• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe autobusy dotarły do Gdańska

Maciej Korolczuk
17 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 30 nowych autobusów we flocie GAiT

20 nowych Mercedesów Citaro dotarło już do Gdańska. Pięć z nich jeździ już po ulicach miasta.


Po 13 miesiącach od rozstrzygnięcia przetargu do Gdańska dotarły pierwsze nowe autobusy Mercedes Citaro. W bazie przy al. Hallera stoi już ok. 20 nowych autobusów, kolejnych 26 dojedzie w najbliższych dniach. Miasto zapłaciło za nie prawie 80 mln zł.



Na razie gotowych do eksploatacji jest pięć z 20 sztuk, które już dotarły do bazy GAiT. Trzy z nich to autobusy przegubowe, a dwa to pojazdy typu midi. Mercedesy już rozpoczęły kursy z pasażerami.

W kolejnych trwają prace, by przystosować je do funkcjonowania we flocie GAiT.

- Trzeba w nich zamontować elementy Systemu Informacji Pasażerskiej, gniazda USB, monitoring i bramki liczące pasażerów - wymienia Alicja Mongird, rzecznik GAiT. - Czekamy na pozostałe z 46 zamówionych autobusów. Będą się one pojawiać sukcesywnie w kolejnych dniach.
Miasto zapłaciło za wymianę 1/4 swojej floty prawie 80 mln zł. Przypomnijmy, że GAiT ma w planach także dzierżawę 48 identycznych pojazdów, co sprawi, że w przyszłym roku co drugi autobus w Gdańsku będzie nowoczesny i przede wszystkim ekologiczny.

Nowe pojazdy spełniają normę Euro VI emisji spalin, co oznacza, że w porównaniu do Euro V zmniejszy się emisja cząstek stałych o 66 proc. i tlenków azotu o 80 proc. Warto dodać, że po Gdańsku wciąż jeżdżą pojazdy z normą Euro III i to one w pierwszej kolejności będą wymieniane na nowy tabor.

  • Za 46 autobusów miasto zapłaciło 79 mln zł. Pierwsze z nich już wyjechały na ulice Gdańska.

- Na tym nie kończymy, bo w planach są kolejne przetargi na nowe autobusy i tramwaje. Naszym celem jest, by dysponować autobusami nie starszymi niż 8 lat - podkreśla Maciej Lisicki, prezes GAiT.
Poza dbałością o środowisko, nowe autobusy wyróżniają się wysokim stopniem bezpieczeństwa i wygody nie tylko dla pasażerów, ale i kierowców. Kabina, w której kierujący spędzają codziennie po minimum 8 godzin, została w pełni zaprojektowana w oparciu o sugestie pracowników GAiT, którzy w specyfikacji określili swoje wymagania. Znalazły się w nich m.in. odpowiednia przestrzeń na nogi, lodówka, klimatyzacja, defibrylator, czujnik dymu papierosowego, wieszak na ubranie i podstawka na telefon. Nowością jest też wygodniejszy i podgrzewany fotel.

W kontekście zbliżających się małymi krokami wakacji, pasażerowie w nowych pojazdach nie powinni też narzekać na klimatyzację. Ta ma działać automatycznie i wydajnie, nawet w upalne dni z uwzględnieniem często otwieranych drzwi. Zadbano też o silnik, którego komora została wyposażona w urządzenia do detekcji i gaszenia ewentualnego pożaru. Z udogodnień, do których pasażerowie już się zdążyli przyzwyczaić jest też tzw. przyklęk, dzięki któremu bok pojazdu można obniżyć nawet o 6 cm, co ułatwia wejście i wyjście oraz wandaloodporna tapicerka.

- Wszystkie nowe autobusy, niezależnie od typu, objęte są gwarancją na 36 miesięcy lub do przebiegu 250 tys. km. Dodatkowo zewnętrzne powłoki lakiernicze oraz elektronika pokładowa objęte są gwarancją na 60 miesięcy, a rama podwozia, nadwozie i blachy poszycia zewnętrznego na 120 miesięcy - dodaje Mongird.
Obecnie GAiT dysponuje 230 autobusami, które w ciągu roku przewożą 175 mln pasażerów, pokonując w tym czasie ponad 28 mln km.

Opinie (245) ponad 20 zablokowanych

  • Miały dziś wyjechać

    I jak zwykle nic z tego

    • 9 3

  • Mogliby zamontować jakiś silnik turbo, to była by heca na całom Polskę (2)

    Najszybsze autobusy we kraju. Ludzie by byli wkurzoni że za szybko na miejsce dojeżdżaja i muszą czekać na następny autobus

    • 27 30

    • Wszystkie mają turbo

      • 7 0

    • ale te silniki chyba mają turbinę

      • 10 0

  • Dobrze że marce a nie many jak w Gdyni (3)

    • 2 10

    • Właśnie nie bo MAN _y (1)

      Lepsze od Merca.

      • 5 1

      • Many dużo gorsze. To inna liga

        • 0 2

    • Merce

      • 2 0

  • Phy (4)

    A polskich nie było?
    Trochę patriotyzmu.

    • 17 18

    • O jakie polskie autobusy pytasz?Solaris nie jest juz polską firmą i nie ma co ukrywać jest gorszy od mercedesa.Autosan nadaje się na delikatne trasy i delikatnych pasażerów a ursus lepiej będzie jak zajmnie się dalej produkcją traktorów.

      • 7 0

    • (2)

      Słyszałeś co to przetarg?

      • 7 2

      • (1)

        Można było dołożyć 99% kryterium "czy narodowe".

        • 4 3

        • I nastepnego dnia wjazd CBA

          • 9 0

  • tu Mercedesy, od gumofilców z Bydgoszczy - PESY (1)

    bez siedzeń, światła, bez mózgu

    • 9 19

    • PESA - pojazdy eksperymentalne są awaryjne.

      • 5 2

  • Niech wreszcie wykupia na nie AC bo kierowcy nie chca nimi jezdzic

    • 22 0

  • Z podanych danych wynika, ze autobus przeciętnie rocznie pokonuje Ok 127 tys km. Zatem gwarancja na 250 tys km to de facto dwa lata a nie żadne 36 mcy

    • 7 3

  • W tych autobusach nie jest wygodnie (1)

    Jest za dużo wąskich, podwójnych siedzeń, co powoduje, że ani nie siedzi się wygodnie, ani nie stoi. Panuje straszny tłok i ciasnota. Ale władza jeździ limuzynami więc o czym mowa?

    • 27 13

    • Ja było mniej siedzeń a więcej miejsc stojących to pisałeś dokładnie odwrotnie

      Ps jak się w siedzeniu nie miescisz to polecam dietę MŻ

      • 11 1

  • Pytanie .

    Czy będą kolizje w zajezdni autobusowej ?

    • 9 3

  • Taaaa

    Jeżeli te normy Euro VI są takie jak w VW to lepiej od razu założyć maski p-gaz.

    • 20 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane