• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe przedszkole bez przejścia dla pieszych

Maciej Naskręt
10 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Rodzice dzieci z pobliskiego przedszkola dziwią się, że w drodze do placówki nie ma wymalowanych pasów na jezdni.
  • Rodzice dzieci z pobliskiego przedszkola dziwią się, że w drodze do placówki nie ma wymalowanych pasów na jezdni.
  • Rodzice dzieci z pobliskiego przedszkola dziwią się, że w drodze do placówki nie ma wymalowanych pasów na jezdni.
  • Przedszkole znajduje, jak i droga do niego znajduje się w strefie TEMPO 30.

Rodzice domagają się przejścia dla pieszych przez ul. Unruga. zobacz na mapie Gdańska prowadzącego do przedszkola. Ich zdaniem odprowadzane tamtędy dzieci narażone są na niebezpieczeństwo. Jednak ulica leży w strefie Tempo 30, gdzie z zasady nie maluje się pasów, bo auta poruszają się z ograniczoną prędkością.



Czy należy poprawić bezpieczeństwo pieszych na ul. Unruga?

1 września przy ul. Dąbka zobacz na mapie Gdańska otwarte zostało Przedszkole nr 83 dla ok. 175 dzieci. Inwestycja kosztowała miasto 11 mln zł. Rodzice, których pociechy tam chodzą, zwrócili nam uwagę na oznakowanie.

- Brakuje przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu ulicy Józefa Unruga z ulicą Stanisława Dąbka. Nie ma tu też znaków, które uprzedzałyby kierowców samochodów o tym, że przechodzą tędy dzieci. Brakuje także progów zwalniających. Wygląda to tak, jakby zupełnie zapomniano o bezpieczeństwie - mówi jeden z rodziców.
Okazuje się, że brak wymalowanych i oznakowanych przejść nie jest przypadkowy. Na ulicach: Unruga i Dąbka obowiązuje strefa Tempo 30. Tak więc brak przejścia dla pieszych jest w tej lokalizacji świadomym działaniem drogowców wynikającym zarówno z przepisów, a te nakazują ograniczanie przejść wyłącznie do ulic podstawowego układu komunikacyjnego, jak i doświadczeń.

Niedawno otwarte przedszkole przy ul. Dąbka. Niedawno otwarte przedszkole przy ul. Dąbka.
- Polityka kształtująca bezpieczną infrastrukturę pieszą oraz racjonalne podejście do wyznaczania przejść spowodowały w Gdańsku ograniczenie liczby wypadków z udziałem pieszych o ok. 25 proc., a liczby zabitych i ciężko rannych pieszych o ponad 50 proc. - podkreśla Tomasz Wawrzonek z Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Inżynierowie ruchu podkreślają, że w strefach Tempo 30 pieszy powinien móc przekraczać jezdnię w każdym miejscu. Nadmierne wytyczanie przejść dla pieszych skutkuje brakiem należytego zachowania się kierowców w tych lokalizacjach. To sprawia, że przejścia dla pieszych są paradoksalnie najbardziej niebezpiecznymi miejscami dla pieszego. To właśnie na nich jest najwięcej wypadków i ofiar.

- W strefach Tempo 30 ułatwiamy pieszym przekraczania jezdni na przykład przez obniżanie krawężników co ma miejsce na ul. Unruga i ul. Dąbka - mówi Wawrzonek.
Urzędnicy zapewniają, że niezależnie od przedstawionych argumentów przeanalizują zasadność zastosowania w tej lokalizacji rozwiązań spowalniających ruch, co jest głównym elementem strategii poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w mieście.

- Przeprowadzimy tam badanie ruchu pod kątem liczby i prędkości z jaką poruszają się tam pojazdy - deklaruje Wawrzonek.

Miejsca

Opinie (142) 8 zablokowanych

  • Zapomnieli ,że typowi pirat drogowy "myśli",że pieszy może przechodzić tylko na przejściu. (2)

    Buractwo w blachosmrodów nie zna przepisów i a te co zna nie przestrzega!!Tylko mandaty mogą i spowalniacze zapewnić bezpieczeństwo !!

    • 13 8

    • Niestety dużo mniej uważają na pieszych rowerzyści. (1)

      Ci to wszędzie mają pierwszeństwo. Dla nich coś takiego jak przejście na drodze rowerowej nie istnieje.

      • 5 2

      • p****ysz, jak to blachośmierdziel

        a urzędowe tłumaczenie - dlaczego nie ma zebry - bzdurne
        np. w Oliwie na całej długości Czyżewskiego jest tempo 30
        i jest kilka przejść, niektóre ze światłami, inne z garbami,
        inne ful serwis

        • 0 1

  • "w strefach Tempo 30 pieszy powinien móc przekraczać jezdnię w każdym miejscu" (7)

    Czy jest to potwierdzone w przepisach? Czy przejdę i mandacik od nadgorliwych policjantów?
    Pół miasta to już praktycznie strefa 30.... ale przejścia są.
    Warto byłoby to jakoś ujednolicić.

    • 19 5

    • Nie jest potwierdzone w przepisach (5)

      Nadal przechodzenie jest dozwolone tylko:

      - na przejściach dla pieszych,
      - jeśli przejście znajduje się dalej niż 100 metrów,
      - na każdym skrzyżowaniu nawet gdy nie ma przejścia dla pieszych (wyjątek: nie można przechodzić przez drogi dwujezdniowe lub po której kursują tramwaje na wydzielonym torowisku, jak również gdy chodnik jest oddzielony od jezdni jakąś przeszkodą, np barierkami).

      • 1 1

      • Patrz pkt 2

        No właśnie o to chyba chodzi w tym braku przejść. Jak go nie ma to jest ten drugi przypadek i można przechodzić jezdnię w każdym miejscu. Policja nie ma do czego się przyczepić.

        • 3 0

      • (3)

        Kolega widze słabo zna przepisy a ja to znalazłem w 5 min

        Art. 13. 1. Pieszy, przechodząc przez jezdnię lub torowisko, jest obowiązany
        zachować szczególną ostrożność oraz, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, korzystać
        z przejścia dla pieszych. Pieszy znajdujący się na tym przejściu ma pierwszeństwo
        przed pojazdem.
        2. Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone,
        gdy odległość od przejścia przekracza 100 m. Jeżeli jednak skrzyżowanie znajduje
        się w odległości mniejszej niż 100 m od wyznaczonego przejścia, przechodzenie
        jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu.

        I NAJWAZNIEJSZY PKT !!!!!!!!
        3. Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych, o którym mowa
        w ust. 2, jest dozwolone tylko pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia
        bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy jest obowiązany
        ustąpić pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi jezdni iść drogą
        najkrótszą, prostopadle do osi jezdni.

        a skoro nie ma przejsc w ogóle to moze przechodzic gdzie chce

        • 2 1

        • (2)

          Zauważ, że kolega wyżej napisał, że w centrum jest strefa 30 a mimo to są przejścia dla pieszych. Na osiedlach niby nie ma, a nie raz są. I weź tu chodź z miarką i mierz 100 metrów.

          Poza tym wydźwięk urzędniczych słów jest taki, jakoby to strefa 30 sama w sobie zwalniała od tego obowiązku pieszych, co jest wprowadzeniem w błąd z ww. powodów.

          • 1 1

          • bo bolanda to niestety bantustan (1)

            w normlnym kraju nie ma pojęcia "niedozwolone miejsce"
            i mandatów za przechodzenie

            za to w okolicach przejścia KAŻDY problem kierowca-pieszy
            to wina kierowcy, bo przejście to jest AZYL,
            świątynia Praw Pieszego

            • 0 0

            • Nigdy nie byles w "normalnym" kraju.

              gdyby nie bylo "niedozwolonych miejsc" to przejscia dla pieszych nie bylyby potrzebne.

              • 0 0

    • To pewnie tak jak z chodnikami.
      Niby rowerem po nich nie można ale na polowie z nich już są znaki dopuszczające ruch rowerowy.

      • 0 1

  • (1)

    A gdyby tu było nagle przedszkole w przyszłości i wasz synek mały przechodził w przyszłości, którego jeszcze nie macie? Więc nie mówcie mi, że siedzi z tyłu!

    • 10 3

    • ale o co ci biega?

      • 0 5

  • myślałem że to droga gdzieś na Ukrainie a to nowoczesna Gdynia:)))) (4)

    • 12 3

    • To tez przedmieścia Gdańska ale w okolicy kowal a nie Gdyni

      • 6 1

    • Gdańsk. Pudło.

      • 3 1

    • W Gdyni nowe przedszkole ? ha ! dobre sobie, w takie rzeczy bym nigdy nie uwierzyl

      • 2 0

    • To nie Gdynia tylko Gdańsk

      • 0 1

  • Przecież tam jest bezpiecznie...

    • 4 2

  • Ludzie mają już tak sprane mózgi (1)

    tymi przejściami dla pieszych, tyle im wmawiano, że tylko po przejściu mogą przechodzić i tylko na nim są bezpieczni, że teraz, gdy nagle likwidują te niczym nieuzasadnione przejścia, to ludzie wariują, bo nie wiedzą co mają robić.

    • 13 2

    • Bo ludzie to LEMINGI

      • 3 0

  • Do REDAKCJI (3)

    Może warto pisać, jakiego to miasta dotyczy. Oczywiście większość osób po przeczytaniu artykułu czy kliknięciu w mapę dowie się, że dotyczy to Gdańska, ale proszę bądźcie rzetelni i dopisujcie we wstępie, którego to miasta dotyczy. Pomijam fakt, że piszecie jus nie tylko o trójmieście, więc tym bardziej nazwa miejscowości jest pożądana.

    Pozdrawiam

    • 10 8

    • (1)

      Dotyczy przedmieść Gdańska chociaż nie wiem czy to juz nie kowale

      • 3 2

      • to zakoniczyn chyba jakos tak to sie nazywa

        • 0 0

    • ciekawe co za idioci minusuja

      • 0 0

  • Bardzo dobrze. Jak jest przejście, to zaraz pojawia się policja i mierzy czy nadkladasz 99x2 czy już 101x2 metrów, by pokonać jezdnię o szerokości 7 metrów.

    • 2 1

  • ale po co tam ma byc przejście dla pieszych jak i tak rodzice podwożą blachosmrodami dzieciary zawsze pod same drzwi (2)

    i też spod drzwi je odbierają?

    • 16 10

    • Nie każdy jest bezrobotny i może spacerkiem odprowadzić dziecko (1)

      A samo z kluczykiem na szyi nie pójdzie. Komunikacja miejska tam nie dojeżdża żeby tam dojść musiałabym 2 godziny wcześniej wyjść zanim zaczniesz pisać o blachosmrodach zapoznaj się z tematem lokalizacji przedszkola i pracującego na cały etat rodzica przedszkolaka

      • 4 5

      • czyli po prostu jestes gruby i ci sie nie chce. wal prosto z mostu, a nie sciemniasz ze taki zapracowany

        • 1 1

  • Przepisy swoje rzeczywistość weryfikuje ...

    To prawda że na tym obszarze istnieje ograniczenie prędkości do 30km/h jednakże samochody jadą tak szybko, że niejednokrotnie nie da się przejść przez jezdnię (szczególne na łuku gdzie łączą się drogi St. Dąbka i Unruga).

    • 8 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane