją drugim pasem... LOL. (1)
- 1 1
-
2014-08-25 10:07
Czy coś ci uciska mózg? Myślenie sprawia ci ból?
Jest tylko jeden rodzaj stłuczek?
- 0 3
-
2014-08-25 10:04
Sporo założeń
Oczywiście, ale trzeba założyć, że :
- droga ma co najmniej dwa pasy lub że zderzenie było na skrzyżowaniu i jest 2 pas do skrętu w prawo.
- Jest możliwość przejechania pasem pod prąd i nic nie jedzie.
- wyminięcie pojazdu nie stanowi zagrożenia dla prowadzonego autobusu.
Noi oczywiście rozmawiamy o awariach aut, a nie omijaniu aut w korkach, bo omijanie aut stojących w korku i wbijanie się z powrotem za światłami na pas jazdy na wprost to jest akurat łamanie przepisów, które czasami można zaobserwować.- 2 0
-
2014-08-25 08:35
to południe jest na zachodzie
należy chodzić z kompasem bo w/g ZDiZ południe jest i w Jasieniu i Chełmie i Oruni Górnej oraz w wielu innych miejscach tylko nie napołudniu miasta czyli Św. Wojciechu, Lipcach Maćkowych
- 7 4
-
2014-08-25 07:57
Wybory.
Kiełbasa wyborcza ruszyła. Jesteśmy bardzo bogatym miastem skoro nas stać na budowę tak szerokich ścieżek rowerowych a piesi maja tylko ochłap dla siebie. Nie ma takiego ruchu, żeby budować takie szerokie ścieżki. Zniszczyli ul. Wita Stwosza dla ścieżki a rowerzystów brak i jeszcze zrobił sie koreczek na skrzyżowaniu z Bażyńskiego. Codziennie to obserwuję. Czas rozliczyć już z tych chorych pomysłów osoby odpowiedzialne. Dlaczego nie ma konsultacji społecznych z mieszkańcami.
- 11 3
-
2014-08-24 21:21
liczba mieszkańców Gdańska nie rosnie (1)
Uważam, że tereny do obwodnicy to jeszcze można zabudowywać, bo jest ich sporo ale nie ma sensu w tej sytuacji demograficznej rozbudowywać dalej, bo rodzi to potem takie następne koszatowne inwestycje drogowe co jest trochę bez sensu. Ostatnio jest moda na rozbudowę miasta do wewnątrz. Jest jeszcze sporo terenów, np. ogródki działkowe praktycznie w centrum miasta.
- 11 5
-
2014-08-25 07:36
Ale po co się pchać na górny taras, skoro masa miejsca jest w każdej "starej" dzielnicy. To władze obecne, forsowane przez developerów, robią kipisz z gruntami któe sa zabudowywane ad hoc i kupowane przez osoby spoza Trójmiasta. Ponieważ nie mamy do czynienia z wolnym rynkiem (to co się tym określa to tylko pozory) a urzędnicy decydują o wielu sprawach, równie dobrze mogliby decydować w interesie mieszkańców jak i samego miasta.
- 2 1
-
2014-08-25 07:15
Władze Gdańska
Nowa Podmiejska to priorytet!
Naprawcie to czego niedopilnowliście, Modernizacji PKP PLK linii E-65, brak bezkolizyjnego przejazdu kolejowego w Gdańsku na Południe od granic Miasta!- 3 2
-
2014-08-24 17:39
Budyń i debile peło dostali śwora z tymi drogami (2)
Buduja drogi i to wszystko zwala się do centrum które jest zawalone gratami,parkują na trawnikach rozjeżdżając je a straż miejska nic z tym nie robi.Co z tego ze budujecie coraz wiecej dróg jak ruch odbywa się i tak w ściśle określonych kierunkach
- 17 8
-
2014-08-25 02:09
zmień psychiatrę bo ten Ci nie pomaga (1)
- 2 3
-
2014-08-25 07:13
Raczej się tobie należy. Wpis który komentowałeś jest jak najbardziej trzeźwy, w odróżnieniu od twego.
- 2 0
-
2014-08-25 06:28
tramwaje ale tylko ekspresy bo nie wyobrażam sobie dojazdu z Zakoniczyna do centrum w 1 h bo trasa poprowadzona esami floresami
- 5 0
-
2014-08-24 15:54
(1)
Wybory idą. Rozpoczęło się rozdawanie kiełbasy wyborcze :-)
- 27 5
-
2014-08-25 02:06
te trasy sa w planach na 2016-20 od kilku lat
- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.