• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe ronda, nowy problem dla kierowców?

Maciej Naskręt
9 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przyjezdny? Za darmo. Gdańszczanin? Płaci

Zobacz, jak kierowcy jeżdżą po nowych rondach dwupasmowych w Gdańsku.


W Gdańsku pojawiły się kłopotliwe dla części kierowców skrzyżowania z ruchem okrężnym. Warto zweryfikować swoje umiejętności za kierownicą samochodu i nieco przygotować się do rozwiązań zaproponowanych przez projektantów.



Zobacz, jak należy jeździć po rondach dwupasmowych. Zobacz, jak należy jeździć po rondach dwupasmowych.
Nienajlepiej kierowcy radzą sobie jeżdżąc po największym gdańskim rondzie wokół pomnika Jana III Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska. Statystyka dowodzi, że wciąż przed wieloma z nas jeszcze sporo nauki.

- W 2010 r. na Targu Drzewnym doszło do 32 kolizji drogowych i pięciu wypadków. Natomiast w tym roku w okresie do 30 listopada odnotowaliśmy 29 kolizji i również pięć wypadków - mówi podkom. Magdalena Michalewska, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. Warto jednak pamiętać, że wielu niegroźnych stłuczek kierowcy nie zgłaszają policji, by nie dostać mandatu.

Od kilku miesięcy kierowcy jeżdżą po nowych dwupasmowych rondach na ul. Kartuskiej Północnej zobacz na mapie Gdańska i przy ul. Szczęśliwej zobacz na mapie Gdańska, które powstały w ramach budowy Trasy W-Z. Ponadto przy budowie Trasy Słowackiego na lotnisku wykonano dwupasmowe ronda na wysokości budynku Young Digital Planet zobacz na mapie Gdańska, a także przy ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska. Ostatnie tego rodzaju rondo otwarto przy Ergo Arenie w połowie tego roku.

Co sprawia najwięcej problemów kierowcom na tego rodzaju rondach? - Przede wszystkim nie korzystają z kierunkowskazów. Należy szczególnie zwrócić uwagę na tę czynność podczas opuszczania skrzyżowania z ruchem okrężnym - zaznacza szef pomorskiej drogówki, Janusz Staniszewski.

Czy dwupasmowe ronda usprawniają ruch?

- Włączony kierunkowskaz do skrętu w prawo stanowi znak dla pieszych. Wtedy mają oni pewność, że auto zjeżdża z ronda i nie będą wchodzić na przejście przed nadjeżdżający samochód. Ponadto włączony kierunkowskaz w aucie opuszczającym skrzyżowanie ułatwia kierowcom oczekującym na możliwość wjechania na rondo szybsze włączenie się do ruchu - tłumaczy Staniszewski.

- Kierowcy powinni ponadto zapamiętać, że jeśli jadą jezdnią o przekroju dwóch pasów do ronda, muszą zajmować prawy pas ruchu jeśli skręcają na skrzyżowaniu w prawo. Z kolei gdy skręcają w lewo, powinni zająć pas lewy. Natomiast, gdy jadą prosto mogą zajmować oba pasy ruchu - dodaje Staniszewski.

Pomorska policja w odróżnieniu od tej z Mazowsza nie traktuje surowo tych kierowców, którzy nie radzą sobie na rondach. Nie wlepia im mandatów. Warto jednak się do tego przyłożyć. Czytelne, dla innych uczestników ruchu, poruszanie się kierowców po rondzie zapewnia, że w korkach przed tego rodzaju skrzyżowaniami stoimy nieco krócej.

Opinie (392) ponad 10 zablokowanych

  • Rondo z założenia ma usprawniać ruch i ułatwiac życie kierowcom tymczasem dla Polaków to czarna magia. Lewe migacze, jazda na czuja to 99% przypadków na tych skrzyżowaniach.

    • 3 0

  • Ok, to jak w końcu jechać po takim rondzie (16)

    Powiedzmy, wjechałem już na ten wewnętrzny pas i obok mnie jedzie ktoś na zewnętrznym. I teraz jak chcę zjechać z ronda, a on chce się dalej kręcić - ja włączam kierunkowskaz prawy a on co ma zrobić? Ustąpić, nie ustąpić, ja mam ustąpić, KTO MA USTĄPIĆ

    • 15 1

    • bombardier mój kochany! Ty żyjesz! Tu masz łopatologicznie wyjaśnione jak jeździć po rondzie.

      www.sadistic.pl/po-co-te-strzalki-vt94999.htm

      • 2 0

    • (1)

      jak kręci się po zewnętrznym to możesz mu fakasa pokazać bo nie może tak robić ;p

      • 2 2

      • Moze. Choc nie powinien

        • 2 0

    • (1)

      jak chcesz zjechać więc oczywiscie sygnalizujesz prawym kierunkowskazem swój zamiar jednak (będąc na pasie wew)musisz spr czy na zew nikt nie jedzie prosto, bo na niego wjedziesz i to chyba o to chodzi, oczy dookoła głowy :)

      • 0 1

      • bzdura!

        tylko na wew mozna sie kręcić ! zewnętrzne sa do najbliższego zjazdu!

        • 2 1

    • a więc (2)

      ten z zewnątrz powinien Ci ustąpić pierwszeństwa:) Robię teraz prawko i nas tego uczyli. Jeśli nie ustąpi, to lepiej zrób po prostu kóleczko i spróbuj jeszcze raz xD

      • 2 2

      • marta, kto Cie tego uczyl? (1)

        kierowca bedacy na pasie wewnetrznym, majac zamiar zmienic pas ruchu na zewnetrzny musi ustapic pierwszenstwa przejazdu pojazdowi na pasie zewnetrznym, gdyz ma go po swojej prawej stronie!!! Analogicznie, jezeli Ty jedziesz lewym na trzypasmowej, a ja prawym i obydwoje, w tym samym momencie zechcemy zmienic pas ruchu na srodkowy, to Ty mi ustepujesz jako pojazdowi nadjezdzajacemu z twojej prawej strony! Przemysl to jeszcze, bo Cie obleja na panstwowym. Szerokosci na panstwowym

        • 4 0

        • w takim razie dziękuję za "sprostowanie". rzeczywiście to ma większy sens, ale nie mamy przykładów takich rond w podręczniku dla kierowców, wyświetlali nam je na wykładach i tak to zapamiętałam, no cóż spytam pana instruktora na nastepnych zajeciach, zeby miec juz 100% pewności.
          przepraszam, jeśli wprowadziłam kogoś w błąd

          • 0 0

    • Ty mu ustepujesz, gdyz masz go po swojej prawej stronie. To Ty zmieniasz pas ruchu i musisz ustapic pierwszenstwa pojazdom (6)

      znajdujacym sie na tym pasie oraz tym wjezdzajacym z Twojej prawej Pomijam fakt, ze tamten to d*pa, bo kreci sie po zewnetrznym, a jak nie ma co robic, to powinien po wewnetrznym i w ten sposob praktycznie nikomu nie przeszkadza...

      • 2 0

      • to jeśli się zderzymy - czyja będzie wina? Moja, dlatego, że mu nie ustąpiłem, czy jego, dlatego, że jechał na zewnętrznym (3)

        mimo, że nie chciał skręcać w prawo?

        • 1 0

        • Twoja, bo mu nie ustapiles pierwszenstwa i wymusiles... (2)

          On w tej sytuacji wyjdzie calo z opresji, pomimo, ze nie stosowal sie do zasad poruszania sie na skrzyzowaniu o ruchu okreznym o dwoch lub wiecej pasach ruchu. On naruszyl zasady ogolne bezskutkowe, a Ty naruszyles zasade zachowania szczegolnej ostroznosci, w zwiazku z nieustapieniem pierwszenstwa pojazdowi znajdujacemu sie na pasie ruchu na ktory males zamiar wjechac. Po drugie: byl z Twojej prawej strony, wiec z tego faktu rowniez wynika jego pierwszenstwo

          • 3 0

          • (1)

            OK, dzięki za odp. Od dłuższego czasu się nad tym zastanawiałem ze znajomymi i nikt z nas nie był pewien jak to powinno być

            • 1 0

            • szerokosci

              Nie mniej jednak pamietaj o zasadzie ograniczonego zaufania wobec innych... Jezeli zauwazysz chociazby cien watpliwosci w zachowaniu innego kierowcy na takim "rondzie" i pomimo swoich racji, ze masz pierwszenstwo..., lepiej odpusc i szczesliwie wroc do domu. Szkoda zdrowia, czasu i pogniecionych blach pomimo racji, ktora nie jest tego warta! Pozdrawiam

              • 2 0

      • (1)

        czyli co, zatrzymac sie mam na wewn. i czekac, az na zewn. zrobi sie pusto? Zaznaczam, ze z zewn. korzystac moga rowniez ci co jada na wprost, wiec niekoniecznie "d*py"

        • 0 0

        • nie, az zrobi sie pusto, ale tak dlugo, az wykonasz manewr zmiany pasa ruchu

          nie wymuszajac pierwszenstwa kierujacemu, ktory porusza sie pasem ruchu na ktory Ty masz zamiar wjechac. Druga opcja: ktos poprostu pozwoli Ci zmienic pas ruchu. Zasada jest taka, ze zblizajac sie do takiego skrzyzowania o ruchu okreznym, nalezy wiedziec, gdzie zmierzamy, a nie zastanawiac sie, bedac juz na skrzyzowaniu. Sytuacja jaka podajesz jest czytelna. Ty wewnetrznym, on zewnetrznym i obydwoje zjezdzacie drugim zjazdem, czyli na wprost przez "rondo". Ogolnie mowiac, w naszych rodzimych warunkach, kiedy nie jestesmy przyzwyczajeni do tego typu rozwiazan, moim zdaniem zrobi to wiecej szkod anizeli zysku. Ale to moje zdanie

          • 1 0

    • pzrepuścić tego na

      zewnętrznym pasie poniewaz on jest ciągle na rondzie a ty już zjeżdżasz

      • 0 0

  • Ehhhh

    W mieście gdzie uczyłem się jeździć przez kilka lat a nawet tam gdzie zdawałem egzamin na prawko nie ma dwupasmowych rond. Nie ma co się dziwić jak ktoś przyjedzie do większego miasta i głupieje przez (nie) logiczne oznakowania na skrzyżowaniach albo ustawia się nie na tym pasie co trzeba bo odpowiednie znaki ustawiane są 10 metrów od skrzyżowania. Oczywiście nie usprawiedliwia to nieznajomości przepisów ale..... można by ustawiać jakieś tablice informacyjne trochę wcześniej.

    • 4 0

  • rondo przy ERGO ARENA

    winszuję temu kto wymyślił rondo przy Ergo Arenie, miejsca tyle, że można wykorzystać oba pasy a tam ktoś wymyślił, jeden pas do zjazdu do ARENY a drugi do jazdy w kier. Sopotu zmieniający się potem w jeden, będzie mnóstwo wypadków, w większości krajów UE nie ma takich debilnych rond, skąd wziął się ten projektant,
    a następna sprawa to 80 % kierowców w tym kraju nie potrafi sprawnie się poruszać po drogach a co dopiero po rondzie, ruszamy za późno, śpimy na skrzyżowaniach, rozmowa przez telefon to po prostu - JEST W MODZIE,
    masakra to mało powiedziane, brak słów

    • 6 1

  • Linie ciągłe na rondzie... (1)

    Rondo przy Alccon Parku jest wybitnie "zajefajne". Jak już jesteśmy na rondzie to z pasa wewnętrznego, tego bliżej środka ronda, nie można zjechać bo są linie ciągłe. Pomyłka, tak ma być, jak jeździć prawidłowo?

    • 3 0

    • No właśnie.

      Gdy mi się już wydawało, że zrozumiałam, że skręcając w lewo mam używać pasa wewnętrznego okazało się że rondo przy ydp ma ciągłe linie przy zjazdach...

      • 0 0

  • Nowo budowane rondo przy Nowej Słowackiego...

    będzie trzypasmowe :-)

    • 2 0

  • Dobrze, że o tym piszecie, bo żal patrzeć jak ludzie po tych dwupasmowych rondach jeżdzą. Ciekawe, że Polacy uważają się za takich specjalistów od wszystkiego, a za granicą są jeszcze bardziej rozbudowane ronda i nikt nie ma problemu z połapaniem się ;] A o kierunkowsakazach nawet na jednopasmowych rondach nie wspomne. Podjeżdza do takiego skrzyżowania autobus ,musi całkiem wyhamować, bo dwóch panów, którym powinien teoretycznie ustąpić pierwszeństwa, zjeżdza z ronda, bez jakiego kolwiek sygnału. Jak pna kierowca autobusu zorietntuje się, co się dzieje, ruszy całą maszynę, to nastepny kierowca, za tamtymi dwoma geniuszami, który nie zjeżdza, musi ustąpić autobusowi, chociaż on ma pierwszeństwo

    • 2 1

  • 50% kierowców (2)

    za prosiaki kupili prawo jazdy albo są matoły lub szkoły jazdy nie uczą jak się poruszać po rodach

    • 4 3

    • HAHA (1)

      Ja zdałam prawko pół roku temu ale niestety nie uczono mnie na rondach 2 pasmowych , wiec nie za bardzo wiem jak sie po nich poruszac ale ty jako wybitny ekspert rond moze mi to wytłumaczysz??

      • 2 0

      • w takim razie powinnaś mieć w prawie jazdy kategorię.

        B - ron2pas.
        a nie zwykłe B

        • 0 1

  • Grafika jest idiotyczna i może wprowadzać kierowców w bład!!!!

    Proszę o natychmiastowe jej usunięcie lub poprawę!!! Następnym razem konsultujecie takie posunięcia z Policją, Wasza głupota może narazić uczestników ruchu na dość poważne szkody (oby tylko).

    • 10 1

  • hahaha (3)

    Słuchajcie, wy se jaja robicie czy naprawdę takie rondo jest dla was problemem????
    Poruszanie się po takim rondzie jest banalnie proste.
    Zaraz będzie 1000 komentarzy bo jestem "baba za kierownicą". Miesięcznie pokonuję ok. 3000 km i czasami aż strach za du... ściska jak faceci kierują swoimi ślicznymi wypieszczonymi autkami i nie znają przepisów.
    Żal mi was czasami przerośnięci ambicją i własnym EGO.
    Pozdrawiam wszystkich zakompleksionych i niedowartościowanych facetów

    • 5 8

    • właśnie takie baby są najgorsze (2)

      bo ja robię 3000km/mc to jestem super...

      • 4 0

      • tak z czego 1700km/mc to momenty parkowania. (1)

        • 3 1

        • nie podszywaj się Kasieńko bo to nie ty pisałaś

          • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane