• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe lodołamacze na Wisłę za ponad 70 mln zł

Arnold Szymczewski
14 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Gdańskie lodołamacze mają od 24 do 31 lat. To bardzo wysłużone jednostki. Gdańskie lodołamacze mają od 24 do 31 lat. To bardzo wysłużone jednostki.

Ponad 70 mln zł kosztować będą cztery nowe lodołamacze, które zostaną wybudowane na zlecenie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Jednostki mają zacząć kruszyć lód na Wiśle w 2021 roku. Zakup zostanie dofinansowany w 85 proc. ze środków Unii Europejskiej.



Czy rozbudowa floty lodołamaczy jest potrzebna?

Do gdańskiej floty należy obecnie sześć lodołamaczy, są to Tygrys, Orka, Rekin, Żbik, Foka i Wilk. Najstarsze z nich służą już od 30 lat.

Dlatego RZGW w Gdańsku szykuje się do zakupu czterech nowych jednostek. Zamówienie obejmuje jeden lodołamacz czołowy, który będzie przeznaczony do rozbijania grubej tafli lodu i trzy lodołamacze liniowe, które posłużą do rozdrabniania pokruszonego lodu i poszerzania rynny wyłamanej przez lodołamacze czołowe.

- Wszystkie cztery statki będą dostosowane do warunków panujących na Dolnej Wiśle - mówi Bogusław Pinkiewicz, rzecznik prasowy RZGW. - Nowe lodołamacze zostaną wyposażone w nowoczesne systemy sterowania i blisko dwa razy mocniejsze silniki, dzięki specjalnym instalacjom statki będą mogły gasić pożary oraz zwalczać rozlewy olejowe.
Do ogłoszonego przetargu na zaprojektowanie i budowę statków zgłosiły się dwie stocznie: Gryfia ze Szczecina i Remontowa Shipbuilding. Pierwsza zadeklarowała wykonanie zadania za niewiele ponad 70 mln zł. Oferta stoczni z Gdańska opiewała na kwotę 73,8 mln zł.

Jednak o wyborze oferty cena decyduje w 60 proc. Pozostałe kryteria to doświadczenie wykonawcy (20 proc.), oraz gwarancja i czas dotarcia serwisu (po 10 proc.).

W tym przypadku Gryfia też jest lepsza od konkurencji, bowiem daje 60 miesięcy gwarancji i czas reakcji serwisu wynoszący 8 godzin. Oferta Remontowej Shipbuilding wynosi odpowiednio 24 miesiące i 36 godzin.

We wtorek podpisana została umowa o dofinansowanie zakupu lodołamaczy, które wyniesie 85 proc.

Jednocześnie planowany jest remont portu w Przegalinie, gdzie te jednostki cumują. Całe przedsięwzięcie również ma być finansowane ze środków UE.

Miejsca

Opinie (59) 6 zablokowanych

  • Pływałem trochę takim w Miami Beach.. (1)

    ..by po roku pracy kupić sobie upragniony jacht,którym pływam wraz z Moja piękną towarzyszką Sami Yoko.

    • 0 2

    • Nie podszywaj sie klonie!

      • 0 0

  • Czy wysłużone trudno powiedzieć, ale każdy mech. i motor poradzą sobie z podstawowym zestawem kluczy i ich robota będzie wykonana na 100%. Nowe fakt inny świat ale koszta utrzymania serwis to już inna bajka....

    • 0 0

  • Mistrzowskie kryteria (2)

    W sumie bez otwierania ofert wiadomo było kto wygra
    CENA
    Gryfia - stawka urzędowa. koncept budowy wokół Polskiej Grupy Zbrojeniowej i nowej stoczni wojennej z Radomia największego w Europie koncernu stoczniowego sprawia że właściciele muszą się pochwalić budową nowych statków najlepiej dla polskich odbiorców. Liczy się sukces medialny a nie wynik finansowy zatem cena nie gra żadnej roli
    remontowa - musi na tym cokolwiek zarobić
    GWARANCJA
    Gryfia - Jak się chce urwać kontrakt w postępowaniu o zamówienie publiczne za każdą cenę to okres gwarancji nie gra żadnej roli. Przecież pięć lat szybko zleci
    Remontowa - nie jestem w tym aż taki biegły ale pewnie tylko 2 lata wynikają z gwarancji udzielanych przez producentów kluczowych elementów wyposażenia
    CZAS REAKCJI
    Dla mnie wszystko jasne
    Gryfia - z kompletem niezbędnych do napraw części oraz niezbędną ekipą naprawczą będzie latać do portu w Przegalinie śmigłowcem
    DOŚWIADCZENIE
    Tu faktycznie Gryfia ma na swoim koncie budowę lodołamaczy. Nie zmienia to jednak faktu, że Remontowa ma na swoim koncie także jednostki przeznaczone do żeglugi w warunkach ekstremalnych w tym warunkach lodowych i polarnych
    SUMMA SUMARUM
    Transparentne uzasadnienie wyników transparentnego przetargu. A jak się coś nie uda to zawsze można dorzucić parę złotych z podatków na dokapitalizowanie interesu

    • 5 1

    • Te "doświadczenie w warunkach ekstremalnych w tym warunkach lodowych i polarnych" stoi przy nabrzeżu RSB i czeka na klienta - RAL 108. Problemów z kontenerowcami było mnóstwo.

      • 1 0

    • Problemem RSB nie jest cena, gwarancja czy obsługa...

      ... problem RSB jest taki, że nie potrafi się wywiązać z terminu wykonania. Bardzo wyróżnił to okres 2014-2016. Ile na chwilę obecną mają jednostek,których nie odebrali Armatorzy głównie przez grubo przewalone terminy wykonania tych statków, 3-4? 202/1, 202/2, 204. Ciągle stoją promy 6xx/x. RSB niedługo będzie mogła się przekształcić ze stoczni na armatora. To od strony wykonawcy. Od strony pracodawcy - kim niby takie zamówienie zrealizować, skoro w ubiegłym roku 1/2 pracowników wyleciała na bruk? O stronie finansowej nawet nie wspominam, bo nijak się mają oczekiwania Kierownictwa i służb kontrolnych do oferowanych zarobków. Od strony kooperanta się nie wypowiem, gdyż zakres mojej wiedzy ogranicza się do zaledwie kilku firm, więc zostawię pole do popisu innym.

      • 0 1

  • Skoro Unia daje 85% to tak jak z wszystkim powinniśmy zaszaleć. Lodołamacze z kabinami i restauracją dla chętnych do oglądania takiej akcji. Albo drono-lodołamacze sterowane zdalnie z cieplutkiej kabiny w nowym biurowcu RZGW. Albo w ogóle atomowe jak słynny lodołamacz "Lenin".Pole do poPiSu jest.

    • 2 2

  • abonament rtv

    Na zdjęciu lodołamacza widoczna jest antena telewizyjna. Ciekawe, czy wodniacy płacą abonament RTV?

    • 2 0

  • lodołamaczae

    Holding Remontowa to jedna z najlepszych grup stoczniowych w Europie, wykonuje zadania przy których taki lodołamacz to ,,bułka po obiedzie '' , ale nie może liczyć na dopłaty jak firma państwowa dlatego ma realne ceny . Za Gryfie jak się nie uda to dopłacimy wszyscy - taka to drobna różnica!!!

    • 2 0

  • nawet jeśli nie będzie kry

    To lodołamacze mogą przydać się we współpracy z oddziałami straży pożarnej na terenach zalewowych na mierzei Wiślanej podczas powodzi. Lodołamacze są sprytne,szybkie i obrotowe w porównaniu z holownikami dzięki ruchowi wstecznemu do tyłu.To przydatne podczas powodzi, a co dopiero kiedy mamy powódź w zimie.

    • 0 0

  • co mi po czasie reakcji stoczniowego zgłoszenia ? (1)

    ja chcę wiedzieć czy w ogóle będę mógł zacumować statek przeznaczony do reperacji, na ile czasu będę mógł zostawić statek bez konsekwencji płatniczych, czy w ogóle stocznia podejmie się reperacji a jeśli tak - to ile czasu będzie trwała reperacja i na ile miesięcy muszę odliczyć statek z floty statków

    • 0 0

    • ile

      A ile masz statków?

      • 0 0

  • GDZIE ONE SĄ?! (5)

    Witam, chciałabym popływać sobie po Motławie na kanadyjce (uprawiam zawodowo wioślarstwo) ale jest lód. Bardzo bym prosiła o wysłanie lodołamacza na wodę bo sie zdenerwuje i nie będzie miło.
    Pozdrawiam, miłego dnia

    • 0 0

    • (4)

      Weź lepiej idź się ucz dziecko

      • 0 0

      • (3)

        Jestem już po zakończeniu edukacji :) proszę o milsze odżywki

        • 0 0

        • Odzywki

          • 0 0

        • (1)

          odzywki są takie jak Pani poziom wypowiedzi

          • 0 0

          • Wypraszam sobie. Ciekawe czy taki kozak w realu

            • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane